امروزه، مشتریان گزینههای بسیار متنوعی را برای خرید محصولات موردنیاز خود پیشرو دارند که با توجه به این مهم احتمال رویگردانی آنها درصورت عدم رضایت از شرکت به مراتب بیشتر خواهد بود. بر این اساس، یکی از استراتژیهای بسیار مهم و کاربردی در این زمینه، مدیریت شکایات مشتریان است که با توجه به آن ضروری است که شرکتها به شکایات مشتریان رسیدگی کنند و همچنین پاسخگویی بهموقع داشته باشند. درواقع با توجه به اهمیت مشتریمداری در عصر حاضر و حضور رقبای بسیار قوی در صنایع مختلف، شرکتها جهت حفظ موقعیت و همچنین افزایش سهم بازار خود، لازم است که راهکارهای مقتضی را جهت تعامل هرچه بیشتر و بهتر با مشتریان اتخاذ کنند. بر همین اساس، شماره 4 دوره 8 نشریه مطالعات رفتار مصرفکننده به بررسی واکنشهای رفتاری مشتریان به دنبال مصرف و استفاده از محصولات اختصاص یافته است و سعی شده است تا نتایج حاصل از تحقیقات ارزشمند و پربار پژوهشگران، در این مجله منتشر شود. لازم است از همکاری داوران محترم، حمایتهای اعضای محترم هیات تحریریه و تلاشهای همکاران بزرگوار، کمال تشکر و قدردانی را داشته باشم. امید است توانسته باشیم که بستر مناسبی را برای ارائه و انتشار هرچه بهتر مطالعات، تحقیقات و دستاوردهای پژوهشگران عزیز فراهم نماییم. دکتر علی صنایعی سردبیر نشریه مطالعات رفتار مصرف کننده