بررسی تاثیر دین‌داری مصرف‌کنندگان مسلمان بر نگرش به برند، تمایل شخصی و قصدخرید نسبت به محصولات لوکس

نوع مقاله : برگرفته از پایان نامه و رساله

نویسندگان

1 استادیار، گروه مدیریت، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه قم، قم، ایران.

2 کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی دانشگاه قم

10.22034/cbsj.2023.62781

چکیده

چکیده: محصولات لوکس بخش مهمی از بازار مصرفی جامعه را تشکیل می دهد و می تواند به عنوان موضوعی برای پژوهش های بازاریابی شناخته شود. در جوامعی که دین نقش مهمی در شکل دهی به رفتارهای افراد دارد، مطالعه تاثیر این متغیر بر رفتار خرید مصرف کنندگان محصولات لوکس، امری مهم و لازم است. آیا دین داری می تواند ایجاد کننده نگرش مثبت و تمایل شخصی و قصد خرید برای محصولات لوکس باشد؟ پژوهش حاضر از لحاظ ماهیت، کاربردی و در زمره مطالعات توصیفی است؛ که با استفاده از شیوه کمی و با به کارگیری شیوه گردآوری داده‌ها به روش توصیفی- پیمایشی صورت گرفته است. جامعه‌آماری مورد بررسی، شهروندان ساکن شهر تهران(مسلمان) بوده که با استفاده از پرسش‌نامه به دو روش الکترونیکی و میدانی در میان 312 نفر از این افراد، به جمع‌آوری داده پرداخته شد. پس از تحلیل صورت‌گرفته به‌وسیله نرم‌افزارهای SPSS21 و PLS3 درنهایت مشخص شد که دین‌داری با نگرش ‌به برند، تمایلات شخصی‌ و قصدخرید محصولات لوکس، رابطه معنا‌داری دارد و جنسیت و درآمد نقشی در تعدیل این روابط در میان این جامعه‌آماری ایفا نمی‌کند. از آنجایی که به نظر می‌رسد دین‌داری می‌بایست نقش کنترل کننده و محدود کننده در تمایل به خرید محصولات لوکس داشته باشد، به نظر می‌رسد شاهد ظهور مصرف کنندگانی هستیم که توانسته‌اند بین دو مفهوم دین‌داری و لوکس‌گرایی، هماهنگی برقرار کنند. که این امر نشانه‌هایی از تحولات نگرشی و رفتار در میان مصرف‌کنندگان مسلمان در ایران دارد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Investigating the Impact of Muslim Consumer Religiosity on Brand Attitude, Personal Desire and Intent to Buy Luxury Products

نویسندگان [English]

  • saeed masoodipoor 1
  • farzaneh mohammadi 2
1 1. Associate Prof. ,Management, Faculty of management and Economic, Qom University, Qom, Iran
2 کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی دانشگاه قم
چکیده [English]

