ارائه الگوی عوامل تاثیرگذار بر تمایلات رفتاری گردشگران نسبت به مصرف غذا در استان گیلان با استفاده از نظریه داده‌‌بنیاد

نوع مقاله : برگرفته از پایان نامه و رساله

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی (بازاریابی)، گروه مدیریت بازرگانی، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران

2 استادیار گروه مدیریت بازرگانی، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران

10.22034/cbsj.2023.62779

چکیده

عدم شناخت تمایلات ‌رفتاری گردشگران، بواسطه نگاه سنتی به غذا به‌عنوان یک عامل ثانویه فعالیت گردشگری و نه به‌عنوان یک جاذبه اصلی، تدوین برنامه‌های راهبردی گردشگری غذا را با دشواری مواجه ساخته است. هدف این پژوهش، ارائه الگوی عوامل اثرگذار بر تمایلات رفتاری گردشگران نسبت به مصرف غذا در استان گیلان با استفاده از روش پژوهش کیفی و نظریه داده‌بنیاد کلاسیک است. با توجه به اهداف کاربردی پژوهش، جامعة‌آماری 12 نفر از خبرگان گردشگری، بازاریابی، کارآفرینان و فعالان عرصه غذا هستند که حداقل از 5 سال سابقه‌کاری مستمر در این بخش برخوردارند. انتخاب این نمونه‌ها با استفاده از روش نمونه‌گیری هدفمند انجام پذیرفت و مصاحبه‌های نیمه ساختاریافته با طرح پنج سوال کلی تا تحقق اشباع‌نظری در مصاحبه دهم ادامه یافت. تحلیل داده‌ها در سه مرحله کدگذاری باز، انتخابی و نظری منجر به استخراج 201 مفهوم، 10 مقوله فرعی و 3 مقوله اصلی از تلفیق و طبقه‌بندی مفاهیم شد. الگوی پژوهش مبتنی بر فرآیند کدگذاری داده‌های کیفی با رهیافت کلاسیک گلیزر ترسیم شد. بر مبنای مدل، از یک‌طرف، خصوصیات غذا (کیفیت و ایمنی‌غذا، جذابیت‌غذا و فرهنگ‌غذایی) و از طرف‌دیگر، خصوصیات‌محیط گردشگری غذا (تبلیغات و اطلاع‌رسانی، وضعیت رستوران‌ها و وضعیت بازارهای محلی)؛ خصوصیات‌شخصی گردشگران (تداعی‌مقصد گردشگری‌غذا، تجربه مقصد گردشگری غذا، دلبستگی به مقصد گردشگری غذا و رضایت از مقصد گردشگری غذا) را تحت‌تأثیر قرار می‌دهند. در نهایت، خصوصیات‌شخصی گردشگران غذا، بر تمایلات رفتاری گردشگران نسبت به مصرف غذا برای سفر اثرگذار است. علاوه براین، می-توان گفت که تمایلات‌ رفتاری می‌تواند بصورت مستقیم، تحت‌تاثیر خصوصیات‌غذا و محیط گردشگری غذا قرار بگیرد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Presenting a model of factors affecting the behavioral intentions of tourists towards food consumption in Guilan province using grounded theory

نویسندگان [English]

  • ebrahim alizadeh jurkuyeh 1
  • narges delafrooz 2
  • seyed mahmoud shabgu monsef 2
  • yalda rahmati ghofrani 2
1 PhD Student in Business Management (Marketing), Department of Business Management, Rasht Branch, Islamic Azad University, Rasht, Iran
2 Assistant Professor, Department of Business Administration, Rasht Branch, Islamic Azad University, Rasht, Iran.
چکیده [English]

