کاربرد بازاریابی فرهنگی مصرف‌کننده‌محور در چرخه بازتولید لباس سنتی ایرانی با نگاهی به تجربیات کشورهای شرق آسیا

نوع مقاله : مقاله پژوهشی (کیفی)

نویسندگان

1 استادیار مردم‌شناسی و عضو پژوهشکده مطالعات و سیاست‌گذاری اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی؛ تهران، ایران.

2 دانشجوی دکترای پژوهش هنر دانشگاه الزهرا؛ تهران، ایران.

3 دانش‌آموخته دکترای مردم‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی؛ تهران، ایران.

چکیده

صنعت پوشاک از صنایع خلاق فرهنگی است و پوشاک از کالاهایی است که در جریان فرهنگ‌پذیری ملت‌ها به کار گرفته می‌شود. به همین علت، در سال‌های اخیر در سیاست‌گذاری‌ها به گسترش صنعت پوشاک ملی با بازتولید لباس سنتی ایرانی و استفاده از سرمایه‌های فرهنگی موجود در کشورمان توجه بیشتری شده است. با وجود این، این سیاست‌ها با ناکامی‌هایی روبه‌رو بوده است که بر اساس نتایج پژوهش‌ها، یکی از دلایل عمدۀ آن ضعف در حوزۀ توزیع و بازاریابی است. این مقاله با هدف دستیابی به راهکارهای عملی استفاده از بازاریابی در توزیع لباس سنتی روز‌آوری‌شده در کشورمان، تجربیات کشورهای آسیایی موفق در این حوزه را با توجه به آمیختۀ بازاریابی صنایع خلاق فرهنگی، یعنی مطلوبیت برای مصرف‌کننده، هزینۀ مصرف‌کننده، راحتی مصرف‌کننده و ارتباطات مصرف‌کننده تحلیل کرده است. در این پژوهش کیفی برای گردآوری داده‌ها از روش‌های کتابخانه‌ای، اسنادی و نیز رجوع به داده‌های تجربی و برای تحلیل، از تحلیل موضوعی استفاده شده است. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد مهم‌ترین آمیخته در میان آمیخته‌های بازاریابی تحلیل‌شده، آمیختۀ ارتباطات مصرف‌کننده است و اغلب اقدامات انجام شده با بهره‌گیری از رویکرد بازاریابی فرهنگی و در جهت ارزش‌آفرینی فرهنگی ‌بوده‌اند. در مجموع، در کشورهای ذکرشده از ترکیبی از بازاریابی مصرف‌‌کننده‌محور و با استفاده از مشارکت مصرف‌کننده و با توجه به ارزش‌های فرهنگی او استفاده شده و در این راستا کانال‌های توزیع و سیاست‌گذاران هم‌راستا با هم عمل کرده‌اند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Usage of consumer-centric cultural marketing in the cycle of reproduction of Iranian costumes; Using the East Asian Countries’ Experiments

نویسندگان [English]

  • Behrouz Roustakhiz 1
  • Somayeh Kazemi 2
  • Azarshab Atiyeh 3
1 Assistant Prof. of Anthropology & Member of Research Institute for Social Policy and Social Studies, Allameh Tabataba'i University; Tehran, Iran
2 PhD Candidate in Research of Art, Alzahra University; Tehran, Iran.
3 PhD in Anthropology, Islamic Azad University, Central Tehran Branch; Tehran, Iran.
چکیده [English]

The clothing industry is one of the creative cultural industries and clothes are commodities that are used during the acculturation of nations. For this reason, in recent years, more attention has been paid to the expansion of the national clothing industry by reproduction of the Iranian costumes and using the existing cultural assets in Iran. However, these policies have faced setbacks, which according to some researches, one of the main reasons is the weakness in the field of marketing in distribution. Therefore, this article has analyzed the experiences of successful Asian countries to achieve practical solutions for using marketing in the distribution of updated costumes in Iran, according to the marketing mix of creative cultural industries; i.e., utility for the consumer, consumer cost, consumer convenience and consumer communication. As the data gathering methods, this qualitative research applied library and documentary methods and used the empirical data and also employed thematic analysis as the analytical method. The research results show that the most important mix among the analyzed marketing mixes is the consumer communication mix and most of the measures taken were using the cultural marketing approach and in order to create cultural value. In general, in the mentioned countries, a combination of consumer-centric marketing has been used with the participation of consumers and according to their cultural values, and in this regard, distribution channels and policy makers have acted in parallel.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Cultural marketing
  • Marketing mix of creative cultural industries
  • Cultural policy
  • Iranian costumes
  • Reproduction of costumes
آقازاده، هاشم؛ هاشمی، محمدصادق و صدری‌نیا، محمد (۱۳۹۳). تبیین و ارزیابی الگوی وفاداری و رضایت مصرف‌کننده. فصلنامه مطالعات مدیریت راهبردی، ۵ (۱۸)، ۱۷۷-۲۰۰.
