ارائه مدل توسعه ارتباط با تأمین کنندگان محصولات مصرفی در شرکت پالایش نفت آبادان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه مدیریت بازرگانی ، واحد بین المللی خرمشهر ، دانشگاه آزاد اسلامی، خرمشهر، ایران

2 گروه مدیریت بازرگانی، واحد بین المللی خرمشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، خرمشهر، ایران

3 گروه مدیریت دولتی، واحد شوشتر، دانشگاه آزاد اسلامی، شوشتر، ایران

10.22034/cbsj.2024.139953.2623

چکیده

پژوهش حاضر، با هدف ارائه مدل توسعه ارتباط با تأمین کنندگان محصولات مصرفی در شرکت پالایش نفت آبادان انجام شده است. روش تحقیق، به صورت کیفی و مبتنی بر نظریه داده بنیاد است. برای گردآوری داده ها، از مصاحبه نیمه ساختار یافته استفاده شده و تجزیه و تحلیل داده ها نیز به روش استراوس و کوربین و مدل پارادیمی انجام شده است. جامعه آماری، خبرگان و مدیران با سابقه در شرکت پالایش نفت ابادان بودند که از این میان، نمونه ای مشتمل از 21 نفر پس از رسیدن به اشباع نظری انتخاب شدند. نمونه گیری، به روش نظری و با استفاده از تکنیک های هدفمند (قضاوتی) انجام شده است. نتایج تحلیل داده های بدست آمده از مصاحبه ها، طی فرآیند کدگذاری باز، محوری و انتخابی، به ایجاد الگوهای مدل توسعه ارتباط با تامین کنندگان محصولات مصرفی در شرکت پالایش نفت آبادان بر مبنای نظریه داده بنیاد منجر شد که در نهایت الگویی برای ارائه مدل توسعه ارتباط با تأمین کنندگان محصولات مصرفی شناسایی شد. یافته های این پژوهش حاکی از آن است که برای موفقیت الگوی توسعه ارتباط با تأمین کنندگان محصولات مصرفی، مدیران شرکت می توانند مقوله ها و زیر مقوله های شناسایی شده را مورد توجه قرار دهند و در صورتی که با شرایط شرکت مطابقت داشته باشند از این مقوله ها استفاده نمایند. به علاوه، این پژوهش لزوم توجه به الگوهای توسعه ارتباط با تامین کنندگان محصولات مصرفی را نشان می دهد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Presenting the development model of communication with suppliers of consumer products in Abadan Oil Refining Company

نویسندگان [English]

  • Adel Mazraeh 1
  • fereydoun omidi 2
  • foad makvandi 3
1 Department of Business Management, Khoramshahr International Branch, Islamic Azad University, Khoramshahr, Iran
2 Department of Management, Khorramshahr International Branch, Islamic Azad University, Khorramshahr, Iran
3 Department of Public Administration, Shushtar Branch, Islamic Azad University, Shushtar, Iran
چکیده [English]

The current research was conducted with the aim of providing a model for the development of relationships with suppliers of consumer products in Abadan Oil Refining Company. The research method is qualitative and based on the data theory of the foundation. To collect data, semi-structured interview was used and data analysis was done by Strauss and Corbin method and paradigm model.Keywords: suppliers, relationship development, consumer products. The statistical population was experts and managers with experience in Ibadan Oil Refining Company, from which a sample of 21 people was selected after reaching theoretical saturation. Sampling has been done theoretically and using targeted (judgmental) techniques. The results of the analysis of the data obtained from the interviews, during the process of open, central and selective coding, led to the creation of models of the development model of the relationship with the suppliers of consumer products in the Abadan Oil Refining Company based on the data theory of the foundation, which ultimately provided a model for the development model. Communication with suppliers of consumer products was identified. The findings of this research indicate that for the success of the development model of the relationship with the suppliers of consumer products, company managers can pay attention to the identified categories and subcategories and if they match the conditions of the company, from this category. use In addition, this research shows the need to pay attention to the development patterns of relationships with suppliers of consumer products.