Luxury products are an important part of the consumer market and can be recognized as a topic for marketing research. In societies where religion plays an important role in shaping people's behaviors, it is important and necessary to study the impact of this variable on the buying behavior of consumers of luxury products. Can religiosity create a positive attitude and personal desire and intention to buy for luxury products? The present study is applied in nature and is a descriptive study; Which has been done using a quantitative method and using a descriptive-survey method of data collection. The statistical population was Iranian Muslim citizens living in Tehran. Data were collected from 312 individuals using a questionnaire using both electronic and field methods. After analysis by SPSS21 and PLS3 software, it was finally found that religiosity has a significant relationship with brand's attitude, personal preferences and intention to buy luxury products, and gender and income play a role in moderating these relationships. This statistical community does not play. Religiosity can have a small negative effect on attitudes toward luxury products, but it has less of a negative impact on personal preferences for luxury.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Religiosity
  • consumer attitude
  • Muslim consumer
  • luxury products
  • intention to buy
ابراهیمی، مهسا. (1399). شناسایی و تعیین اهمیت و دسته ­بندی عوامل مؤثر بر قصد خرید کالاهای لوکس (مطالعه موردی: صنعت پوشاک بانوان). رویکردهای پژوهشی نوین در مدیریت و حسابداری. 37، 1-21.
بشیرپور، مهدی و محمدیان، محمود. (1398). الگوی شناخت رفتار مصرف­ کنندگان کالاهای لوکس برمبنای نظریات مصرف تظاهری. بررسی­ های بازرگانی. 99. 29-50.
بلوچی، حسین. (1398). بررسی نقش مذهب، خصومت و قوم ­پرستی در تمایل به خرید محصولات­ خارجی مصرف­ کنندگان تهرانی با نقش تعدیل­گری قیمت محصول. مدیریت کسب­ وکارهای بین­ المللی. 3، 1- 23.
حقیقی­نسب، منیژه؛اسلامی، رویا و داورپناه کیاسرائی، فاطمه. (1395). تأثیر ابعاد ارزشی برند لوکس، بر رفتار خرید مشتریان در صنعت ساختمان (مطالعه موردی شهر تهران). مدیریت برند. 7، 142-180.
حسینی مدرسی، سیدمهدی؛ محمدی، فاطمه و باقری، هوشمند. (1394). بررسی اثر مذهب، مادی­گرایی و ویژگی‌های جمعیت­شناختی مصرف­ کننده بر درگیری ذهنی با پوشاک مد (مورد مطالعه: شهر یزد). تحقیقات فرهنگی ایران. 8، 189-213.
حبیب­ پور کتابی، کرم وبابایی همتی، زرنوش. (1393). رابطه­ بین دین‌داری و مصرف نمایشی زنان شهر تهران (مطالعه ­ی موردی منطقه ­ی 5). مطالعات راهبردی زنان. 65، 37-68.
خیری، بهرام و فتحعلی، متینه. (1394). بررسی عوامل موثربر قصد خرید محصولات لوکس. مدیریت بازاریابی. 26، 1-24.
داوری، علی و رضازاده، آرش. (1395). مدل­سازی معادلات ساختاری با نرم ­افزار PLS، چاپ سوم. تهران: سازمان انتشارت جهاد دانشگاهی.
دهدشتی شاهرخ، زهره و احمدی، محمدمهدی. (1395). عوامل مؤثر بر نگرش و قصد خرید برندهایلوکس. چشم انداز مدیریت بازارگانی. (58)، 69-88.
رحمان­سرشت، حسین؛ شاکری، رویا و مولائی، سوران .(1398). ارتباط ویژگی‌های روانشناختی اجتماعی بر قصد خرید کالاهای لوکس از طریق چشم ‌و هم­چشمی. رفتار مصرف ­کننده. 6(2)، 1-23.
سلطانی ­نژاد، نیما؛ خنیفر، حسین و رشید، علی ­اصغر. (1400). تأثیر بازاریابی خیرخواهانه بر قصد خرید مصرف‌کننده­. مدیریت فرهنگ سازمانی. 19(1)، 1-24.
شهنیایی، عیسی و حسن­پور، اسماعیل و محبی، سراج ­الدین و باقری، مهدی. (1399). نقش راهبردی انگیزه­ های اجتماعی و فرهنگی مصرف نشان ­های لوکس در ایران با رویکرد پژوهش ترکیبی. راهبرد اجتماعی فرهنگی, 9(34)، 121-142.
صفدار، دل ­آرام و حاجی، مهرنوش. (1394). اثر تدین و تقید دینی بر قصد خرید محصولات خارجی با توجه به نقش میانجی ریسک­گریزی. در مجموعه مقالات کنفران س بین­المللی مهندسی و علوم کاربردی، موسسه مدیران ایده پرداز پایتخت ویرا، دبی، 1394، دانشگاه یزد.
عزتی، مرتضی. (1382). اثر ایمان مذهبی بر رفتار مصرف­ کننده. اقتصاد اسلامی. 11، 12-34.
قریب گرکانی، سمیرا؛ قاسمی، بهروز و سرمد سعیدی، سهیل. (1399). ارائه مدل متمایزسازی سازمان­های پست‌مدرن بر خودانگاره مصرف‌کنندگان، مدیریت کسب و کار. 46 ، 23 -39 .
محبوبی، رضا. (1394). ساخت مقیاس (بومی) برای سنجش دین‌داری،مدیریت در دانشگاه اسلامی. 4(1)، 117-134.
نیازی، محسن و کارکنان نصرآبادی، محمد. (1392). بررسی رابطه بین میزان دین‌داری و سبک زندگی شهروندان؛ مطالعه موردی شهروندان شهرستان کاشان در سال 1390. برنامه­ریزی رفاه و توسعه اجتماعی. 16، 173-213.
نصرتی، شیما وذوالفقاری، ابوالفضل. (1391). تأثیر میزان دین‌داری بر سبک زندگی جوانان تهرانی. پژوهش­های اجتماعی. 14، 101-117.
نوروزی، حسین؛ رضائی، الهام. (1397). بررسی عوامل فردی و اجتماعی مؤثّر بر خودانگاره و تأثیر آن در خرید کالای لوکس. مطالعات رفتار مصرف‌کننده. 5(2)، 39-54.
هومن، حیدرعلی. (1397). مدل یابی معادلات ساختاری با کاربرد نرم افزار لیزرل، چاپ هشتم. تهران: انتشارت سمت