اسدی، مهدی؛ قنبری، ابوالفضل و علیزاده اقدم، محمدباقر (1399). ارزیابی نقش گردشگری خرید در توسعه گردشگری شهری مطالعه موردی بازار تاناکورای شهر ارومیه. نشریه گردشگری شهری، ۷ (۳)، ۱-۱۶.
اسفیدانی، محمدرحیم؛ نظری، محسن و کریمی داویجانی، مریم (۱۳۹۳). بررسی رفتار خرید اجتماعی مد در بازار پوشاک تهران. فصلنامه تحقیقات بازاریابی نوین، ۴ (۲)، ۱۷۳-۱۹۰.
آشنا، حسام‌ا‌لدین و مهربانی‌فر، حسین (139۲). تحلیل سیاست‌گذاری قانون ساماندهی مد و لباس مجلس شورای اسلامی براساس مدل فرایندی. مجله دین و ارتباطات، ۲۰ (۱)، 42-5.
افروغ، عماد و مهربانی‌فر، حسین (1396). اولویت‌یابی سیاست رسانه‌ای مد لباس مبتنی بر مسئله‌شناسی چرخۀ آن در جامعۀ ایران. مجله دین و ارتباطات، 24 (2)، 44-9.
افروغ، عماد و مهربانی‌فر، حسین (1397). مطالعۀ چرخۀ مد لباس در جامعۀ ایران. مجله زن در فرهنگ و هنر، 10 (1)، 27-1.
اقتصاد آنلاین (۱۵ فروردین ۱۳۹۵). فضای مجازی؛ بازار جدید پوشاک ایران.
اکبرزاده، علیرضا؛ معمار، ثریا؛ کوثری، مسعود و همتی، رضا (۱۳۹۷). رویکرد مخاطب‌محور در مواجهه با شبکه‌های اجتماعی مجازی، نشریه رسانه و فرهنگ، ۸ (۲)، ۱- ۱۹.
ایسنا (۱۳۹۶). تبلیغ رایگان برندهای مد و لباس ایرانی در رسانه ملی.
ایسنا (۱۳۹۷). هزینه‌ها و حمایت‌های مالی وزارت ارشاد برای مد و لباس.
ایسنا (۱۳۹۸). طراح شهرک پوشاک اصفهان عنوان کرد: پیش‌بینی تولید پنج میلیارد دلاری پوشاک در کشور.
ایلنا (۱۳۹۹). رئیس اتحادیه پوشاک تهران اعلام کرد : سود تولیدکنندگان پوشاک از بهمن 98 تا امروز صفر شده است/ تغییر خط تولید برای بیکار نشدن کارگران.
ایلنا (۱۳۹۹). مؤسسات طراحی مد و لباس از پرداخت مالیات معاف هستند.
بخشنده، قاسم و قشقایی، سمیرا (۱۳۹۹). مدل عوامل مؤثر بر تمایل بانوان به خرید پوشاک از فروشگاه‌های آنلاین. فصلنامه مطالعات مدیریت کسب‌وکار هوشمند، ۸ (۳۱)، ۱۸۵-۲۰۴.
بهار، مهری و زارع، مریم (۱۳۸۸). سنخ‌بندی مد در تهران: با تأکید بر نحوه‌ی پوشش زنان. مجله زن در توسعه و سیاست، 7 (3)، 48-27.
پرنسا دیزاین  (بی‌تا). پروفایل اینستاگرام. دسترسی ۱۴۰۰.
تراسبی، دیوید (1393). اقتصاد سیاست فرهنگی (مترجم: سوسن علائی). تهران: سورۀ مهر (نسخۀ الکترونیک).
جعفری هفتخوانی، نادر و محسنی، حسنعلی (۱۳۹۹). عوامل مؤثر بر تغییر رفتار مصرف کنندگان نسبت به کالای ملی با استفاده از رویکرد بازاریابی اجتماعی (موردمطالعه: صنعت پوشاک مردانه ایران). فصلنامه تحقیقات بازاریابی نوین، ۱۰ (۱)، ۳۹-۶۲.
حسین‌پور، جعفر و مختاررضایی، جواد (۱۳۹۴). بررسی شیوه‌های ایجاد اشراف اطلاعاتی بر تجارت الکترونیک. فصلنامه پژوهش‌های اطلاعاتی و جنایی، ۹ (۳)، ۵۳-۷۶.
