طراحی چارچوب نظری خلق ارزش برای مشتریان بانکداری شرکتی به روش تحلیل مضمون

نوع مقاله : برگرفته از پایان نامه و رساله

نویسندگان

1 گروه مدیریت بازرگانی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

2 گروه مدیریت مالی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

10.22034/cbsj.2024.63524

چکیده

مطالعه حاضر با هدف طراحی چارچوب خلق ارزش برای مشتریان بانکداری شرکتی صورت گرفته است. روش پژوهش این مطالعه، در حیطه پژوهش‌های کیفی و با استفاده از روش تحلیل مضمون انجام شد. برای جمع‌آوری داده‌های مورد نیاز در روش کیفی از مصاحبه با پنل خبرگان بهره گرفته شد. برای این منظور پروتکل مصاحبه توسط پژوهشگران آماده گردید؛ سپس با استفاده از روش نمونه گیری گلوله برفی و فرایند انتخاب خبرگان تا رسیدن به اشباع نظری پژوهشگران تعداد 18 نفر از خبرگان صنعت بانکداری و اساتید دانشگاه و مشتریان حقوقی که در زمینه بانکداری شرکتی صاحب‌نظر بودند، مورد مصاحبه قرار گرفتند. برای استخراج نتایج از مصاحبه‌ها و تجزیه و تحلیل داده‌های به دست آمده در روش تحلیل مضمون، داده‌ها کدگذاری شد و در قالب شبکه مضامین دسته بندی گردید. طبق نتایج حاصل از این پژوهش، عوامل موثر بر خلق ارزش از دیدگاه خبرگان در 61 مقوله پایه‌‍ای همانند نسبت مالکانه شناور، منعطف بودن ضوابط، تنوع در وثائق و...، 28 مضمون سازمان‌دهنده همانند انعطاف‌پذیری، کیفیت اجرا، تعهد و ادغام و...، 5 مضمون فراگیر شامل سهولت انجام کار، وظیفه‌ای، مبانی پایه‌ای، الهام بخش و فردی قرار گرفتند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Designing the theoretical framework of value creation for corporate banking customers by thematic analysis method

نویسندگان [English]

  • Ali Asghar Farahmand 1
  • Mir Feiz Fallah Shams 2
  • Gholam Reza Zomorodian 2
1 Department of Business Management,, Central Tehran Branch,, Islamic Azad University,, Tehran,, Iran
2 Department of Financial Management,, Central Tehran Branch,, Islamic Azad University,, Tehran,, Iran
چکیده [English]

