تبیین رضایت مشتری بر اساس بیماری‌های سازمانی مرحله ثبات با رویکرد چرخه حیات سازمانی

نوع مقاله : برگرفته از پایان نامه و رساله

نویسندگان

1 گروه مدیریت دولتی،واحدرشت،دانشگاه آزاد اسلامی،رشت،ایران

2 گروه مدیریت دولتی ،واحد رشت،دانشگاه آزاداسلامی،رشت،ایران

10.22034/cbsj.2024.63210

چکیده

تشخیص به موقع بیماری ها، ناشی از چالش های محیطی در سیر چرخه حیات سازمانی وممانعت از توسعه بیماری ودرمان وکاهش اثرات نامطلوب عملکرد سازمان بیمار بر دریافت کنندگان نهایی خدمات و مصرف کنندگان وبالطبع افزایش سطح رضایت مصرف کنندگان می باشد . هدف ار این تحقیق نیز شناسایی بیماری های سازمان در مسیر چرخه حیات با استفاده از استعاره سازمان موجود زنده می باشد؛ تا ضمن شناسایی بیماری ها و علائم وشرایط وعوامل بروز؛ به ویژه در مرحله ثبات سازمانی مانع از توسعه این بیماری ها شده و عوارض ورود به مرحله افول سازمانی را تبیین نمائیم، زیرا در این مرحله بیشترین آسیب ها علاوه برکارکنان بر مصرف کنندگان وارد شده وسطح نارضایتی مصرف کننده افزایش خواهد یافت . در همین راستا با رویکرد آمیخته در روش تحقیق شامل سه بخش موارد ذیل مورد بررسی قرار گرفت. بخش کیفی جهت شناسایی بیماری ها از طریق مصاحبه با اساتید دانشگاه علوم پزشکی گیلان و دربخش کمی جهت شناسایی ویژگی های و وبحران های سازمانی در مراحل چرخه عمر سازمان که با استفاده از روش دلفی فازی انجام شد و در پایان با تهیه نمودار چرخه حیات مبتنی بر ویژگی ها وبحران های پیش رو در هر مرحله، با انطباق چهار بیماری شناسایی شده شامل آسم سازمانی، شوک پس از سانحه، بیماری های اضطرابی واسترس(افسردگی و پرخاشگری) و سپتیسمی سازمان، در مرحله ثبات سازمانی عوارض ورود به مرحله افول از جمله تاثیرات منفی این بیماری ها را بر عملکرد سازمان و رشد نارضایتی مصرف کنندگان به روش توصیفی –تحلیلی تبیین گردید.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Explaining customer satisfaction based on organizational diseases of the stability stage with the organizational life cycle approach

نویسندگان [English]

  • shahin dezh sayad abdi 1
  • hamid reza rezaee kelidbari 2
  • mmehrdad goudarzvand 1
  • farzin farahbod 1
1 Department of Public Administration, Rasht Branch, Islamic Azad University, Rasht, Iran
2 Department of Public Administration, Rasht Branch, Islamic Azad University, Rasht, Iran
چکیده [English]

Timely diagnosis of diseases is caused by environmental challenges in the course of the organizational life cycle, preventing the development of the disease and treatment, and reducing the adverse effects of the sick organization's performance on the final recipients of services and consumers, and of course, increasing the level of consumer satisfaction. The purpose of this research is to identify the diseases of the organization in the life cycle using the metaphor of the living organism; while identifying diseases, symptoms, conditions and factors; Especially in the stage of organizational stability, we will prevent the development of these diseases and explain the complications of entering the stage of organizational decline, because in this stage, the most damage will be done to the consumers in addition to the employees, and the level of consumer dissatisfaction will increase. In this regard, the following items were investigated with a mixed approach in the research method including three parts. Qualitative part to identify diseases through interviews with professors of Gilan University of Medical Sciences and quantitative part to identify organizational characteristics and crises in the stages of the organization's life cycle which was done using fuzzy Delphi method , with the adaptation of four identified diseases including organizational asthma, post-traumatic shock, anxiety and stress diseases (depression and aggression) and septicism of the organization, in the stage of organizational stability, the complications of entering the stage of decline, including the effects The negative effects of these diseases on the performance of the organization .

