الگوی تداوم خرید محصولات مشابه‌اصل در سطح سازمانی (مورد مطالعه: محصولات صوتی و تصویری مشابه‌اصل)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکترای مدیریت بازرگانی دانشگاه آزاد واحد امارات

2 دانشگاه دانشگاه آزاد اسلامی، واحد فیروزکوه

3 ادانشگاه آزاد اسلامی، واحد بین‌المللی کیش،

4 4. استادیار، عضو هیئت‌علمی، گروه آمار و ریاضی، دانشکده علوم‌پایه، واحد تهران شمال دانشگاه آزاد اسلامی، تهران

10.34785/J018.2023.006

چکیده

هدف پژوهش حاضر طراحی الگوی تداوم خرید سازمانی محصولات مشابه‌اصل است. پژوهش حاضر از حیث هدف کاربردی و از نظر شیوه اجرا از نوع پژوهش‌های آمیخته (کیفی-کمّی) است. ابزار جمع‌آوری داده در بخش کیفی مصاحبه و در بخش کمّی پرسشنامه است که روایی و پایایی آنها مطلوب ارزیابی گردید. به همین منظور در ابتدا به منظور جمع آوری داده ها، پس از بررسی ادبیات و پیشینه پژوهش های انجام شده، چارچوب و پروتکل مصاحبه نیمه ساختاریافته تهیه و تدوین و در ادامه مشارکت‌کنندگان از میان کارشناسان و خبرگان علمی و اجرایی فعال در صنعت محصولات صوتی و تصویری مشابه‌اصل با روش نمونه‌گیری هدفمند "گلوله برفی" انتخاب شدند. همچنین نمونه آماری پژوهش در بخش کمّی را 386 نفر از خریداران سازمانی و تولیدکنندگان این نوع محصولات در داخل و خارج از کشور تشکیل می‌دهند. جهت تجزیه و تحلیل داده‌ها در بخش کیفی، از استراتژی مفهوم سازی بنیادی با کمک نرم افزار MAXQDAو در بخش کمّی از حداقل مربعات جزئی (PLS) استفاده شد. نتایج پژوهش حاکی از آن است که عوامل مبتنی بر سازمان خرید، واکنش‌های خریدار و اعتبار توزیع‌کننده باعث تداوم خرید سازمانی محصولات مشابه‌اصل شده است. این پژوهش همچنین مؤلفه‌های راهبردهای شناختی را معرفی می‌کند که خود تحت تأثیر شرایط مداخله گر (آمیخته بازاریابی و فاکتورهای سازمانی) و زمینه‌ای (فاکتورهای کلان محیطی و فاکتورهای فنّی و اجرایی) قرار می‌گیرند. پیامدهای اجرای راهبرد نیز شامل پیامدهای طرف عرضه، تقاضا و پیامدهای مربوط به چالش‌ها و مخاطرات است. یافته‌های بخش کمّی پژوهش نیز مؤید تأیید تمامی فرضیه‌های اصلی است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

2) Model of Repeated Patronage of Counterfeit Products at the Industrial Market (Case study: Counterfeit Audio and Video Products Industry)

نویسندگان [English]

  • Mohammad Younesi 1
  • Fariz Taheri Kia 2
  • alireza rousta 3
  • Siyavash Ahmadi Chehreh Bargh 4
1 Islamic Azad University
2 Islamic Azad University, Firoozkooh Branch
3 Islamic Azad University, Kish International Branch,
4 Assistant professor, faculty member, faculty of statistics and mathematics, faculty of engineering, university of Tehran, north Islamic Azad university, Tehran
چکیده [English]

