ارائه الگوی مفهومی ملی گرایی مصرفی با تاکید بر اقتصاد مقاومتی با استفاده از رویکرد فراترکیب و دلفی فازی

نوع مقاله : برگرفته از پایان نامه و رساله

نویسندگان

1 بازاریابی،مدیریت بازرگانی، تحصیلات تکمیلی پیام نور، تهران، ایران

2 استاد، گروه مدیریت بازرگانی، تهرن، ایران

3 استادیار، گروه مدیریت بازرگانی، تهران، ایران

4 استادیار و عضو هیئت علمی گروه مدیریت، اقتصاد و حسابداری، دانشگاه پیام نور، تهران( صندوق پستی4697-19395 تهران)، ایران

10.22034/cbsj.2024.137545.2364

چکیده

با وجود ارائه مدل های ملی گرایی مصرفی ، هنوز ابعاد و مولفه های مختلف آن به خوبی روشن نیست. هدف مقاله حاضر شناسایی عوامل، مولفه ها و پیامدهای ملی گرایی مصرفی با تاکید بر اقتصاد مقاومتی و به تبع آن ارائه یک الگوی مفهومی بر اساس آن است. برای انجام این پژوهش علاوه بر مطالعه عمیق با استفاده از روش فرا ترکیب جهت شناسایی عوامل، مولفه ها و پیامدهای ملی گرایی مصرفی، از تکنیک دلفی فازی و استفاده از نظرات 25 نفر از خبرگان جهت پالایش عوامل و مولفه ها بهره گرفته شده است. نظرسنجی به عمل آمده در چهار مرحله انجام گرفته و نتایج هر مرحله با استفاده از فرمول های روش دلفی فازی مورد پالایش قرار گرفته است. نهایتا الگوی ملی گرایی مصرفی با تاکید بر اقتصاد مقاومتی با 37 مو لفه و در قالب 5 عامل تاثیر گذار عوامل روان شناختی، عوامل آمیخته بازاریابی، عوامل اجتماعی، عوامل اقتصاد مقاومتی و عامل سیاسی طراحی گردید و به عنوان مدلی پیشنهادی جهت ملی گرایی مصرفی و با تاکید بر اقتصاد مقاومتی ارائه شده است، تا بدین وسیله در کشور ما بتوان ضمن تحلیل وضعیت موجود و بهینه کاوی موثر و موفق در زمینه توسعه ملی گرایی مصرفی، اقدام به ارائه طرح ها و اقدامات بهبود نمود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Conceptual model of consumer nationalism with emphasis on resistance economics using metasynthesis and fuzzy Delphi approach

نویسندگان [English]

  • sahar khavari 1
  • mirza hasan hosseini 2
  • seyed mousa khademi 3
  • seyedeh maasoumeh ghamkhari 4
1 Marketing, Business Management, Payame Noor Graduate Studies, Tehran, Iran
2 Professor, Department of Business Management, Tehran, Iran
3 Assistant Professor, Business Management Group, Tehran, Iran
4 Assistant Professor and Faculty Member, Department of Management, Economics and Accounting, Payame Noor University, Tehran (PO Box 4697-19395 Tehran), Iran
چکیده [English]