کلیدواژه‌ها [English]

  • Organizational disease
  • metaphor
  • consumer dissatisfaction
  • sick organization
  • organization life cycle
احمدی، کیومرث )1400 .)عصب شناسی سازمانی. انتشارات ترمه، چاپ اول.
آرش، ماندانا؛ شوقی، مهناز و تجویدی، منصوره )1389 .)بررسی تاثیر بیماری آسم بر عملکرد مبتالیان. مجله دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه، 8( 1 ،)5-1.
اطهر، معین و میرزاخانی، کتایون )1395 .)بررسی رضایتمندی بیماران از خدمات بهداشتی درمانی در بخش اورژانس. دانشور پزشکی-دوماهنامه علمی پژوهشی، 24( 126 .)
الهیاری بوزنجانی؛ احمد؛ عباسی، عباس؛ علیپور، فاطمه و خسروانی نژاد، فریبا )1395 .)تأثیر ادراک پرستاران از کیفیت خدمات دریافت شده از جانب مدیران بر رفتار مشتری مداری (مراقبت بیمارمحوری( آنان. مدیریت پرستاری، .15-23 ،)3( 5
امیری عقدایی، سیدفتح اله و ترکی، لیلا )1400 .)تحلیل رابطه رضایت، وفاداری و تمایل به تبلیغ شفاهی از سوی مشتریان؛ )با تأکید بر نقش تعدیل کننده هزینه های تعویض بانک(. مطالعات رفتار مصرف کننده، 8( 4- ،)233 .250
پروین، ندا؛ علوی، اعظم؛ حسن پوردهکردی، علی و علیدوست، عصمت )1386 .)میزان رضایت بیماران بستری از خدمات پرستاری در بیمارستانهای آموزشی شهرکرد سال 1384 .توسعه پژوهش در پرستاری و مامایی، 4 .6-21 ،)1(
حسینی، سیدفخرالدین و سلطانی، فائزه )1397 .)ارتباط حمایت های اجتماعی با پرخاشگری و ناامیدی در پرستاران. .74-79 ،)2( 13 ،ایران پرستاری پژوهش
رابینز، استیون پی )1983 .)ترجمه الوانی، سیدمهدی و دانایی فر، حسن )1396 .)کتاب تئوری سازمان )ساختار، طراحی، کاربردها(. نشر صفار.
شجری، مجتبی؛ اصغری صارم، علی و صمدی، عباس )1400 .)مفهومپردازی سکته سازمانی )پیشایندها، مصادیق و .77-102 ،)1( 13 ،دولتی مدیریت(. پسایندها
شکروی، شیرین؛ حسینیان، سیمین؛ سماواتیان، حسین و صمصام شریعت، سیدمحمدرضا )1389 .)بررسی رابطه بین سازمانهای بیمار )نوروتیک( با سبک رهبری و جو سازمانی. اندیشه های نوین تربیتی، 6( 3 ،)114-95.
شیرانی، کیانا؛ آخوندی، راضیه و صفایی، علی )1396 .)بررسی خصوصیات دموگرافیک و بعضی از عوامل زمینه ای در بیماران مبتلا به سپسیس در بیمارستان الزهرای )س( اصفهان. مجله دانشکده پزشکی اصفهان، 35( 418 ،) .42-49
طالقانی، عصمت؛ نوروزی، مجید و هادوی، مریم )1397 .)بررسی شیوع استرس، اضطراب و افسردگی در شاغلین پرستاری بخشهای ویژه بیمارستان علی ابن ابیطالب )ع( رفسنجان در سال 1396 .سلامت جامعه، 12 .11-21 ،)2(
عسگرانی، مرتضی؛ عسگرانی، مهدی و ولی زاده بهروز، فرشاد )1397 .)استعاره های سازمانی بیماریهای مدیریتی. تهران، رصد علم.
عباسی، زینب؛ اکبری، جعفر؛ مهکی؛ بهزاد و صابری، حمیدرضا )1395 .)میزان شیوع اختلال استرس پس از سانحه )PTSD )در بین آتش نشانهای شهر اصفهان. طب کار، 8( 2 ،)36-24.
 فقیه، نظام الدین و باوندپور، مریم )1395 .)آسیبشناسی سازمانی مدخلی بر سازمان پزشکی. نوید شیراز.
قره چه، منیژه؛ حاجی پور، بهمن؛ عالم تبریز، اکبر و محمدی پور پامساری، معصومه )1400 .)نقد و تبارشناسی شکست در مراحل مختلف چرخه عمر سازمان. پژوهشنامه انتقادی متون و برنامه های علومانسانی، 21( 3- ،)233 .258
کشتکاران، علی؛ تفت، وحید؛ کشتکاران، ویدا؛ حیدری، علیرضا؛ شاه محمدی، جواد؛ ده بزرگی، مریم و لطفی، منصوره )1396 .)ارتباط میزان اجرای تکریم ارباب رجوع با رضایت بیماران در بیمارستانهای شیراز. پیاورد سلامت،  .115-123 ،)1( 11