the purpose of this study is to design a pattern of repeated patronage of Counterfeit products at the organizational level. The present research in terms of purpose is applied type and in terms of implementation method is a mixed research (qualitative-quantitative). The data collection tools are the interview in the qualitative part and a questionnaire in the quantitative part whose validity and reliability were evaluated as desirable. For this purpose, in order to collect data, after reviewing the literature and research background, the framework and protocol of semi-structured interviews were prepared and compiled, and then the participants among experts and scientific and executive experts active in the audio products industry were selected by the method of "snowball" sampling. Also, the statistical sample of research in the quantitative part consists of 386 organizational buyers and producers of this type of products in the country and abroad. To analyze the data in the qualitative part, Grounded Theory and in the quantitative part, the partial least squares were used. The research results indicate that factors based on the purchasing organization, buyer reactions and distributor credit have led to the repeated patronage of Counterfeit products at the organizational level. This study also introduces the components of cognitive strategies that are themselves affected by intervening conditions and contextual. Consequences of strategy implementation also include supply side, demand side effects and consequences related to challenges and risks. The findings of the quantitative part of the research also confirm all the main hypotheses.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Repeated Patronage
  • Counterfeit Products
  • Industrial Purchasing
  • Audio and Video Products Industry
  • Grounded Theory
ابراهیمی، عبدالحمید؛ جعفرزاده، مهدی و بزرگی، صابر (1391). بررسی عوامل مؤثر بر نگرش و قصد مصرف‌کنندگان به خرید محصولات جعلی برندهای لوکس در صنعت پوشاک (مورد: شهر ساری). تحقیقات بازاریابی نوین، 2(3)، 1-34.
اسماعیل‌پور، حسن (1399). مبانی مدیریت بازاریابی. انتشارات نگاه دانش، چاپ اول، تهران.
خورشیدی، غلامحسین؛ حاجی‌پور، بهمن و جعفرزاده‌کناری، مهدی (1398). طراحی و تبیین مدل رفتار مصرف کنندگان کالاهای تقلبی. مطالعات رفتار مصرف‌کننده، 6(2)، 297-332.
عبدی، جلال؛ سوادکوهی‌ماهفروجکی، مهدی و غفوری، فاطمه (1400). بررسی تأثیر دلبستگی برند بر قصد خرید مشتری از کالاهای اصلی یا تقلبی برند‌های لوکس. رویکردهای پژوهشی نوین در مدیریت و حسابداری، 5(68)، 1-16.
الماسی‌تبار، حمیدرضا و نمامیان، فرشید (1398). بررسی عوامل مؤثر بر رفتار خرید مصرف‌کننده از طریق نقش میانجی تمایل مشتری بر اساس دیدگاه تئوری رفتار برنامه‌ریزی‌شده. مطالعات رفتار مصرف‌کننده، 6(2)، 199-218.
یونسی، محمد؛ طاهری‌کیا، فریز؛ روستا، علیرضا و احمدی‌چهره‌برق، سیاوش (1401). طراحی و تبیین مدل تداوم خرید محصولات مشابه­اصل در سطح سازمانی. مدیریت بازاریابی، 17 (56)، 1-16.
References
Abdi, J., Savad koohin Mahforojki, M., & Ghafouri, F. (2021). Investigating the effect of brand attachment on the customer's intention to buy original or counterfeit luxury brand goods. Journal of New Research Approaches in Management and Accounting, 5 (68), 1-16. (In Persian)
Almasitabar, H., & Namamian, F. (2020). Investigating the Factors Affecting Consumer Purchasing Behavior through the Mediating Role of Client's Intention Based on the Theory of Planned Behavior. Consumer Behavior Studies Journal, 6(2), 199-218. doi: 10.34785/J018.2019.927. (In Persian)
Bakar, N. A., Rosol, N. S. W., Mohamad, R. N., & Hashim, N. H. (2021). Counterfeit Fashion Goods Purchase Intention Among Muslim Millennial: What Counts—Religiosity, Ethical Concern or Attitude Towards Lawfulness?. In Enhancing Halal Sustainability: Selected Papers from the 4th International Halal Conference 2019 (pp. 27-38). Springer Singapore.‏
