نگاشت شبکه ادراکی برند ایرانسل با استفاده از نقشه مفهومی برند

نوع مقاله : مقاله پژوهشی (کیفی)

نویسندگان

1 استاد گروه مدیریت بازرگانی دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبائی

2 دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی گرایش مدیریت بازاریابی/دانشگاه علامه طباطبائی

3 دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت کسب و کار، دانشگاه علم و صنعت ایران،

10.22034/cbsj.2024.140285.2641

چکیده

هدف: محقق در این تحقق به دنبال استخراج نقشه مفهومی برند شرکت ایرانسل با استفاده از روش نقشه مفهومی برند بوده است. با استفاده از نقشه مفهومی برند نقاط مثبت و منفی برند ایرانسل به صورت تداعیات مثبت و منفی توسط محقق استخراج شده است.

روش: برای استخراج تصویر برند ایرانسل از روش نقشه مفهومی برند استفاده شده است. جامعه مورد مطالعه مخاطبان برند ایرانسل بوده اند، نقشه مفهومی از نمونه آماری مورد مطالعه 76 نفری از مخاطبان برند ایرانسل استخراج‌شده است که 52 مشتری و 24 نفر از غیر مشتریان شرکت ایرانسل بوده‌اند.

یافته‌ها: یافته تحقیق شامل نقشه مفهومی نهائی ایرانسل بوده است. نقشه مفهومی شامل تداعیات برند ایرانسل در سطوح مختلف می باشد. جنس هر تداعی از نظر مثبت و منفی بودن- شدت تداعیات (سه خط=قوی-دوخط=متوسط-یک خط=ضعیف) و ارتباطات بین تداعیات و مقوله اصلی است.

نتیجه‌گیری: مهم‌ترین تداعیات یافت شده در مورد برند ایرانسل شامل برندی با اعتبار متوسط، تبلیغات زیاد، اینترنت پرسرعت و خدمات خوب، قیمت ارزان‌تر خدمات نسبت به رقبا و برند پیشرو در نوآوری خدماتی بوده است. درمجموع می‌توان گفت مخاطبان در ذهن خود ایرانسل را به‌عنوان برندی چالشگر در بازار می‌شناسند که اعتبار کمتر از رقیب خود داشته ولی خدماتی بهتر و ارزان‌تر دارد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Mapping the irancel conceptual Network by Using Brand Concept Map

نویسندگان [English]

  • zohreh dehdashti shahrokh 1
  • mahdi bashirpour 2
  • seyed Mohammad Reza Mousavi 3
1 Full Professor of Marketing Management, Department of Business Management, Faculty of Management & Accounting, Allameh Tabataba’I University Tehran, Iran.
2 PHD student of marketing management student/ Allameh Tabataba'i university
3 Master student in business management, elmosanat university of iran
چکیده [English]

Purpose: The purpose of this study was to investigate the brand image of Irancel Company. Irancel is one of the most popular operators, so studying the brand image of this company shows the strengths and weaknesses of irancels brand. and its an applied research output for irancel managers and they can plan for the future and impressiveness of company's brand.

Method: the method of this study was brand concept map. The society were contacts (customers and non-customers) of irancel company.studied sample was 76 people including 52 customer and 24 non-customer. structures deep interviews used for data collection, collected data summered by indexes such as associations strength-positive and negative associations and by using this indexes final and aggressive map explored.

Results: the finding of this research was the brand concept map of irancel. The map contains brand associations (positive and negative) - associative intensity and relationship between associations.

Conclusion: The most important associations found with the Irancell brand have been medium-sized brand, high advertising, high speed internet and good service, cheaper service price than competitors and leading brand in service innovation. In sum, audiences can think of Irancell as a challenging brand in the market that has less credibility than its competitor but has better and cheaper services.by the way irancel company needs to change the image of brand by using re branding strategies. and they have to focus on their contacts- brand credit and visual identity.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Brand image
  • brand strategy
  • Brand Concept Map
  • Brand Identity
  • irancell