بررسی تطبیقی علائق و دلایل گرایش مصرف کنندگان به چای ایرانی و خارجی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

استادیار مدیریت، گروه مدیریت و اقتصاد، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه گلستان، گرگان

10.22034/cbsj.2024.63319

چکیده

ایران یکی از کشورهای عمده تولیدکننده و مصرف‌کننده چای می‌باشد که این محصول نقش حیاتی را در معیشت مناطق شمالی کشور ایفا کرده و جایگاه ویژه‌ای نیز در سبد مصرفی خانوارهای ایرانی دارد. هدف پژوهش حاضر شناسایی دلایل مصرف چای ایرانی و خارجی از دیدگاه مصرف‌کنندگان با استفاده از رویکرد بازاریابی کل‌نگر و مطالعه تطبیقی دلایل مصرف این دو نوع چای است. بر این اساس، پژوهش حاضر از نظر هدف اکتشافی و از نوع آمیخته و از نظر نتیجه کاربردی است. در مرحله اول پژوهش با استفاده از رویکرد کیفی (تحلیل محتوا)، با استفاده از نمونه‌گیری نظری و هدفمند، نظرات جامعه آماری پژوهش شامل مصرف‌کنندگان چای ایرانی و خارجی از طریق 29 مصاحبه عمیق دریافت شد که تحلیل داه‌ها به ترتیب منجر به شناسایی شش و هشت مفهوم به عنوان دلایل مصرف چای ایرانی و خارجی گردید. در مرحله دوم پژوهش، نظرات 15 خبره و کارشناس با استفاده از نمونه‌گیری نظری و از طریق پرسشنامه جمع‌آوری و با استفاده از رویکرد مدلسازی ساختاری-تفسیری، مدل‌های مفهومی دلایل مصرف چای داخلی و خارجی ترسیم و راه‌حل‌های جهت بازاریابی بهتر چای ایرانی پیشنهاد شد. نتایج نشان داد مفاهیم اطمینان، سلامت و خواص پزشکی و تبلیغات و بازاریابی به ترتیب جز کلیدی‌ترین دلایل مصرف چای ایرانی و خارجی به شمار می‌روند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

A comparative study of the interests and reasons of consumers' tendency towards Iranian and foreign tea

نویسندگان [English]

  • Mohammad Ali Siahsarani Kojuri
  • Hossin Balochi
Assistant Professor of Management, Department of Management and Economics, Faculty of Humanities and Social Sciences, Golestan University, Gorgan. Iran
چکیده [English]

Iran is one of the major producer and consumer of tea, this product has played a crucial role in the livelihoods of the Northern region and has a special place in Iranian and household consumption basket. The aim of the current research is to identify the reasons for consuming Iranian and foreign tea from the consumers' point of view using a holistic marketing approach and a comparative study of the reasons for consuming these two types of tea. Accordingly, the aim of the present study was exploratory and mixed type and the result is appliedIn the first stage of the research, using a qualitative approach (content analysis), using theoretical and targeted sampling, the opinions of the statistical community of the research, including Iranian and foreign tea consumers, were received through 29 in-depth interviews that the analysis of the data led to the identification of six and eight concepts respectively as reasons for consuming Iranian and foreign tea. In the second stage of the research, the opinions of 15 experts and experts were collected using theoretical sampling and through a questionnaire, and using the structural-interpretive modeling approach, conceptual models of the reasons for domestic and foreign tea consumption were drawn, and solutions for better marketing of Iranian tea were suggested. The results showed that the concepts of safety, health and medical properties and advertising and marketing on the part of domestic and foreign tea consumption are key reasons.

کلیدواژه‌ها [English]