خالوزاده‌مبارکه، سجاد؛ مانیان، امیر و حسنقلی‌پور یاسوری، طهمورث (۱۳۹۸). طراحی مدل ارتقای تجربه و پاسخ مشتری با استفاده از بازاریابی رسانه‌های اجتماعی. مجله مطالعات رفتار مصرف‌کننده، ۶ (۱)، ۲۸۷-۳۰۹.
خداداد کاشی، فرهاد و فیروزجنگ، هانیه (۱۳۹۲). بررسی تأثیر قاچاق منسوجات بر بهره‌وری در صنعت نساجی و پوشاک ایران (۱۳۸۶-۱۳۷۵). پژوهشنامه اقتصادی، ۱۳ (۴۹)، 49-74.
خورشیدیان، راییکا؛ سوخکیان، هدایت؛ چوپانکاره، وحید؛ اژدری، علیرضا و امامی، جمشید (۱۳۹۳). نقش رسانه‌ها در هدایت فرهنگ عمومی؛ بررسی موردی: جریان مد در جامعه. مجله رسانه و فرهنگ، ۴ (۲)، 89-73.
رابرتسون، رولند (۱۳۸۳). جهان-محلی‌شدن: زمان-مکان و همگونی-ناهمگونی (مترجم: مراد فرهادپور). مجله ارغنون، ۲۴، 238-211.
رضوانی، مهران و خرمشاهی، نرگس (۱۳۹۱). مستندسازی شیوه‌های ترفیع کارآفرینانه کسب‌وکارهای کوچک و متوسط صنعت پوشاک. فصلنامه تحقیقات بازاریابی نوین، ۲ (۱)، ۱۶۷-۱۸۴.
رضوانی، مهران؛ و طغرایی، محمدتقی؛ و مبارکی، محمدحسن و یداللهی فارسی، جهانگیر (۱۳۹۶). مفهوم‌پردازی آمیزه بازاریابی در کسب‌وکارهای فرهنگی–هنری. فصلنامه چشم‌انداز مدیریت بازرگانی، ۱۶ (۱)، ۷۳-۹۱.
رنجبرکی، علی (۱۳۹۲). نقش تجارت الکترونیکی در رقابت‌پذیری و بهره‌وری صنایع نساجی و تولید پوشاک ایران (۱۳۷۵-۱۳۸۶). نشریه اقتصاد و تجارت نوین، ۷ (۲۷)، ۱۱۱-۱۳۲.
رئیسی، مهناز؛ شریفی، سعید و طغرایی، محمدتقی (۱۳۹۵). شناسایی و رتبه‌بندی عوامل مؤثر بر مصرف برندهای خارجی در صنعت مد لباس (موردمطالعه: شهر اصفهان). فصلنامه تحقیقات بازاریابی نوین، ۶ (۱)، ۹۵- ۱۲۰.
زمانی دادانه، کیوان؛ الهی، علیرضا؛ امیرنژاد، سعید و الماسی، سمانه (۱۳۹۴). بررسی آمیخته بازاریابی پوشاک ورزشی خارجی از دیدگاه مشتریان (مطالعه موردی آدیداس). پژوهشنامه مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی، ۱۱ (۲۲)، ۱۷۷-۱۹۰.
سوزن تحفۀ بلوچ [soozan.tohfebaloch] (بی‌تا). صفحه اینستاگرام. دسترسی ۱۴۰۰.
سیاه‌دوخت سیستان [siah_dokht.sistan] (بی‌تا). صفحه اینستاگرام. دسترسی ۱۴۰۰.
صادقی، فرزاد؛ ثانوی‌فرد، رسول؛ معروفی، فخرالدین و حمیدی‌زاده، علی (۱۴۰۰). طراحی و اعتبارایابی مدل تکنولوژی نرم تجاری مبتنی بر بازاریابی آنلاین. مجله مطالعات رفتار مصرف‌کننده، ۸ (۲)، ۳۲-۴۷.
صدر، شادی (۱۳۸۹). مجموعه قوانین و مقررات پوشش در جمهوری اسلامی ایران. تهران: کتاب نیلی.
طالبی، کامبیز و عبدلی محمدآبادی، طیبه (۱۳۹۲). شناسایی ابعاد رشد بنگاه‌های کوچک و متوسط تولیدی پوشاک با مالکیت کارآفرینان زن. فصلنامه توسعه کارآفرینی، ۶ (۲)، ۷۵- ۹۳.
عصر ایران (۱۳۹۷). مد و لباس اسلامی و ایرانی، مصداق حمایت از کالای ایرانی.
