تاثیر وفاداری مشتری در فروش الکترونیکی با نقش میانجی برندسازی دیجیتال

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناسی ارشد، گروه مدیریت کسب و کار، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.

2 استاد، گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه پیام نور . تهران. ایران.

10.22034/cbsj.2023.139050.2535

چکیده

با گسترش اینترنت بازار دیگر از بستر سنتی خود خارج شده و در بستر پلتفرم‌ها قرار گرفته است. هدف مطالعه حاضر، بررسی تاثیر وفاداری مشتری در میزان فروش الکترونیکی با نقش میانجی برندسازی دیجیتال (مورد مطالعه نمایندگی اسنوا در اصفهان) می‌‌باشد. جامعه آماری این پژوهش، کلیه مشتریان نمایندگی اسنوا است. برای تعیین حجم نمونه از فرمول کوکران استفاده شد که در سطح خطای 5 درصد، 384 نفر به دست آمد. روش نمونه‌گیری، غیراحتمالی دردسترس است. پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش جمع‌آوری داده‌ها از نوع توصیفی- پپمایشی است. ابزار جمع‌آوری‌ داده‌ها، پرسشنامه‌ استاندارد است. روایی پرسشنامه با استفاده از روایی محتوایی، روایی همگرا و روایی واگرا و پایایی آن از طریق ضریب آلفای کرونباخ تأیید شد. برای آزمون فرضیه‌ها از مدل معادلات ساختاری، با بکارگیری نرم‌افزار Smart PLS استفاده شد. نتایج تحقیق نشان می‌‌دهد که وفاداری بر فروش آنلاین، وفاداری بر برندسازی دیجیتال، برندسازی دیجیتال بر فروش آنلاین تاثیر معناداری دارد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The effect of customer loyalty on electronic sales with the mediating role of digital branding

نویسندگان [English]

  • Hamid Reza Fereydouni 1
  • Mirzahasan Hosseini 2
1 Master's degree, Department of Business Management, Payam Noor University, Tehran, Iran.
2 Professor, Department of Business Administration, Payam Noor University. Tehran. Iran.
چکیده [English]