Abalkhail, T. S. (2021). The impact of religiosity on luxury brand consumption: the case of
Saudi consumers. Journal of Islamic Marketing, 12(4), 763-775.
Aksoy, H., & Abdulfatai, O. Y. (2019). Exploring the impact of religiousness and cultureon
luxury fashion goodspurchasing intention: A behavioural study on Nigerian Muslim
consumers. Journal of Islamic Marketing, 10(3), 768-789.
Alhosseini Almodarresi, S. M., Mohammadi, F., Bagheri Gara Bolagh, H., & Keshavarz
Molayi, M. (2015). Investigating the effect of religion, materialism and consumer
demographic characteristics on mental engagement with fashion clothing (case study:
Yazd city). Iranian cultural research, 8(3), 189-213. (In Persian)
Arminen, L. (2017). Motivational Factors Influencing Millennials to Purchase and Consume
Luxury Brands. Master Thesis in Marketing and Brand Management, Norwegian
School of Economics Bergen.
Atwal, G., & Williams, A. (2009). Luxury brand marketing–the experience is everything.
Journal of Brand Management, 16, 338–346.
Balochi, H. (2018). Examining the role of religion, hostility and ethnocentrism in the desire
to buy foreign products of Tehrani consumers with the moderating role of product price.
International business management, 2(3), 1-23. (In Persian)
Bashirpour, M., & Mohammadian, M. (2018). The pattern of recognizing the behavior of
consumers of luxury goods based on the theories of pretend consumption. Business
reviews, 17(99), 29-50. (In Persian)
 Belk, W. (1988). Possessions and the extended self. Journal of Consumer Research, 15, 139-
168.
Chevalier, M., & Mazzalovo, G. (2012). Luxury Brand Management: A World of Privilege.
Solaris South Tower, Singapore: John Wiley & Sons.
Chin, W. W. (1998). The Partial Least Squares Aproach to Structural Equation Modeling.
Modern Methods for Business Research, 336-400.
Crano, W. D., & Prislin, R. (2006). Attitudes and persuasion. Annual Review of Psychology,
57, 45–374.
Dalia, A. (2015). The influence of religiosity on Egyptian Muslim youths’ attitude towards
fashion. Journal of Islamic Marketing, 6(1), 95–108.
Davari, A., & Rezazadeh, A. (2015). Structural equation modeling with PLS software. third
edition, Tehran: Academic Jihad Publishing Organization. (In Persian)
Dehdashti Shahrokh, Z., & Ahmadi, M. M. (2015). Factors affecting the attitude and intention
to buy luxury brands. Marketing management perspective, 15(26), 69-88. (In Persian)
Dekhil, F., Boulebech, H., & Bouslama, N. (2017).
Effect of religiosity on luxury consumer behavior: the case of the Tunisian Muslim.
Journal of Islamic Marketing, 8(1), 82-102.
Dubois, B., & Laurent, G. (1994). Attitudes toward the concept of luxury: An exploratory
analysis. Asia-Pacific Advances in Consumer Research, 1(2), 273–278.
Ebrahimi, M. (2019). Identifying and determining the importance and classification of factors
affecting the intention to purchase luxury goods (case study: women's clothing
industry). New research approaches in management and accounting, 4(37), 150-170.
(In Persian)
Ezzati, M. (2003). The effect of religious faith on consumer behavior. Islamic economy,
3(11), 11-34. (In Persian)
Fam, K. S., Waller, D. S., & Erdogan, B. Z. (2004). The influence of religion on attitudes
towards the advertising of controversial products. European Journal of Marketing,
38(6), 537-555.
Farrag, D. A., & Hassan, M. (2015). The influence of religiosity on Egyptian Muslim youths’
attitude towards fashion. Journal of Islamic Marketing, 6(1), 95-108.
Fishbein, M., & Ajzen, I. (1975). Belief, attitude, intention and behaviour: An introduction to
theory and research Reading. Massachusetts: Anddision-Wesley.
