تاثیر ادراک از جنسیت برند بر ترجیح مشتری در مورد سبک مخاطب قرارگرفتن از سوی برند

نوع مقاله : برگرفته از پایان نامه و رساله

نویسندگان

1 دانشیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران

2 استاد تمام مدیریت بازرگانی دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبایی تهران ایران

3 گروه آموزشی مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران

4 دانشجوی دکتری مدیریت بازاریابی، دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبایی تهران ایران

10.22034/cbsj.2023.139259.2556

چکیده

بازاریاب‌ها باید در جای‌جای طرح‌ریزی برنامه بازاریابی در مورد سبک مخاطب قراردادن مشتری‌ها تصمیم‌گیری کنند. برای این کار، گاه فقط به ویژگی‌های مشتری‌ها توجه می‌شود و گاهی از روش‌های غیرعلمی استفاده و ویژگی‌‌های برند نادیده گرفته می‌شود. هدف این پژوهش بررسی تاثیر ادراک از جنسیت برند بر ترجیح مشتریان در مورد سبک مخاطب قرارگرفتن از سوی برند است. این پژوهش از منظر هدف توسعه‌ای‌کاربردی است و با رویکرد کمی با بهره‌گیری از روش تحقیق توصیفی‌پیمایشی انجام شد. جامعه آماری پژوهش مخاطبین برندهای مختلف در شبکه‌های اجتماعی بود و از نمونه‌گیری گلوله برفی استفاده شد و نمونه‌ای ۳۸۷ نفری به پرسشنامه پاسخ داد. برای تحلیل داده‌ها از آزمون تی‌‌تک‌نمونه‌ای، تحلیل‌واریانس و آزمون کای‌دو در نرم‌افزار اس‌پی‌اس‌اس نسخه ۲۶ استفاده شد. برای اطمینان از روایی پژوهش از روایی محتوایی استفاده و شاخص‌های CVR و CVI محاسبه شد که به‌ترتیب ۹۲٪ و ۹۶٪ و قابل‌قبول بودند. برای بررسی پایایی، ضریب آلفای کرونباخ برای سه متغیر پژوهش (زنانگی ، مردانگی و سبک مخاطب قراردادن) محاسبه شد که به‌ترتیب ۸۶۲/۰، ۸۴۲/۰ و ۸۳۷/۰ و بالاتر از حد مجاز بود. بر اساس یافته‌های پژوهش برندهای موردمطالعه از منظر جنسیت در چهار دسته طبقه‌بندی شدند: ۱. زنانه ۲. مردانه، ۳. آندروژنی (دارای هر دو جنسیت) و ۴. غیرمتمایز (فاقد ویژگی‌های زنانه و مردانه) و تاثیر ادراک از جنسیت برند بر سبک خطاب مشخص شد. نتایج نشان داد مشتریان از برندهای مردانه انتظار دارند آن‌ها را با رسمیت بیشتری خطاب قرار دهند و از برندهای زنانه انتظار می‌رود حد متوسطی از رسمیت را در مخاطب قراردادن استفاده کنند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The Effect of Brand Gender Perception on How Customers Prefer to Be Addressed by Brands

نویسندگان [English]

  • Mahmoud Mohammadian 1
  • Zohreh Dehdashti Shahrokh 2
  • Mohammad Saleh Torkestani 3
  • Roya Shakeri 4
1 Associated Professor of Business Administration Department, Faculty of Management & Accounting, Allameh Tabatab'i University,Tehran.Iran.
2 Full Professor of Business Administration Department, Faculty of Management & accounting Allameh Tabataba'i University Tehran Iran
3 Department of Business Management, Faculty of Management and Accounting, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran
4 PhD Candidate of Marketing Faculty of Management & Accounting Allameh Tabataba'i University Tehran Iran
چکیده [English]

Marketers are to decide on how to address customers when planning marketing activities. In doing so, sometimes customers’ characteristics are solely considered and sometimes non-scientific methods are applied and the characteristics of the brand are often neglected. The purpose of this research is to investigate the impact brand gender perceptions on how customers prefer to be addressed by brands. This practical research was carried out applying a quantitative approach. The statistical population of the research was all the people in social media who use different brands. A snowball sampling method was used with a sample size of 387. To analyze the data, one-sample t-test, variance analysis and chi-square test were used in SPSS26. To ensure the validity of the research, content validity was used and both CVR and CVI indices were calculated ( 92% and 96%, respectively),They proved to be acceptable. To check the reliability, Cronbach's alpha for all three research variables, i.e., brand femininity, brand masculinity, and customer addressing was calculated, (0.862, 0.842, and 0.837, respectively), all above the permissible limit and therefore acceptable. Based on the finding, brands under study were classified into four categories: 1. Feminine 2. Masculine, 3. Androgynous (having both feminine and masculine characteristics) and 4. Undifferentiated (having neither feminine nor masculine characteristics) and the effect of brand gender perception on addressing was determined. The results showed that customers expect masculine brands to address them with more formality, and feminine brands are expected to apply an average degree of formality when addressing customers.

کلیدواژه‌ها [English]

  • addressing customers
  • brand femininity
  • brand gender
  • brand masculinity