the Internet development has changed the market from traditional view to the platform’s based. The aim of the present study is to achieve the effect of customer loyalty on the digital market with the mediating role of digital branding (the case study of Snova dealership in Isfahan). The statistical population of this research is all the customers of Snowa agency. Cochran's formula was used to determine the sample size, and 384 people were obtained at the 5% error level. A non-probability sampling method is available. The current research is applied in terms of purpose and descriptive-survey in terms of data collection method. The data collection tool is a standard questionnaire. The validity of the questionnaire was confirmed using content validity, convergent validity and divergent validity, and its reliability was confirmed through Cronbach's alpha coefficient. Structural equation model was used to test the hypotheses using Smart PLS software. The research results show that loyalty on online sales, loyalty on digital branding has a significant effect on online sales.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Loyalty
  • electronic sales
  • digital branding
  • Snowa company
احقاقی، حمیدرضا؛ قاسمی نامقی، محمد و حسین‌زاده، علی (1400). بررسی عوامل مؤثر بر وفاداری مشتری با محوریت شخصیت برند (موردمطالعه: شعب بانک ملت اصفهان). پژوهش‌های اخلاقی (انجمن معارف اسلامی ایران)، 46 (12)، 37-60.
دهدشتی‌شاهرخ، زهره؛ ناصحی‌فر، وحید؛ محمدیان، محمود و کیایی، مهدی (1401). مدل‌یابی تجربه مشتری با رویکرد تحلیل مضمون؛ در راستای مدیریت مشتری در صنعت خودرو. مطالعات رفتار مصرف‌کننده، 9 (4)، 23-43.
طبائیان، ریحانه‌السادات و محمدشفیعی، مجید (1401). عوامل مؤثر بر انگیزش کاربران بازی‌ها در شبکه‌های اجتماعی و تأثیر آن بر نگرش کاربر و قصد خرید. تحقیقات بازاریابی نوین، 12(4)، 51-68.‎
عرب، محبوبه؛ شیرخدایی، میثم و علی گلی فیرزوجایی، فاطمه (1398). عوامل مؤثر بر وفاداری مشتری: با نقش میانجی کیفیت مدیریت ارتباط با مشتری. مطالعات مدیریت گردشگری، 14(45)، 167-192.
عزیزی، خالد (1390). بررسی رابطه تجارت الکترونیک و عملکرد مالی ادارات دولتی. پایان‌نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه آزاد مهاباد.
عیوض‌پور، جعفر و محمدشفیعی، مجید (1399). توسعه مدل اخلاقیات خرده‌فروشان الکترونیک و تأثیر آن بر تصویر خرده‌فروش و مزیت رقابتی، مطالعه موردی: سایت دیجی‌کالا. چشم‌انداز مدیریت بازرگانی، 19(41)، 39-58.‎
عیوض‌پور، جعفر؛ رضایی‌دولت‌آبادی، حسین و محمدشفیعی، مجید (1399). بررسی اخلاقیات خرده‌فروشان الکترونیک و تأثیر آن بر تمایلات رفتاری خریدار و تصویر خرده‌فروش. پژوهش‌های مدیریت در ایران، 24 (3)،144-167.‎
فائض، علی و طباطبایی‌مزدآبادی، سیدمحسن (1401). بررسی تأثیر بهره‌گیری از ابزارهای فضای مجازی بر وفاداری مشتریان (مورد مطالعه: بانک شهر استان سمنان). مطالعات رفتار مصرف‌کنده، 9 (4)، 156-172.
محمدشفیعی، مجید؛ توکلی، هدی و طبائیان، ریحانه‌السادات (1397). تأثیر بازارگرایی، نوآوری خدمات و کیفیت خدمات بر ترجیح برند و تمایل به پرداخت قیمت بالاتر؛ مطالعه مسافران شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی. مدیریت برند، 5 (1)، 169-204.‎
محمدشفیعی، مجید و احقربازرگان، نگین (1398). تأثیر توسعه دادوستد‌های الکترونیک بر وفاداری الکترونیک مشتریان و قصد خرید مجدد. کاوش‌های مدیریت بازرگانی، 10(20)، 71-90.‎
محمدشفیعی، مجید و احمدزاده، سمیه (1396). تأثیر چابکی سازمانی و مسئولیت اجتماعی شرکت بر تصویر برند. مدیریت برند، 4(1)، 41-78.
محمدشفیعی، مجید؛ تیموری، هادی و دلیلی، شیوا (1395). فناوری اطلاعات در نظام بانکی: کیفیت خدمات بانکداری الکترونیک و وفاداری مشتری (مطالعه مشتریان بانک ملی اصفهان). کنفرانس ملی نوآوری در مدیریت سیستم‌ها و فناوری اطلاعات با رویکرد هوشمندی کسب‌وکار، تهران.
محمدشفیعی، مجید؛ رحمت‌آبادی، یزدان و و سلیمان‌زاده، امید (1398). تأثیر ارتباطات بازاریابی شبکه‌های‌ اجتماعی بر ارزش ویژه برند، ارزش ویژه ارتباطی و پاسخ مشتری. مطالعات رفتار مصرف‌کننده، 6 (1)، 105-124.‎
مرادی، عطیه و وظیفه‌دوست، حسین (1401). ارزش ویژه برند و تصویر برند با وفاداری مشتریان در شرکت‌های دارویی. دانش کارآفرینی، 2 (4)، 19-25.
موسی‌خانی، صادق؛ عالی، صمد؛ صنوبر، ناصر و ایرانزاده، سلیمان (1401). تأثیر کیفیت رابطه آنلاین بر مشارکت مشتری در چرخه عمر رابطه در کسب‌وکارهای آنلاین. بررسی‌های بازرگانی، 20 (112)، 103-124.