Geiger-Oneto, S., & Minton, E. A. (2019). How religiosity influences the consumption of
luxury goods: exploration of the moral halo effect. European Journal of Marketing,
53(12), 2530-2555.
Gharib Gerkani, S., Ghasemi, B., & Sarmad Saidi, S. (2019). Presenting the differentiation
model of postmodern organizations based on consumers' self-image. business
management, 12(46), 23-39. (In Persian)
Habibpour Gatabi, K., & Babaei Hemati, Z. (2014). The relationship between religiosity and
theatrical consumption of women in Tehran (case study of region 5). Strategic studies
of women, 17(65), 37-67. (In Persian)
Haghighinasab, M., Islami, R., & Davarpanah Kiasrai, F. (2015). The effect of the value
dimensions of the luxury brand on the buying behavior of customers in the construction
industry (case study of Tehran). Brand management, 3(3), 149-180. (In Persian)
Heine, K. (2011). World Luxury Brand Directory. Available at:
www.worldluxurybranddirectory.com.
Henseler, J., Ringle, C. M., & Sinkovics, R. R. (2009). The use of partial least squares path
modeling in international marketing. In New challenges to international marketing.
Emerald Group Publishing Limited.
 Homan, H. A. (2017). Structural equation modeling using Lisrel software. 8th edition,
Tehran: Samt Publishing. (In Persian)
Keller, K. L. (1993). Conceptualizing, measuring and managing customer-based brand
equity. Journal of Marketing, 57(1), 1–22.
Kheiri, B., & Fathali, M. (2014). Investigating factors affecting the intention to buy luxury
products. Marketing Management, 26, 1-24. (In Persian)
Kotler, P. (2000). Marketing Management: The Millennium Edition. Person Prentice Hall,
Upper Saddle River.
Lin, L. Y., & Liao, J. C. (2020). Asymmetrical effects of past experiences with original
fashion luxury brands and their counterfeits on purchase intention of each. Journal of
Business Research, 65(10), 1507–1515.
Mahboubi, R. (2015). Building a (native) scale to measure religiosity. management in an
Islamic university, 4(1), 117-134. (In Persian)
Mokhlis, S. (2008). Consumer Religiosity and the Importance of Store Attributes. The Journal
of Human Resource and Adult Learning, 4(2), 315-350.
Mokhlis, S. (2006). The influence of religion on retail patronage behaviour in malaysia. PhD
from the faculty of management in fulfillment of the requirement, University of
Stirling, United Kingdom.
Muhamad, N., & Mizerski, D. (2010). The constructs mediating religions’ influence on
buyers and consumers. Journal of Islamic Marketing, (1)2, 124-135.
Narayanan, R. (2014). The Impact of Factors Influencing the Buying Behaviour on the
Development of Marketing Strategies For Luxury Fashion Products A Study of the
Urban Youth in Select Cities of India.
Nath, S., Kumar, D., & Kumar, B. (2014). Attitude of Indian consumers towards luxury brand
purchase: an application of ‘attitude scale to luxury items. Int. J. Indian Culture and
Business Management, 9(3), 68-93.
Niazi, M., & Karkonan Nasrabadi, M. (2012). Examining the relationship between the level
of religiosity and the lifestyle of citizens; A case study of the citizens of Kashan city in
2011. Welfare planning and social development, 4(16), 173-213. (In Persian)
Nowrozi, H., & Rezaei, E. (2018). Investigating individual and social factors affecting selfimage and its effect on buying luxury goods. Consumer behavior studies Journal, 5(2),
39-54. (In Persian)
Nueno, J. L., & Quelch, J. A. (1998). the mass marketing of luxury. Business Horizons, 41(6),
61–68.
Nusrati, S., & Zulfiqari, A. (2011). The effect of religiosity on the lifestyle of young people
in Tehran. Social research, 14, 101-117. (In Persian)
