بررسی تاثیر واقعیت افزوده بر رفتار مصرف کننده با میانجی گری جذابیت فروشگاه های اینترنتی

نوع مقاله : برگرفته از پایان نامه و رساله

نویسندگان

1 استادیار، دانشکد مدیریت پردیس فارابی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.

2 استادیار گروه مدیریت ، دانشگاه حضرت معصومه (س)، قم، ایران

3 دکتری تخصصی، دانشکده اقتصاد و مدیریت، دانشگاه قم، قم، ایران،

4 گروه مدیریت بازرگانی، دانشکدگان فارابی، دانشگاه تهران، تهران، ایران

10.22034/cbsj.2024.63525

چکیده

امروزه استفاده از فناوری‌های نوین همانند فناوری واقعیت افزوده به صورت روز افزون در حوزه بازاریابی و مدیریت استفاده می‌شود. و انتظار می‌رود در آینده نه چندان دور استفاده از این فناوری در فروشگاه‌های اینترنتی و مجازی در جهت کمک به مشتریان با سرعتی بالا توسعه یابد. بررسی ها نشان می دهد تحقیقات اندکی در ارتباط با تاثیر واقعیت افزوده بر رفتار مصرف کننده انجام شده است. بنابراین هدف تحقیق حاضر، بررسی تاثیر فناوری واقعیت افزوده بر رفتار مصرف کننده از طریق بررسی متغیر میانجی جذابیت فروشگاه می‌باشد. روش تحقیق، روش توصیفی و جامعه آماری تحقیق شامل مشتریان فروشگاه‌های اینترنتی لباس و زیورآلالت می‌باشد. داده ها با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته از ۳۰۸ نفر از از اعضای جامعه آماری جمع آوری شد. روش تجزیه و تحلیل در این تحقیق روش معادلات ساختاری بوده و با استفاده از نرم افزار لیزرل و اس پی اس اس داده‌ها مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. تجزیه و تحلیل داده‌ها نشان داد واقعیت افزوده بر رفتار مصرف کننده تاثیر مثبت و معنادار دارد. همچنین واقعیت افزوده با میانجی‌گری متغیر جذابیت فروشگاه بر رفتار مصرف کنندگان تاثیر مثبت و معنادار دارد. علاوه بر این تاثیر مثبت و معنادار واقعیت افزوده بر جذابیت فروشگاه‌ها و نیز تاثیر مثبت و معنادار جذابیت فروشگاه‌ها بر رفتار مصرف کنندگان مورد تایید قرار گرفت.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Investigating the impact of augmented reality on consumer behavior through the mediation of attractiveness of online

نویسندگان [English]

  • HamidReza Yazdani 1
  • Vahid Sharafi 2
  • Fatemeh Mohammadi 3
  • mohammad rasoul feiz 4
1 Assistant Professor, Faculty of Management and Accounting, College of Farabi, University of Tehran Tehran, Iran
2 Assistant Professor, Business Department, Hazrat-e Ma’soumeh University (HMU), Qom, Iran
3 PhD, Faculty of Economics and Management, University of Qom, Qom, Iran.
4 Department of Business Administration, Farabi School, University of Tehran, Tehran, Iran
چکیده [English]

Today, the use of new technologies such as augmented reality technology is increasingly used in the field of marketing and management. And it is expected that in the not too distant future, the use of this technology in online and virtual stores will be developed at a high speed in order to help customers. Surveys show that little research has been done regarding the impact of augmented reality on consumer behavior. Therefore, the purpose of this research is to investigate the impact of augmented reality technology on consumer behavior through the investigation of the mediating variable of store attractiveness. The research method is a descriptive method and the statistical population of the research includes customers of online clothing and jewelry stores. The research method is a descriptive method and the statistical population of the research includes customers of online clothing and jewelry stores. The data was collected using a questionnaire made by the researcher from 308 members of the statistical population. The analysis method in this research is the structural equation method and the data was analyzed using Lisrel and SPSS software. Data analysis showed that augmented reality has a positive and significant effect on consumer behavior. In addition, the positive and significant impact of augmented reality on the attractiveness of stores and the positive and significant impact of the attractiveness of stores on consumer behavior were confirmed.

کلیدواژه‌ها [English]