لهسایی زاده، عبدالعلی و مرادی، گلمراد )1389 .)بررسی رابطه بین راهبردهای مقابله و رفتار پرخاشگرانه جوانان: طالعه موردی شهر اسلام آباد غرب. جامعه شناسی کاربردی، 21( 2 ،)18-1.
میانداری، کمال؛ عابدی جعفری، حسن؛ نجاری، رضا و مهدی پور، راضیه )1393 .)ارائه یک مدل ترکیبی برای طراحی و تبیین سازمان سالم )مطالعه موردی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی(. مطالعات رفتار سازمانی، 3( 1و2 ،) .47-74
محمودی کوچک سرایی، علی اصغر؛ فراهانی، مهدی و رسته مقدم، آرش )1394 .)آسیب شناسی نظام آموزش کارکنان با استفاده از الگوی سه شاخگی. آموزش و توسعه منابع انسانی، 2( 5 ،)51-27.
مشبکی، اصغر )1397 .)سیمای سازمان. انتشارات دانشگاه تهران، چاپ ششم.
محمودی، ادریس؛ سالاری، سیده زهرا؛ خلیلی پور، حاتم و حسینی سرتشنیزی، مرضیه )1400 .)تأثیر محیط فیزیکی بر ادراک از قیمت، رضایت و وفاداری مشتریان)مورد مطالعه: رستورانهای شهر اهواز(. مطالعات رفتار مصرف کننده .84-59 ،)1( 8 
نیری، شهرزاد )1398 .)پیشایندهای نگرش کلیشه ای جنسیتی نسبت به زنان در جایگاه مدیریت. پژوهشهای سازمانی منابع مدیریت.151-172 ،)3( 9 ،
Abbasi, Zainab; Akbari, Jafar, Mehki, Behzad and Saberi, Hamid Reza (2015). Prevalence of post-traumatic stress disorder (PTSD) among firefighters in Isfahan city. Occupational Medicine, 8(2), 24-36(Persian).
Ahmadi, Kyomarth, Organizational neuroscience, (2021) Terme Publications, first edition (Persian).
Amiri Aghdai, Seyyed Fathullah and Wartaki, Leila (2021). Analyzing the relationship between customers' satisfaction, loyalty and willingness to advertise verbally; (with emphasis on the moderating role of bank switching costs). Consumer Behavior Studies, Volume 8, Number 4, pp. 233-250, (Persian).
Arash, Mandana; Shoghi, Mahnaz and Tajveidi, Mansoureh (2009). Investigating the effect of asthma on the performance of sufferers. Urmia Nursing and Midwifery Faculty Journal, 8(1), 1-5(Persian).
 Asgrani; Morteza, Asgrani, Mehdi and Valizadeh Behrouz, Farshad (2017). Organizational metaphors of managerial diseases, Tehran, Rasd Alam (Persian).
Athar, Moin and Mirzakhani, Ketayoun (2015). Examining patients' satisfaction with health care services in the emergency department. Daneshvar Medical - bimonthly scientific research journal - Shahid University - 24th year, number 126. (Persian).
Elhiari Bozanjani; Ahmad, Abbasi, Abbas, Alipour, Fatemeh and Khosravanejad, Fariba (2015). The effect of nurses' perception of the quality of services received from managers on their customer-centered behavior (patient-centered care). Nursing Management Quarterly, Year 5, Volume 5, Number 3, p 15-23(Persian).
Faqih, Nizamuddin and Bavandpour, Maryam (2014). Organizational pathology, an introduction to medical organization (Persian).
Forouharfar, A. (2020). The anatomy and ontology of organizational power as a fractal metaphor: A philosophical approach. Cogent Business & Management, 7(1), 1728072.
Garrett Morgan, translated by Meshbaki, Asghar, (2017) 0 The image of the organization, Tehran University Press, 6th edition (Persian).