Despite the presentation of models of consumer nationalism, its various dimensions and components are still not well understood. The purpose of this article is to identify the factors, components and consequences of consumer nationalism with emphasis on resistance economics and consequently provide a conceptual model based on it. To conduct this research, in addition to in-depth study using meta-combination method to identify the factors, components and consequences of consumer nationalism, fuzzy Delphi technique and using the opinions of 25 experts to refine the factors and components have been used. The survey was conducted in four stages and the results of each stage were refined using fuzzy Delphi method formulas. Finally, the model of consumer nationalism with emphasis on resistance economy with 37 components and in the form of 5 influential factors of psychological factors, marketing mix factors, social factors, resistance economy factors and political factor was designed as a proposed model for consumer nationalism and Emphasis has been placed on the resistance economy, so that in our country, while analyzing the current situation and effective and successful mining in the field of development of consumer nationalism, to provide plans and measures to improve.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Nationalism
  • Resistance Economics
  • Consumer Nationalism
  • Hypertext
  • Fuzzy Delphi
اسفندیاری صفا، خسرو، دهقان، حبیب‌اللّه. (1395). مؤلفه‌های اقتصاد مقاومتی از دیدگاه مقام معظم رهبری (حفظه الله تعالی). فصلنامه مدیریت نظامی، 16(61)، 60-84.
آنت، زینبر سجادی، سید نصرااهر خبیری، محمد(1394) ملی گرایی مصرفی و رابطه آن با وطن پرستی و جهانگرایی در ارزیابی کالاهای ورزشی داخلی و خارجی. پژوهش در مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی. ۵ (۹)، ۵۹-۴۷
آنت، زینب، سجادی، سید نصرااهر خبیری، محمد، (1392) ، ارتباط ملی گرایی مصرفی با تجمل گرایی، پذیرش فرهنگی وتهدید ادراک شده اقتصادی در ارزیابی کالاهای ورزشی داخلی و خارجی، پژوهشهای کاربردی در مدیریت ورزشی، 2 ،(52)، 11-24.
بخشی زاده برج، کبری، داورزنی، ناصر. (1398). نگاشت نقشه ذهنی مصرف‌کنندگان نسبت به کالای ایرانی. مطالعات رفتار مصرف‌کننده، (1)6، 171-191.
پورسلیمی، مجتبی، هاشمیان، مجتبی، طباخیان، لیلی. (1395). بررسی تأثیر جهان‎وطن‎گرایی بر نگرش نسبت به محصول داخلی به‎واسطۀ ملی‎گرایی مصرف‎کننده (از دید تئوری هویت اجتماعی). مدیریت بازرگانی، 8(4)، 895-810.
حقیقی، محمد، حسین‌زاده، ماشااله. (1388). مقایسه میزان تمایل به مصرف کالاهای داخلی در تهران با سایر مناطق جهان و بررسی پیامد‌های آن بر ارزیابی و ترجیح محصولات. پژوهش های مدیریت در ایران،(4)13، 103-139.
رجبی پور میبدی، علیرضا، استانستی، صدف، رخیده، محمدرضا، خمش آیا، احمد. (1399). نقش میانجی اصالت برند در اثرگذاری نمادگرایی فرهنگی برند بر رفاه مصرف‌کننده ‏(مورد مطالعه: تلفن همراه هوشمند برند سامسونگ)‏. تحقیقات بازاریابی نوین،(3)10، 21-40.
شاهنگیان، بهنام، عبدالوند، محمدعلی، نیکومرام، هاشم، خون سیاوش، محسن. (1399). تاثیر شیوه ورود به بازار ایران بر واکنش مصرف کنندگان ایرانی نسبت به محصولات خارجی. مطالعات رفتار مصرف‌کننده، 7(1)، 300-322.
غفوریان شاگردی، امیر، بهبودی، امید، مومن، مصطفی، هوشیار، وجیهه. (1400). تأثیر بیگانه گرایی مصرف کننده بر قصد خرید محصولات خارجی: تحلیل نقش تصویر کشور تولید کننده و نگرش به برند. نشریه علمی پژوهشی مدیریت کسب و کارهای بین المللی،(1)4، 129-146.
فاضل امیر، کمالیان امین رضا، روشن علیقلی. شناسایی ابعاد و مؤلفه‌های مؤثر بر توانمندسازی منابع انسانی دانشگاهی با تأکید بر دانشگاه‌های نسل سوم و چهارم با استفاده از رویکرد دلفی فازی: ارائه یک الگوی مفهومی.(1396) دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. ۱۰ (۶)، ۴۶۸-۴۵۵