کاتلر، فیلیپ؛ ستیاوان، ایوان و کارتاجیا، هرماوان (۱۳۹۸). نسل چهارم بازاریابی؛ حرکت از بازاریابی سنتی به دیجیتال. (مترجمان: حمیدرضا ایرانی، مصطفی اسماعیلی مهیاری). تهران: آریانا قلم. (نسخۀ اصلی منتشرشده در ۲۰۱۰).
کاتلر، فیلیپ؛ کارتاجایا، هرماوان و ستیاوان، ایوان (۱۳۹۹). نسل سوم بازاریابی: از محصول به مشتری و به روح انسانی. (مترجمان: حمیدرضا ایرانی و اصغر همتی). تهران: آریانا قلم (نسخۀ اصلی منتشرشده در ۲۰۱۷).
کرد، عارفه و جواهری، حسین (۱۳۹۹). بررسی تأثیر وفاداری به نام تجاری در تجارت اجتماعی مطالعه موردی: کارکنان ایران‌خودرو در جامعه مجازی لینکدین. فصلنامه رهیافتی در مدیریت بازرگانی، 2 (4)، 64-80.
کی‌قبادی، مرضیه؛ فخرایی، مرضیه؛ علوی، سیده سارا و زواری، سیدعبدالمجید (1387). از صنایع فرهنگی تا صنایع خلاق. قم: اداره کل تبلیغات اسلامی قم.
کیماسی، مسعود و خوشنویس، مژده (۱۳۹۹). بررسی تأثیر تجربه برند بر نگرش برند، اعتبار برند و ارزش ویژه‌برند. مجله رهیافتی در مدیریت بازرگانی، ۲ (۷)، ۱۲- ۲۸.
لبون، کارولین (۱۳۹۷). بازاریابی مد (تأثیر انتخاب مصرف‌کننده و وفاداری در کالاهای مد). (مترجم: ابوالفضل خسروی). تهران: مرکز نشر آکادمیک (نسخۀ اصلی منتشرشده در سال ۲۰۱۵).
محقق، نادر؛ سرحدی، علیرضا و علیزاده مجد، امیررضا (۱۳۹۷). بازاریابی محصولات فرهنگی مبتنی بر رسانه اجتماعی. فصلنامه جامعه، فرهنگ، رسانه، ۶ (۲۵)، ۲۷- ۴۵.
محمدیان، محمود و خواجه‌ دهدشتی، معصومه (۱۳۹۵). بررسی تأثیر دل‌بستگی احساسی بین مصرف‌کننده و خرده‌فروشی بر قصد خرید. نشریه کاوش‌های مدیریت بازرگانی، ۸ (۱۵)، ۳۹- ۵۸.
محمودی، عاطفه (۱۳۹۹). گزارش میدانی تجارت‌نیوز: تاناکورای لباس‌های ایرانی!/کیلوکیلو لباس‌ دست‌دوم در بازار/فروش لباس کهنه بچگانه! تجارت نیوز.
مرکز پژوهش‌های مجلس جمهوری اسلامی ایران (۱۳۸۵). قانون ساماندهی مد و لباس.
مرکز پژوهش‌های مجلس جمهوری اسلامی ایران (۱۳۸۷). آیین‌نامه اجرایی قانون ساماندهی مد و لباس.
ملک اخلاق، اسماعیل؛ میرعسکری، سیدرضا و امین، محدثه (۱۳۹۷). بررسی تأثیر استراتژی‌های بازاریابی بر عملکرد بازاریابی شرکت‌های صنایع پوشاک و ساختمانی در شرایط رکود اقتصادی. دوفصلنامه راهبردهای بازرگانی، ۲۵ (۲)، ۴۹-۶۴.
ملکی‌مین‌باش‌زرگاه، مرتضی و شهریاری، مهری (۱۳۹۶). استفاده از شبکه‌های اجتماعی برای کسب‌وکار در ایران: چالش‌ها و فرصت‌ها. مجله جهانی رسانه-نسخه فارسی، ۱۲ (۲۴)، ۹۲- ۱۱۱.
نورا [nouraco.ir] (بی‌تا). پروفایل ایستاگرام. دسترسی ۱۴۰۰.
هادی پیکانی، مهربان و محمدوند گلوجه، نازنین (۱۳۹۶). تحلیل سیاست‌های فرهنگی پوشش زنان. نشریه زن و فرهنگ، ۹ (۳۲)، ۹۳- ۱۰۹.
هراتی، جواد و پرند، حامد (۱۳۹۶). ارزیابی اثر مخارج تبلیغات بر تقاضا و سود محصولات صنعت نساجی و پوشاک ایران. نشریه پژوهش‌های اقتصاد صنعتی، ۱ (۱)، ۷۷- ۹۴.
همشهری آنلاین (۱۳۸۶). معافیت مالیاتی برای تولیدکنندگان لباس‌ ایرانی.