کلیدواژه‌ها [English]

  • suppliers
  • relationship development
  • consumer products
آزادی، علی؛ سبزعلی پور، فرشاد؛ بادپا، بهروز(1398)، مطالعه اثر برون سپاری فعالیت‌ها بر بهره وری (مورد مطالعه: شرکت پالایش گاز ایلام)، پایان نامه کارشناسی ارشد حسابداری، مؤسسه آموزش عالی باختر ایلام.
اشتراوس، ا. کربین، ج. (1385). اصول روش پژوهش کیفی(نظریه مبنایی؛ رویه ها و شیوه ها)، مترجم: بیوک محمدی، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی. 
حبیبی، مهدی؛ خیری بهرام؛ علیقلی، منصوره(1402). ارائه مدل آمیخته یکپارچه بازاریابی مبتنی بر رفتار مشتری صنعتی( مطالعه موردی: شرکت نفت بهران). مطالعات رفتار مصرف کننده، دوره10، شماره2، ص 1-20.
جعفرنژاد.ا.‌مروتی شریف آبادی.ع.اسدیان اردکانی،ف.(1392). مباحث منتخب درمدیریت زنجیره تامین، تهران: انتشارات مهربان نشر.
رحمان سرشت، حسین؛ خاشعی ورنامخواستی، وحید؛ ابراهیمی، مهدی؛ رحیمیان، مهرنوش(1397)، مدل هم آفرینی ارزش راهبردی در صنعت بانکداری ایران(خلق ارزش در پارادیمی نوین)، مجله پژوهش های مدیریت عمومی.
سرلک، م.ع. (1395). ارائه یک چارچوب مفهومی برای پردازش نظریه جنجال- نتیجه، فصلنامه علمی-پژوهشی مدیریت سازمان های دولتی، دروه 4، شماره 4، 131-143.
فلیک، ا. (1388). درآمدی بر تحقیق کیفی، چاپ دوم (مترجم: هادی جلیلی)، تهران: نشر نی.
فیض آبادی،ج.کریمی دستجردی،د.(1390).مدیریت استراتژیک زنجیره تامین(همراه با مطالعه های موردی درصنعت خودروی ایران)،تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
مداح، معصومه و بهرام صلواتی سرچشمه(1384)، هم افزایی تکنولوژیک؛ مدل توسعه و ترکیب منابع در کشورهای در حال توسعه، فصلنامه رشد فناوری، سال اول، شماره 3، ص42-35.
یونسی، محمد؛ طاهری کیا، فریبرز؛ روستا، علیرضا؛ احمدی چهره برق، سیاوش(1402). الگوی تداوم خرید محصولات مشابه اصل در سطح سازمانی(مورد مطالعه: محصولات صوتی و تصویری مشابه اصل)، مطالعات رفتار مصرف کننده، دوره10، شماره2، ص 71-89.
Abbas Poor, P., Arbabi, H., & Sobhieh, M. H. (2016). Explaining value creation function in project-oriented organizations of Oil industry. Public Organizations Management, 4(1),13-28. (In Persian)
Asadian Ardakani, F., Maruti Sharifabadi, A., & Jafarnejad. A. (2013). Selected Topics in
Supply Chain Management. Tehran: Mehraban Publishing. (In Persian)
Azadi, A., Sabzalipour, F., & Badpa, B. (2019). Study of the effect of outsourcing activities on productivity (case study: Ilam Gas Refining Company). Master's thesis in Accounting, Bakhtar Ilam Higher Education Institute. (In Persian)
Baatartogtokh, B., Dunbar, S. W., Zyl, D. V. (2018). The state of outsourcing in the Canadian mining industry. Resources Policy, 59, 184-191.
Busse, M., and Siebert, R. (2018). The role of consumers in food innovation processes. European Journal of Innovation Management, 21(1), 20-43.
Bowden, J.L.H., Conduit, J., Hollebeek, L.D., Luoma-aho, V. and Solem, B.A. (2017), “Engagement valence duality and spillover effects in online brand communities”, Journal of Service Theory and Practice, Vol. 27No. 4, 877-897.
Brodie, R. J., Hollebeek, L. D., Jurić, B., & Ilić, A. (2011), "Customer Engagement: Conceptual Domain, Fundamental Propositions, and Implications for Research", Journal of service research, Vol. 14 No. 3, 252-271.
Costa, A. I. A., and Jongen, W. M. F. (2010). Designing New Meals for an Ageing Population. Critical Reviews in Food Science and Nutrition, 50(6), 489-502.
