تدوین مدل ارائه خدمات با لبخند بر اساس رویکرد بازاریابی عاطفی در نظام بانکی ایران

نوع مقاله : برگرفته از پایان نامه و رساله

نویسندگان

1 گروه مدیریت بازرگانی، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی،رشت، ایران

2 گروه مدیریت بازرگانی، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران

3 استادیار، گروه مدیریت بازرگانی، واحد تنکابن، دانشگاه آزاد اسلامی، تنکابن، ایران.

10.22034/cbsj.2024.139698.2599

چکیده

هدف این پژوهش تدوین مدل ارائه خدمات با لبخند بر اساس رویکرد بازاریابی عاطفی در نظام بانکی ایران می باشد. رویکرد این پژوهش کیفی و مبتنی بر روش نظریه‌پردازی داده بنیاد است. برای گردآوری داده‌ها از مصاحبه‌های نیمه ساختاریافته استفاده شده است . جامعـةآماری خبرگان دانشگاهی و مدیران، مشاوران وکارشناسان نظام بانکی بودند که نمونه‌ای متشکل از 12 نفر انتخاب شدند. نمونه‌گیری به روش نمونه‌گیری نظری هدفمند انجام شده است. از نتایج کدگذاری داده‌ها، طی فرایند کدگذاری باز، محوری و انتخابی، 54 مفهوم و 20 مقوله شناسایی شدند. یافته های پژوهش نشان داد شرایط علی (نوآوری خدمات بانکی، انگیزش شغلی کارمند، اعتماد به نفس و پشتیبانی از فرهنگ لبخند)، بر ارائه خدمات با لبخند بر اساس رویکرد بازاریابی عاطفی موثر هستند. همچنین پدیده اصلی (همدلی کارمند، مشتری گرایی عاطفی، تناسب تعاملات کلامی و غیرکلامی و ارتباط خندان با مشتری)، شرایط زمینه‌ای (مثبتگرایی عاطفی و شرایط موجود در ارائه خدمات)، عوامل مداخله‌گر (شناخت لبخند و اعتماد به لبخند)، بر راهبردها و استراتژی های بازاریابی (توانمندسازی کارکنان، پویاسازی کارکنان، برندسازی خندان بانک و آموزش مهارتی و رفتاری کارکنان) تاثیر می گذارد و در نهایت با استفاده از استراتژی های بازاریابی مناسبی می توان به پیامدهایی(کیفیت تجربه عاطفی خدمات، مزیت عاطفی خدمات، انتقال عاطفی لبخند و وفاداری مشتری) دست یافت.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Designing a Model of Service with Smile based on the Emotional Marketing Approach in the Iranian Banking Section

نویسندگان [English]

  • mohammad khalkhalimarzdashti 1
  • kambiz shahrudi 2
  • mohammad ali nasimi 3
1 Department Of Business Administration، Rasht Branch، Islamic Azad University، Rasht ،Iran.
2 Department Of Business Administration، Rasht Branch، Islamic Azad University، Rasht ،Iran.
3 Assistant Professor, Business Administration Department, Tonekabon Branch, Islamic Azad University, Tonekabon, Iran
چکیده [English]

The purpose of this research is to develop a model of providing services with a smile based on the emotional marketing approach in the banking system of Iran. The approach of this research is qualitative and based on the foundation's data theorizing method. Semi-structured interviews were used to collect data. The statistical population was academic experts and managers, consultants and banking system experts, who were selected as a sample of 12 people. Sampling has been done by theoretical purposeful sampling method. From the data coding results, 54 concepts and 20 categories were identified during the open, central and selective coding process. The findings of the research showed that causal conditions (innovation of banking services, employee job motivation, self-confidence and support of smile culture) are effective on providing services with a smile based on the emotional marketing approach. Also, the main phenomenon (employee empathy, emotional customer orientation, appropriateness of verbal and non-verbal interactions and smiling communication with the customer), background conditions (emotional positivity and existing conditions in providing services), intervening factors (smile recognition and trust in smiles), strategies and Marketing strategies (empowerment of employees, dynamism of employees, branding of smiling Bank and skill and behavioral training of employees) have an effect, and finally, with the use of appropriate marketing strategies, results can be obtained (quality of emotional experience of services, emotional advantage of services, emotional transmission of smiles). and customer loyalty) achieved.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Service with a smile
  • Emotional marketing
  • Banking system