ارزیابی وب‌سایت های آژانس‌های مسافرتی و جهانگردی بر اساس مدل eMCIA

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه اقتصاد دانشگاه کردستان

2 گروه مدیریت دانشگاه کردستان

10.22034/cbsj.2024.63067

چکیده

بازاریابی الکترونیکی به عنوان یکی از مهمترین جنبه‌های نوآوری در انجام فرآیند کسب و کار، توسط سازمان‌ها و شرکت‌های زیادی در جهان به کار گرفته شده است. امروزه گسترش تجارت الکترونیک، مراجعه حضور به دفاتر آژانس‌های مسافرتی و گردشگری را کاهش داده است. بازاریابی الکترونیک می‌تواند منجر به بهبود فروش خدمات مسافرتی و گردشگری شود. هدف از این تحقیق بررسی و ارزیابی وب سایت‌های آژانس‌‌های مسافرتی و گردشگری ایران می‌باشد. جامعه آماری این تحقیق شامل آژانس‌های مسافرتی و گردشگری شهرهای تهران، اصفهان، شیراز، تبریز، مشهد و سنندج می‌باشد. نتایج حاصل از ارزیابی‌های آژانس‌های مسافرتی و گردشگری و مقایسه آنها با شهر تهران نشان می‌دهد که فقط آژانس‌های شهر مشهد با 7/60 درصد در مقایسه با شهر تهران با 5/27 درصد در بخش یک از مرحله دوم قرار دارند. همچنین در بخش 3 از مرحله دوم فقط آژانس‌های شهر اصفهان با 7/66 درصد در مقایسه با شهر تهران با 5/47 درصد در سطح بالاتری قرار دارند. بقیه آژانس‌های شهر‌های دیگر در مراحل مختلف در سطح پایین تری قرار دارند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Evaluating the travel agencies websites Based on the eMCIA model

نویسندگان [English]

  • fateh habibi 1
  • ghader hosseinzadeh 2
1 department of Economics, university of Kurdistan
2 Department of Management , University of Kurdistan
چکیده [English]