Franco, R., Yoshizaki, H., Vieira, J. (2016). A system dynamics approach to logistics outsourcing policies and decisions. Production, 26 (2), 285-302.
Ge,J., Gretzel, U. (2018), "A taxonomy of value co-creation on Weibo – a communication perspective", International Journal of Contemporary Hospitality Management, Vol. 30 Issue 4, 2075-2092.
Grisseman, U, Stockburger, S. (2012), "Customer co-creation of travel services: The role of company support and customer satisfaction with the cocreation performance". Tourism Management, Vol. 33, No.6, 1483-1492.
Groeger, L., Moroko, L. and Hollebeek, L.D (2016), “Capturing value from non-paying consumers’ engagement behaviours: field evidence and development of a theoretical model”, Journal of Strategic Marketing, Vol. 24, No 3/4,190-209.
Hollebeek, L.D., Srivastava, R.K. and Chen, T. (2016), “SD logic–informed customer engagement: integrative framework, revised fundamental propositions, and application to CRM”, Journal of the Academy of Marketing Science, 1-25.
Homburg, C., Jozi_c, D. and Kuehnl, C. (2017), “Customer experience management: toward implementing an evolving marketing concept”, Journal of the Academy of Marketing Science, Vol. 45, No. 3, 377-401.
Jaakkola, E., Alexander, M. (2014), “The role of customer engagement behavior in value co- creation a service system perspective”, Journal of Service Research, Vol. 17, No. 3, 247-261.
Lusch, R. F., Vargo, S. L. (2006), "Service-dominant logic: Reactions, reflections and refinements", Marketing Theory, Vol 6, No 3, 281-288.
Mainardes, E. W., Teixeira, A., Romano, P.C.S., (2017), "Determinants of co-creation in banking services", International Journal of Bank Marketing, Vol. 35, Issue 2, 187-204.
Mayrand, F., Cassivi, L., Cloutier, L. (2013). Critical success factors of the offshore outsourcing of software development projects: a system dynamic approach. International system dynamic conference, Combridge, MA, USA, July 21-25.
Modak, M., Pathak, K., Ghosh, K. (2017). Performance evaluation of outsourcing decision using a BSC and Fuzzy AHP approach: A case of the Indian coal mining organization. Resources Policy, 52, 181-191.
Ojugbele, H. & Bodhanya, S. (2015). A Managerial Application of System Dynamics Modeling to Outsourcing. Kybernetes, 44 (4), 536-554.
Tapscott, D., Williams, A. (2013). Wikinomics: How Mass Collaboration Changes Everything: New York: Penguin.
Vargo, S. L., Lusch, R. F. (2008b), "From goods to service(s): Divergences and convergences of logics", Industrial Marketing Management, Vol. 37, 254-259.
Volvic Chen, Ch., Chen, Ch., Lin, M.J. (2015), "The impact of customer participation: the employee’s perspective", Journal of Business & Industrial Marketing, Vol. 30, Issue 5, 486-497.
Williams, J.P.J. (2014), Identifying the Organizational Capability for Value Co-creation, Master of Philosophy in Management Studies, University of Exete.
Zhu, Xiaowei )2015)," Management the risks of outsourcing: Time, quality and correlated costs", Transportation Research Part E: Logistics and Transportation Review, 90: 121-133.