فتحی علی، (1395)، بررسی عوامل موثر بر خرید کالاهای داخلی در ایران: رویکرد مبتنی بر ملی گرایی، پاان نامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت کسب و کار، دانشگاه محقق اردبیلی.
قاسمی، حسن، دهدشتی شاهرخ، زهره، سیفی، ابوالفضل. (1391). بررسی عوامل مؤثر بر کشورگرایی مصرف کننده. چشم انداز مدیریت بازرگانی،(12)11،  1-25.
کلانتر، اسداله و امرایی، فرید،(1391)، اقتصاد مقاومتی، تولید داخل و حمایت از کار و سرمایه ایرانی، همایش ملی بررسی و تبیین اقتصاد مقاومتی،رشت.
گوهرجو، الهام، صادقی، تورج، زنده دل، احمد. (1392). بررسی رابطه بین عوامل تاثیرگذار بر عرق ملی مصرف کننده و رفتار خرید در کالاهای خارجی در خراسان رضوی. مدیریت بازاریابی،(21)8، 1-14.
نژادعلی لفمجانی، حمیدرضا، ایرانی، حمیدرضا، کریمی، تورج، سلطانی، مرتضی، صفار، احمد. (1400). مدل سازی فروش محصولات مصرفی با استفاده از سیستم استنتاج عصبی-فازی. مطالعات رفتار مصرف‌کننده،(3)8، 1-16.
نظری پور، محمد؛ الله دادی، مهدی،(1396)، ارائه چارچوبی برای تبیین مؤلفه های اقتصاد مقاومتی با استفاده از روش فراترکیب و دلفی، پژوهش های اقتصاد مقاومتی،3(1)، 39 - 70 .
نوفرستی، محمد. (1395). اقتصاد مقاومتی و راه های دستیابی به آن. سیاست‌های راهبردی و کلان، 4(ویژه نامه اقتصاد مقاومتی)، 157-168.
Agharazi Dermani, M., Beiranvand, M., & Nasr Esfahani, A (2018). Estimation of Resistance Economics Indices. Quarterly Journal of the Macro and Strategic Policies, 5(Resistive Economy), 21-40. (In Persian)
Anet Z, Sajjadi N & kheibari, M (2015), Consumer Nationalism and its relation with Patriotism and World mindedness in Assessment of Domestic and Foreign Sporting Goods. JRSM; 5 (9) :47-59. (In Persian)
Anet, Z., Sajjadi, S. N., & Khabiri, M. (2013). Consumer Nationalism Relation with Conspicuous Consumption, Cultural Openness and Perceived Economic Threat in Assessment of Domestic and Foreign Goods. Applied Research in Sport
Management, 2(1), 11-24. (In Persian)
Bagheri, A, & Mousavi, S M. (2019). Concept of the Resistive Economy and its Roles in Post-Sanctions Circumstances. Qjfep, 6 (24), 111-147. (In Persian)
Bakhshizadeh Borj, K., & Davarzani, N. (2019). Mapping Consumers' Mental Model of Iranian products. Consumer Behavior Studies Journal, 6(1), 171-191. (In Persian)
Banna, A.E., Papadopoulos, N., Murphy, S.A., Rod, M.R., & Rojas-Méndez, J.I., (2018). Ethnic identity, consumer ethnocentrism, and purchase intentions among bi-cultural ethnic consumers: “Divided loyalties” or “dual allegiance” Journal of Business Research, 82, 310-319.
Casado, A, Luis, A & Sánchez, F, (2020), How consumer ethnocentrism modulates neural processing of domestic and foreign products: A neuroimaging study. Journal of Retailing and Consumer Services, 52(10), 12-30.
Castelló, E., & Mihelj, S, (2018). Selling and consuming the nation: Understanding consumer nationalism. Journal of Consumer Culture, 18(4), 558–576.
Cumberland, F., Solgaard, S., & Nikodemska-Wolowik, A. (2010). The Effects of Consumer Ethnocentrism and Country of Origin on Polish Consumers' Evaluation of Foreign Manufactured Products. Journal of East-West Business, 16(3), 231-252.
Dalle Mulle, E, & Kernalegenn, T, (2022), The Left(s) and Nationalism(s) in contemporary Western Europe, Nation and Nationalism, 28(3), 1- 7.
Das, M, & Mukherjee, D, (2018), Consumer Ethnocentrism, Status and Consumption Behaviour: evidence from a Communist Govern State in a Transitional Economy. International Journal of Management Development, 2(1), 10 – 33
Das, M., & Mukherjee, D. (2019). Cosmopolitanism, Materialism, Consumer Ethnocentrism and Consumer Behaviour: Evidence from Aboriginal Tripuri Tribe of India. IIM Kozhikode Society & Management Review, 8(2), 104-119.
