نگاشت شبکه ادراکی برند ایرانسل با استفاده از نقشه مفهومی برند

نوع مقاله : مقاله پژوهشی (کیفی)

نویسندگان

1 استاد گروه مدیریت بازرگانی دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبائی

2 دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی گرایش مدیریت بازاریابی/دانشگاه علامه طباطبائی

3 دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت کسب و کار، دانشگاه علم و صنعت ایران،

10.22034/cbsj.2024.140285.2641

چکیده

هدف: محقق در این تحقق به دنبال استخراج نقشه مفهومی برند شرکت ایرانسل با استفاده از روش نقشه مفهومی برند بوده است. با استفاده از نقشه مفهومی برند نقاط مثبت و منفی برند ایرانسل به صورت تداعیات مثبت و منفی توسط محقق استخراج شده است.

روش: برای استخراج تصویر برند ایرانسل از روش نقشه مفهومی برند استفاده شده است. جامعه مورد مطالعه مخاطبان برند ایرانسل بوده اند، نقشه مفهومی از نمونه آماری مورد مطالعه 76 نفری از مخاطبان برند ایرانسل استخراج‌شده است که 52 مشتری و 24 نفر از غیر مشتریان شرکت ایرانسل بوده‌اند.

یافته‌ها: یافته تحقیق شامل نقشه مفهومی نهائی ایرانسل بوده است. نقشه مفهومی شامل تداعیات برند ایرانسل در سطوح مختلف می باشد. جنس هر تداعی از نظر مثبت و منفی بودن- شدت تداعیات (سه خط=قوی-دوخط=متوسط-یک خط=ضعیف) و ارتباطات بین تداعیات و مقوله اصلی است.

نتیجه‌گیری: مهم‌ترین تداعیات یافت شده در مورد برند ایرانسل شامل برندی با اعتبار متوسط، تبلیغات زیاد، اینترنت پرسرعت و خدمات خوب، قیمت ارزان‌تر خدمات نسبت به رقبا و برند پیشرو در نوآوری خدماتی بوده است. درمجموع می‌توان گفت مخاطبان در ذهن خود ایرانسل را به‌عنوان برندی چالشگر در بازار می‌شناسند که اعتبار کمتر از رقیب خود داشته ولی خدماتی بهتر و ارزان‌تر دارد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Mapping the irancel conceptual Network by Using Brand Concept Map

نویسندگان [English]

  • zohreh dehdashti shahrokh 1
  • mahdi bashirpour 2
  • seyed Mohammad Reza Mousavi 3
1 Full Professor of Marketing Management, Department of Business Management, Faculty of Management & Accounting, Allameh Tabataba’I University Tehran, Iran.
2 PHD student of marketing management student/ Allameh Tabataba'i university
3 Master student in business management, elmosanat university of iran
چکیده [English]

Purpose: The purpose of this study was to investigate the brand image of Irancel Company. Irancel is one of the most popular operators, so studying the brand image of this company shows the strengths and weaknesses of irancels brand. and its an applied research output for irancel managers and they can plan for the future and impressiveness of company's brand.

Method: the method of this study was brand concept map. The society were contacts (customers and non-customers) of irancel company.studied sample was 76 people including 52 customer and 24 non-customer. structures deep interviews used for data collection, collected data summered by indexes such as associations strength-positive and negative associations and by using this indexes final and aggressive map explored.

Results: the finding of this research was the brand concept map of irancel. The map contains brand associations (positive and negative) - associative intensity and relationship between associations.