The present study was conducted with the aim of designing a value creation framework for corporate banking customers. The research method of this study was conducted in the field of qualitative research using thematic analysis method. An interview with a panel of experts was used to collect the required data in a qualitative method. For this purpose, the interview protocol was prepared by the researchers; Then, using the snowball sampling method and the process of selecting experts, 18 experts of the banking industry and university professors and legal clients who were experts in the field of corporate banking were interviewed. To extract the results from the interviews and analyze the data obtained in the thematic analysis method, the data was coded and categorized in the form of a network of themes. According to the results of this research, the factors affecting value creation from the experts' point of view are in 61 basic categories such as floating ownership ratio, the flexibility of criteria, diversity in documents, etc., 28 organizing themes such as flexibility, implementation quality, commitment, integration, and etc., 5 overarching themes including ease of doing work, duty, basic principles, inspiration and individual were included.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Corporate Banking
  • Value Creation
  • Corporate Customers
  • Thematic Analysis Method
آذر، عادل و عرب عامری، حسن، 1398، سیستمهای ابتکاری انتقادی (CSH)؛ ابزاری کاربردی برای بهبود عملکرد بانکداری شرکتی در بانک ملت، پژوهش های نوین در تصمیم‌گیری، (3)4، 180-155.
آوگه دیکهوت، اشتفانی؛ کویه، برنهارد و لیبتراو، آکسل، 1398، ارزش آفرینی برای مشتری در بانکداری با استفاده از مدل مشتری محوری زوریخ، مترجمین: رضایی، عبدالله؛ پورکریمی، زهرا و بهشتی، عطیه، تهران، انتشارات حک.
احمدیان، علی اشرف، 1397،  هم آفرینی ارزش. تهران، انتشارات ادیبان روز.
استروالدر، الکساندر و پیگنیور، ایو، 1400، خلق مدل کسب و کار، مترجمین: توکلی، غلامرضا؛ وطن دوست، بابک؛ ساروقی، حسام الدین و توفیقی، بهامین، تهران، انتشارات آریاناقلم.
باقری، تینا، 1396، بانکداری شرکتی از طراحی تا اجرا، تهران، شرکت چاپ و نشر بازرگانی.
بیگدلی، امیر؛ عبدالوند، محمدعلی؛ حیدرزاده هنزایی، کامبیز و خون سیاوش، محسن، 1400؛ فصلنامه علوم مدیریت ایران، سال شانزدهم، شماره 61، 115-85.
جنیدی جعفری، مهدی؛ بیات، روح الله و درویشی، فرهاد، 1398، طراحی مدل آینده نگاری شرکتی و اثر آن بر عملکرد سازمانی (صنعت بانکداری)، فصلنامه آینده پژوهی مدیریت، (118)30، 61-39.
جواهری زاده، ابراهیم؛ ثانوی فرد، رسول و آزاده دل، افسانه، 1399، مطالعه تاثیر بانکداری الکترونیکی بر نیت رفتاری مصرف کنندگاه در صنعت بانکداری، فصلنامه رهیافتی در مدیریت بازرگانی، دوره چهارم، 56-50.
حسینی، سید محمدکامل و عالی، صمد، 1401، تبیین مشارکت مشتری برای خلق ارزش در صنعت بانکداری ایران بر مبنای ارزش ادراک شده، فصلنامه اقتصاد مالی، (1)16، 171-153.
دی لارنتیس، جیاکومو، 1393، بانکداری شرکتی: استراتژی در ساختار، ترجمه ابوالفضل جعفری، محسن عباسی و داود شاهسونی، تهران، نشر آیلار.
رنجبر، هادی؛ حق دوست، علی اکبر؛ صلصالی، مهوش؛ خوشدل، علیرضا؛ سلیمانی، محمدعلی و بهرامی، نسیم، 1391، نمونه گیری در پژوهش‌های کیفی: راهنمایی برای شروع، مجله دانشگاه علوم پزشکی ارتش جمهوری اسلامی ایران، 250-238.
عابدی­جعفری، حسن؛ تسلیمی، محمد­سعید؛ فقیهی، ابوالحسن و محمد شیخ­زاده، 1390، تحلیل مضمون و شبکه مضامین: روشی ساده و کارآمد برای تبیین الگوهای موجود در داده­های کیفی، اندیشه مدیریت راهبردی، سال پنجم، دوره 2، شماره پیاپی 10: 156-198.
قاسمی، یارمحمد و علی هاشمی، 1398، انجام پژوهش به روش تحلیل تماتیک: راهنمای عملی و گام­به­گام برای یادگیری و آموزش (موردمطالعه: مصرف موسیقی دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه ایلام)، فرهنگ ایلام، دوره 20، شماره 64 و 65: 7-33.
کاتلر، فیلیپ و کلر، کوین لین، 1395، مدیریت بازاریابی، مترجمین: حسین ممبینی؛ مجید ابوالفتحی و عباس صالح اردستانی، تهران، انتشارات ادبستان.
لاجوردی، مسعود؛ دانایی، ابوالفضل؛ زرگر، سید محمد و حیدریه، سید عبدالله، 1398، چاچوب فراابتکاری فرایند خلق ارزش، مطالعات مدیریت راهبردی، شماره 37، 123-83.
مرادی یگان محله، شعبان؛ میرابی، وحیدرضا و حیدری، عباس، 1399، بررسی راههای ایجاد مزیت رقابتی در بانک رفاه کارگران، فصلنامه دانش حسابداری و حسابرسی مدیریت، (33)9، 305-297.
Abedi Jafari, H., Taslimi, M. S., Faqihi, A. & Sheikh Zadeh, M. (2011), Theme analysis and theme network: a simple and efficient way to explain patterns in qualitative data, Strategic Management Thought, 5th year, 2(10), 156-198. (In Persian)
Ahmadian, A. (2017). Co-creation of value. Tehran, Adiban Roz Publishing House. (In Persian)
Almquist, E., Cleghorn, J. & Sherer, L. (2018). The B2B Elements of Value. Harvard Business Review, March-April issue, 72-81.
Almquist, E., Senior, J. & Bloch, N. (2016). The Elements of Value. Harvard Business Review, September issue, 72–81.
