بررسی اثرات مدیریت دانش مشتری محور بر عملکرد کسب و کار با لحاظ نقش میانجی نوآوری سازمانی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 حسابداری ، علوم انسانی، دانشگاه کردستان ، سنندج ، ایران

2 l

10.22034/cbsj.2025.141480.2713

چکیده

هدف این پژوهش بررسی نقش مدیریت دانش مشتری محور بر عملکرد کسب و کار از طریق نقش میانجی نوآوری سازمانی بود. هم چنین تحقیق حاضر، از نظر روش و ماهیت از نوع تحقیقات توصیفی– همبستگی از نوع معادلات ساختاری بود. جامعۀ آماری این پژوهش کارکنان بانک‌های تجاری شهر سنندج در نیمه اول سال 1401بودند. چون این مطالعه مبتنی بر مدل‌یابی معادلات ساختاری است، بنابراین 300 نفر به عنوان نمونه آماری مورد نیاز انتخاب شد. همچنین روش نمونه گیری بصورت تصادفی طبقه‌ای بود. ابزار گردآوری اطلاعات در این تحقیق پرسشنامه بود. در بخش آمار استنباطی جهت برازش مدل و آزمون فرضیه‌ها از مدل‌سازی معادلات ساختاری (SEM) استفاده‌شده است که برای انجام این آزمون‌ها از نرم‌افزار SPSS23 و PLS3 استفاده‌شده است. نتایج نشان داد که بین مدیریت دانش مشتری محور و عملکرد کسب و کار کارکنان بانک رابطه مثبت و معناداری وجود داشت (403/0B=). بین مدیریت دانش مشتری محور و نوآوری سازمانی کارکنان بانک رابطه مثبت و معناداری وجود داشت (845/0B=). همچنین بین نوآوری سازمانی و عملکرد کسب و کار کارکنان بانک رابطه مثبت و معناداری وجود داشت (50/0B=). در نهایت با توجه به آزمون سوبل، نوآوری سازمانی در رابطه بین مدیریت دانش مشتری محور و عملکرد کسب و کار، نقش میانجی را ایفا کرد. علاوه بر این، این تحقیق می تواند به درک بهتر کارکنان بانک‌ها برای استفاده از مدل مدیریت دانش برای دستیابی به عملکرد کسب و کار خوب از طریق نوآوری سازمانی کمک کند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Investigating the role of customer-oriented knowledge management on business performance through the mediating role of organizational innovation

نویسندگان [English]

  • reza jamei 1
  • Mohammad Sadighi 2
1 Accounting, Humanities, Kurdistan University, Sanandaj, Iran
2 Accounting
چکیده [English]

The purpose of this research was to investigate the role of customer-oriented knowledge management on business performance through the mediating role of organizational innovation among employees of commercial banks in Sanandaj. Also, the current research, in terms of method and nature, was a descriptive-correlation research of the structural equations type. The statistical population of this research was the employees of commercial banks in Sanandaj city in the first half of 2022. Because this study is based on structural equation modeling, 300 people were selected as the required statistical sample. Also, the sampling method was stratified random. The data collection tool in this research was a questionnaire. In the inferential statistics section, structural equation modeling (SEM) was used to fit the model and test hypotheses, and SPSS23 and PLS3 software were used to perform these tests. The results showed that there was a positive and significant relationship between customer-oriented knowledge management and business performance of bank employees (B=0.403). There was a positive and significant relationship between customer-oriented knowledge management and organizational innovation of bank employees (B=0.845). Also, there was a positive and significant relationship between organizational innovation and business performance of bank employees (B=0.50). Finally, according to the Sobel test, organizational innovation played a mediating role in the relationship between customer-oriented knowledge management and business performance. In addition, this research can help to better understand bank employees to use the knowledge management model to achieve good business performance through organizational innovation.

کلیدواژه‌ها [English]

  • business performance
  • customer-oriented knowledge management
  • organizational innovation
  • commercial banks