ولی‌پوری، افسانه و پورکاظمیان، هاجر (۱۳۹۴). عوامل مؤثر در خرید پوشاک. فصلنامه علوم و فناوری نساجی، ۵ (۱)، ۳۷-۴۲.
یاقوتی، سپیده؛ موسوی‌لر، اشرف‌سادات و فربود، فریناز (۱۳۹۸). استراتژی توسعه اقتصاد فرهنگی صنعت مد در ایران. نشریه باغ نظر، ۱۶ (۸۰)، ۶۳- ۷۴.
 
 
References
Afrough, E., & Mehrabanifar, H. (2018). Prioritizing the Media Policy on Clothing Fashion Based on the Problems of its Cycle in Iranian Society. Religion & Communication, 24(2), 9- 44. (in Persian)
Afrough, E., & Mehrabanifar, H. (2019). The Study of the Fashion Cycle in Iran Society. Journal of Woman in Culture Arts, 10(1), 1-27. (in Persian)
Aghazadeh, H., Hashemi, M. S., & Sadrinia, M. (2014). Defining and Assessing the Consumer's Satisfaction and Loyalty Pattern. Journal of Strategic Management Studies, 5(18), 177-200. (in Persian)
Akbarzadeh, A., Memar, S., Kousari, M., & Hemmati, R. (2019). An Audience-Centric Approach in Dealing with Virtual Social Networks. Media and Culture Journal, 8(2), 1-19. (in Persian)
Asadi, M., Ghanbari, A., & Alizadeh Aqdam, M. B. (2020). An Evaluation of the Role of Shopping Tourism in the Development of Urban Tourism Case Study of Tanakura Market in Urmia. Urban Tourism, 7(3), 1-16. (in Persian)
Ashena, H., & Mehrabanifar, H. (2013). A Policy Analysis of Majlis's Law on Organizing Fashion and Costume, Based on Process Model. Religion & Communication, 20(1), 5-42. (in Persian)
Asriran. (2018, May 16). Islamic and Iranian Fashion and Clothing, an Example of Supporting Iranian Goods. Retrieved from asriran.com/002Xes. (in Persian)
Azad, M. S., Razu, M. A. Y., & Chowdhury, M. R. (2017). Promotions of Manipuri Garments–A Study on Garments Retailers of Sylhet City. Asian Journal of Multidisciplinary Studies, 5(5), 172- 178.
Bahar, M., & Zare, M. (2009). Categorization of Fashion in Tehran: an Emphasize on Women's Clothing. Women in Development & Politics, 1388(3), 27-48. (in Persian)
Bakhshandeh, G., & Ghashghaei, S. (2020). The Model of the Influential Factors on the Intention of Women to Purchase Clothing from Online Stores. Quarterly Journal of Bi Management Studies, 8(31), 185-204. (in Persian)
Beal, Y. H. (2013). Exploring the Chinese Costume and Its Influence on the Contemporary Fashion Market. Design in Society, 7(1), 19-28.
Borisova, V. (2018). Essential Characteristics And Market Of The Creative Industries’ Product. Economic Alternatives (1), 113-122.
Broome, J. (1991). Utility. Economics & Philosophy, 7(1), 1-12.
Chebat, J. C., & Oumlil, A. B. (2015). Proceedings of the 1998 Multicultural Marketing Conference. Montreal, Quebec, Canada: Springer.
Chew, M. (2007). Contemporary Re-emergence of the Qipao: Political Nationalism, Cultural Production and Popular Consumption of a Traditional Chinese Dress. The China Quarterly, 189, 144-161.
Cho, Y. (2011). Desperately Seeking East Asia Amidst the Popularity of South Korean Pop Culture Inasia. Cultural Studies, 25(3), 383- 404.
Chunling, L. (2020). Analysis on the Marketing Strategy of Fast Fashion Brand Zara Based on 4c Theory. 4th International Conference on Economics, Management Engineering and Education Technology (ICEMEET 2020), July, 3-5, Francis Academic Press, UK.
Clark, M. (2013). The Politics of Heritage; Indonesia-Malaysia Cultural Contestations. Indonesia and the Malay World, 41(121), 396-417.
Creswell, J. W., & Creswell, J. D. (2011). Research Design: Qualitative, Quantitative, and Mixed Methods Approaches. California & London: Sage Publications.
Dalby, L. C. (2001). Kimono: Fashioning Culture. London: Vintage.
Easey, M. (2009). Fashion Marketing. Singapor: John Wiley & Sons.
