تاثیر شهرت برند بر پیامدهای تجربه برند: مطالعه موردی بانک ملی ایران

نوع مقاله : برگرفته از پایان نامه و رساله

نویسندگان

1 دانشگاه اصفهان، دانشکده علوم اداری و اقتصاد، گروه مدیریت

2 دانشیار گروه مدیریت، دانشگاه اصفهان

3 استاد بازنشسته گروه مدیریت، دانشگاه اصفهان

10.22034/cbsj.2024.139248.2550

چکیده

هدف این پژوهش، تبیین تاثیر شهرت برند بر پیامدهای تجربه برند شامل وفاداری برند، اعتماد برند، عشق برند و تبلیغات شفاهی می باشد. شهرت برند و تجربه برند در صنعت بانکداری، نقش کلیدی دارند؛ با این‌حال، تاثیر شهرت برند بر این پیامدهای تجربه برند و با در نظرداشت نقش واسطه تجربه برند، در حوزه بانکداری، تشریح نشده است. از پرسشنامه ساختاریافته به منظور جمع آوری داده ها استفاده شد. برای سنجش روایی پرسشنامه از روایی محتوا و برای پایایی آن از آلفای کرونباخ استفاده شد که مقدار 0.816 بدست آمد. با روش نمونه گیری غیر تصادفی در دسترس 634 نفر از مشتریان بانک ملی ایران به طور آنلاین به پرسشنامه ساختاریافته پاسخ دادند. داده های گردآوری شده در دو سطح آمار توصیفی و استنباطی تحلیل شد. از تکنیک معادلات ساختاری با کمک نرم افزار SMART PLS3 به آزمون مدل و بررسی فرضیه های پژوهش پرداخته شده است. نتایج پژوهش، نشان می دهند که شهرت برند و تجربه برند مستقیما بر وفاداری برند، اعتماد برند، عشق برند و تبلیغات شفاهی تاثیر مثبت و معنی داری دارند و همچنین، شهرت برند بر وفاداری برند، اعتماد برند، عشق برند و تبلیغات شفاهی از طریق نقش واسط تجربه برند تاثیر مثبت و معنی داری دارند. این نتایج، پیشنهاد می کنند که شهرت برند بانک ملی با نقش مینجی میانجی تجربه برند بر وفاداری برند، اعتماد برند، عشق برند و تبلیغات شفاهی مشتریان بانک ملی ایران تاثیر دارد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The effect of brand reputation on brand experience outcomes: a case study of Bank Melli Iran

نویسندگان [English]

  • Mohammad Ali Heidary 1
  • Majid Mohammad shafiee 2
  • bahram ranjbarian 3
  • Saeed Fathi 2
1 Department of Management, Faculty of Administrative Sciences and Economics, University of Isfahan, Isfahan, Iran
2 Department of Management, University of Isfahan
3 Department of Management, Faculty of Administrative Sciences and Economics, University of Isfahan, Isfahan
چکیده [English]

The purpose of this research is to explain impact of brand reputation on the consequences of brand experience like brand loyalty, brand trust, and brand love. Brand reputation and brand experience play a key role in the banking industry. However, impact of brand reputation on these consequences of brand experience with the role of the brand experience has not been identified in the banking field. A structured questionnaire was used to collect data. Cronbach's alpha was used to measure the validity of the questionnaire, and its content reliability value is 0.816. With using the non-random convenient sampling method 634 individuals who were customers of National Bank of Iran, responded to an online structured questionnaire. The collected data were analyzed at two descriptive and inferential levels. By using the structural equations modeling, with SMART PLS3 software, the model test and research hypotheses have been investigated. The results of the research show that brand reputation and brand experience have a positive and significant effect directly on brand loyalty, brand trust, brand love and word of mouth. Also brand reputation has a positive and significant effect on brand loyalty, brand trust, brand love and word of mouth through brand experience. The intermediary role of experience has a positive and significant effect. These results suggest that Bank Melli's brand reputation with the mediating role of brand experience has a positive and significant impact on the brand loyalty, brand trust, brand love, and word of mouth.

کلیدواژه‌ها [English]

  • brand reputation
  • brand experience
  • brand loyalty
  • brand trust
  • brand love