Chand, V. S., & Fei, C. (2021). Self‐brand connection and intention to purchase a counterfeit luxury brand in emerging economies. Journal of Consumer Behaviour20(2), 399-411.‏
Ebrahimi, A., Jafarzadeh, M., & Bozorgi, S. (2012). Analyzing factors Affecting Consumers’ Attitude & Intention to Purchase Counterfeit products of luxury Brands In clothing Industry. New Marketing Research Journal, 2(3), 1-34. (In Persian)
Everhartz, J., Maiwald, K., & Wieseke, J. (2014). Identifying and analyzing the customer situation: Drivers for purchasing Industrial Product Service Systems. Procedia CIRP16, 308-313.‏
Fontana, R., Girod, S. J., & Králik, M. (2019). How luxury brands can beat counterfeiters. Harvard Business Review28.‏
Habel, J., Jarotschkin, V., Schmitz, B., Eggert, A., & Plötner, O. (2020). Industrial buying during the coronavirus pandemic: A cross-cultural study. Industrial Marketing Management88, 195-205.‏
Han, J., Jiang, L., & Cui, A. P. (2021). A double-edged sword: How the dual characteristics of face motivate and prevent counterfeit luxury consumption. Journal of Business Research134, 59-69.
Immonen, M., Hallikas, J., & Pynnönen, M. (2016). Antecedents of system purchasing in B2B services. Journal of Purchasing and Supply Management22(3), 205-213.‏
Ismailpour, H. (2020). Fundamentals of Marketing Management. Negah Danesh Publications, First Edition. (In Persian)
Johnsen, T. E. (2018). Purchasing and supply management in an industrial marketing perspective. Industrial Marketing Management69, 91-97.‏
Khorshidi, G., Hajipour, B., & Jafarzadeh Kenari, M. (2020). Designing and explaining the behavior of consumers of counterfeit goods. Consumer Behavior Studies Journal, 6(2), 297-332. (In Persian)
Lysonski, S., & Durvasula, S. (2008). Digital piracy of MP3s: consumer and ethical predispositions. Journal of Consumer Marketing25(3), 167-178.‏
Nia, A., & Lynne Zaichkowsky, J. (2000). Do counterfeits devalue the ownership of luxury brands?. Journal of product & brand management9(7), 485-497.‏
Phau, I., Teah, M., & Lee, A. (2009). Targeting buyers of counterfeits of luxury brands: A study on attitudes of Singaporean consumers. Journal of targeting, measurement and analysis for marketing17, 3-15.‏
Rod, A., Rais, J., Schwarz, J., & Čermáková, K. (2015). Economics of luxury: Counting probability of buying counterfeits of luxury goods. Procedia Economics and Finance30, 720-729.‏
Song, L., Meng, Y., Chang, H., Li, W., & Tan, K. (2021). How counterfeit dominance affects luxury fashion brand owners’ perceptions: A cross-cultural examination. Journal of Business Research130, 1-13.‏
Soon, J. M., & Manning, L. (2019). Developing anti-counterfeiting measures: The role of smart packaging. Food Research International123, 135-143.‏. doi: 10.1016/j.foodres.2019.04.049. Epub 2019 Apr 25. PMID: 31284961.
Strauss, A. L., & Corbin, J. M. (1998), “Basics of Qualitative Research: Techniques and Procedures for Developing Grounded Theory”, London: Sage Publications, Inc.
Wang, Y., Lin, J., & Choi, T. M. (2020). Gray market and counterfeiting in supply chains: A review of the operations literature and implications to luxury industries. Transportation Research Part E: Logistics and Transportation Review133, 101823.‏
Younesi, M., Taheri Kia, F., Rousta, A., & Ahmadi Chehreh Bargh, S. (2022). Designing and Explaining the Model of Repeated Patronage of Counterfeit Products at the Industrial Market. Jounal of Marketing Management17(56), 1-16.‏ (In Persian)
Zou, Z., Tseng, T. L. B., Sohn, H., Song, G., & Gutierrez, R. (2011). A rough set based approach to distributor selection in supply chain management. Expert Systems with Applications38(1), 106-115.‏