  • augmented reality
  • consumer behavior
  • online stores
  • e-commerce
  • store attractiveness
ادبی فرد، محسن )1۳98(. ارائه رویکردی تعاملی مبتنی بر مشارکت کاربران در بستر واقعیت افزوده. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه شهید بهشتی.
اسدی، دینا )1۳95(. مطالعه کاربردی واقعیت افزوده در تبلیغات وابسته به رسانه های تصویری. پایان نامه کارشناسی ارشد. موسسه آموزش عالی ارم.
اسماعیل زاده، علی؛ ارایی، حافظ؛ قلی پور، سارا و مقدم، آرش )1۳96(. تأثیر جو و طراحی چیدمان فروشگاههای اینترنتی، بر رفتار خرید آنی آنلاین مشتریان. مدیریت بازرگانی، 9 )2(، .21۳-2۳2
اعظمی، محسن و توره، ناصر )14۰1(. واکاوی نقش صمیمت بر رفتار خرید مصرف کنندگان محصولات الکترونیکی در ا ستان کرمانشاه با درنظر گرفتن بعد احسا سی و عملکردی برند . مطالعات رفتار مصرف کننده، 9 )2(،  .122-1۳6
ایزدی، بهزاد؛ روزفراخ، عبدالله و محمودیان ، عابد )14۰1(. بررسی نقش میانجی ارزش عمل کردی و هیجانی در ارتباط با تجربه مصنرف و قصد خرید مجدد مصرف کنندگان )مورد مطالعه: فروشگاههای ورزشی شهر یاسوج(. مطالعات رفتار مصرف کننده، 9 )4(، .68-44
جعفری، مهران )1۳98(. بکارگیری تکنولوژی تلفن همراه با استفاده از سیستم های برتر واقعیت افزوده در صنعت گردشگری. پایانامه کارشناسی ارشد، موسسه آموزش عالی علوم و فنون سپاهان.
دهدشتی شاهرخ ، زهره؛ تابش مقدم، محمد و فتاح ناصرآباد ، سجاد )14۰۰(. مدل تاثیرگذاری تبلیغات شفاهی مشتری بر قصد خرید در شبکه های اجتماعی. مطالعات رفتار مصرف کننده، 8 )4(، .16۰-19۰
کریمی، مینا؛ صادقی نیارکی، ابوالقاسم و حسینی نوه احمدآبادیان، علی )1۳96(. مقایسه انواع تارگت های مورداستفادهدر برنامه های مبتنی بر واقعیت افزوده در GIS فراگستر. مهندسی فناوری اطالعات مکانی، 7 )2(.
کفاش، شبنم )1۳97(. کاربرد فناوری واقعیت افزوده در طراحی بسته بندی مواد غذایی. پایان نامه کار شنا سی ار شد ، دانشگاه هنر تهران
Aazami, M., & Tavreh, N. (2022). Analyzing the Role of Intimacy on Consumer Purchasing Behavior of Electronic Products in Kermanshah Province by Considering the Emotional and Functional Dimension of the Brand. Consumer Behavior Studies Journal, 9 (2), 122-136. { Persian }
Abrar, K. (2018). Impact of Augmented Reality on Consumer Purchase Intention with the Mediating role of Customer Brand Engagement: Moderating role of Interactivity in Online Shopping. Bahria University Journal of Management & Technology, 1(2), 64-80.
Adabi Fard, Mohsen. (2018). Providing an interactive approach based on user participation in augmented reality platform. Master's thesis. Shahid Beheshti University. { Persian }
Alam, S. S., Susmit, S., Lin, C.-Y., Masukujjaman, M., & Ho, Y.-H. (2021). Factors Affecting Augmented Reality Adoption in the Retail Industry. Journal of Open Innovation: Technology, Market, and Complexity, 7(2), 142. https://doi.org/10.3390/joitmc7020142
Asadi, Dina. (2015). An applied study of augmented reality in advertisements related to visual media. Master's thesis. Eram Institute of Higher Education. { Persian }
Berryman & Hoy, 2012. Augmented Reality: A Review. Medical Reference Services Quarterly, pp. pp. 212-218.
Bonetti, F., Warnaby, G., & Quinn, L. (2018). Augmented Reality and Virtual Reality in Physical and Online Retailing: A Review, Synthesis and Research Agenda. In T. Jung, & M. tom Dieck (Eds.), Augmented Reality and Virtual Reality: Empowering Human, Place and Business (pp. 119-132). Springer-Verlag London Ltd. https://doi.org/10.1007/978-3-319-64027-3_9
Bottani, Eleonora & Vignali, Giuseppe. (2019). Augmented reality technology in the manufacturing industry: A review of the last decade, IISE Transactions, 51:3, 284-310, DOI: 10.1080/24725854.2018.1493244
Carmigniani, J. & Furht, B., 2011. Augmented Reality: An Overview. In: B. Furht, Hrsg. Handbook of Augmented Reality. Florida: Springer, pp. 3- 46.
Cehovin, F. & Ruban, B (2017). The Impact of Augmented Reality Applications on Consumer Search and Evaluation Behavior [Master Thesis, copenhagen business school]. https://research.cbs.dk/files/58424530/federica_cehovin_og_bernice_ruban.pdf
Daugherty, T., and Hoffman, E. (2014). eWOM and the importance of capturing consumer attention within social media. J. Mark. Commun. 20, 82–102. doi: 10.1080/13527266.2013.797764
Dehdashti Shahrokh, Z., Tabesh Moghadam, M., & Fatah Naserabad, S. (2022). The Model of the Effect of Customer Word of Mouth Advertising on the Purchase Intention on Social Networks. Consumer Behavior Studies Journal, 8 (4), 160-190. { Persian }
Desai, N. (2018). Recreation of history using augmented reality. ACCENTS Transactions on Image Processing and Computer Vision, 4(10), 1–5. https://doi.org/10.19101/ tipcv.2017.39019