Rahman Sarshet, H., Shakri, R., & Moulai, S. (2018). The relationship of social psychological
characteristics on the intention to purchase luxury goods through eyes and eyes.
consumer behavior Studies Journal, 6(2), 1-23. (In Persian)
Reis, E. (2015). influencing factors on consumer buying behaviour of luxury goods- a
research on the buying behaviour of young consumers in Finland. International
Business /Bachelor of Business Administration June 2015. 58-68.
Safdar, D., & Haji Haji, M. (2014). The effect of religiosity and religious adherence on the
intention to buy foreign products with regard to the mediating role of risk aversion. In
the Proceedings of the International Conference on Engineering and Applied Sciences,
Institute of Idea Managers, Vira Capital, Dubai, Yazd University. (In Persian)
Shafiq, R., & Zia-ur, R. (2011). Analysis of the factors affecting customers’ purchase
intention: The mediating role of perceived value. African Journal of Business
Management, (5)26, 10577-10585.
 Shahnyai, I., Hasanpour, I., Mohebi, S., & Bagheri, M. (2019). The strategic role of social
and cultural motivations for consumption of luxury brands in Iran with a combined
research approach. Social and Cultural Strategy, 9(34), 121-142. (In Persian)
Solomon, M. R. (2016), Consumer Behavior: Buying Having, and Being. Fifth Edition, New
Jessey: Prentice Hall.
Soltaninejad, N., Khanifar, H., & Rashid, A. (2021). The effect of charitable marketing on
consumer purchase intention. Management of organizational culture, 19(1), 1-24. (In
Persian)
Stone, M., & Geisser, F. (1975). Cross validatory choice and assessment of statistical
predictions. Journal of the Royal Statistical Society, (36)2, 111-147.
Tahir, I., Abdul, H., Naeem, A. k., & Liang, X. (2021(. Determinants of purchase luxury
counterfeit products in social commerce: The mediating role of compulsive internet
use. Journal of Retailing and Consumer Services, 62, 102596.
Teimourpour. B., & Hanzaee, K. H. (2011). The impact of culture on luxury consumption
behaviour among Iranian consumers. Journal of Islamic Marketing, 2(3), 309-328.
Tenenhaus, M., Amato, S., & Vinzi, V. E. (2004). A Global Goodness-of-Fit Index for PLS
Structural Equation Modelling. Proceedings of the XLII SIS Scientific Meeting, 1, 739-
742.
Tingting, M., Yoon-Na, C., & Nancy, W. (2022). I must have done something good”:
Justifying luxury consumption with karmic beliefs. Journal of Business Research, 144,
193-200.
Tsai, S. (2005). Impact of personal orientation on luxury brand purchase value: an
international investigation. International Journal of Market Research. 47(4), 427–45.
Veblen, T. (1899). The theory of the leisure class. Boston: Houghton Mifflin.
Vigneron, F., & Johnson, L. (2004). ‘Measuring perceptions of luxury brand. Brand
Management, 11(6), 484-507.
Vigneron, F., & Johnson, W. (1999). A review and a conceptual framework of prestigeseeking consumer behavior. Academy of Marketing Sciences Review, 1, 1-15 .
Wiedmann, K. P., Hennigs, N., & Siebels, A. (2007). Measuring Consumers’ Luxury Value
Perception: A Cross-Cultural Framework. Academy of Marketing Science, 7(7), 1-21.
Wong, Y., & Ahuvia, C. (1998). Personal taste and family face: luxury consumption in
Confucian and western societies. Psychology and Marketing, 15(5), 423-442.
Wordiq. (2004). Definition of luxury. available www.wordiq.com/definition/Luxury,
(Accessed 12 November 2010).
Yayu, Z., Yening, W., & Xin, W. (2022). To smile or not to smile: The role of facial
expression valence on mundane and luxury products premiumness. Computers &
Industrial Engineering, 169, 108286.