شناخت شیوه ی استدلال و پذیرش مصرف کننده ی فناوری اینترنت اشیا در صنعت سلامت: با رویکرد نظریه ی استدلال رفتاری

نوع مقاله : برگرفته از پایان نامه و رساله

نویسندگان

1 دانشکده مدیریت - دانشگاه تهران- پردیس البرز

2 دانشکده مدیریت پردیس البرز دانشگاه تهران

3 دانشکده مدیریت دانشگاه شفلد

10.22034/cbsj.2023.138677.2492

چکیده

هدف: این مقاله به بررسی شیوه ی استدلال و پذیرش اینترنت اشیا (IoT) توسط مصرف کنندگان درصنعت سلامت پرداخته و بر مبنای نظریه استدلال رفتاری (BRT)، دلایل موافق و مخالف استفاده از اینترنت اشیا، در یک چارچوب یکپارچه را مفهوم‌سازی می‌نماید.
روش شناسی: این تحقیق با رویکرد کیفی اکتشافی انجام شده است. به این منظور، طرح تحقیقاتی، ترکیبی از مصاحبه با مصرف کنندگان عمومی، خبرگان آشنا به فناوری اینترنت اشیا و همینطور یک مرور ادبیات سیستماتیک می‌باشد و در نهایت با استفاده از روش تحلیل مضمون، چارچوب نظری توسعه یافته است.
یافته ها: دلایل موافق با پذیرش در سه دسته ی اصلی "منافع کارکردی، اطلاعاتی و روانشناختی"، همراه با 9 شاخص شناسایی شد. همینطور دلایل مخالف پذیرش اینترنت اشیا در دو دسته ی کلی "نگرانی و عدم اطمینان" و "خطر اطلاعات معیوب" همراه با 8 شاخص به دست آمد. علاوه بر آن، تعدادی عوامل زمینه ای نیز شناسایی شدند که در دسته ی دلائل قرار نمی گیرند ولی بر روی قصد پذیرش تاثیرگذار است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Consumer reasoning cognition in adopting IoT healthcare purposes: Behavioral Reasoning Theory (BRT)

نویسندگان [English]

  • Fatemeh SedaghatKish 1
  • Manouchehr Ansari 2
  • Nastaran HajiHeydari 3
1 Management department of Alborz campus Tehran university
2 Management department of Alborz campus Tehran university
3 Sheffield University Management School
چکیده [English]

Purpose:
This paper examines consumer adoption of the Internet of Things (IoT) in healthcare drawing on the novel approach of the behavioral reasoning theory (BRT). It aims to understand the relative influence of "reasons for" and "reasons against" the adoption of IoT-based devices and services, and focuses on the cognitive reasoning beyond consumers' adoption of IoT. The reasons are conceptualized and explain how users decide to accept or reject IoT in healthcare.

Methodology:
An inductive method and qualitative research with an exploratory approach configure this research design, including in-depth interviews with 16 general participants and 7 IoT experts and also a systematic review of 40 articles related to IoT adoption in healthcare from 2013 up to 2022 that were the sources of data collection. The systematic review led to increasing reliability of the interview results. The data were analyzed by theme analysis as described by Brown and Clark, (2006), which led to the theory development process.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Behavioral Reasoning Theory
  • IoT Adoption
  • Consumer Reasoning
  • Healthcare
  • Thematic Analysis