واکاوی نقش رسانه ای شدن و مسئولیت اجتماعی شرکت بر ادراک مشتری با توجه به نقش تعدیلگر ریسک شهرت (مورد مطالعه : مشتریان محصولات شرکت اروم آدا)

نوع مقاله : برگرفته از پایان نامه و رساله

نویسندگان

مدیریت بازرگانی، اقتصاد و مدیریت،دانشگاه ارومیه، ارومیه ،ایران

10.34785/J018.2022.029

چکیده

در دنیای رقابتی امروز مشتریان در کانون اصلی توجه شرکت ها قرار دارند. در این میان ادراک مشتری جنبه بسیار مهمی برای موفقیت هر شغلی اعم از بخش خدمات، کسب و کارهای تولیدی و شرکت های تجاری است. شرکت ها با حضور فعال در رسانه ها و همچنین مسئولیت پذیری اجتماعی باعث ایجاد شهرت مثبت و در نتیجه جذب مشتری می شوند. بر این اساس هدف پژوهش حاضر بررسی نقش رسانه ای شدن و مسئولیت اجتماعی شرکت بر روی ادراک مشتری با در نظر گرفتن نقش تعدیلگری ریسک شهرت در بین مشتریان محصولات اروم آدا در شهر ارومیه بوده است. جامعه آماری تحقیق را مشتریان محصولات اروم آدا در شهرارومیه تشکیل داده اند که از بین آنها 384 نفر بر اساس فرمول کوکران و به روش نمونه گیری تصادفی ساده جهت پاسخگویی به پرسشنامه انتخاب شدند. پرسشنامه مورداستفاده، استاندارد بوده و روایی صوری و محتوایی با نظرسنجی از اساتید محترم دانشگاه مورد تایید قرار گرفته، همچنین روایی همگرا، واگرا و تحلیل عاملی تاییدی نیز انجام شده است. برای محاسبه پایایی پرسشنامه از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شده است که مقدار آن برای کل پرسشنامه 932/0 محاسبه گردیده است. برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزارهای25 SPSSو Smart PLS2استفاده شده است. نتایج حاصل از پژوهش به وضوح بیانگر تاثیر مثبت و معنی دار رسانه ای شدن و مسئولیت اجتماعی شرکت برروی ادراک مشتری می باشد همچنین تاثیر تعدیل کنندگی ریسک شهرت بر رابطه بین رسانه ای شدن و مسئولیت اجتماعی شرکت بر روی ادراک مشتری مورد تایید قرار گرفت.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Investigating the role of media exposure and corporate social responsibility on customer perception with the moderating role of reputation risk (Case study: Customers of Urum Ada's products)

نویسندگان [English]

  • leila firouzi
  • Ramin Bashir Khodaparasti
Business Management, Economics and Management, Urmia University, Urmia, Iran
چکیده [English]

Customers are the focus of businesses in today's competitive environment. Meanwhile, Customer perception is a very important aspect required for the success of any business whether it is a service sector organization, a trading concern, or a manufacturing business. Companies with active media presence and social responsibility have a positive reputation and consequently attract customers. According to this, the purpose of this study was investigating the role of media exposure and social responsibility of company (CSR) on customer perception by considering the moderating role of reputation risk among custumers of Urum Ada’s products in Urmia, Iran. The statistical population of research is consisted of 384 custmers of Urum Ada’s products in Urmia that were chosen using Cochran’s formula and simple random sampling method to answer the questionnaire. The questionnaire was standard and its face and content validity was approved by university professors, also convergent and divergent validity and confirmatory factor analysis were done. The reliability of the questionnaire was determined using Cronbach's alpha coefficient, which was found to be 0.932 for the entire questionnaire. For data analysis, 25 SPSS and Smart PLS2 software were used. The study's findings clearly show that media and social responsibility of company have a positive and significant impact on consumer perception, as well as the moderating influence of reputation risk on the relationship between media exposure and social responsibility of company on customer perception.