Lack of recognition of tourists' behavioral intentions, due to the traditional view of food as a secondary factor of tourism activity and not as a main attraction, the development of strategic food tourism plans, with has encountered difficulties. Therefore, the purpose of study is to modeling a model of factors affecting the behavioral intentions of food tourists in Guilan as one of the most visited tourism destinations in the country using qualitative methods and classic grounded theory. According to the applied objectives of the research, the population includes 12 participants of tourism experts, marketers, entrepreneurs and food activists who have at least 5 years of useful experience and continuous activity. The selection of samples was done using purposive sampling method and semi-structured interviews with five general questions continued until saturation was achieved in the tenth interview. Data analysis in three stages of open, selective and theoretical coding led to the extraction of 201 concepts, 10 sub-categories and finally 3 main categories. Based on the proposed model, the characteristics of food (quality and safety, attractiveness and food culture) and on the other hand, the characteristics of tourism environment (advertising and information, the status of restaurants and local market situation); they influence the personal characteristics of tourists (food destination association, experience, attachment and satisfaction). Finally, the personal characteristics influence tourists' behavioral intentions of tourists towards food consumption to travel. In addition, it can be said that behavioral intentions can be directly affected by food characteristics and food tourism environment.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Tourism
  • Food tourism
  • Behavioral intentions
  • Grounded theory
امین، معصومه (1394). بررسی نقش غذا در ارزیابی گردشگری غذا و جذب توریسم، اولین همایش بین المللی و چهارمین همایش ملی گردشگری، جغرافیا و محیط زیست پایدار، همدان.
باسامی، احمد؛ علم بیگی، امیر و مرادی، مصطفی (1399). تأثیر ارزش مصرف غذای محلی بر قصد رفتاری گردشگران: مورد مطالعه مناطق نمونه گردشگری روستایی اورامانات در استان کردستان. فصلنامه علوم ترویج و آموزش کشاورزی، 16(2)، 163-180.
باشکوه اجیرلو، محمد؛ رحیمی کلور، حسین؛ زارعی، قاسم و حاجی حیدری، فهیمه (۱۳۹۵). بررسی رفتار گردشگر در رابطه با خوراک سنتی با تأکید بر نظریه اقدام منطقی شده، سومین کنفرانس بین المللی رویکرد‌های نوین در علوم انسانی.
باقرسلیمی، سعید و لاریجانی، سحر (1397). نقش ویژگی‌های شخصیتی مرتبط با غذای گردشگران در رضایت و وفاداری آنان. گردشگری و توسعه، 7(4)، 134-152.
بخشایش، ریحانه السادات؛ محمد شفیعی، مجید و کاظمی، علی (1402). کیفیت مقصد گردشگری، هویت‌یابی برند مقصد و نیت‌های رفتاری گردشگر: رویکرد روش پژوهش آمیخته. گردشگری و توسعه، 12(1), 25-42.
بهبودی، امید؛ رجوعی، مرتضی؛ زارعی، عظیم و شجاعی باغینی، گلنار (1397). طراحی الگوی معیارهای ارزیابی عملکرد بازاریابی در صنعت گردشگری ایران. فصلنامة گردشگری و توسعه، 7 (4)، 82-61.
جعفری مهرآبادی، مریم؛ اکبری، مجید؛ عطایی، فرزانه و رازقی، فرزانه (1396). مدل یابی ساختاری- تفسیری عوامل موثر بر توسعه گردشگری غذا (نمونه موردی: شهر رشت). مطالعات برنامه‌ریزی سکونتگاه های انسانی (چشم انداز جغرافیایی)، 12 (40)، 698-681.
رحمان سرشت، حسین و هرندی، عطاءاله (1396). مدلی برای کنترل راهبردی حاکمیت شرکتی با استفاده از استراتژی تئوری داده بنیاد کلاسیک. فصلنامه پژوهش‌های مدیریت عمومی، 10 (37)، 29-58.
زیتونلی، عبدلحمید و سودی، نعمت اله (1400). تحلیل عوامل موثر بر تمایلات رفتاری گردشگران به مقصد در بازدید از رویداد سوارکاری شهر گنبدکاووس. مطالعات رفتار مصرف‌کننده. 8(3). 79-99.
سعیدا اردکانی، سعید؛ الحسینی المدرسی، سید مهدی؛ حسینی، فریده ‌سادات؛ پزشکی نجف آبادی، فرشته (1398). چگونگی اثر ویژگی ها، پیامدها و ارزش ها در قالب ساختار شناختی بر نیات رفتاری. دو فصلنامه کاوش‌های مدیریت بازرگانی، 11(22)، 283-303.
سیادت، سعیده؛ امینی، محمدتقی؛ پرهیزگار، محمدمهدی و سالار، جمشید (1398). طراحی و تبیین الگوی راهبردی کنترل استراتژیک با رویکرد خودکنترلی بر مبنای نظریه‌پردازی داده‌بنیاد. مدیریت سازمان‌های دولتی، 8 (1)، 11-32.
