مدل یابی ساختاری تفسیری جهت تبیین رفتار مصرفی خبرگان دانشگاهی در شرایط بحران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار گروه مدیریت دولتی، دانشگاه پیام نور تهران، تهران، ایران

2 دانشجوی دکتری، گروه مدیریت، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

10.22034/cbsj.2025.136445.2231

چکیده

در عصر جدید و هزاره سوم بحران ها واقعیتی جدایی ناپذیر از ماهیت درونی سازمان ها شده اند. بحران ها در واقع در اثر رخ داد ها و عوامل طبیعی و غیر طبیعی پدید می آیند و زیان و خسارت را به یک مجموعه یا جامعه انسانی تحمیل می کنند که این امر می تواند رفتار مصرف کننده را تحت تاثیر قرار دهد. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و با تاکید بر استراتژی ترکیبی از نوع اکتشافی متوالی است. که به روش ساختاری تفسیری اجرا شده است. جامعه آماری، شامل استادان دانشگاه و دستگاه های اجرایی استان در حوزه و ماموریت مدیریت بحران به عنوان خبرگان پژوهش بوده است، که رفتار مصرفی آنان در شرایط بحران مورد بررسی قرار گرفته است. یافته‌های تحقیق نشان داد که در بالاترین سطح(سطح اول)بعد عوامل اقتصادی قرار گرفته است که کمترین نفوذ به دیگر عوامل را داراست.بعد عوامل روانشناختی در پایین‌ترین سطح(سطح چهارم) قراردارد که همانند سنگ زیر بنایی مدل عمل می‌کند، بنابراین بروز رفتار مصرف کننده در جامعه آماری مورد اشاره در شرایط بحران به شدت تحت تاثیر عوامل روانشناختی می باشد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Interpretive structural modeling to explain the consumption behavior of academic experts in crisis situations

نویسندگان [English]

  • Hassan Alvedari 1
  • seyed shahram kahrizi 2
1 Associate Professor, Department of Public Administration, Payame Noor University of Tehran, Tehran, Iran
2 PhD student, Department of Management, Payame Noor University, Tehran, Iran
چکیده [English]

In the new era and the third millennium, crises have become an inseparable reality from the internal nature of organizations. Crises are actually caused by natural and unnatural events and factors, and they inflict damage on a human community or community, which can affect consumer behavior. This research is applied in terms of purpose and with emphasis on a combination strategy of successive exploratory type. Which is implemented by interpretive structural method. The statistical population included university professors and the executive organs of the province in the field and mission of crisis management as research experts, whose consumption behavior in crisis situations has been studied. Findings showed that at the highest level (first level) is the economic factors that have the least influence on other factors. After psychological factors are at the lowest level (fourth level) which acts as the foundation stone of the model, so the behavior Consumers in the statistical community mentioned in crisis situations are strongly influenced by psychological factors.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Consumer behavior
  • crisis
  • interpretive structure
  • earthquake
آذر، عادل؛ خسروانی، فرزانه و جلالی، رضا(1392). تحقیق در عملیات نرم رویکردهای ساختاردهی، سازمان مدیریت صنعتی، چاپ اول.
رستگار، علی؛ خضری، رشید؛ کریمی یزدی، عبدالرسول(1395) تأثیر برند بر رفتار مصرف کننده، چهارمین کنفرانس بین المللی پژوهش های نوین در مدیریت، اقتصاد و حسابداری، برلین، آلمان
سام دلیری، بهنام ؛ لاتی، مجتبی ؛ ناظریان، سعید و حلیمی، صبورا(1391). بررسی نقش کرامت انسانی، بحران های مالی و مدیریت بحران در سازمان،همایش منطقه ای نقش مدیریت و حسابداری در تعالی سازمانها و حل بحران های مالی،چالوس
سولومون،مایکلآر(1397).رفتارمصرفکننده:خریدن،داشتن،بودن،مترجم:دکترکامبیزحیدرزاده،تهران:انتشارات بازاریابی
جان سی موون؛ میشل اس مینور.رفتار مصرف کننده مترجم عباس صالح اردستانی (1381).
فیروزجائیان، علی اصغر؛ فیروزجائیان، مجتبی؛ هاشمی پطرودی، سیدحمید ؛ غلامرضازاده، فاطمه (1392). کاربرد تکنیک مدلسازی ساختاری تفسیری در مطالعات گردشگری. مجله برنامه‏ریزی و توسعه گردشگری ، سال دوم، شماره 6، 139.
غفاری آشتیانی، پیمان؛ و مظفری، امین؛  و آل مجتبی، زهرا  (1393). تغییرات رفتار مصرف کننده در پی تحریم اقتصادی. مدیریت بازاریابی, 9(24), 1-17.
فیض، داود، کهیاری حقیقت، امین، کهیاری حقیقت، کوروش، "نقش بهبود کیفیت خدمات در ارتقای عملکرد برند در بیمارستان های شهر تهران"، مجله دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران (پیاورد سلامت)، دوره 11، ویژه نامه شماره 1، سال 1396، 65-53
کاظمی تاری، تقی، "مدیریت بحران زلزله در کلان شهر تهران، فصلنامه جغرافیایی سرزمین"، علمی-پژوهشی، سال ششم، شماره 22، تابستان 1388.
گلچین فر، شادی، بختایی، امیر، "رفتار مصرف کننده"، مجله تدبیر، شماره 174، سال 1385.
محمدی فر,یوسف؛ امیری, صبا.(2020). رویکردی میان‌رشته‌ای به رفتارخرید مصرف‌کنندگان در شرایط بحران: با تأکید بر بحران کووید‌ـ19. فصلنامه مطالعات میان‌رشته‌ای در علوم انسانی, 12(3), 113-144.
عباس عباسی, شهربانو یدالهی, & جمال بیگی. (2019). بررسی قصد مصرف کننده برای خرید محصولات سبز با استفاده از نظریة رفتار برنامه ریزی شده، نگرانی های زیست محیطی و دانش زیست محیطی. فصلنامه علمی پژوهش تحقیقات بازاریابی نوین, 8(4)،130-111.
Abbasi, A., Yadolahi, S., & Beigi, J. (2019). Investigating consumer intention to purchase green products using the theory of planned behavior, environmental concerns and environmental knowledge. Quarterly Journal of Modern Marketing Research, 8(4), 111-130. (In Persian)
Azar, A., Khosravani, F., & Jalali, R. (2013). Research in Soft Operations: Structuring Approaches, Industrial Management Organization, First Edition. (In Persian)
Al Mamuna, A., RosliMohamad, M., Rafi Bin Yaacob, M., & Mohiuddinc, M. (2018). Intention and behavior towards green consumption among low-income households, Journal of Environmental Management, 227(1), 73-86.
C. Moon, J., & S. Minor, M. (2002). Consumer Behavior. translated by Saleh Ardestan, A. Faisal, M. N., Banwet, D. K., & Shankar, R. (2006). Supply chain risk mitigation: modelling the enablers. Business Process Management,12(4), 535-552.
Feyz, D., Kahyari Haghighat, A., & Kahyari Haghighat, K. (2017). The role of improving service quality in enhancing brand performance in hospitals in Tehran. Journal of the Faculty of Paramedical Sciences. Payvard Salamat, 11(1), 53-65. (In Persian)
Firouzjaeian, A. A., Firouzjaeian, M., Hashemi Petroudi, S. H., & Gholamrezadeh, F. (2013). Applying techniques of interpretive structural modeling (ISM) in tourism studies (a pathological approach). Journal of Tourism Planning and Development, 2(6), 129-159. (In Persian)
Ghafari Ashtiani, P., Mozaffari, A., & Al-Mujtaba, Z. (2014). Changes in consumer behavior following economic sanctions. Marketing Management, 9(24), 1-17. (In Persian) 
 