کلیدواژه‌ها [English]

  • reputation risk
  • consumer perception
  • corporate social responsibility and media exposure
منابع
ابراهیمی، ابوالقاسم؛ علوی، سیدمسلم و پورموردینی، الهه (1395). بررسی اثر مسئولیت‎پذیری اجتماعی ادراکی بر شهرت، هویت‌یابی مشتری و قصد خرید برند (مطالعۀ موردی: شرکت گلستان) .مدیریت بازرگانی. 8(3), 479-502.
اشرفی، جواد؛ رهنمای‌رودپشتی، فریدون و بنی‌مهد، بهمن (1398). نظریه‌های مسئولیت‌پذیری اجتماعی شرکت‌ها. دانش حسابداری و حسابرسی مدیریت، 8(31)، 1-14.‎
پایدارمنش، سعید و اسداللهی، امین (1395). بررسی تاثیرانگیختگی، لذت درک‌شده و سهولت درک‌شده خریداران بر رضایت‌مندی مشتریان در فروشگاه‌ها (مطالعه موردی: مجموعه فروشگاه‌های هفت). اولین کنفرانس بین‌المللی دستاوردهای نوین پژوهشی در مدیریت، حسابداری و اقتصاد، تهران.
خالوزاده‌مبارکه، سجاد؛ مانیان، امیر و حسنقلی‌پوریاسوری، طهمورث (1398). طراحی مدل ارتقای تجربه و پاسخ مشتری با استفاده از بازاریابی رسانه‌های اجتماعی. مطالعات رفتار مصرف‌کننده، 6(1)، 287-309.
خانیکی، هادی و بابایی، محمود (1390). فضای سایبر و شبکه­های اجتماعی. جامعه اطلاعاتی، 1 (1)، 71-96.
خدادادحسینی، حمید؛ سمیعی، نیلوفر و احمدی، پرویز (1397). تاثیر بازاریابی رسانه‌های اجتماعی بر رفتار مصرف‌کنندگان؛ بررسی نقش ارزش ویژه برند، کیفیت رابطه برند و نگرش نسبت به برند. مطالعات رفتار مصرف‌کننده، 5 (1)، 37-59.
خدادادحسینی، سیدحمید، شیرخدایی، میثم و کردنائیج، اسدالله (1388). عوامل مؤثر بر اعتماد مشتری در تجارت الکترونیک (مدل B2C). پژوهش­های مدیریت در ایران، 13 (2)، 93-118.
داوری، علی و رضازاده، آرش (1393). مدل‌سازی معادلات ساختاری با نرم‌افزار PLS. تهران، انتشارات جهاد دانشگاهی.
راه‌چمنی، احمد و کاوسی، کامیار (1394). تاثیر ابعاد مسئولیت اجتماعی سازمان و اعتماد مصرف‌کننده بر شهرت سازمان.‎ راهبرد‌های بازرگانی، 12(5)، 69-82.
رستم‌پناه، حسن و محمدرضاخانی، وحید (1394). مدیریت ریسک شهرت در بانک‌ها. کنفرانس بین‌المللی مدیریت و اقتصاد در قرن 21.
شیدایی، علی (1396). شناسایی و رتبه‌بندی عوامل تاثیرگذار بر ریسک صنعت لیزینگ به روش فرآیند تحلیل سلسله‌مراتبی (AHP)  (مطالعه موردی: شرکت واسپاری ملت (سهامی عام). دانش سرمایه‌گذاری. 6(24), 38-21.
References
Ampuero, O., & Vila, N. (2006). Consumer perceptions of product packaging. Journal of consumer marketing, 23(2), 100-112.
Ang, S. H., & Wight, A.-M. (2009). Building intangible resources: The stickiness of reputation. Corporate Reputation Review, 12(1), 21–32.
Ashrafi, J., Rahnama Rudposhti, F., & Bani Mahd, b. (2019). Theories of corporate social responsibility. Management Accounting and Auditing Knowledge, 8 (31), 1-14. (In peasian)
Aula, P. (2010). Social media, reputation risk and ambient publicity management. Strategy & Leadership, 38(6), 43–49.
Bauer, H. H., Reichardt, T., Barnes, S. J., & Neumann, M. M. (2005). Driving consumer acceptance of mobile marketing: A theoretical framework and empirical study. Journal of electronic commerce research, 6(3), 181.
Bebbington, J., Larrinaga, C., & Moneva, J. M. (2008). Corporate social reporting and reputation risk management. Accounting, Auditing & Accountability Journal, 21(3), 337–361.
Botero, D. A. E. (2015). Reputational risk and corporate social responsibility: How to make CSR policies attractive to productive corporations. Via Inveniendi et Iudicandi, 10(1), 87-117.
Bray, J. P. (2008). Consumer behaviour theory: approaches and models.
Carroll, A. B., & Shabana, K. M. (2010). The business case for corporate social responsibility: A review of concepts, research and practice. International journal of management reviews, 12(1), 85-105.
Chin, W. W. (1998). The partial least squares approach to structural equation modeling. Modern methods for business research, 295(2), 295-336.
Chung, S., & Cho, H. (2017). Fostering parasocial relationships with celebrities on social media: Implications for celebrity endorsement. Psychology & Marketing, 34(4), 481-495.
Daroch, B. (2017). Consumer’s perception towards social media advertising. International Journal of Research in Business Studies, ISSN: 2455-2992, 2(2).
Davari, A., & Rezazadeh, A. (2013). Structural equation modeling with PLS. Tehran: Jahad University.
Davis, K. (1960). Can business afford to ignore social responsibilities?. California management review, 2(3), 70-76.