Dehdashti Shahrokh, Z., Ghasemi, H., & Seifi, A. (2010). The Effect of Consumer Ethnocentrism on Imports Purchase Intention. Journal of Management Studies in Development & Evaluation, 20(62), 115-142. (In Persian)
Diamantopoulos, A., Davydova, O., & Arslanagic-Kalajdzic, M. (2019). Modeling the role of consumer xenocentrism in impacting preferences for domestic and foreign brands: A mediation analysis. Journal of Business Research, 104, 587-596.
Donthu, N., Kumar, S., Pandey, N., & Marc Lim, W. (2021). Research Constituents, Intellectual Structure, and Collaboration Patterns in Journal of International Marketing: An Analytical Retrospective. Journal of International Marketing, 92(2), 1-25.
Duici, A., & Erci, M. (2017). Nationalistic tendencies on consumption styles with emphasis on lifestyle. Sustainability, 9(1) 25-45.
Ercick, A., Han, C., & Guo, C. (2018). Determining consumer nationalism behaviors with emphasis on consumer personality. Journal of Global Marketing, 31(5), 324–338.
Esfandiyari Safa, K., & Dehghan, H. (2016). The Components of Resistive Economy from the Viewpoint of the Supreme Leader-In-Chief; May His Shadow Extend. Military Management Quarterly, 16(61), 60-84. (In Persian)
Fathi, A. (2016). Investigating factors affecting the purchase of domestic goods in Iran: Nationalism-based approach, Master's Thesis of Business Management, Mohaghegh Ardabili University. (In Persian)
Fazel A, Kamalian A, Rowshan A. (2017), Identification of Effective Dimensions and Components on Academic Human Resources Empowerment, Emphasizing the Third and Fourth Generation of Universities With Fuzzy Delphi Approach: Presenting a Conceptual Model. Educ Strategy Med Sci; 10 (6) :455-468.
Fazel, A., Harandi, A., & Farahani, F. (2016). Students’ empowerment model: An approach to the establishment of gen-3 and 4 universities, International Journal of Advanced and Applied Sciences, 3(11), 83-92. (In Persian)
Fernández-Ferrín, P, Calvo-Turrientes, A, Bande, B, Artaraz-Miñón, M, & Galán-Ladero M (2018). The valuation and purchase of food products that combine local, regional and traditional features: The influence of consumer ethnocentrism. Food Quality and Preference, 64,138-147.
Ghafourian Shagerdi, A., Behboodi, O., Momen, M., & Hoshyar, V. (2021). The Impact of Consumer xenocentrism on the Purpose of Purchasing Foreign Products: An Analysis of the Role of the Image of the Country of Production and Brand Attitude. Journal of International Business Administration, 4(1), 129-146. (In Persian)
Ghasemi, H., Dehdashti Shahrokh, Z., & Saifi, A. (2011). Investigating factors affecting consumer nationalism. Business Management Perspective (Management Perspective (Management Message), 11(11 (44)), 143-167. (InPersian)
Goharjoo, E., Sadeghi, T., & Zendedel, A. (2014). Examining relationship between influential factors on consumers’ national pride and purchasing behavior in foreign products in Khorasan Razavi Province. Journal of Marketing Management, 8(21), 1-14. (In Persian)
Guo, G, & Lin, Q (2017). Consumers Become More or Less Ethnocentric? A Meta-Analysis on Level of Consumer Ethnocentrism. International Journal of Business and Management, 12, 145-165.
Hadidi, E., & Mohaghegh, N. (2016). Surveying the Tendency Rate to Use the Domestic Commodities in Iran from the Resisting Economy Point of View. Quarterly Journal of the Macro and Strategic Policies, 4(Resistive Economy), 169-191. (In Persian)
