واکاوی تاثیر فعالیت‌های بازاریابی مبتنی بر رسانه‌های اجتماعی بر تمایل مصرف‌کنندگان به پرداخت قیمت بالاتر و وفاداری به برند برای فناوری‌های الکترونیکی قابل حمل با نقش میانجی ارزش ویژه برند (مورد مطالعه: دانشجویان دانشگاه ارومیه)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه مدیریت بازرگانی ، دانشکده اقتصاد و مدیریت ، دانشگاه ارومیه ، ارومیه

2 دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی داخلی، دانشکده اقتصاد و مدیریت، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران.

10.22034/cbsj.2024.139225.2548

چکیده

هدف اصلی این مطالعه بررسی تاثیر فعالیت‌های بازاریابی رسانه‌های اجتماعی بر تمایل مصرف‌کنندگان به پرداخت قیمت بالاتر و وفاداری به برند برای فناوری‌های الکترونیکی قابل حمل (گجت‌ها) با نقش میانجیگری ارزش ویژه برند می‌باشد. روش پژوهش از نظر هدف کاربردی، از لحاظ نوع و ماهیت تحقیق، توصیفی-پیمایشی می‌باشد. ابزار جمع‌آوری داده‌های میدانی پرسشنامه بوده که براساس طیف پنج درجه لیکرت طراحی شده است. جامعه آماری این تحقیق، کلیه دانشجویان مشغول به تحصیل دانشگاه ارومیه، معادل12600 نفر است و حجم نمونه با توجه به جدول مورگان 384 نفر بدست آمد که اعضای نمونه با استفاده از روش نمونه-گیری تصادفی طبقه‌ای انتخاب شدند. روایی و پایایی ابزار تحقیق، به ترتیب از طریق نظرخواهی از خبرگان و اساتید، همچنین با استفاده از روش آزمون اعتبار محتوا و ضریب آلفای کرونباخ انجام گرفت. به منظور آزمون فرضیه‌ها از تحلیل عاملی و معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزارهای SPSS26 و SmartPLS3 استفاده شد. آزمون فرضیه‌های پژوهش نشان داد که تعامل، به روز بودن و تبلیغات دهان به دهان به عنوان مولفه‌های بازاریابی تأثیر مثبت و معناداری بر آگاهی از برند و تصویر برند دارند. تصویر برند رابطه مثبت و معناداری با وفاداری برند داشته همچنین یافته‌ها حاکی از رابطه مثبت و معنادار بین وفاداری به برند و تمایل به پرداخت قیمت بالاتر برای فناوری‌های الکترونیکی قابل حمل است. نتیجه کلی حاصل از تحقیق نیز نقش فعالیت‌های بازاریابی رسانه‌های اجتماعی بر تمایل مصرف‌کنندگان به پرداخت قیمت بالاتر و وفاداری به برند را تایید نمود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Analyzing the Impact of Social Media Marketing Activities (SMMA) on consumers’ willingness to pay premium price and brand loyalty for Portable Electronic Tech Gadgets (PETG) with the mediating role of Brand Equity (Case of Study: Urmia Un

نویسندگان [English]

  • yousef pashazadeh 1
  • rogayyeh abdi 2
1 Assistant Professor, Department of Business Administration, Faculty of Economics and Management, Urmia University, Urmia
2 M.S Student in Business Administration, Faculty of Economics and Management, Urmia University, Urmia, Iran.
چکیده [English]

The main purpose of this study is to analyze the impact of social media marketing activities on consumers' willingness to pay higher prices and brand loyalty for portable electronic technologies (gadgets) with the mediating role of brand equity. The research method of this research is practical in terms of purpose and descriptive-survey in terms of the type and nature of the research. The field data collection tool is a standard questionnaire designed based on a five-point Likert scale. The statistical population of this research is all the students of Urmia University, 12,600 people, and according to Morgan's table, the sample size was 384 people, who were selected using stratified random sampling. The validity and reliability of the research tool was done by asking experts and professors, respectively, and also by using the method of content validity test and Cronbach's alpha coefficient. In order to test the hypotheses, factor analysis and structural equations were used using SPSS26 and SmartPLS3 software. The results of the research hypotheses test showed that , trendiness and WOM as marketing components have a positive and significant effect on brand awareness and brand image. Brand image has a positive and significant relationship with brand loyalty. Also, the results indicate a positive and significant relationship between brand loyalty and willingness to pay higher prices for portable electronic technologies. The general result of the research also confirmed the role of social media marketing activities on consumers' willingness to pay higher prices and brand loyalty.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Social Media Marketing
  • Brand equity
  • Brand Loyalty
  • Willingness to Pay Premium Price