Davis, K. (1973). The case for and against business assumption of social responsibilities. Academy of Management journal, 16(2), 312-322.
Ebrahimi, A., & Alavi, S. M., & Pourmordini, E. (2016) Investigating the effect of perceptual social responsibility on reputation, customer identification and brand purchase intention (Case study: Golestan Company), Dadeh School, 8 (3), 479-502. (In Persian)
Eccles, R. G., Newquist, S. C., & Schatz, R. (2007). Reputation and its risks. Harvard Business Review, 85(2), 104.
Etter, M., Colleoni, E., Illia, L., Meggiorin, K., & D’Eugenio, A. (2018). Measuring organizational legitimacy in social media: Assessing citizens’ judgments with sentiment analysis. Business & Society, 57(1), 60-97.
Fornell, C., & Larcker, D. F. (1981). Structural equation models with unobservable variables and measurement error: Algebra and statistics.
Fournier, S., & Srinivasan, S. (2018). Branding and the risk management imperative. NIM Marketing Intelligence Review, 10(1), 10-17.
Godos‐Díez, J. L., Cabeza‐García, L., Fernández‐Gago, R., & Nieto‐Antolín, M. (2020). Does CEO media exposure affect corporate social responsibility? Corporate Social Responsibility and Environmental Management, 27(2), 825-840.
Gupta, S., Nawaz, N., Alfalah, A. A., Naveed, R. T., Muneer, S., & Ahmad, N. (2021). The relationship of CSR communication on social media with consumer purchase intention and brand admiration. Journal of Theoretical and Applied Electronic Commerce Research, 16(5), 1217-1230.
Heidinger, D., & Gatzert, N. (2018). Awareness, determinants and value of reputation risk management: Empirical evidence from the banking and insurance industry. Journal of Banking & Finance, 91, 106–118.
Hopkins, M. (2004). Corporate Social Responsibility: An Issues Paper (May 2004). International Labour Office Working Paper No. 27
Hsu, Y., & Bui, T.H.G. (2022). Consumers’ Perspectives and Behaviors towards Corporate Social Responsibility- A Cross-Cultural Study. Sustainability14, 615.
Jamali, D., Safieddine, A. M., & Rabbath, M. (2008), Corporate governance and corporate social responsibility synergies and interrelationships. Corporate Governance: An International Review, 16(5), 443-459.
Kasemsap, K. (2018). Mastering social media in the modern business world. In Social media marketing: Breakthroughs in research and practice (111-137). IGI Global.Pearson.
Khalouzadeh Mobarakeh, S., Manian, A., & Hasangholipour Yasori, T. (2019). Designing a customer experience and response improvement model using social media marketing. Consumer Behavior Studies Journal, 6(1), 287-309. (In Persian)
Khan, H., & Sukhotu, V. (2020). Influence of media exposure and Corporate Social Responsibility compliance on customer perception: The moderating role of Firm's reputation risk. Corporate Social Responsibility and Environmental Management, 27(5), 2107-2121.
Khaniki, Hadi., & Babaei, M. )2011(. Cyberspace and social networks: Concepts and functions. Information Society Quarterly, 1 (1), 71-96. (In Persian)
Khodadad Hosseini, H., Samiei, N., & Ahmadi, P. (2018). The Effect of Social Media Marketing on Consumer Behavior; Investigating the Role of Brand Equity, Brand Relationship Quality and Attitude towards Brand. Consumer Behavior Studies Journal, 5(1), 37-59. (In Persian)
Khodadad Hosseini, S. H., Shirkhodaie, M., & Kordnaeij, A. (2009). The effective Factors on customer trust in e-commerce (B2C model). Management Research in Iran, 13 (2), 93-118. (In Persian)
Kotler, P., & Armstrong, G. M. (2011). Principles of marketing. Pearson Education India.
Kotler, P., & Keller, K. L. (2016). A framework for marketing management (p. 352).
Latif, K. F., & Sajjad, A. (2018). Measuring corporate social responsibility: A critical review of survey instruments. Corporate Social Responsibility and Environmental Management, 25(6), 1174–1197.
Liani, Warda. The effect of firm size, media exposure and industry sensitivity to corporate social responsibility disclosure and its impact on investor reaction. (2015): 462-472.