References
Abeza, G. O’Reilly, N, & Seguin, B. (2019). Social media in relationship marketing: The perspective of professional sport managers in the MLB, NBA, NFL, and NHL. Communication & Sport, 7(1), 80-109.
 Ahghaghi, H. R., Ghasemi Namghi, M., & Hosseinzadeh A. (2021). Investigating the effective factors on customer’s loyalty based on brand personality. Ethical research, 46(12), 37- 60. (In Persian) Amaro, S, & Duarte, P. (2015). An integrative model of consumers' intentions to purchase travel online. Tourism management, 46, 64-79.
 Arab, M., Shir Khodayi, M., & Aligolifiroozjaii , F. (2018). Factors which affect customer’s loyalty: with the mediating role of customer relationship management quality. Tourism Management Studies, 14(45), 167-192. (In Persian)
 Azizi, K. (2019). Examining the relationship between e-commerce and the financial performance of government departments, master's thesis. Mahabad Azad University. (In Persian)
Bai, S. Jia, S. Wang, & B. Tan. (2020)."Customer Loyalty Improves the Effectiveness of Recommender Systems Based on Complex Network." Information, 11(3), pp. 171.
Bandara, R., Fernando, M, & Akter, S. (2020). Explicating the privacy paradox: a qualitative inquiry of online shopping consumers. J. Retailing Consum. Serv. 52, 101947.
 Beig, F. A, & Nika, F. A. (2022). Impact of brand experience on brand equity of online shopping portals: A study of select e-commerce sites in the state of Jammu and Kashmir. Global business review, 23(1), 156-175.
 Budur, T., & Poturak, M. (2021). Employee performance and customer loyalty: Mediation effect of customer satisfaction. Middle East Journal of Management, 8(5), 453-474.
Barat, S., Amos, C., Paswan, A., & Holmes, G. (2013). An exploratory investigation into how socioeconomic attributes influence coupons redeeming intentions. Journal of Retailing and Consumer Services, 20(2), 240–247.
 Carmen, C, & Spanc, D. (2010). Digital-branding and social-media strategies for professional marketing: An interview with Digital Royalty’s Amy Martin. International journal of sport communication, 3(4), 395-401.
Christodoulides, G. (2009). Branding in the post-internet era. Marketing theory, 9(1), 141-144.
Da Veiga Dias, V., da Silva Schuster, M., Talamini, E., & Révillion, J. P. (2016). Scale of consumer loyalty for organic food. British Food Journal, 118(3), pp.697.
Dolatabadi, R, Mohammad Shafiee, M, & Shahin, A. (2013). E-Brand as a Strategic ICTBased Leverage for Iranian Airline Companies in Religious Tourism's Industry. New Marketing Research Journal, 3 (Special Issue), 1-12.
Dehdashti Shahrikh, Z., Nasehifar, V., Mohammadian, M., & Kiaei, M. (2023). Customer experience modeling with theme analysis; In line with customer management in the automotive industry. Consumer Behavior Studies Journal, 9(4), 23-43. (In Persian)
Ertemel, A. V, Civelek, M. E, Eroğlu Pektaş, G. Ö, & Çemberci, M. (2021). The role of customer experience in the effect of online flow state on customer loyalty. PloS one, 16(7), e0254685
Eyvazpour, J., & Mohammad Shafiee, M. (2020). Developing E-Retailers Ethics Model and its Impact on Retailer Image and Competitive Advantage. Journal of Business Management Perspective, 19(41), 39-58. (In Persian)
Eyvazpour, J., Rezaei Dolatabadi, H., & Mohammad Shafiee, M. (2020). Analyzing ERetailers Ethics Model and its Impact on Buyers Behavioral Tendencies and Retailers Image. Management Research in Iran, 24(3), 144-167. (In Persian)
 Fan, X., Yin, Z., & Liu, Y. (2020). The value of horizontal cooperation in online retail channels. Electron. Commer. Res. Appl. 39, 100897.
 Fayez, A., & Tabatabaei Mozdabadi, S. M. (2023). Investigating the Effect of Using Cyberspace Tools On Customer Loyalty (Case study: Bank Shahr, Semnan province). Consumer Behavior Studies Journal, 9(4), 156-172. (In Persian)
 Geurin, A. N, & Burch, L. M. (2017). User-generated branding via social media: An examination of six running brands. Sport Management Review, 20(3), 273-284.
 
