بررسی تاثیر واقعیت افزوده بر رفتار مصرف کننده با میانجی گری جذابیت فروشگاه های اینترنتی

نوع مقاله : برگرفته از پایان نامه و رساله

نویسندگان

1 استادیار، دانشکد مدیریت پردیس فارابی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.

2 استادیار گروه مدیریت ، دانشگاه حضرت معصومه (س)، قم، ایران

3 دکتری تخصصی، دانشکده اقتصاد و مدیریت، دانشگاه قم، قم، ایران،

4 گروه مدیریت بازرگانی، دانشکدگان فارابی، دانشگاه تهران، تهران، ایران

10.22034/cbsj.2024.63525

چکیده

امروزه استفاده از فناوری‌های نوین همانند فناوری واقعیت افزوده به صورت روز افزون در حوزه بازاریابی و مدیریت استفاده می‌شود. و انتظار می‌رود در آینده نه چندان دور استفاده از این فناوری در فروشگاه‌های اینترنتی و مجازی در جهت کمک به مشتریان با سرعتی بالا توسعه یابد. بررسی ها نشان می دهد تحقیقات اندکی در ارتباط با تاثیر واقعیت افزوده بر رفتار مصرف کننده انجام شده است. بنابراین هدف تحقیق حاضر، بررسی تاثیر فناوری واقعیت افزوده بر رفتار مصرف کننده از طریق بررسی متغیر میانجی جذابیت فروشگاه می‌باشد. روش تحقیق، روش توصیفی و جامعه آماری تحقیق شامل مشتریان فروشگاه‌های اینترنتی لباس و زیورآلالت می‌باشد. داده ها با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته از ۳۰۸ نفر از از اعضای جامعه آماری جمع آوری شد. روش تجزیه و تحلیل در این تحقیق روش معادلات ساختاری بوده و با استفاده از نرم افزار لیزرل و اس پی اس اس داده‌ها مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. تجزیه و تحلیل داده‌ها نشان داد واقعیت افزوده بر رفتار مصرف کننده تاثیر مثبت و معنادار دارد. همچنین واقعیت افزوده با میانجی‌گری متغیر جذابیت فروشگاه بر رفتار مصرف کنندگان تاثیر مثبت و معنادار دارد. علاوه بر این تاثیر مثبت و معنادار واقعیت افزوده بر جذابیت فروشگاه‌ها و نیز تاثیر مثبت و معنادار جذابیت فروشگاه‌ها بر رفتار مصرف کنندگان مورد تایید قرار گرفت.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Investigating the impact of augmented reality on consumer behavior through the mediation of attractiveness of online

نویسندگان [English]

  • HamidReza Yazdani 1
  • Vahid Sharafi 2
  • Fatemeh Mohammadi 3
  • mohammad rasoul feiz 4
1 Assistant Professor, Faculty of Management and Accounting, College of Farabi, University of Tehran Tehran, Iran
2 Assistant Professor, Business Department, Hazrat-e Ma’soumeh University (HMU), Qom, Iran
3 PhD, Faculty of Economics and Management, University of Qom, Qom, Iran.
4 Department of Business Administration, Farabi School, University of Tehran, Tehran, Iran
چکیده [English]

Today, the use of new technologies such as augmented reality technology is increasingly used in the field of marketing and management. And it is expected that in the not too distant future, the use of this technology in online and virtual stores will be developed at a high speed in order to help customers. Surveys show that little research has been done regarding the impact of augmented reality on consumer behavior. Therefore, the purpose of this research is to investigate the impact of augmented reality technology on consumer behavior through the investigation of the mediating variable of store attractiveness. The research method is a descriptive method and the statistical population of the research includes customers of online clothing and jewelry stores. The research method is a descriptive method and the statistical population of the research includes customers of online clothing and jewelry stores. The data was collected using a questionnaire made by the researcher from 308 members of the statistical population. The analysis method in this research is the structural equation method and the data was analyzed using Lisrel and SPSS software. Data analysis showed that augmented reality has a positive and significant effect on consumer behavior. In addition, the positive and significant impact of augmented reality on the attractiveness of stores and the positive and significant impact of the attractiveness of stores on consumer behavior were confirmed.

کلیدواژه‌ها [English]

  • augmented reality
  • consumer behavior
  • online stores
  • e-commerce
  • store attractiveness