Haghighi, M, Hosseinzadeh, M. (2009). Comparing the Tendency of Consumption of Domestic Products in Tehran with Other Countries and Examining its Effect on Products Evaluation and Preference. Management Research in Iran, 13(4), 103-139. (In Persian)
Huang, J, Wan, X, Peng, K, & Sui J (2020). Grey Matter Volume and Amplitude of Low- Frequency Fluctuations Predicts Consumer Ethnocentrism Tendency. Neurosci Lett, 27, 135-153.
Huddy, L., Del Ponte, A., & Davies, C. (2021). Nationalism, Patriotism, and Support for the European Union. Political Psychology.42(6), 995-1017.
Jalali, S., Honari, H., & Keshkar, S. (2018). prioritization of indicators of resistance economy in sports and its impact on the development of sports economy. Resistance Economy Research, 7, 83-102. (In Persian)
Jane, N., Cleveland, M., Bartikowski, B., & Yaprak, A. (2015). Of countries, places and product/brand place associations: an inventory of dispositions and issues relating to place image and its effects. Journal of Product & Brand Management, 27(7),735-753.
Kalanter, A., & Amraei, F. (2013). resistance economy, domestic production and support of Iranian labor and capital, National Conference on Researching and Explaining Resistance Economy, Rasht. (In Persian)
Karoui, E & Khemakhem, R (2019). Consumer ethnocentrism in developing countries. European Research on Management and Business Economics, 25(2), 25-46.
Khodadad Hosseini, S. H., Shahtahmasbi, E., & Mansouri, M. (2015). The impact of ethnocentrism on attitude towards domestic and foreign products with the moderator of perceived economic threat. Journal of Business Administration Research, 7(13), 123-145. (In Persian)
Lekakis, E. (2015). Economic nationalism and the cultural politics of consumption under austerity: The rise of ethnocentric consumption in Greece. Journal of Consumer Culture, 17(2), 286–302.
Liu, U., Ta, W., & Tsai, W. (2017). Global Versus Local Consumer Culture Positioning in a Transitional Market: Understanding the Influence of Consumer Nationalism. International Journal of Strategic Communication, 4(1), 56-78.
Ma, J., Yang, J., & Yoo, B. (2020). The moderating role of personal cultural values on consumer ethnocentrism in developing countries: The case of Brazil and Russia. Journal of Business Research, 108, 375-389.
Maksan, M., Kovačić, D., & Marija, C. (2019). The influence of consumer ethnocentrism on purchase of domestic wine: Application of the extended theory of planned behaviour. Appetite, 142, 125-139.
Muradov, A., Tuzcuoğlu, F., & Bölükbasi, Y. (2021). The Construction of Geography by Nationalism: Homeland, Motherland, Fatherland, Khazar Journal of Humanities and Social Sciences, 24(1), 1-12.
Nazaripour, M., & Allah Dadi, M. (2016). presenting a framework for explaining the components of resistance economy using metacombination and Delphi method, Researches of resistance economy, 3(1), 39-70. (In Persian)
Nezhadali Lafmejani, H. R., Irani, H. R., karimi, T., Soltani, M., & saffar, A. (2021). Modeling of Consumer Product Sales using an Adaptive Neuro-Fuzzy Inference System. Consumer Behavior Studies Journal, 8(3), 1-16. (In Persian)
Nguyen, T., Dang, P., & Tran, P. (2022). The Impact of Consumer Ethnocentrism on Purchase Intention: An Empirical Study from Vietnam. The Journal of Asian Finance, Economics and Business, 9(2), 427–436.
Niazi, M., Shafaee Moghaddam, E., & Nejadi, A. (2016). Explaining the factors affecting consumption nationalism based on partial least squares modeling PLS: study of citizens of Kashan city. Sociology of Life Style, 2(5), 221-264. (In Persian)