شاه حسینی، محمدعلی؛ نظری، محسن؛ ترکستانی، محمد صالح و قربانی، فاطمه (1400). مدل مفهومی مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها در حوزه گردشگری ایران با رویکرد نظریه داده بنیاد. مطالعات مدیریت گردشگری، 16(53)، 109-171.
شیرخدایی، میثم؛ علی زاده ثانی، محسن و آملی دیوا، فهیمه (1395). بررسی تاثیر تصویر مقصد بر رضایت و مقاصد رفتاری در گردشگری سلامت (مورد مطالعه: آبگرم معدنی لاویج). فصلنامه برنامهریزی و توسعه گردشگری، 5(17)، 145-128.
طهماسبی، اصغر؛ فیروزیان اصل، یوسف و قاسمی وسمه‎جانی، ابوطالب. (1400). تحلیل فضایی جاذبه‌های گردشگری غذا موردمطالعه: استان مازندران. گردشگری و توسعه، 10(3)، 117-129.
کریمی علویجه، محمدرضا؛ اصلانی افراشته، امیر؛ نائلی، مریم. (1398). کاوشی بر تبیین پیشایندها (پیش زمینه‌ها) و پیامدهای رضایت از تجربه سفر گردشگران سالمند. فصلنامه مطالعات مدیریت گردشگری، 14(54)، 34-1.
گلی، آرمین، قلی پورسلیمانی، علی، و دل افروز، نرگس. (1400). نقش قدرت داستان سرایی رسانه‌های اجتماعی در توسعه مقصد گردشگری جزیره قشم. مطالعات رفتار مصرف کننده، 8 (3)، 117-139.
معتمدی مهر، اکبر و مصداقی، حسین. (1390). جغرافیای تغذیه، رویکردی نوین در گردشگری شرق گیلان. چشم‌انداز جغرافیایی (مطالعات انسانی)، 6 (15)، 137-120.
نیک رفتار، طیبه؛ کریمی زاده، الهه؛ حسینی، الهه. (1397). شناسایی عوامل تاثیرگذار بر گردشگران در مصرف غذاهای محلی: مورد مطالعه استان گیلان. فصلنامه گردشگری و توسعه، 7(4)، 133-119.
References
Aguilera, J. M. (2018). Relating food engineering to cooking and gastronomy. Comprehensive Reviews in Food Science and Food Safety, 17) 4(, 1021-1039.
Amin, M. (2015). Investigating the role of food in evaluating food tourism and attracting tourism. The first international conference and the fourth national conference on tourism, geography and sustainable environment, Hamedan (in Persian).
Andersson, T. D., Mossberg, L., & Therkelsen, A. (2017). Food and tourism synergies: Perspectives on consumption, production and destination development. Scandinavian Journal of Hospitality and Tourism17(1), 1-8.‏
Bakhshayesh, M., Mohammad Shafiee, M., & Kazemi, A. (2022). Destination quality, destination brand identification and behavioral intentions: A mixed method approach. Journal of Tourism and Development, in Press, Accepted Manuscript, Available Online from 4 April 2022 (in Persian).
Baqersalimi, S., & Larijani, S. (2018). The role of food-related personality traits in tourists on their satisfaction and loyalty. Tourism and Development Quarterly, 7(4), 152-134 (in Persian).
Basami, A., Alambeigi, A., & Moradi, M. (2021). The Impact of Local Food Consumption Value on Tourists’ Behavioral Intention: The Case of Oramanat Rural Tourism Areas in Kurdistan Province. Iranian Agricultural Extension and Education Journal, 16(2), 163-180 (in Persian).
Bashokuh Ajirloo, M., Rahimi Klor, H., Zarei, Q., & Haji Heydari, F. (2016). A Study of Tourist Behavior in Relation to Traditional Food with Emphasis on Rational Action Theory. Third International Conference on New Approaches in the Humanities (in Persian).
Behbudi, O., Rajoui, M., Farming, M., & Shojaei Baghini, G. (2018). Designing a model for evaluating marketing performance criteria in the Iranian tourism industry. Tourism and Development Quarterly, 7(4), 82-61 (in Persian).
Berbel-Pineda, J. M., Palacios-Florencio, B., Ramírez-Hurtado, J. M., & Santos-Roldán, L. (2019). Gastronomic experience as a factor of motivation in the tourist movements. International Journal of Gastronomy and Food Science18, 100171.‏
Björk, P., & Kauppinen-Räisänen, H. (2016). Exploring the multi-dimensionality of travellers' culinary-gastronomic experiences. Current Issues in Tourism19(12), 1260-1280.‏
Bu, Y., Parkinson, J., & Thaichon, P. (2021). Digital content marketing as a catalyst for e-WOM in food tourism. Australasian Marketing Journal29(2), 142-154.‏
Chavarria, L. C. T., & Phakdee-Auksorn, P. (2017). Understanding international tourists' attitudes towards street food in Phuket, Thailand. Tourism Management Perspectives21, 66-73.‏
Chavarria, L. C. T., & Phakdee-Auksorn, P. (2017). Understanding international tourists' attitudes towards street food in Phuket, Thailand. Tourism Management Perspectives21, 66-73.‏
