بررسی تاثیر تنوع فرهنگی بر رفتار مصرف‌کننده پست‌مدرن با نقش میانجی احساسات مشتریان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی (کمی)

نویسندگان

1 دانشیار, گروه مدیریت, دانشکده مدیریت و علوم اقتصاد, دانشگاه لرستان, خرم اباد, ایران

2 عضو هیات علمی گروه دانشکده مدیریت.لرستان،خرم اباد

3 دانش آموخته کارشناسی ارشد مدیریت، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران.

10.22034/cbsj.2025.139084.2538

چکیده

چکیده
پژوهش حاضر به بررسی تاثیر تنوع فرهنگی بر رفتار مصرف کننده پست مدرن با تبیین نقش میانجی احساسات مشتریان می‌پردازد. پژوهش حاضر در زمره پژوهش‌های کمی و همچنین از حیث فلسفه تحقیق دارای رویکرد قیاسی است. جامعه آماری پژوهش را مصرف کنندگان پوشاک شهرخرم آباد تشکیل داده اند که با توجه به اینکه حجم جامعه آماری در این پژوهش دقیقا مشخص نیست، از فرمول محاسبه نمونه کوکران نسبت به تعیین حجم نمونه استفاده شد و براساس آن حجم نمونه در سطح اطمینان 0/95 برابر 384  نفر تعیین و به روش نمونه گیری در دسترس اعضای نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات در این پژوهش پرسشنامه استاندارد بوده که روایی و پایایی آن با استفاده از روش اعتبار محتوا و آلفای کرونباخ تایید شده است. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها و آزمون فرضیات تحقیق از مدل یابی معادلات ساختاری با رویکرد حداقل مربعات جزیی استفاده شد. نتایج یافته‌ها پژوهش نشان داد که در سطح اطمینان95%  تنوع فرهنگی تاثیر مثبت و معناداری بر رفتار مصرف کننده پست مدرن دارد. یافته‌ها نشان داد که تنوع فرهنگی تاثیر مثبت ومعناداری بر احساسات مشتریان دارد. همچنین نتایج پژوهش مبین آن است که احساسات مشتریان نقش میانجی در تاثیر تنوع فرهنگی بر رفتار مصرف کننده پست مدرن دارد

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Investigating the impact of cultural diversity on postmodern consumer behavior with the mediating role of customers' emotions

نویسندگان [English]

  • amirhoshang nazarpouri 1
  • Rezvan Mennati 2
  • Alijuma Ebrahimi 3
1 associated professor, department of management , faculty of management and economics, lorestan university, khorramabad, iran
2 Faculffy Management.Lorestan University.Khorramabad
3 Graduated from Master of Business Administration, Lorestan University, Khorramabad, Iran.
چکیده [English]

Abstract
The present study examines the impact of cultural diversity on postmodern consumer behavior by explaining the mediating role of customers' emotions. The current research is quantitative and also has a comparative approach in terms of research philosophy. The statistical population of the research is made up of the consumers of clothing in the city of Khorramabad, and because the size of the statistical population in this research is not exactly known, the Cochran sample calculation formula was used to determine the sample size, and based on that, the sample size was at a confidence level of 0.95. 384 people were determined and selected by the available sampling method. The data collection tool in this research is a standard questionnaire whose validity and reliability have been confirmed using the content validity method and Cronbach's alpha. Structural equation modeling with partial least squares approach was used to analyze the data and test the research hypotheses. The results of the research findings showed that at the 95% confidence level, cultural diversity has a positive and significant effect on postmodern consumer behavior. The findings showed that cultural diversity has a positive and significant effect on customers' emotions. Also, the research results show that customers' emotions play a mediating role in the impact of cultural diversity on postmodern consumer behavior.

کلیدواژه‌ها [English]

  • cultural diversity
  • postmodern consumer behavior
  • customer emotions