Electronic marketing has been used by many organizations and companies in the world as one of the most important aspects of innovation in doing business. Today, the expansion of e-commerce has reduced to visit the offices of travel and tourism agencies. E-marketing can lead to improved sales of travel and tourism services. The purpose of this study is to review and evaluate the websites of travel and tourism agencies in Iran. The statistical population of this study includes travel and tourism agencies in Tehran, Isfahan, Shiraz, Tabriz, Mashhad and Sanandaj cities. The results of the evaluations of travel and tourism agencies and their comparison with the city of Tehran show that only the agencies of Mashhad city with 60.7% compared to Tehran with 27.5% are in the first Layer of the second stage. Also, in the Third layer in second stage, only the agencies of Isfahan city with 66.7% are at a higher level compared to Tehran with 47.5%. The rest of the agencies in other cities are at a lower level in different stages.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Tourism
  • Internet
  • Travel Agencies
  • eMICA model
 اسد زاده، آزیتا، اعلم صمیمی، مسعود، سفیدچیان، سلمان و مهاجر، بشری .(1399). بررسی تاثیر استراتژی بازاریابی بر انتخاب استراتژی قیمت گذاری در صنعت گردشگری (مورد مطالعه: آژانس های مسافرتی شهر مشهد). پژوهش های گردشگری و توسعه پایدار، 1(9)، صص15-24.
پور احمد، احمد، فرهودی، رحمت الله و برادران نیا، آیدا. (1396). ارزیابی نقش فناوری اطلاعات در ارتقای صنعت گردشگری جزیره کیش. نشریه گردشگری شهری، 4(4)، صص 13-34.
پورفرج، علیرضا. عیسی زاده روشن، یوسف و چراغی، کبری . (1387). فناوری اطلاعات و ارتباطات، صنعت گردشگری، رشد اقتصادی. فصلنامه اقتصاد و تجارت نوین، شماره 13،  صص 46-66.
حبیبی، فاتح. (1401). ارزیابی و اولویت بندی روستهای هدف گردشگری استان کردستان برای سرمایه­ گذاری، گردشگری و اوقات فراغت، 7(13)، صص 95-112.
حسنی، فرنود. (1388). مقدمه ای بر گردشگری الکترونیک، کارکردها، چالش ها و قابلیت های توسعه. عصر فناوری اطلاعات. شماره 52، صص 99-103.
خاکی، غلامرضا. (1390). روش تحقیق در مدیریت، نشر بازتاب، تهران.
عطافر، علی، جواد، خزایی پول و خشکرودی، مهدی، (1391). عوامل موثر بر پذیرش فناوری اطلاعات در صنعت گردشگری، مطالعات مدیریت گردشگری، 7 (18)،صص 131-156.
فرزین، محمد رضا و صفری، س. (1388). شناخت نظام مقصد گردشگری( DMS) و چالش های توسعه آن در ایران. مجله جغرافیا و توسعه، 16، 93-118.
کاظمی، مصطفی. فیاضی، مرجان و میرزاده، ملیحه. (1384). موانع استفاده از فناوری اطلاعات در صنعت گردشگری ایران. فصلنامه اقتصاد و تجارت نوین. شماره 2، صص49-66.
محمدی، شهریار، شوریده ضیابری، پریسا و محمد هاشم، محسن، (2021). بررسی تاثیر فناوری اطلاعات بر رشد صنعت گردشگری ایران (مطالعه موردی دیدگاه مدیران آژانس­های مسافرتی و گردشگری)، ششمین کنفرانس بین المللی مدیریت، حسابداری و توسعه اقتصادی،https://civilica.com/doc/1192769.
Andreu , L., Joaquın, A., Bigne , J.E and Mattila, A.S. (2010). An analysis of e-business adoption and its impact on relational quality in travel agency–supplier relationships .Tourism Management, (6) 31, 787-777.
Bastic, M., Gojcic, S. (2012). Measurement scale for eco-component of hotel service quality, International Journal of Hospitality Management, (3) 31, 1012-1020.
Bayram, E.G (2020). Impact of Information Technology on Tourism, Tourism and hospitality, pp. 243-257.
Buhalis, D. and Law, R. (2008). Progress in information technology and tourism management: 20 years on and 10 years after the Internet – the state of e-tourism research .Tourism Management, (4) 29, 609–623.
Burgess, L Cooper, J Alcock, C McNamee , K  and Doolin, B. (2002). Use of the Web for Destination Marketing by Regional Tourism Organisations in the Asia-Pacific Region. IFIP TC8 Conference, Copenhagen, Denmark, June, 2002.
Burgess, L., & Cooper, J. (2000). xtending the viability of MICA (Model of Internet Commerce Adoption) as a metric for explaining the process of business adoption of Internet commerce. Paper presented at the International Conference on Telecommunications and Electronic Commerce, Dallas, November.
Butler, R. W. (1980). The Concept of a Tourism Area Cycle of Evolution: Implications for Management of Resources. Canadian Geographer, 24 (1), 5-12.
Doolin, B Burgess, L and Cooper, J. (2002). valuating the use of the Web for Tourism Marketing: A case study from New Zealand, Tourism Management 23 (5) , 557-561.
Gilmore, J. H. (2002). Differencing Hospitality Cooperation’s via Experiences, Cornell hotel and restaurant, Quarterly,43 (3), 87-92.
Jennifer, X. M., Dimitrios, B., & Haiyan, S. (2003). ICTs and Internet adoption in China's tourism industry information. Journal of Information Management, 23(6), 451-467.
Kotler Philip, Bowen John T, Msrkens James. (2006). Marketing For Hospitality And Tourism. Upper Saddle River, NJ: Prentice Hall
Kotler, P., Gary, A., Veronica, W. and Saunders, J.A. (2005). Principles of Fourth European Edition published, Pearson Education, Prentice Hall.
Lee, C.C, Chen, P.M., Wu, W., and Xing, W. (2021). The impacts of ICT on tourism development: International evidence based on a panel quantile approach. Information Technology and Tourism, 23, pp; 509-574.
Viborg Andersen, Kim & Zinner Henriksen, Helle, (2006). Reorganizing Government: Bhutan Visa Online, Proceedings of the 39th Hawaii International Conference on System Sciences – 2006.IEEE, p2&3.
Vich-i-Martorell, G.A. (2003). The internet and tourism principals in the Balearic Islands .Tourism and Hospitality Research , (1) 25, 25-44.
Walle, A. H. (1996). Tourism and the Internet: opportunities for direct Journal of Travel Research, 35, 72–77.
World Tourism Organisation (2004). News Release Tourism is on the rise again (http://www.world-tourism.org/newsroom/Releases/2004/june/data.htm).
World Tourism Organization Business Council. (1999). Chapter 1: In: Marketing Tourism Destinations Online: Strategies for the Information Age, Madrid: World Tourism Organization. Available at: http://www.world-tourism.org/isroot/wto/pdf/ 1133-1.pd.
World Travel and Tourism Council (2019).