Conclusion: The most important associations found with the Irancell brand have been medium-sized brand, high advertising, high speed internet and good service, cheaper service price than competitors and leading brand in service innovation. In sum, audiences can think of Irancell as a challenging brand in the market that has less credibility than its competitor but has better and cheaper services.by the way irancel company needs to change the image of brand by using re branding strategies. and they have to focus on their contacts- brand credit and visual identity.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Brand image
  • brand strategy
  • Brand Concept Map
  • Brand Identity
  • irancell
منابع
بخشی زاده برج، کبری؛ رجائی، محسن و بشیرپور، مهدی )1399(. نگاشت شبکه تداعیات برند پیام رسانهای داخلی)موردمطالعه: پیام رسان سروش(. مدیریت برند، ۷ )1(، .1۲۷-1۶۷
ترکستانی، محمد صالح؛ بخشی زاده برج، کبری و جاهدی، پدرام )1398(. بخش بندی بازار گردشگری منطقه آزاد کیش: رویکردی نو به روش نقشه مفهومی برند. مطالعات مدیریت گردشگری، 1۴ )۴۷(، .۲9-۶3 
دهدشتی شاهرخ، زهره )1398(. نگاشت شبکه ادراکی همراه اول با استفاده از نقشه مفهومی برند. مدیریت برند، ۶  .109-133 ،)۴(
دهدشتی شاهرخ، زهره و بشیرپور، مهدی )1398(. نگاشت شبکه ادراکی بانک خاورمیانه با استفاده از نقشه مفهومی برند. انجمن علوم مدیریت ایران، 1۴ )۵3(، .89-108
عزیزی، شهریار و بلورپارسا، محمدرضا )139۵(. ترسیم شبکه تداعی های برند »بانک کشاورزی« و »بانک تجارت« با استفاده از فن نقشه مفهوم برند. مدیریت بازرگانی، 8 )۲(، .۴13-۴3۲ 
Alexander, N., & Doherty, A. M. (2019). Marketing innovation in time and across time: international flagship stores, brand identity, and the boundary of the firm. American Marketing Association Winter Conference: Understanding Complexity, Transforming the Marketplace.
Böger, D., Kottemann, P., Meißner, M., & Decker, R. . (2017). A mechanism for aggregating association network data: An application to brand concept maps. Journal of Business Research, 79, 90-106.
Chernev, A. (2018). Strategic brand management. Cerebellum Press.
Chinomona, R. (2016). Brand communication, brand image and brand trust as antecedents of brand loyalty in Gauteng Province of South Africa. . African Journal of Economic and Management Studies, 7(1), 124–139.
Ci, C., & Choi, S. (2017). How to manage a city’s image using the brand concept map and network analysis: a case of Seoul. . Quality & Quantity, 51(6), 2441-2456.
Efendi, B., Setiawan, Z., Saksono, L., Ekasari, S., & Munizu, M. (2023). Analysis Of The Influence Of Brand Association, Experiental Marketing And Brand Trust On Consumer Loyalty For National Digital Game Products. . JEMSI (Jurnal Ekonomi, Manajemen, dan Ak.
Hasimu, H., Marchesini, S., & Canavari, M. (2017). A concept mapping study on organic food consumers in Shanghai,. China. Appetite, 108, 191–202.
Heding, T., Knudtzen, C. F., & Bjerre, M. . (n.d.).
Heding, T., Knudtzen, C. F., & Bjerre, M. (2015). Brand management: Research, theory and practice. Routledge.
Hemsley-Brown, J., Melewar, T. C., Nguyen, B., & Wilson, E. J. . (2016). Exploring brand identity, meaning, image, and reputation (BIMIR) in higher education: A special section. Elsevier.
Ilmy, R. M. . (2020). Service Quality, Brand Image and its Impact on Customer Satisfaction Levels of Umrah Rabbanitour Travel in Bandung, West Java. . Review of Islamic Economics and Finance, 3(2), 109-116.
Karagiorgos, T., Lianopoulos, Y., Alexandris, K., & Kouthouris, C. . (2023). The role of brand associations on the development of place attachment into outdoor adventure tourism destinations. Journal of Outdoor Recreation and Tourism, 42, 100617.
Kasbekar, M. P. (2017). Eliciting corporate brand association networks using brand concept mapping: a case on panasonic. International Journal of Research in Marketing Management.
Keller, K. L. (2023). Looking forward, looking back: developing a narrative of the past, present and future of a brand. . Journal of Brand Management, 30(1), 1-8.
Liao, J., Dong, X., Luo, Z., & Guo, R. (2021). Oppositional loyalty as a brand identity-driven outcome: a conceptual framework and empirical evidence. Journal of Product & Brand Management, 30(8), 1134-1147.
Lim, L. L. K., Melewar, T. C., & Cornelius, N. . (2008). A corporate brand in the technology road-map: sony. Lynn LK and Melewar, TC and Cornelius, Nelarine, A Corporate Brand in the Technology Road-Map: Sony (November 11, 2008).
Moravcikova, D., & Kliestikova, J. . (2017). Brand building with using phygital marketing communication. Journal of Economics, Business and Management, 5(3), 148–152.
Moro, S., Rita, P., & Vala, B. (2016). Predicting social media performance metrics and evaluation of the impact on brand building: A data mining approach. Journal of Business Research, 69(9), 3341–3351.
Orth, U. R., & Rose, G. . (2017). Consumers’ Brand Identity Complexity: Conceptualization and Initial Evidence. In The Customer is NOT Always Right? Marketing Orientationsin a Dynamic Business World (pp. 64–64). Springer.
Parris, D. L., & Guzmán, F. (2023). Evolving brand boundaries and expectations: looking back on brand equity, brand loyalty, and brand image research to move forward. . Journal of Product & Brand Management, 32(2), 191-234.
Piehler, R., Grace, D., & Burmann, C. (2018). Internal brand management: introduction to the special issue and directions for future research. . Springer.
Pyper, K. L., Doherty, A. M., Gounaris, S., & Wilson, A. . (2019). Investigating international strategic brand management and export performance outcomes in the B2B context. International Marketing Review.
Rosenbaum-Elliott, R., Percy, L., & Pervan, S. (2015). Strategic brand management. Oxford University Press, USA.
Santi, I. G. A. P. C., & Suasana, I. G. A. K. G. (2021). The Role of Brand Image Mediates The Effect of Electronic Word of Mouth on Repurchase Intention in Starbucks Coffee. International Journal of Management and Commerce Innovations, 9(1), 328-338.
Schnittka, O., Sattler, H., & Farsky, M. . (2013). Turning good ideas into bad news: The effect of negative and positive sponsorship information on sponsors’ brand image. Schmalenbach Business Review, 65(3), 227-247.
Suki, J. S. N. M., & Sasmita, J. . (2015). Young consumers’ insights on brand equity: Effects of brand association, brand loyalty, brand awareness, and brand image. . International Journal of Retail & Distribution Management, 43(3), 276–292.
Sutaguna, I. N. T., Fardiansyah, H., Hendrayani, E., & Yusuf, M. . (2023). BRAND STRENGTH FOR MICRO, SMALL, AND MEDIUM ENTERPRISES. GEMILANG. Jurnal Manajemen dan Akuntansi, 3(2), 77-86.
Ward, E., Yang, S., Romaniuk, J., & Beal, V. (2020). Building a unique brand identity: Measuring the relative ownership potential of brand identity element types. Journal of Brand Management, 27, 393-407.