Chhabra, D., Lee, W., Zhao, S., & Scott, K. (2013). Marketing of ethnic food experiences: Authentication analysis of Indian cuisine abroad. Journal of Heritage Tourism8(2-3), 145-157.‏
Choe, J. Y. J., & Kim, S. S. (2018). Effects of tourists’ local food consumption value on attitude, food destination image, and behavioral intention. International journal of hospitality management71, 1-10.‏
Ellis, A., Park, E., Kim, S., & Yeoman, I. (2018). What is food tourism?. Tourism management68, 250-263.‏
Folgado-Fernández, J. A., Campón-Cerro, A. M., & Hernández-Mogollón, J. M. (2019). Potential of olive oil tourism in promoting local quality food products: A case study of the region of Extremadura, Spain. Heliyon5(10).‏
Fountain, J. (2022). The future of food tourism in a post-COVID-19 world: insights from New Zealand. Journal of tourism futures, 8(2), 220-233
Fountain, J., Cradock-Henry, N., Buelow, F., & Rennie, H. (2021). Agrifood tourism, rural resilience, and recovery in a postdisaster context: insights and evidence from Kaikōura-Hurunui, New Zealand. Tourism Analysis26(2-3), 135-149.‏
Ghanem, M. S. (2019). The behavioral intention of tourists toward local foods: An applied research on the local foods served in Egyptian Siwa Oasis. Journal of Service Science and Management12(6), 714-741.‏
Goli, A; Gholipoor Soleimani, A., & Delafrooz, N. (2021). The role of social media storytelling power in the development of Qeshm Island tourism destination. Consumer Behavior Studies Journal, 8(3), 117-139 (in Persian).
Hall, C. M. (2020). Improving the recipe for culinary and food tourism? The need for a new menu. Tourism Recreation Research45(2), 284-287.‏
Hall, C. M., & Gössling, S. (Eds.). (2016). Food tourism and regional development: Networks, products and trajectories. Routledge.‏
Jafari Mehrabadi, M; Akbari, M; Ataiee, F; & Razeqi, F. (2017). Structural-interpretive modeling of factors affecting the development of food tourism (Case study: Rasht). Planning Studies of Human Settlements (Geographical Perspective), 12 (40), 698-681 (in Persian).
Jeaheng, Y., & Han, H. (2020). Thai street food in the fast growing global food tourism industry: Preference and behaviors of food tourists. Journal of Hospitality and Tourism Management45, 641-655.‏
Karimi Alavijeh, M.R; Aslani Afrashteh, A., & Naeli, M. (2019). Explanation of Antecedents and Consequences of the Satisfaction of Elderly Tourists’ Travel Experience. Tourism Management Studies, 14(45), 1-34 (in Persian).
Kunwar, R. R. (2017). Food tourism revisited. Journal of Tourism and Hospitality Education7, 83-124.‏
Lai, I. K. W. (2020). An examination of satisfaction on word of mouth regarding Portuguese foods in Macau: Applying the concept of integrated satisfaction. Journal of Hospitality and Tourism Management43, 100-110.‏
Lee, T. H. (2009). A structural model to examine how destination image, attitude, and motivation affect the future behavior of tourists. Leisure sciences31(3), 215-236.‏
Leri, I., & Theodoridis, P. (2019). The effects of the winery visitor experience on emotions, satisfaction and on post-visit behaviour intentions. Tourism Review74(3), 480-502.‏
Levitt, J. A., Meng, F., Zhang, P., & DiPietro, R. B. (2019). Examining factors influencing food tourist intentions to consume local cuisine. Tourism and Hospitality research19(3), 337-350.‏
Mejia, C., Hua, N., Wei, W., Fu, X., & Wang, Y. (2018). The promise of the 2016 USA-China tourism year: Strategies to boost tourism exchange.‏
Mohammad Shafiee, M., Foroudi, P., & Tabaeeian, R. A. (2021). Memorable experience, tourist-destination identification and destination love. International Journal of Tourism Cities7(3), 799-817.‏
Motamedimehr, A., & Mesdaghi, H. (2011). Nutrition geography a modern approach in eastern Guilan tourism. Journal of Studies of Human Settlements Planning, 6(15), 120-137 (in Persian).
Nikraftar, T., KArimizade, E., & Hosseini, E. (2019). Identification of factors influencing tourists in local food consumption: Case study of Guilan province. Tourism and Development Quarterly, 7(4), 119-133 (in Persian).
