رئالیسم انتقادی و تحولات مصرف: سازوکارهای افت خرید با دلالت های میان رشته ای

نوع مقاله : مقاله پژوهشی (کیفی)

نویسندگان

1 استادیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده علوم اقتصادی و اداری، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران

2 استاد، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران

10.22034/cbsj.2025.142898.2797

چکیده

نسل Z به عنوان آگاه‌ترین و فعال‌ترین گروه‌های نسلی از نظر اجتماعی و محیطی می‌باشند. با وجود افزایش آگاهی محیطی نوعی شکاف نگرش- رفتار در رفتار مصرفی آنها مشاهده می‌شود. هدف پژوهش حاضر واکاوی سازوکارهای افت خرید نسل Z با رویکرد رئالیسم انتقادی می‌باشد. به همین منظور با توجه به ویژگی لایه‌لایه شده رویکرد رئالیسم انتقادی در سه لایه تجربی، بالفعل و واقعی، با طی کردن سه گام اصلی توضیح رویدادها، پس‌کاوی و تایید تجربی، سازوکارهای لازم شناسایی گردید. جامعه آماری پژوهش حاضر، خبرگان چهار حوزه روانشناسی، جامعه‌شناسی، اقتصاد و بازاریابی بودند که با استفاده از روش نمونه‌گیری هدفمند با ۲۵ نفر از آنان مصاحبه نیمه‌ساختاریافته صورت گرفت. به منظور تجزیه و تحلیل داده‌ها و اطلاعات از رویکرد ساخت‌گرایی چارمز استفاده گردید که کدگذاری داده‌ها در سه سطح اولیه، متمرکز و نظری انجام شد و به فراخور هر سوال، ساختارها و سازوکارهای افت خرید نسل Z شناسایی شدند. در نهایت به منظور انجام تایید تجربی و بررسی لایه سوم (واقعی) رئالیسم انتقادی که بیانگر روابط بین ساختارها و سازوکارهای مشاهده‌پذیر و غیرقابل مشاهده می‌باشد از رویکرد مصاحبه تاییدی با خبرگان استفاده شد. فرضیه‌های حاصل از سازوکارهای شناسایی شده مورد پذیرش و صحت قرار گرفت. نتایج نشان داد که سازوکارهای «شبکه‌ها و رسانه‌ها، مسائل مالی و اقتصادی، شبکه ارتباطی تاثیرگذار» با قرار گرفتن در لایه سوم رئالیسم انتقادی از سازوکارهای قابل توجهی می‌باشند که باید در بررسی و شناخت رفتار خرید و افت خرید نسل Z مورد توجه و مداقه قرار گیرد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Critical Realism and Consumption Transformations: The Mechanisms of Dropshopping with Interdisciplinary Implications

نویسندگان [English]

  • Fereshteh Khalili Palandi 1
  • Asadollah Kordnaeij 2
  • Hamid Khodadad Hosseini 2
1 Assistant Professor, Department of Business Management, Faculty of Economics and Administrative Sciences, University of Mazandaran, Babolsar, Iran
2 Professor, Department of Business Administration, Faculty of Management & Economics, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran
چکیده [English]

Despite increasing environmental awareness, there is a kind of attitude-behavior gap in their consumption behavior. The aim of the present study is to investigate factors affecting the Z generation’s dropshopping with the critical realism approach. Therefore, it tends to identify the required mechanism according to the layered nature of the critical realism approach- three layers of experimental, actual and real- and by going through three main steps of explaining events, retroduction and empirical confirmation. The statistical population of the present study were experts in four fields of psychology, sociology, economics and marketing, 25 of whom were interviewed in a semi-structured manner using the purposive sampling method. In order to analyze the data and information, Charms’ constructivist approach was used. The coding of the data was done in three levels: initial, focused and theoretical, and in line with each question, the structures and mechanisms of the Z generation’s dropshopping were identified. Finally, in order to perform the experimental confirmation and examining the third (real) layer of the critical realism, which shows the relationships between observable and unobservable structures and mechanisms, the approache of confirmatory interviews with experts was used to confirm and validate the hypotheses obtained from the identified mechanisms. The results show that the mechanisms of "networks and media, financial and economic issues, effective communication network" are significant mechanisms by being located in the third layer of critical realism which should be taken into account and studied in examining and recognizing the buying behavior and the Z generation’s dropshopping.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Consumer Behavior
  • Dropshopping
  • Z Generation
  • Mechanisms. Critical Realism