Eghtesadonline. (2016, May 16). Cyberspace; New Iranian Clothing Market. Retrieved from https://www.eghtesadonline.com/n/aDF. (in Persian)
Esfidani, M. R., Nazari, M., & Karimi Davijani, M. (2014). Investigation of Social Shopping for Fashion in Apparel Market of Tehran. New Marketing Research Journal, 4(2), 173-190. (in Persian)
Ferrero-Regis, T., & Lindgren, T. (2012). Branding “Created in China”: The Rise of Chinese Fashion Designers. Fashion Practice, 4(1), 71-94.
Gao, R., & Yang, Y. X. (2016). Consumers’ Decision: Fashion Omni-channel Retailing. Journal of information hiding and Multimedia Signal Processing, 7(2), 325-342.
Hadi Paykani, M., & Mohamadvand Galojeh, N. (2017). Analysis of Women's Dressing Cultural Policies. Journal of Women and Culture, 9(32), 93-109. (in Persian)
Hamshahrionline. (2007, May 13). Tax Exemption for Iranian Clothing Manufacturers. Retrieved from hamshahrionline.ir/xc8h. (in Persian)
Harati, J., & Parand, H. (2017). The Impact of Advertisment Expenditures on Demand and Profit in Iran’s Textile and Clothing Industry. Journal of Industrial Economics Research, 1(1), 77-94. (in Persian)
Hashino, T. (2015). Luxury Market and Survival: Japan’s Traditional Kimono Weaving Industry after the 1950s. workshop “Global Luxury: Organizational Change and Emerging Markets in the luxury Industry since the 1970s”, University of Neuchâtel.
Hoseinpoor, J., Mokhtar, J., & Rezaie. (2015). Ways to Have Intelligence Surveillance over Electronic Marketing. Intelligence and Criminal Research Journal, 9(3), 53-76. (in Persian)
ILNA. (2020a, December 24). Fashion and Clothing Design Companies Are Exempt from Paying Taxes. (in Persian)
ILNA. (2020b, April 21). The head of the Tehran Garment Union announced: The profit of garment manufacturers has been zero since February 1998 / Changing the production line so that workers do not become unemployed.  (in Persian)
Islamic Parliment Research Center of the Republic of IRAN (2008, June 1). Executive Regulations of the Law on Organizing Fashion and Clothing. (in Persian)
Islamic Parliment Research Center of the Republic of IRAN (2007, Junuary 2). The Law of Organizing Fashion and Clothing. (in Persian)
ISNA. (2017, October 8). Free Advertising of Iranian Fashion and Clothing Brands in the National Media. (in Persian)
ISNA. (2018, September 3). Expenses and Financial Support of the Ministry of Guidance for Fashion and Clothing. (in Persian)
ISNA. (2019, June 26). The designer of Isfahan clothing town stated: forecast of $ 5 billion worth of clothing production in the country. (in Persian)
Jackson, T., & Shaw, D. (2009). Mastering Fashion Marketing. UK: Macmillan International Higher Education.
Keimasi, M., & Khoshnevis, M. (2020). Exploring the Effect of Brand Experience on Brand Attitude, Brand Reputation and Brand Equity. Approach to Business Management, 2(7), 12-28. (in Persian)
Keyghobadi, M., Fakhraee, M., Alavi, S. & Zavari, A. (2009). From Cultural Industries to Creative Industries. Ghom: Institute of Industry and Technology (Asef). (in Persian)
Khalouzadeh Mobarakeh, S., Manian, A., & Hasangholipour Yasori, T. (2019). Designing a Customer Experience and Response Improvement Model Using Social Media Marketing. Journal of Consumer Behavior Studies, 6(1), 287-309. (in Persian)
Khodadad Kashi, F., & Firoozjang, H. (2013). The Effects of Smuggling on Productivity: The Case of Textile and Clothing Industry in Iran (1996-2007). Economic Research, 13(49), 49- 73. (in Persian)
Khorshidian, R., Sookhakian, H., Choopankareh, V., Ajdari, A. & Emami, J. (2015). Fashion Trends in Society: A Case Study. Media and Culture Journal, 4(2), 73-89. (in Persian)
Ko, E., & Lee, S. (2011). Cultural Heritage Fashion Branding in Asia. In Woodside, Arch, G. (ed), Tourism Sensemaking: Strategies to Give Meaning to Experience. (pp.89- 109). UK & USA: Emerald Group Publishing Limited.
Kord, A., & Javaheri, H. (2020). Investigating the Impact of Brand Loyalty on Social Business Case Study: Iran Khodro Employees in LinkedIn Virtual Community. Management Studies in Development and Evolution, 2(4), 64-80. (in Persian)
Kotler, P. (2020a). Marketing 3.0: From Products to the Spirit (H. Irani & A. Rahmati, Trans.). Tehran: Arianaghalam. (Original work published 2010). (in Persian)
Kotler, P., Kartajaya, H., & Setiawan, I. (2020b). Marketing 4.0: Moving from Traditional to Digital (H. Irani & M. Esmaeili Mahiari, Trans.). Tehran: Arianaghalam. (Original work published 2017). (in Persian)
Krismantari, I. (2010, July 2). Batik Frenzy Not Strictly Traditional.
