تأثیر اصالت برندهای ملی بر وابستگی عاطفی و رفتار خرید مصرف‌کنندگان کالاهای ورزشی با میانجی‌گری تعصب مشتری

نوع مقاله : مقاله پژوهشی (کمی)

نویسندگان

1 استادیار ، گروه رفتار حرکتی و مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه ارومیه، ارومیه. ایران

2 دانش‌آموخته دکتری مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه صنعتی شاهرود، شاهرود، ایران

3 کارشناسی ارشد مدیریت ورزشی، گروه رتفتار حرکتی و مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه ارومیه، ارومیه. ایران.

10.22034/cbsj.2025.139097.2541

چکیده

برندهای ورزشی داخلی برای بقا و کسب سود مستمر در میان رقبای خارجی به دنبال برقراری روابط مصرف‌کننـده بـا برنـد می‌باشند. پژوهش حاضر به لحاظ هدف کاربردی و براسـاس شـیوه گـردآوری داده‌هــا توصیفــی از نــوع پیمایشی ـ همبســتگی است که به صورت میدانی انجام گرفته است. جامعه آماری کلیه مصرف‌کنندگان کالاهای ورزشی داخلی (برند دایی، مجید و مومنتوم) می‌باشند که 191 نفر به عنوان نمونه آماری، براساس قانون معادلات ساختاری (5 برابر تعداد متغیرهای مشاهده‌پذیر) بصورت تصادفی ساده انتخاب گردیدند. ابزار پژوهش 4 پرسشنامه اصالت برند کادیروف (2010)، وابستگی عاطفی تامسون و همکاران (2005)، رفتار خرید کیم (2008) و تعصب مشتری لی و همکاران (2013) می‌باشد. روایی صوری و محتوایی به تأیید اساتید رسیده و همچینین پایایی پرسشنامه‌ها به ترتیب برابر با 7/0، 94/0، 92/0 و 95/0 می‌باشند. تجزیه و تحلیل آماری با استفاده از نرم افزارهای SPSS/25 و Smart PLs انجام شد. نتایج تحقیق نشان داد بین اصالت برند با رفتار خرید مصرف‌کنندگان، وابستگی عاطفی به برند و تعصب مشتری رابطه مثبت و معنادار وجود دارد. اما بین تعصب مشتری با وابستگی عاطفی به برند رابطه معناداری وجود ندارد. همچنین تأثیر متغیر میانجی تعصب مشتری، در رابطه اصالت برند و رفتار خرید معنادار است. اما بین تعصب مشتری و وابستگی عاطغی معنادار نیست.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The effect of the authenticity of national brands on emotional attachment and shopping behavior of sporting goods consumers with the mediation of customer bias

نویسندگان [English]

  • Roghayeh sarlab 1
  • Nahid Daroogh Arefi 2
  • maryam seidler 3
1 Assistant Professor of sport management, Department of Motor Behavior and Sport Management, Faculty of Sport Sciences, Urmia University, Urmia, Iran
2 Ph.D. in Sport Management, Department of Physical Education and Sport Sciences, Shahrood University of Technology, Shahrood, Iran.
3 3. Masters in Sports Management, Department of Motor Behavior and Sport Management, Faculty of Sport Sciences, Urmia University, Urmia, Iran.
چکیده [English]

Domestic sports brands seek to establish consumer relations with the brand to survive and earn continuous profits among foreign competitors. The present research is descriptive-correlative in terms of method, Applied in terms of purpose, and survey in terms of implementation. In addition, the current research is inductive in terms of reasoning logic, and in terms of implementation and data collection method, it is field research. The statistical population of the present research consists of all consumers of Majid, Daei ,and Momentum brand domestic sports products. Based on the law of structural equations (5 times the number of observable variables), 191 consumers were selected as the sample random. In order to collect data, demographic characteristics form, Kadirov’s (2010) brand authenticity questionnaire, Thomson et al.'s (2005) emotional attachment, Lee et al.'s (2013) customer bias, and Kim's (2008) shopping behavior were used. The formal and content validity has been confirmed by the professors and the reliability of the questionnaires is equal to 0.7, 0.94, 0.92, and 0.95. In order to analyze the conceptual model, structural equation modeling (SEM) was used. Statistical analysis was done through SPSS/25 and Smart-PLS.3.2.8 software. The research results showed a positive and significant relationship between brand authenticity and purchasing behavior, emotional attachment, and customer bias. But there is no significant relationship between customer bias and emotional attachment to the brand. Also, the mediating effect of customer bias is significant in the relationship between brand authenticity and purchasing behavior. But there is no significant difference between customer bias and dependence.

کلیدواژه‌ها [English]

  • brand authenticity
  • emotional attachment
  • Shopping behavior
  • customer bias