Nisco, A., Mainolfi, G., Marino, V., & Napolitano, M. (2015). Effect of economic animosity on consumer ethnocentrism and product-country images. A binational study on perception of Germany during the Euro crisis. European Management Journal, 34(10), 12-26.
Noferesti, M. (2015). Resistance economy and ways to achieve it. Strategic and macro policies. 4 (special letter of resistance economy), 157-168. (In Persian)
Pedersen, E. J., Miller, D. L., Simpson, G. L., & Ross, N. (2019). Hierarchical generalized additive models in ecology: an introduction with mgcv. PeerJ ,7(1), 68-76.
Pekkanen, T.-L., & Penttilä, V. (2021). The responsibility of an ethnocentric consumer – nationalistic, patriotic or environmentally conscientious? A critical discourse analysis of buy domestic campaigns, International Marketing Review, 38(2), 300-320.
Poursalimi, M., Hashemian, M., & Tabakhian, L. (2017). Investigation the effect of Iranian consumer cosmopolitanism on their attitude toward domestic products by mediating role of consumer ethnocentrism: In terms of social identity theory (Case of study: domestic products consumers in Mashhad city). Journal of Business Management, 8(4), 895-810. (In Persian)
Rajabipoor Meybodi, A., estanesti, S., Rokhideh, M., & khamshaya, A. (2020). The Mediating Role of Brand Authenticity in the Effect of Brand Cultural Symbolism on Consumer Welfare (Case Study: Samsung Smart Brand Mobile Phone). New Marketing Research Journal, 10(3), 21-40. (In Persian)
Rammal, H., Elizabeth L., Pervez, N., & Ghauri, P. (2022). Economic nationalism and internationalization of services: Review and research agenda, Journal of World Business, 57(3), 45-69.
Rašković, M., Ding, Z., Hirose, M., Žabkar, V. & Fam, K.S. (2020). Segmenting young adult consumers in East Asia and Central and Eastern Europe – The role of consumer ethnocentrism and decision-making styles. Journal of Business Research, 108, 496 507.
Reimann, C., Carvalho, F., & Duarte, M. (2021). The Influence of Dynamic and Adaptive Marketing Capabilities on the Performance of Portuguese SMEs in the B2B International Market. Sustainability, 13(2) 1-23.
Ricci, E., Stranieri, S., Casetta, C., & Soregaroli, C. (2019). Consumer preferences for Made in Italy food products: The role of ethnocentrism and product knowledge. AIMS Agriculture and Food, 4(1), 88-110.
shahangiyan, B., abdolvand, M., nikomaram, H., & Khonsiavash, M. (2020). The Influence of Iranian Market Entry on Iranian Consumer reaction to Foreign Products. Consumer Behavior Studies Journal, 7(1), 300-322. (In Persian)
Shankarmahesh, M. N. (2006). Consumer ethnocentrism: an integrative review of its antecedents and consequences. International Marketing Review, 23(2), 146-172.
Tan, H. Y., & Hair, M. (2020). The reciprocal effects of loneliness and consumer ethnocentrism in online behavior. Australasian Marketing Journal (AMJ), 28(1), 35– 46.
Uzmay, A., & Cinar, G. (2017). Factors Affecting the Domestic and Imported Cattle Meat Consumption Probability of Consumers in Turkey. JAST, 19(3), 501-510.
Vida, S., & Riddan, F. (2008). The Lived Meanings of Fanaticism: Understanding the Complex Role of Labels and Categories in Defining the Self in Consumer Culture. Consumption Markets & Culture, 10(2), 77-94.
Wang, Z. (2021). From Crisis to Nationalism? Chin. Polit. Sci. Rev. 6, 20–39.
Weber S, Coakley J., & Yang, F. (2018). Designing the cultural system with the help of nationalism theory. Journal of Studies in International Education, 21(5), 395–411