Okumus, B. (2021). Food tourism research: a perspective article. Tourism Review76(1), 38-42.‏
Okumus, B., Koseoglu, M. A., & Ma, F. (2018). Food and gastronomy research in tourism and hospitality: A bibliometric analysis. International Journal of Hospitality Management73, 64-74.‏
Ongsakul, V., Ali, F., Wu, C., Duan, Y., Cobanoglu, C., & Ryu, K. (2021). Hotel website quality, performance, telepresence and behavioral intentions. Tourism Review76(3), 681-700.‏
Prayag, G., Hosany, S., Muskat, B., & Del Chiappa, G. (2017). Understanding the relationships between tourists’ emotional experiences, perceived overall image, satisfaction, and intention to recommend. Journal of travel research56(1), 41-54.‏
Rahman Seresht, H., & Harandi, A. (2017). A model for strategic control of corporate governance using the classical data theory strategy. Quarterly Journal of Public Management Research, 10(37), 29-58 (in Persian).
Rahman, M. S., Zaman, M. H., Hassan, H., & Wei, C. C. (2018). Tourist’s preferences in selection of local food: perception and behavior embedded model. Tourism Review73(1), 111-132.‏
Ratnasari, R. T., Gunawan, S., Mawardi, I., & Kirana, K. C. (2021). Emotional experience on behavioral intention for halal tourism. Journal of Islamic Marketing12(4), 864-881.‏
Rinaldi, C. (2017). Food and gastronomy for sustainable place development: A multidisciplinary analysis of different theoretical approaches. Sustainability9(10), 1748.‏
Saeida Ardekani, S; Alhosseini Almodarresi, S.M; Hosseini, F.S; Pezeshki, F. (2020). The effects of attributes, consequences and values in the form of a cognitive structure on behavioral intentions. Journal of Business Administration Researches, 11(22), 283-303 (in Persian).
Shahhoseini, M.A., Nazari, M., Torkestani, M.S., & Ghorbani, F. (2021). The Conceptual Model of corporate Social Responsibility in the Field of Iran’s Tourism with Grounded Theory Approach. Tourism Management Studies, 16(53), 109-172. (in Persian).
Sheoran, M., & Kumar, D. (2022). Benchmarking the barriers of sustainable consumer behavior. Social Responsibility Journal, 18(1), 19-42.
Shirkhodai, M. Alizadeh Thani, M., & Ameli Diva, F. (2016). Investigating the effect of destination image on satisfaction and behavioral goals in health tourism. Quarterly Journal of Tourism Planning and Development, 5(17), 145-128 (in Persian).
Siadat, S., Amini, M.T., Parhizgar, M.M., & Salar, J. (2019). Designing and Explaining the Model of Strategic Control with Self-Controlling Approach Based on Data-Based Theorizing. Quarterly Journal of  Public Organizations Management, 8(1), 11-32 (in Persian).
Soltani, M., Soltani Nejad, N., Taheri Azad, F., Taheri, B., & Gannon, M. J. (2021). Food consumption experiences: a framework for understanding food tourists’ behavioral intentions. International Journal of Contemporary Hospitality Management33(1), 75-100.‏
Tahmasebi, A., Firoziyan Asl, Y., & Ghasemi vasmejani, A. (2021). Spatial Analysis of Food Tourism Attractions Case Study of Mazandaran Province. Journal of tourism and development, 10(3), 117-129 (in Persian).
Ting, H., Fam, K. S., Hwa, J. C. J., Richard, J. E., & Xing, N. (2019). Ethnic food consumption intention at the touring destination: The national and regional perspectives using multi-group analysis. Tourism Management71, 518-529.‏
Tsai, C. T. S., & Wang, Y. C. (2017). Experiential value in branding food tourism. Journal of Destination Marketing & Management6(1), 56-65.‏
Vargas-Sánchez, A., & Moral-Moral, M. (2018). Halal tourism: state of the art. Tourism Review74(3), 385-399.‏
Widjaja, D. C., Jokom, R., Kristanti, M., & Wijaya, S. (2020). Tourist behavioural intentions towards gastronomy destination: evidence from international tourists in Indonesia. Anatolia31(3), 376-392.‏
Zeytoonli, A.H., & Sodi, N. (2021). Analysis of factors affecting the behavioral tendencies of tourists to the destination in visiting the equestrian event in Gonbad Kavous. Consumer Behavior Studies Journal, 8(3), 79-99 (in Persian).