  • "comparative study"
  • "Iranian tea"
  • "consumer preferences"
امین‌ناصری، محمدرضا؛ مرادی، مرتضی و  ملیحی، سیداحسان (1387). معماری کلان زنجیره عرضه چای ایران. پژوهشنامه بازرگانی، 12 (46)، 119-143.
آذر، عادل؛ خسروانی، فرزانه و جلالی، رضا (1392). تحقیق در عملیات نرم، رویکردهای ساختاردهی مسئله. انتشارات سازمان مدریت صنعتی، تهران.
بافنده‌زنده، علیرضا و دانای‌نعمت‌آباد، ناصر (1396). تحلیل ترجیحات مصرف‌کنندگان در خرید کالای داخلی یا خارجی، با مدلسازی عامل بنیان. تحقیقات بازاریابی نوین، 7 (1)، 131-152.
تحلیل وضعیت چای: نگاهی جامع به تأمین، توزیع، قیمت و ارزیابی فضای محیطی (1383). وزارت بازرگانی، سازمان بازرسی و نظارت بر قیمت کالا و خدمات،  معاونت نظارت بر کالا، اداره کل نظارت بر کالاهای کشاورزی و غذایی، تهران.
توصیه دولت به مردم درباره مصرف چای/ اروپایی‌ها چای ایرانی می‌نوشند (1393). رئیس سازمان چای کشور، سایت سازمان چای کشور. www.irantea.ir
چای در دولت سیزدهم، گزارش سازمان چای ایران (1401).
روفی‌گری‌حقیقت، شیوا؛ مجدسلیمی، کوروش و غلامی، مهران (1397). بررسی شناخت، گرایش و رفتار مصرف‌کنندگان چای در ایران (مطالعه موردی کارکنان ادارات دولتی). چای و دمنوش‌های گیاهی، 1 (1)، 1-11.
فلاح‌علی‌پور، سیاوش؛ اسفنجاری‌کناری، رضا؛ کاوسی‌کلاشمی، ممحمد و احمدزاده، سیده‌صدیقه (1398). برآورد کشش‌های تقاضای چای در ایران به روش داده‌های ترکیبی. تحقیقات اقتصاد کشاورزی، 11 (43)، 95-110.
قلی‌زاده، محمدحسن؛ عباسی، رضا؛ ابراهیم‌پورازبری، مصطفی و  مهدوی، رضا (1388). اندازه‌گیری و تحلیل عوامل مؤثر بر بهره‌وری صنایع تبدیلی چای کشور. اقتصاد کشاورزی و توسعه، 3 (17)، 203-222.
مطیعی‌لنگرودی، سیدحسن؛ پوررمضان، عیسی و قاسمی‌وسمه‌جانی، ابوطالب (1389). ارزیابی عملکرد اجرای طرح اصلاح ساختاری چای از نگاه چای‌کاران. مطالعات برنامه‎ریزی سکونت‌گاه‌های انسانی، 10 (5)، 37-56.
ملکی‌مین‌باش‌رزگاه، مرتضی و سیاه‌سرانی‌کجوری، محمدعلی (1396). ارائه مدل پیش‌بینی‌کننده رفتار خریداران برندهای ایرانی با بکارگیری الگوریتم ژنتیک در بهینه‌سازی درخت تصمیم: صنعت لوازم ‌خانگی برقی. مدیریت برند، 5 (9)، 107-134.
زارعی، عظیم؛ سیاه‌سرانی‌کجوری، محمدعلی و فارسی‌زاده، حسین (1393). بررسی تاثیر دروغ سبز بر قصد خرید محصولات سبز (مطالعه مشتریان فروشگاه اینترنتی انتشارات اطلاعات). پژوهش‌های مدیریت عمومی، 7 (24)، 67-85.
 
