طراحی و تبیین مدل رفتار خرید ترکیبی مشتریان در فروشگاه های زنجیره‌ای (رویکرد آمیخته: کیفی-کمّی)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار، گروه مدیریت، دانشگاه گیلان، گیلان، ایران.

2 فارغ التحصیل کارشناسی ارشد، گروه مدیریت، دانشگاه خوارزمی، مدیریت کسب و کار، گرایش بازاریابی (MBA)‌، تهران، ایران

3 دانشجوی دکتر، گروه مدیریت و حسابداری،دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران

4 فارغ التحصیل کارشناسی ارشد، گروه مدیریت و حسابداری، مدیریت بازرگانی، گرایش بازاریابی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران

10.22034/cbsj.2025.136577.2248

چکیده

این پژوهش با هدف طراحی و تبیین مدل رفتار خرید ترکیبی مشتریان در فروشگاه‌های بزرگ زنجیره‌ای به انجام رسید. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی، از لحاظ رویکرد، اکتشافی، و از لحاظ نحوه تجزیه و تحلیل داده ها، آمیخته (کیفی-کمّی) می باشد. در فاز کیفی تحقیق، جهت طراحی مدل بر اساس متدولوژی تئوری داده بنیاد، گروهی از خبرگان حوزه بازاریابی در صنعت خرده فروشی انتخاب شدند و مورد مصاحبه عمیق قرار گرفتند. در این فاز، از روش نمونه گیری گلوله برفی استفاده شد و این فرایند تا رسیدن به اشباع نظری محقق ادامه یافت و مجموعاً 9 مصاحبه صورت گرفت. در فاز کمّی تحقیق، جهت برازش مدل، به یک جامعه بزرگ نیاز بود. از اینرو، در این فاز، مشتریان و مصرف کنندگان فروشگاه های بزرگ خرده‌فروش در استان های تهران و همدان به عنوان جامعه آماری در نظر گرفته شدند که تعداد آنها نا محدود (بیش از 100 هزار نفر) تشخیص داده شد. بر اساس جدول کرجسی و مورگان، برای جامعه‌ای با این حجم به حداقل 384 نمونه آماری نیاز بود. در این تحقیق، جهت انتخاب نمونه‌های اماری، از روش نمونه برداری خوشه‌ای با حجم برابر استفاده شد و در این فرایند 500 نمونه آماری انتخاب و از طریق پرسشنامه موردپرسش قرار گرفتند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Designing and explaining the combined shopping behavior model of customers in chain stores (mixed approach: qualitative-quantitative)

نویسندگان [English]

  • Keikhosrow Yakideh 1
  • Fateme Haghi 2
  • sanaz Robati 3
  • Fariba Noori 4
1 Assistant Professor, Department of Management, University of Guilan, Guilan, Iran.
2 Master's graduate, Department of Management, Khwarazmi University, Business Management, Marketing Major (MBA), Tehran, Iran
3 PhD student, Department of Management and Accounting, Allameh Tabatabai University, Tehran, Iran
4 Master's graduate, Department of Management and Accounting, Business Administration, Marketing major, Al-Zahra University, Tehran, Iran
چکیده [English]

The aim of this study was to design and explain the model of combined shopping behavior of customers in large chain stores. This research is mixed (qualitative-quantitative) in terms of applied purpose, in terms of approach, exploratory, and in terms of data analysis. In the qualitative phase of the research, to design a model based on the data theory methodology of the foundation, a group of marketing experts in the retail industry were selected and interviewed in depth. In this phase, the snowball sampling method was used and this process continued until the researcher reached theoretical saturation and a total of 9 interviews were conducted. In the quantitative phase of the research, a large community was needed to fit the model. Therefore, in this phase, customers and consumers of large retail stores in the provinces of Tehran and Hamedan were considered as a statistical population whose number was identified as unlimited (more than 100 thousand people). According to Krejcie and Morgan's table, a population of this size required at least 384 statistical samples. In this study, to select statistical samples, cluster sampling method with equal volume was used and in this process, 500 statistical samples were selected and asked through a questionnaire. In the qualitative phase of the research, because the foundation data theory method was used, the main data collection tool was in-depth and unstructured interviews with experts. In the quantitative phase of the research,

کلیدواژه‌ها [English]

  • Combined shopping behavior
  • retail industry
  • chain stores
  • foundation data theory