Javadi, Seyyed Mohammad Hossein, Mersa, Roya, Rahmani, Fahima, (2019), Signs and risk factors of post-traumatic stress disorder during the covid-19 pandemic in Iran, Iranian Journal of Psychiatry and Clinical Psychology, Volume 26, Number 3, Special Covid-19(Persian).
Jirásek, M., & Bílek, J. (2018). The Organizational Life Cycle: Review and Future Agenda. Quality Innovation Prosperity, 22(3), 01–18.
Kara-Ahmadi, Mozhgan, Esmaili Dehaghi, Nireh, (2016), aggression and its relationship with demographic characteristics of nurses in the pediatric department of hospitals of Isfahan University of Medical Sciences, Journal of Behavioral Sciences Research, Volume 5, Number 1, pp 33-37(Persian).
Kashkaran, Ali; Taft, Vahid, Kashtkaran, Vida, Heydari, Alireza, Shah Mohammadi, Javad, Deh-Zorgi, Maryam and Lotfi, Mansoura (2016). The relationship between the level of client respect and patient satisfaction in Shiraz hospitals, Journal of Paramedical Faculty of Tehran University of Medical Sciences, Piyavard Salamat, Volume 11, Number 1, April and May 2016, 115-123. (Persian).
Lehsaizadeh, Abdul Ali and Moradi Gol Murad (2009). Investigating the relationship between coping strategies and aggressive behavior of young people: a case study of West Islamabad city. Applied Sociology, (Isfahan University Humanities Research Journal), 2 (38 series), 1-18(Persian).
Mahmoudi Kochsaraei, A.; Farahani, M., and Rusteh Moghadam, A. (2014). Pathology of the staff training system using the three-pronged model. Education and development of human resources, 2(5), 27-51(Persian).
Mahmoudi, Idris; Salari, Seyedah Zahra, Khalilipour and Hatem, Hosseini, Marzieh (2021) The effect of the physical environment on the perception of price, satisfaction and loyalty of customers (case study: restaurants in Ahvaz city). Consumer Behavior Studies, Volume 8, Number 1, pp. 59-84(Persian).
Miandari, Kamal; Abedi Jafari, Hassan, Najari, Reza and Mahdipour, Razia (2014). Presenting a hybrid model for designing and explaining a healthy organization (case study of the Ministry of Cooperation, Labor and Social Welfare). Organizational Behavior Studies, 3, 1, 2 (Sec. 8 and 9), 47-74(Persian).
Mohammadi Pirasteh, Seyyed Mohammad Baqer, Abbasian, Hossein, Hasanpour, Akbar, Jafarnia, Saeed, (2019), Scientific Journal of Resource Management in the Police Force, Year 8, Number 1, 145-186(Persian).
Neiri, Shahrazad, 2018, Antecedents of gender stereotypes attitude towards women in management positions, Organizational Resource Management Research, Volume 9, Number 3(Persian).
Parvin, N, Alavi, A, Hassanpour Dehkordi, A & Alidoost E. (2007). Satisfaction with nursing care of patients at teaching hospitals in SharreKord 2005. Journal of Nursing & Midwifery Bouyeh Gorgan.  4 (1): 21-26(Article in Persian).
Pasieczny, J. (2017). ORGANISATIONAL PATHOLOGIES UNDER CONDITIONS OF ECONOMIC DOWNSWING. ECONOMICS AND CULTURE 14(1), 2017
