شاخص ها و مولفه های الگوی بازاریابی سبز: سنتزپژوهی بر اساس مدل روبرتس

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری تخصصی، گروه مدیریت بازرگانی، واحد امارات، دانشگاه آزاد اسلامی، دبی، امارات متحد عربی.

2 استادیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد زنجان، زنجان، ایران (نویسنده مسئول)

3 استادیار گروه ریاضی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران شمال، تهران، ایران.

4 استادیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد فیروزکوه، فیروزکوه، ایران

10.22034/cbsj.2024.63522

چکیده

توجه به رویکردهای نوین در بازاریابی نوین مورد توجه اقتصادهای پیشرو و شرکت‌های چند ملیتی است. در این میان مسائل زیست محیطی و توجه به الگوهای بازاریابی و فعالیت اقتصادی سازگار با محیط زیست مورد توجه بسیاری از فعالان اقتصادی و محیط زیست می‌باشد . لذا هدف پژوهش حاضر شناسایی شاخص‌ها و مؤلفه‌های بازاریابی سبز است. رویکرد پژوهش حاضر کیفی و روش آن سنتزپژوهی است. جامعه پژوهش کلیه مقالاتی هستند (124 مقاله) که از سال 2008 میلادی و 1390 شمسی تا سال 2022 میلادی و 1401 شمسی که در مورد الگوی بازاریابی سبز در پایگاه‌های تخصصی و علمی ارائه شده‌اند. نمونه پژوهش 33 مقاله است که این تعداد بر اساس پایش موضوعی، اشباع نظری داده‌ها و به صورت هدفمند انتخاب شده‌اند. داده‌های پژوهش از تحلیل کیفی اسناد مورد مطالعه، گردآوری شده‌اند. با تجزیه و تحلیل داده‌ها، مولفه‌ها و شاخص‌های الگوی بازاریابی سبز در 8 بُعد، 26 محور و 65 مقوله سازماندهی شدند. محورهای منتخب در این زمینه شامل هشت مؤلفه منتخب دانش زیست‌محیطی، نگرش‌های زیست‌محیطی، خلاقیت و نوآوری‌های سبز، آمیخته‌های بازاریابی سبز، توجه به ظرفیت‌های بومی سبز، گسترش فعالیت‌های برخط (آنلاین)، اعتمادسازی و برندینگ سبز، ارزشیابی سبز از مجموعه مؤلفه‌های احصاء شد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Indicators and components of the green marketing model: a synthesis based on the Roberts model

نویسندگان [English]

  • mehrdad Mokhtarpour 1
  • Fereshte Lotfei Zadeh 2
  • Seiavash chehre Bargh 3
  • Farid Taherikia 4
1 PhD student, Department of Business Administration, Emirates Branch, Islamic Azad University, Dubai, United Arab Emirates.
2 Assistant Professor, Department of Business Administration, Islamic Azad University, Zanjan Branch, Zanjan, Iran
3 Assistant Professor, Department of Mathematics, Islamic Azad University, North Tehran Branch, Tehran, Iran.
4 Assistant Professor, Department of Business Management, Islamic Azad University, Firozkoh branch, Firozkoh, Iran
چکیده [English]

Paying attention to new approaches in new marketing is the concern of leading economies and multinational companies. In the meantime, environmental issues and attention to marketing patterns and eco-friendly economic activities are of interest to many economic and environmental activists. Therefore, the aim of the current research is to identify the indicators and components of green marketing. The approach of the current research is qualitative and its method is synthesis research. The research community is all the articles (124 articles) that have been presented in specialized and scientific databases from 2008 AD and 1390 AD to 2022 AD and 1401 AD about the green marketing model. The sample of the research is 33 articles, which were selected based on thematic monitoring, theoretical data saturation, and purposefully. The research data were collected from the qualitative analysis of the studied documents. By analyzing the data, the components and indicators of the green marketing model were organized in 8 dimensions, 26 axes and 65 categories. The selected axes in this field included eight selected components of environmental knowledge, environmental attitudes, green creativity and innovations, green marketing mixes, paying attention to local green capacities, expanding online activities, building trust and green branding, green evaluation from the set of statistical components.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Green marketing
  • economic activity
  • environment
  • social responsibility