Le Bon, C. (2018). Fashion Marketing: Influencing Consumer Choice and loyalty with Fashion Products (A. Khosravi, Trans.). Tehran Academic publication Cetnter (Original work published 2015). (in Persian)
Lee, H. K., & Choo, H. J. (2015). Daily Outfit Satisfaction: the Effects of Self and Others' Evaluation on Satisfaction with What I Wear Today. International Journal of Consumer Studies, 39(3), 261-268.
Lee, Y. (2017). Fashioning Tradition in Contemporary Korean Fashion. International Journal of Fashion Studies, 4(2), 241-261.
Lee, Y. L., Jung, M., Nathan, R. J., & Chung, J. E. (2020). Cross-National Study on the Perception of the Korean Wave and Cultural Hybridity in Indonesia and Malaysia Using Discourse on Social Media. Sustainability, 12(15), 6072.
Lindgren, T. T. (2013). Fashion in Shanghai: The Designers of a New Economy of Style. [Doctoral Dissertation, University of Technology, A.R.C Centre of Excellence for Creative Industries and Innovation].
Lindgren, T. T (2014). Fashion System Shanghai: The Advent of a New Gatekeeper. In Fashion and Its Multi-Cultural Facets (pp. 149-157). Boston (USA), Paderborn (GER), Singapore (SG) and Beijing (CN): Brill.
Mahmoudi, A. (2020, October 21). Tanakura of Iranian clothes! / Kilo Kilo second hand clothes in the market / Sale of children's old clothes! Tejarat News. (in Persian)
Malekakhlagh, E., Miraskari, S. R., & Amin, M. (2019). The Impact of Marketing Strategies on Marketing Performance of Textile and Building Industries under Economic Depression. Biannual Peer Review Journal of Business Strategies, 25(2), 49-64. (in Persian)
Maleki Minbashrazgah, M., & Shahriari, M. (2018). Opportunities and Challenges of Social Networks Use for Iranian Businesses. Global Media Journal - Persian Edition, 12(24), 92-111. (in Persian)
Mazurek-Lopacinska, K. (2016). The Cultural Paradigm in Marketing. Acta Scientiarum Polonorum. Oeconomia, 15(3), 55- 66.
Mohaghegh, N., Sarhaddi, A. L., & Majd, A. A. (2018). Marketing of Cultural Products based on Social Media. Journal of Society Culture Media, 6(25), 27-45. (in Persian)
Mohammadian, M., & Dehdashti, M. K. (2016). The Effect of Consumer-Retailing Emotional Attachment on Purchase Intention. Journal of Busines Administration Researches, 8(15), 39-58. (in Persian)
Jafari Haftkhani, N., & Mohseni, H. (2020). Factors Influencing Consumers’ Behavior Change about National Product with Social Marketing Approach (Case: Iran’s Men Clothing Industry). New Marketing Research Journal, 10(1), 39-62. (in Persian)
Nouraco. ir. [Nouraco.ir]. (n.d.). Posts [Instagram profile]. Retrieved May 18, 2021. (in Persian)
Okpighe, S. G. (2020). The Quest to Re-Strategize Marketing Mix Strategizes: Mitigating the Effect of Covid-19 Pandemic on Consumers in Nigeria. Journal of International Conference Series, 1(6), 355-363.
Peransadesign. [peransadesign]. (n.d.). Posts [Instagram profile]. Retrieved May 18, 2021.  (in Persian)
Ping, X. Yanchinda, J., & Areeprayolkij, W. (2020, March). Creating Knowledge Model for Handicrafts Promotion in Chiang Mai by Using Semantic Annotation. In 2020 Joint International Conference on Digital Arts, Media and Technology with ECTI Northern Section Conference on Electrical, Electronics, Computer and Telecommunications Engineering (ECTI DAMT & NCON). (pp. 246-251) IEEE.
Raeisi, M., Sharifi, S., & Toghrayee, M. (2016). Identifying and Prioritizing the Factors Influencing on Foreign Brands Consumption in the Fashion Dress Industry (Case Study: Isfahan City). New Marketing Research Journal, 6(1), 95-120. (in Persian)
Rajagopal, A. (2020). Managing Startup Enterprises in Emerging Markets: Leadership Dynamics and Marketing Strategies. Estado de México: Springer Nature.