Analysis of the situation of tea: a comprehensive look at supply, distribution, price, and evaluation of the environment (2004). Ministry of Commerce, Inspection and Monitoring Organization of the Price of Goods and Services, Vice-Chancellor of Commodity Supervision, General Department of Supervision of Agricultural and Food Products, Tehran. (In Persian)
Amin Naseri, M. R, Moradi, M., & Malihi, S. E. (2008). Architecture of Iranian Tea Supply Chain. Iranian Journal of Trade Studies, 12(46), 119-143. (In Persian)
Ayanso, A., & Lertwachara, K. (2015). Analysyng Customer Service Technologies or online retailing a customer service life cycle approach. Journal of Computer Information Systems, 55(4).
Azar, A., Khosravani, F., & Jalali, R. (2012). Research in soft operations, problem structuring approaches. Publications of Industrial Management Organization, Tehran. (In Persian)
Bromley, C. (2003). Has Britain Become Immune to Inequality? in Park, A. et al (eds.), British Social Attitudes: Continuity and Change over Two Decades, London: Sage Publications,14, 71-92.
Chena, J. H., & Wu, S. I. (2016). The impact of customer relationship management and internal marketing on business performance: a comparison of lodging industries, Total Quality Management, 27(1), 17–33.
Chinomona, R. (2016). Brand communication, brand image and brand trust as antecedents of brand loyalty in Gauteng Province of South Africa, African Journal of Economic and Management Studies, 7(1), 124-139.
Esko, S., Zeromskis, M., & Hsuan, J. (2013). Value chain and innovation at thebase of the pyramid. South Asian Journal of Global Business Research, 2(2),230-250
Fallah Alipour, S., Kavoosi Kalashami, M., & Ahmadzadeh, S. S. (2019). Estimating elasticities of demand for tea in Iran by panel data method, Agricultural Economics Research, 11(43), 95-110. (In Persian)
Ge, X., Brigden, N., & Häubl, G. (2015). The Preference-Signaling Effect of Search. Journal of Consumer Psychology, 25(2), 245-256.
Gholizadeh, M. H., Abbasi, R., Ebrahimpour, Azbaro, M., & Mahdavi, R. (2009). The assessment and analysis of effectual factors in productivity of the Iranian tea conversion industries, Journal of Agricultural Economics and Development, 17(3), 203-222. (In Persian)
Kotler, P and Keller, K. L (2014). Marketing Management 15th Edition, Publisher, Pearson.
Kotler, P., and Armstrong, G.M. (2010). Principles of Marketing. 13th (Global) Edition. Pearson Education, Inc., Boston.
Kris-Etherton, P.M., & Keen, C.L. (2002). Evidence that the antioxidant flavonoids in tea and cocoa are beneficial for cardiovascular health. Curr. Opin Lipidol. 13, 41-49.
Madeline R. Lenhausen, Christopher J. Hopwood & Wiebke Bleidorn (2022). Nature and Impact of Reference Group Effects in Personality Assessment Data, Journal of Personality Assessment, DOI: 10.1080/00223891.2022.2132504
Maleki MinBashRazgah, M. & Siahsarani kojouri, M. A. (2017). A Predictive Model of Behavior of Purchasers of Iranian Brands by Applying the Genetic Algorithm in Optimization of Decision Tree: Electric Appliance Industry, Journal of Brand Management, 4(1), 107-134. (In Persian)
Motiei Langroudi, S. H., Pourramzan, I., Ghasemi Wasmeh Jani, A. (2009). Evaluation of the implementation of the tea structural reform plan from the point of view of tea farmers, Human Settlements Planning Studies, 10(5), 37-56. (In Persian)
Muramatsu, K., Fukuyo, M., Hara, Y. (1986). Effect of green tea catechins on plasma cholesterol level in cholesterol-fed rats. J. Nutr. Sci. Vitaminol (Tokyo), 32, 613-622.
Ndubisi, N. O., & Moi, C. T. (2005). Customers behavioural responses to sales promotion: The role of fear of losing face. Asia Pacific Journal of Marketing and Logistics, 17(1), 32–49.
Ndubisi, O. N. (2007). Relationship Marketing and Customer Loyalty, Marketing Intelligence & Planning 25(1), 98-106.
Park Thaichon, Lorelle Frazer & Scott Weaven (2022) Relationship marketing in franchising and retailing, Journal of Strategic Marketing, 30(2), 113-114.
Qolizadeh, M. H., Abbasi, R., Ebrahimpour Azbari, M., & Mahdavi, R. (2009). The assessment and analysis of effectual factors in productivity of the Iranian tea conversion industries. Agricultural Economics and Development, 17(3), 203-222. (In Persian)
Rofigari Haghighat, S., Majd Salimi, K., & Gholami, M. (2018). Investigating the Cognition, Tendency and Behavior of Tea Consumers in Iran (Case Study of Governmental Officers), Promotional magazine of tea and herbal teas,1(1), 1-11. (In Persian)
Santinia, F. D. O., Vieirab, V. A., Sampaioc, C. H., & Perinc, M. G. (2016). Meta-Analysis of the Long- and Short-Term Effects of Sales Promotions on Consumer Behavior, journal of promotion management, 22(3), 425–442.
Taylor, S. A.,  Hunter, G. L., &  Lindberg, D. L. (2007). Understanding (Customer-Based) Brand Equity In Financial Services, Journal of Services Marketing, 21(4), 241-252, ISSN: 0887-6045.
Tea in the 13th government, Iran Tea Organization report (2022). (In Persian)
The government's advice to people about tea consumption / Europeans drink Iranian tea (2013). The head of the country's tea organization, the website of the country's tea organization. www.irantea.ir. (In Persian)
Zarei, A., Siahsarani Kojuri, M. A., & Farsizadeh, H. (2014). Investigating the Effect of Green Wash on Green Product Buying Intention (Case: Customer of internet store of information publication). journal of Public Management Researches, 7(24), 67-85. (In Persian)