Avge Dickhut, S. Kuye, B. & Liebertau, A. (2018). Value creation for the customer in banking using the Zurich customer-centric model, Translators: Rezaei, Abdullah; Pourkarimi, Zahra and Beheshti, Atieh, Tehran, Hak Publications. (In Persian)
Azar, A. & Arab Ameri, H. (2018). Critical innovative systems (CSH); A practical tool to improve the performance of corporate banking in Bank Mellat, New researches in decision making, 4(3), 155-180. (In Persian)
Bagheri, E. (2013). Corporate Banking, Tehran, Shahdad Publications. (In Persian)
Bigdeli, A., Abdulvand, M. A., Heydarzadeh H. C. & Khoon Siavash, M. (2021). Iranian Management Sciences Quarterly, 16(61), 115-85. (In Persian)
Braun, V., & Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative research in psychology3(2), 77-101.
De Laurentis, G. (2013). Corporate Banking: Strategy in Structure, translated by Abolfazl Jafari, Mohsen Abbasi and Daud Shahsoni, Tehran, Aylar Publishing. (In Persian)
Ghasemi, Y. & Hashemi, A. (2018). Conducting research using thematic analysis method: a practical and step-by-step guide for learning and teaching (case study: music consumption of master's students of Ilam University), Farhang Ilam, 20(64), 7-33. (In Persian)
Hosseini, S. M. & Aali, S. (2022). Explaining customer participation to create value in Iran's banking industry based on perceived value, Financial Economics Quarterly, 16 (1), 153-171. (In Persian)
Javaherizadeh, I., Sanavi Fard, R. & Azadeh Del, A. (2019), Study of the impact of electronic banking on consumer's behavioral intention in the banking industry, Approach in Business Management, 4, 50-56. (In Persian)
Joneidi Jafari, M., Bayat, R. & Darvishi, F. (2018). Designing a corporate foresight model and its effect on organizational performance (banking industry), Management Future Studies Quarterly, 30 (118), 61-39. (In Persian)
King, N., & Horrocks, C. (2010), Interviews in qualitative research, London: Sage.
Kotler, P. and Keller, K. L. (2015). Marketing Management, Translators: Hossein Mambini; Majid Abolfathi and Abbas Saleh Ardestani, Tehran, Adebistan Publications. (In Persian)
Kurznack, L., Schoenmaker, D. & Schramade, W. (2021). A model of long-term value creation, Journal of  Sustainable Finance & Investment, DOI: 10.1080/20430795.2021.1920231.
Lajavardi, M., Danaei, A., Zargar, S. M. & Heydarieh, S. A. (2018). Meta-initiative framework of value creation process, Strategic Management Studies, 37, 83-123. (In Persian)
Li, F., Lu, H., Hou, M., Cuia1, K. & Darbandi, M. (2021). Customer satisfaction with bank services: The role of cloud services, security, e-learning and service quality, Technology in Society, 64,  https://doi.org/10.1016/j.techsoc.2020.101487
Majaski, C. )2019(. Retail Banking vs. Corporate Banking: What's theDifference?  Investopedia, 9-10.
Moradi, S., Mirabi, V. & Heydari, A. (2019). Investigating ways to create competitive advantage in Refah Kargaran Bank, Management Accounting and Audit Knowledge Quarterly, 9 (33), 305-297. (In Persian)
Muflih, M. (2021). The link between corporate social responsibility and customer loyalty: Empirical evidence from the Islamic banking industry, Journal of Retailing and Consumer Services, 61, https://doi.org/10.1016/j.jretconser.2021.102558
Osterwalder, A. & Pignior, Y. (2021), Creation of business model, Translators: Tavakoli, Gholamreza; Dost, Babak; Saroqi, Hossamuddin and Tawfighi, Bahamin, Tehran, Ariana Qalam Publications. (In Persian)
Ranjbar, H., Haq Doust, A. A. Salsali, M., Khoshdel, A., Soleimani, M. A. & Bahrami, N. (2018), Sampling in qualitative research: a guide to getting started, Journal of the University of Medical Sciences of the Islamic Republic of Iran Army, 238-250. (In Persian)
Sedunov, J. (2020). Small banks and consumer satisfaction, Journal of Corporate Finance, 60, https://doi.org/10.1016/j.jcorpfin.2019.101517
Wang, Q. & Du, Z. (2022). Changing the impact of banking concentration on corporate innovation: The moderating effect of digital transformation, Technology in Society, 71, https://doi.org/10.1016/j.techsoc.2022.102124
Wongsansukcharoen, J. (2022). Effect of community relationship management, relationship marketing orientation, customer engagement, and brand trust on brand loyalty: The case of a commercial bank in Thailand, Journal of Retailing and Consumer Services, 64, https://doi.org/10.1016/j.jretconser.2021.102826
Zephaniah, C. O., Ogba, I. E. & Izogo, E. (2020). Examining the effect of customers’ perception of bank, Scientific African, 8, 1-8.
Zihayat, M., Ayanso, A., Davoudi, H., Kargar, M. & Mengesha, N. (2021). Leveraging non-respondent data in customer satisfaction modeling, Journal of Business Research, 135, 112-126.