Ranjbaraki, A. (2013). The Role of e-Commerce on the Competitiveness and Productivity of the Textile and Apparel Industries in Iran. Journal of New Economy and Commerce, 7(27), 111-132. (in Persian)
Rezavani, M., & Khoramshahi, N. (2012). Documentation of New Promotion Approaches in Small and Medium Sized Businesses of the Textile Industry. New Marketing Research Journal, 2(1), 167-184. (in Persian)
Rezvani, M., Toghraii, M. T., Mobaraki, M. H., & Yadollahi Farsi, J. (2017). Conceptualization, Blending, Marketing, Cultural Bookmarks -Artistic. Journal of Business Management Perspective, 16(1), 73-91. (in Persian)
Robertson, R. (2004). Glocalization: Time-Space and Homogeneity-Heterogeneity. (Morad Farhadpour, Trans.) Arghanoon, (Original Work Published 1995), 24, 211-238. (in Persian)
Sadeghi, F., Sanavifard, R., Maroofi, F., & Hamidizadeh, A. (2021). Designing and Validating an Online Marketing-based Commercial Soft Technology Model. Journal of Consumer Behavior Studies, 8(2), 32-47. (in Persian)
Sadr, S. (2010). Collection of Rules and Regulations of Coverage in the Islamic Republic of Iran. Tehran: Ketab e Nili. (in Persian)
Schroeder, J., Borgerson, J., & Wu, Z. (2017). A Brand Culture Approach to Chinese Cultural Heritage Brands. In Advances in Chinese Brand Management (80-106). London: Palgrave Macmilla.
Shahhosseini, A., & Tohidy Ardahaey, F. (2011). Marketing Mix Practices in the Cultural Industry. International Journal of Business and Management, 6(8), 230- 234.
Siah_dokht. sistan [siah_dokht.sistan]. (n.d). Posts [Instagram profile] Retrieved May 17, 2021. (in Persian)
Slavin, B. (2015, March 9). Iran Holds First Ever Fashion Week.
Soozan. tohfebaloch. [soozan.tohfebaloch]. (n.d). Posts [Instagram profile] Retrieved May 17, 2021. (in Persian)
Tait, J. (2013). Segyehwa: The Globalization of Seoul. URL: http://www. ucalgary. ca/ev/designresearch/projects/Evds723/seoul. pdf (дата обновления 15.12. 2014).
Talebi, K., & Abdoli Mohammadabadi, T. (2013). Growth Factors in Small and Medium Industrial Enterprises Producing Clothing Owned by Women Entrepreneurs. Journal of Entrepreneurship Development, 6(2), 75- 93. (in Persian)
Tan, X., & He, Y. (2019). Research on Marketing Modes of New Retail Based on 4C Principles: a Case Study of UNIQLO. in Economics, Business and Management Research94, 944 –950.
Throsby, D. (2014). The Economics of Cultural Policy. (Susan Alaei, Trans.).Tehran: Sooremehr (2010). (in Persian)
Tse, H.L. T. (2015). An Ethnographic Study of Glocal Fashion Communication in Hong Kong and Greater China. International Journal of Fashion Studies, 2(2), 245-266.
Valipouri, A., & Kazemian, H. P. (2015). Factors Influencing the Purchase of Clothing. The Journal of Textile Science and Technology, 5(1), 37-42. (in Persian)
Valk, J. (2017). From Duty to Fashion: The Changing Role of the Kimono in the Twenty-First Century. Fashion Theory, 22(3), 309-340.
Valk, J. (2018). The Kimono Retail Industry in Contemporary Japan. [Doctoral Dissertation, University of Oxford, Institute of Social and Cultural Anthropology].
Wang, Y. (2020). Research on the Effect of 4C+ 2S to Customer Perceived Value in Scene Marketing of Clothing Industry in China. Open Journal of Business and Management, 8(2), 628-638.
Webb, L. (2020, May 4). Fashion & Style: The Future of Korean Traditional Dress.
Yaghooti, S., Mousavilar, A., & Farbod, F. (2020). Strategies for Developing Cultural Economy of Fashion Industry in Iran. Bagh-e Nazar, 16(80), 63-74. (in Persian)
Yoko, O. (2007). Japanese Fashion Business: Tradition & Innovation. Japan Spotlight, 12- 15.
Zamani Dadane, K., Elahi, A., Amirnejad, S., & Almasi, S. (2015). Examining the foreign sportswear marketing mix from a customer perspective (Adidas Case Study). Journal of Sport Management and Motor Behavior, 11(22), 177-190. (in Persian)
Zou, L. (2017). Emotional Marketing for Chinese Women. [Bachelor´s Thesis, University of Applied Sciences, Business Information Technology].