بررسی فعالیت‌های بازاریابی رسانه‌های اجتماعی در راستای سنجش کیفیت ارتباط و تأثیر آن بر واکنش رفتار مشتری

نوع مقاله : مقاله پژوهشی (کمی)

نویسندگان

1 استاد، مدیریت بازرگانی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.

2 دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.

10.22034/cbsj.2024.138809.2504

چکیده

اهمیت روزافزون رسانه‌های اجتماعی در تأثیرگذاری بر رفتار مشتریان و استفاده از آن برای برقراری ارتباط و ترویج و تبلیغ محصولات و خدمات جدید یا موجود، در سال‌های اخیر قابل چشم‌پوشی نیست. در زمینه استراتژی بازاریابی، رسانه‌های اجتماعی از نقش مهمی برخوردار هستند؛ بنابراین، سایت‌های رسانه‌های اجتماعی می‌توانند توسط شرکت‌ها برای ایجاد ارتباط مستقیم و روابط خوب با مشتریان خود استفاده شوند. به همین دلیل، شرکت‌هایی که از سایت‌های رسانه اجتماعی استفاده می‌کنند، جهت تقویت رابطه قوی با مشتری باید محتوای بازاریابی مناسبی را اتخاذ نمایند تا به مزیت رقابتی و عملکرد پایدار دست یابند. در این پژوهش قصد بر این است که به بررسی فعالیت‌های بازاریابی رسانه اجتماعی جهت سنجش کیفیت ارتباط با مشتری و تأثیر آن بر نتایج رفتار مشتری بپردازیم. جامعه آماری این پژوهش، مشتریان چندین فروشگاه اینترنتی فعال در صنعت زیبایی و سلامت است. تحقیق حاضر از نظر ماهیت در زمره تحقیقات توصیفی_ پیمایشی بوده و از نوع کمی است. داده‌های مورد نیاز با استفاده از پرسش‌نامه استاندارد و نظرات 318 نفر از جامعه موردنظر گردآوری شده است. نتایج به‌دست‌آمده، اهمیت فعالیت بازاریابی رسانه‌های اجتماعی بر کیفیت ارتباط را تأیید کرد. همچنین نتایج تأثیر مثبت کیفیت ارتباط بر رفتار مشتری یعنی قصد خرید، قصد وفاداری و قصد مشارکت را نشان داد. در نهایت، یافته‌ها نشان داد که کیفیت ارتباط، فعالیت بازاریابی رسانه‌های اجتماعی و واکنش رفتار مشتری را میانجی‌گری می‌کند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

investigating social media marketing activities in order to measure the quality of communication and its effect on the reaction of customer behavior response.

نویسندگان [English]

  • Mohammad Bashokouh 1
  • Tina Marzieh 2
1 Professor,, Department of Management,, Faculty of Social Sciences, University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran.
2 Ph.D. Student of Business Management, Faculty of Social Sciences, University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran.
چکیده [English]

The growing importance of social media in influencing customer behavior and using it to communicate and promote new or existing products and services cannot be ignored in recent years. In the field of marketing strategy, social media has an important role; Therefore, social media sites can be used by companies to establish direct communication and good relationships with their customers. For this reason, companies that use social media sites must adopt appropriate marketing content in order to strengthen a strong relationship with customers in order to achieve a competitive advantage and sustainable performance. In this research, it is intended to investigate social media marketing activities to measure the quality of customer communication and its effect on the results of customer behavior. The statistical population of this research is the customers of several online stores active in the beauty and health industry. In terms of its nature, the present research is a descriptive-survey research and is of a quantitative type. The required data has been collected using a standard questionnaire and the opinions of 318 people from the target community. The obtained results confirmed the importance of social media marketing activity on the quality of communication. Also, the results showed the positive effect of communication quality on customer behavior, i.e. purchase intention, loyalty intention and participation intention. Finally, the findings showed that communication quality mediates social media marketing activity and customer behavioral response.

کلیدواژه‌ها [English]

  • customer behavior response
  • social media marketing activities
  • communication quality