Gretry, A, Horváth, C, Belei, N, & van Riel, A. C. (2017). “Don't pretend to be my friend!” When an informal brand communication style backfires on social media. Journal of Business Research, 74, 77-89.
 Han, H, Nguyen, H. N, Song, H, Chua, B. L, Lee, S, & Kim, W. (2018). Drivers of brand loyalty in the chain coffee shop industry. International Journal of Hospitality Management, 72, 86-97.
Hennig-Thurau, T, Malthouse, E. C, Friege, C, Gensler, S, Lobschat, L, Rangaswamy, A, & Skiera, B. (2010). The impact of new media on customer relationships. Journal of service research, 13(3), 311-330.
Hilmawati, I. (2022). Pengaruh E-service Quality dan Sales Promotion terhadap Customer Loyalty pada Transportasi Online. Jurnal Riset Manajemen dan Bisnis, 5-10.
 Itani, O. S, Kassar, A. N, & Loureiro, S. M. C. (2019). Value get, value give: The relationships among perceived value, relationship quality, customer engagement, and value consciousness. International Journal of Hospitality Management, 80, 78-90. Jin, N, Lee,
S, & Huffman, L. (2012). Impact of Restaurant Experience on Brand Image and Customer Loyalty: Moderating Role of Dining Motivation. Journal of Travel and Tourism Marketing, 29(6), 532–551.
 John, O. (2017). Analysing the moderating effect of customer loyalty on long run repurchase
intentions. African Journal of Marketing Management, 9(3), 25–34.
 Khadka, K, & Maharjan, S. (2017). Customer satisfaction and customer loyalty. Centria University of Applied Sciences Pietarsaari, 1(10), 58-64.
 Kim, C, Galliers, R. D, Shin, N, Ryoo, J. H, & Kim, J. (2012). Factors influencing Internet shopping value and customer repurchase intention. Electronic Commerce Research and Applications, 11(4), pp.374-387.
Krahara, Y. D., & Mulyowahyudi, A. (2021). Factors affecting consumer behavior in buying decision of Suzuki Ertiga car in Cilegon city. BANTEN.dijms, 2(4).
Krystalli, A, & Chrysochou, P. (2013). The effects of service brand dimensions on brand loyalty. Journal ofRetailingandConsumerServices, PP1-9.
 Kumar, J. & Kumar, V. (2020). Drivers of brand community engagement. Journal of Retailing and Consumer Services, 14, 010141.
 Lee, J.-Y., Fang, E., Kim, J. J., Li, X., & Palmatier, R. W. (2018). The effect of online shopping platform strategies on search, display, and membership revenues. J. Retailing, 94(3), 247–264.
Malthouse, E. C, Haenlein, M, Skiera, B, Wege, E, & Zhang, M. (2013). Managing customer relationships in the social media era: Introducing the social CRM house. Journal of interactive marketing, 27(4), 270-280.
 Martos-Partal, M, & González-Benito, Ó. (2013). Studying motivations of store-loyal buyers across alternative measures of behavioural loyalty. European Management Journal, 31(4), 348-358.
Michaelidou, N, Siamagka, N. T, & Christodoulides, G. (2011). Usage, barriers and measurement of social media marketing: An exploratory investigation of small and medium B2B brands. Industrial marketing management, 40(7), 1153-1159.
 Mohammad Shafiee, M., & Ahmadzadeh, S. (2016). The impact of organizational agility and corporate social responsibility on brand image. Quarterly Journal of Brand Management, 4(1), 41-78. (In Persian)
Mohammad Shafiee, M, Haghighizade, R, & Rahimzadeh, S. (2016). A comparative investigation of the impact of e-marketing competitive strategies on e-loyalty with focusing on Porter's model. In 2016 10th International Conference on e-Commerce in Developing Countries: with focus on e-Tourism (ECDC) (pp. 1-8). IEEE.