 
Godey. Bruno, Manthiou, A, Pedezoli. Daniel, Rokka. Joonas, (2016), “Social media marketing efforts of luxury brands: Influence on brand equity and consumer behavior”, Journal of Business Research
Mathiyazhagan, K., Govindan, K., NoorulHaq, A. and Geng, Y. (2013). An ISM approach for the barrier analysis in implementing green supply chain management, Journal of Cleaner Production, 47(0): 283-297.
Mitroff, I.I., Pearson, C. and Pauchant, T.C. (1992). Crisis management and strategic
management: similarities, differences and challenges. In Shrivastava, P. (Ed.), “Advancesin strategic Management, JAI Press, 8, P: 235.
Muduli, K., Govindan, K., Barve, A., Kannan, D. and Geng, Y. (2013). Role of behavioural factorsin green supply chain management implementation in Indian mining industries. Resources, Conservation and Recycling, 76(0): 50-60.
Peter J.Paul & Jerry e.olson (2004) , Understanding concumer behavior, Richard D.Rwin inc PP 15 – 20.
Ravi, V. and Shankar, R. (2005). Analysis of interactions among the barriers of reverse logistics, Technological Forecasting and Social Change, 72(8): 1011-1029
Vatanparast, Ramin, Butt, Ali Hassan, "Factors Affecting Use of Mobile Advertising: A Quantitative Study", 2009
Wang, G., Wang, Y. and Zhao, T. (2008). Analysis of interactions among the barriers to energy saving in China, Energy Policy, 36(6): 1879- 1889.
Warfield, J.W. (1974). Developing interconnected matrices in structural modelling, IEEE transcript on systems, Men and Cybernetics, 4(1): 51-81.
Watson, R. (1978).Interpretive structural modeling—A useful tool for technology, Technological Forecasting and Social Change, 11(2): 165-185.
Kuester, S. (2012).mkt301.Strategic marketing & marketing in specific
industry contexts, Univercity of manaheimp. 110
Lindberg U. Salamonson N. Sundstorm M. Wendin K. 2018. Consumer perception and behaviorin the retail foodscape– A study of chilled groceries. Journal of Retailing and Consumer Services, 40:1-7.
Al Mamuna, A. RosliMohamad, M. Rafi BinYaacob, M. & Mohiuddinc, M. (2018). Intention and behavior towards green consumption among low-income households, Journal of Environmental Management, 227(1) , 73-86
Faisal, Moht Nishat. , Banwet, D. K. & Shankar, Ravi. (2006). Supply chain risk mitigation: modelling the enablers. Business Process Management,12 (4),535-552
Yadav, Mayank, Rahman, Zillur, "Measuring consumer perception of social media marketing activities in e-commerce industry: Scale development & validation, Telematics and Informatics, 2017