Flostrand, A., Pitt, L., & Kietzmann, J. (2019). Fake news and brand management: a Delphi study of impact, vulnerability and mitigation. Journal of Product & Brand Management. doi: 10.1108/JPBM-12-2018-2156
Giunta, L, O'Hare, J, Gopsill, J and Dekoninck, E (2018) A review of augmented reality research for design practice: looking to the future. DS 91: Proceedings of NordDesign 2018, Linköping, Sweden, The Design Society, Glasgow.Google Scholar
Haile, Tegegne T., and Mincheol Kang. 2020. "Mobile Augmented Reality in Electronic Commerce: Investigating User Perception and Purchase Intent Amongst Educated Young Adults" Sustainability 12, no. 21: 9185. https://doi.org/10.3390/su12219185
Huang, Xinyi., Zou, Di., Cheng, Gary., Xie, Haoran (2021). "A Systematic Review of AR and VR Enhanced Language Learning," Sustainability, MDPI, vol. 13(9), pages 1-28, April.
Huang, Xinyi., Zou, Di., Cheng, Gary., Xie, Haoran (2021). "A Systematic Review of AR and VR Enhanced Language Learning," Sustainability, MDPI, vol. 13(9), pages 1-28, April.
İLHAN, İbrahim., &, ÇELTEK, Evrim. (2016), Usage of Augmented Reality in Tourism, Gaziantep University Journal of Social Sciences, 2016 15(2):581-599
Izadi, B., Rouzfarakh, A., & Mahmoudian, A. (2022). Investigating the mediating role of functional and emotional value in relation to consumption experience and intention to repurchase (Case Study: consumers of sports shops in Yasuj). Consumer Behavior Studies Journal, 9 (4), 44-68. { Persian }
Jafari, Mehran. (2016). Applying mobile phone technology using superior augmented reality systems in the tourism industry. Master's thesis. Sepahan Higher Education Institute of Science and Technology. { Persian }
Javornik, A. (2016). Augmented reality: Research agenda for studying the impact of its media characteristics on consumer behaviour. Journal of Retailing and Consumer Services, 30, 252 261.doi:10.1016/j.jretconser.2016.02.004
Jessen, Alexander & Hilken, Tim & Chylinski, Mathew & Mahr, Dominik & Heller, Jonas & Keeling, Debbie Isobel & de Ruyter, Ko, 2020. "The playground effect: How augmented reality drives creative customer engagement," Journal of Business Research, Elsevier, vol. 116(C), pages 85-98.
Kan IP, Alexander MP, Verfaellie M (2009) Contribution of prior semantic knowledge to new episodic learning in amnesia. J Cogn Neurosci 21:938–944.
Karimi, Mina, Sadeghi Niarki, Abolqasem, Hosseini Noh Ahmadabadian, Ali (2016). "Comparison of types of targets used in programs based on augmented reality in Faragstar GIS", Scientific Research Journal of Geospatial Information Technology Engineering, 7th year, 2nd issue, summer 2018. { Persian }
Litvin, S. W., Goldsmith, R. E., and Pan, B. (2008). Electronic word-of-mouth in hospitality and tourism management. Tour.Manage. 29, 458–468. doi: 10.1016/ j.tourman.2007.05.011
Pantano, E. (2014). Innovation drivers in retail industry, International Journal of Information Management, 34(3):344-350.
Pantano, E., & Servidio, R. (2012). Modeling innovative points of sales through virtual and immersive technologies. Journal of Retailing and Consumer Services, 19(3), 279-286. doi:10.1016/j.jretconser.2012.02.002
Patel, J. D., Gadhavi, D. D., & Shukla, Y. S. (2017). Consumers’ responses to cause related marketing: moderating influence of cause involvement and skepticism on attitude and purchase intention. International Review on Public and Nonprofit Marketing, 14(1), 1-18.
Poushneh, A., Vasquez-Parraga, A.Z., 2017. Customer dissatisfaction and satisfaction with augmented reality in shopping and entertainment. J. Consum. Satisf., Dissatisf-. Complain. Behav. 30, 1–22.
Romano, B., Sands, S., & Pallant, J. I. (2020). Augmented reality and the customer journey: An exploratory study. Australasian Marketing Journal (AMJ). DOI: 10.1016/j.ausmj.2020.06.010
San Marti n, Sonia & Camarero, Carmen (2009). "How perceived risk affects online buying", Online Information Review,Vol.33 No.4,pp.629-654
Scholz, J., & Duffy, K. (2018). We ARe at home: How augmented reality reshapes mobile marketing and consumer-brand relationships. Journal of Retailing and Consumer Services, 44, 11-23 .
Shoemaker, dew. (2017). Application of augmented reality technology in food packaging design. Master's thesis. Tehran University of Art. { Persian }
Wang, L. (2020). Reconstruction of brand communication on media integration in the 5G digital era, Singapore.
Yang, Y., Wu, S., Wang, D., Huang, Y., & Cai, S. (2019). Effects of learning activities based on augmented reality onstudents' understanding and expression in an English class. In Proceedings of the 27th International Conference on Computers in Education, 685-691