ارایه مدل رفتار مصرف‌کننده خرده‌فروشی با رویکرد ترکیبی

نوع مقاله : برگرفته از پایان نامه و رساله

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مدیریت بازاریابی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

2 استاد، گروه مدیریت صنعتی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

3 عضو هیئت علمی (دانشیار) دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات دانشکده مدیریت و اقتصاد،گروه مدیریت، تهران، ایران

10.22034/cbsj.2024.138599.2486

چکیده

تحلیل رفتار مصرف‌کننده یک‌راه مؤثر برای شناخت ویژگی‌های مشتریان یک بنگاه اقتصادی و ارتقا و بهبود استراتژی‌های اثرگذار بازاریابی است. اغلب صنایع خرده‌فروشی ازجمله فروشگاه‌های زنجیره‌ای، با مجموعه عظیمی از اطلاعات طبقه‌بندی نشده و ناهمگن در ارتباط هستند، بنابراین شناسایی استراتژی‌های مناسب بازاریابی برای این بخش جهت ارتقای سطح وفاداری مشتریان، سود و فروش ضرورت دارد. ازاین‌رو، در این تحقیق رفتار مصرف‌کنندگان خرده‌فروشی با رویکرد آمیخته (کیفی و کمی) مدل‌سازی گردید. جامعه آماری تحقیق، مصرف‌کنندگان در صنعت خرده‌فروشی است. در بخش کیفی، از طریق نمونه‌گیری هدفمند با نظرخواهی از 22 نفر از خبرگان حوزه بازاریابی با ابزار پرسشنامه باز، مدل مفهومی طراحی شد. در مرحله کمی نیز از طریق نمونه‌گیری تصادفی ساده و جامعه نامحدود با نمونه‌ای متشکل از 112 نفر از مشتریان فروشگاه موردنظر، مدل طراحی‌شده با رویکرد مدل‌سازی معادلات ساختاری (PLS) آزمون گردید. بر اساس نتایج بخش کیفی، رفتار مصرف‌کننده تابعی از شرایط علی (وضعیت محصول، قیمت محصول، مکان خرید، تخفیفات، شرایط اقتصادی، شرایط تکنولوژیکی و شرایط فرهنگی)، شرایط زمینه‌ای (انگیزه، تبلیغات، آموزش و تصویر ذهنی) و شرایط مداخله‌گر (فرهنگ مصرف‌کننده، ویژگی‌های شخصی و روابط اجتماعی) است. این عوامل، شرایط را برای اعمال کنش‌ها و تعاملات (جستجوی اطلاعات و ارزیابی گزینه‌ها) مهیا می‌کند که پیامدهای (انتخاب محصول، انتخاب فروشنده، انتخاب برند، میزان خرید، زمان خرید و روش پرداخت) را به دنبال دارد. در بخش کمی، تجزیه‌وتحلیل اطلاعات در دو بخش مدل اندازه‌گیری و ساختاری انجام پذیرفت و با توجه به مؤلفه‌های معنادار در مدل کیفی، مدل نهایی مصرف‌کننده خرده‌فروشی ارایه گردید.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Presenting the Retail Consumer Behavior Model with the Mixed Approach

نویسندگان [English]

  • Nahid Kheiri 1
  • Abbas Toloie Ashlaghi 2
  • KARIM hamdi 3
  • reza radfar 2
1 PhD Student in Marketing Management, Faculty of Management and Economics, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
2 Professor, Department of Industrial Management, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
3 Faculty Member (Associate Professor) Islamic Azad University Research Management Faculty, Department of Management, Tehran, Iran
چکیده [English]

Analyzing consumer behavior is an effective way to know the characteristics of customers of an economic enterprise and to promote and improve effective marketing strategies. Most retail industries, including chain stores, are connected with a huge collection of unclassified and heterogeneous information, so it is necessary to identify appropriate marketing strategies in order to improve the level of customer loyalty, profit and sales. In this research, the behavior of retail consumers was modeled with a mixed approach (qualitative and quantitative). The statistical population is consumers in the retail industry. In the qualitative part, a conceptual model was designed by the opinions of 22 experts in marketing using an open questionnaire. In the quantitative stage, through simple random sampling and unlimited population with a sample of 112 customers of the store in question, the model designed with the Structural Equation Modeling approach was tested. Based on the results, consumer behavior is a function of causal conditions (product condition, product price, place of purchase, discounts, economic conditions, technological conditions, and cultural conditions), contextual conditions (motivation, advertising, education, and mental image) and intervening conditions (consumer culture, personal characteristics and social relations). These factors provide the conditions for actions and interactions (searching for information and evaluating options) that lead to consequences (product selection, vendor selection, brand selection, purchase amount, purchase time, and payment method). In the quantitative part, information analysis was done in two parts of the measurement and structural model. according to the significant components, the final retail consumer model was presented.

کلیدواژه‌ها [English]

  • integrated approach, structural equation modeling method
  • Retail Consumer Behavior