Qarachi, Manijeh, Hajebpour, Bahman, Alam Tabriz, Akbar, Mohammadipour Pamsari, Masoumeh, (2021), Criticism and Genealogy of Failure in Different Stages of the Organization's Life Cycle, Critical Research Paper of Humanities Texts and Programs, Research Institute of Humanities and Studies cultural 270-245, year twenty-one, number three, 245-270(Persian).
Rajabpour-Arafi, Mehdi and Mohammadi, Azam and Jahanshahi, Reza and Joybari, Leila, (2017), Explaining nurses' experiences of violence and aggression in the emergency department, the fifth annual research conference of Semnan University of Medical Sciences, Semnan Province, https://civilica.com/doc/ 933505(Persian).
Robbins, Steven P. (1983). Translated by Alwani, Seyyed Mehdi and Danaifar, Hassan (2016). Organization theory book (structure, design, applications). Safar Publishing (Persian).
Saberi, Hamid Reza, Moruji, Seyed Alireza, Qureshi, Fatemeh, Haidari, Zahra, (2017), Examination of post-traumatic stress disorder in the employees of emergency medical centers in Kashan and Warak cities in, Fayez scientific-research journal, period 12, no3(Persian).
Shajari, Mojtaba; Asghari Sarem, Ali and Samadi, Abbas (1400). Conceptualizing organizational stroke. Journal of Public Administration of Tehran University, 1400, Volume 13, Number 1, pp. 77-102(Persian).
Shanafelt, T., Ripp, J., Brown, M. T., & Sinsky, C. A. (2020). Creating a resilient organization: caring for healthcare workers during crisis. American Medical Association, May, 8, 2020-05.
Shirani, Kiana; Akhundi, Razia and Safai, Ali (2016). Investigating demographic characteristics and some background factors in patients with sepsis in Al-Zahrai Hospital (S) in Isfahan. Journal of Isfahan Medical School, 35(418), 42-49(Persian).
Shirokova, G. (2009) , Organizational life-cycle: The characteristics of developmental stages in Russian companies created from scratch, Journal for East European Management Studies, ISSN 0949-6181, Rainer Hampp Verlag, Mering, Vol. 14, Iss. 1, pp. 65-85
Shokravi, Shirin, Hosseinian, Simin, Samavatian, Hossein, Samsam Shariat, Seyed Mohammad Reza (2019), Examining the relationship between sick organizations (neurotic) with leadership style and organizational climate, Modern and Educational Thoughts, Faculty of Educational Sciences and Psychology of the University Al-Zahra (S), Volume 6, Number 3, pp. 114-95(Persian).
Soltani, Faezeh, Hosseini, Seyyed Fakhreddin, (2017), the relationship between social support and aggression and frustration in nurses, Journal of Nursing Research, Volume 13, Number 2, pp. 74-79(Persian).
Taleghani, Ismat; Nowrozi, Majid and Hadavi, Maryam (2017). Investigation of the prevalence of stress, anxiety and depression among nursing staff in the special departments of Ali Ibn Abitaleb (AS) Rafsanjan Hospital in 2016. Community Health, 12(2), 11-21(Persian).