Lindgreen A., Swaen, V. ,(2010), Corporate social responsibility. International Journal of Management Reviews, 12(1), 1-7.
Matten D, Moon J (2005) A conceptual framework for understanding CSR. In: Schmidpeter R (ed) Corporate social responsibility across Europe. Springer, Berlin, 335–356.
 Mohammed, A. and Al-Swidi, A. (2019), "The influence of CSR on perceived value, social media and loyalty in the hotel industry", Spanish Journal of Marketing - ESIC, 23 (3), 373-396.
Motiwal, A., Yadav, B., Chawla, C., & Mehendale, S. (2018). Impact of CSR on company perception: A methodological and thematic review. Asian Journal of Management, 9(1), 823–828.
Nobanee, H., Alhajjar, M., Abushairah, G., & Al Harbi, S. (2021). Reputational Risk and Sustainability: A Bibliometric Analysis of Relevant Literature. Risks, 9(7), 134.
Nwabueze, C., Ezebuenyi, E., & Ezeoke, C. (2012). Print media objectivity and advertising revenue: An appraisal. African research review, 6(3), 308-322.
Orji, M. G., Sabo, B., Abubakar, M. Y., & Usman, A. D. (2017). Impact of personality factors on consumer buying behaviour towards textile materials in south eastern Nigeria. International Journal of Business and Economics Research, 6(1), 7–18.
Paydarmanesh, S., & Asadullahi, A. (2016) Investigating the effect of arousal, perceived pleasure and perceived ease of buyers on customer satisfaction in stores, a case study of seven stores. The first international conference on new research achievements in management, accounting and economics. (In Persian)
Pérez, A., & Rodriguez del Bosque, I. (2015). Corporate social responsibility and customer loyalty: exploring the role of identification, satisfaction and type of company. Journal of Services Marketing, 29(1), 15-25.
Porter, M. E., & Kramer, M. R. (2006), The link between competitive advantage and corporate social responsibility. Harvard business review, 84(12), 78-92
Quezado, T. C. C., Cavalcante, W. Q. F., Fortes, N., & Ramos, R. F. (2022). Corporate Social Responsibility and Marketing: A Bibliometric and Visualization Analysis of the Literature between the Years 1994 and 2020. Sustainability, 14(3), 1694.
Rahchamani, A., & Kavousi, K. (2015). The effect of dimensions of organizational social responsibility and consumer trust on the reputation of the organization. Scientific Journal of Business Strategies, 12 (5), 69-82. (In Persian)
Rashed, A. S., & Abd Elsamea, D. M. (2021). The The Impact of Customer’s Perception of the Practices of Corporate Social Responsibility on Purchase Intention. Journal of Accounting, Business and Management (JABM), 28(2), 83-103.
Rivera, J. J., Bigne, E., & Curras-Perez, R. (2016). Effects of corporate social responsibility perception on consumer satisfaction with the brand. Spanish Journal of Marketing-ESIC, 20(2), 104-114.
Rostampanah, H., & Mohammad Rezakhani, V. (2015). Reputation risk management in banks, International Conference on Management and Economics in the 21st Century, Tehran. (In Persian)
Shamma, H. M. (2012). Toward a comprehensive understanding of corporate reputation: Concept, measurement and implications. International Journal of Business and Management, 7(16), 151.
Sheidaei, A. (2017). Identifying and ranking the risk factors affecting the leasing industry case study of AHP in the company mellat leasing. Journal of Investment Knowledge, 6(24), 21-38. (In Persian)
Sierra, J. J., & McQuitty, S. (2005). Service providers and customers: Social exchange theory and service loyalty. Journal of Services Marketing, 19(6), 392–400.
Tamborini, R., Prabhu, S., Lewis, R. J., Grizzard, M., & Eden, A. (2018). The influence of media exposure on the accessibility of moral intuitions and associated affect. Journal of Media Psychology: Theories, Methods, and Applications, 30(2), 79–90.
Taylor, S., & Todd, P. A. (1995). Understanding information technology usage: A test of competing models. Information systems research, 6(2), 144-176.
Wetzels, M., Odekerken-Schröder, G., & Van Oppen, C. (2009). Using PLS path modeling for assessing hierarchical construct models: Guidelines and empirical illustration. MIS quarterly, 177-195.