 Mohammad Shafiee, M., Tavakoli, H., & Tabaeeian, R. (2018). The effect of market orientation, service innovation and service quality on brand preference and willingness to pay higher prices: study of Rail transport companie’s passengers. Quarterly Journal of Brand Management, 5(1), 169-204. (In Persian)
Mohammad Shafiee, M., & Ahghar Bazargan, N. (2018). Behavioral customer loyalty in online shopping: The role of e-service quality and e-recovery. Journal of theoretical and applied electronic commerce research, 10(20), 71-90. (In Persian)
 Mohammad Shafiee, M., Rahmatabadi, Y., & Soleymanzadeh, O. (2019). The impact of social networks marketing communication on brand equity, relationship equity and customer responses. Consumer Behavior Studies Journal, 6(1), 105-124. (In Persian)
Mohammad Shafiee, M., Teimouri, H., & Dalili. S. (2016). Information technology in banking system: E-banking service quality and customer loyalty (Case of Bank Melli customers in Isfahan). Information and communications technology - 4th Congresses. Tehran. (In Persian)
 Molinillo, S, Aguilar-Illescas, R, Anaya-Sánchez, R, & Carvajal-Trujillo, E. (2022). The customer retail app experience: Implications for customer loyalty. Journal of Retailing and Consumer Services, 65, 102842. Moradi, A., & vazifehdust, H. (2022). Brand equity and brand image with customer loyalty in
pharmaceutical companies. Entrepreneurship Knowledge, 2(4), 19-25. (In Persian)
Morganti, E., & Barbara, L. (2014). The Impact of E-commerce on Final Deliveries: Alternative Parcel Delivery Services in France and Germany. Transportation Research Procedia 4 ,178 – 190.
Mousakhani, S., Aali, S., Sanoubar, N., & Iranzadeh, S. (2022). The Impact of Online Relationship Quality on Customer Engagement in the Relationship Life Cycle in Online Business. Commercial Surveys, 20(112), 103-124. (In Persian)
Narotama, A. (2019). The effect of service quality on customer loyalty with brand images and customer satisfaction as mediation. Jurnal manajemen dan kewirausahaan, 7(1), 86-93.
Pakurár, M, Haddad, H, Nagy, J, Popp, J, & Oláh, J. (2019). The service quality dimensions that affect customer satisfaction in the Jordanian banking sector. Sustainability, 11(4), 1113.
Park, E, Kim, K. J, & Kwon, S. J. (2017). Corporate social responsibility as a determinant of consumer loyalty: An examination of ethical standard, satisfaction, and trust. Journal of Business Research, 76, pp.8-13.
Raharjo, P, & Digdowiseiso, K. (2022). The Influence of Brand Image and Marketing Mix on Customer Loyalty through Customer Satisfaction as an Intervening Variable at Kafe Titik Akhir Jakarta. Budapest International Research and Critics Institute (BIRCIJournal): Humanities and Social Sciences, 5(1), 4754-4769.
Rivaldo, Y., Kamanda, S. V, & Yusman, E. (2022). The Influence of Brand Image, Promotion And Trust On Customer Loyalty At Bank BSI Nagoya Batam Branch. Jurnal Mantik, 6(2), 2385-2392.
Roy, S. K, Shekhar, V, Lassar, W. M, & Chen, T. (2018). Customer engagement behaviors: The role of service convenience, fairness and quality. Journal of Retailing and Consumer Services, 44, 293-304.
Saputra, M. R. (2021). Relationship Word of mouth, Advertisng and Product auality to Brand Awareness. Dinasti International Journal of Digital Business Management, 2(6), 1099- 1108.
Serkisian, L. G, & Kanuk, L. L. (2007). Consumer Behavior, ninth ed. Prentice-Hall Inc, NJ.
Song, P, Zhang, C, Xu, Y. C, & Huang, L. (2010). Brand extension of online technology products: Evidence from search engine to virtual communities and online news. Decision support systems, 49(1), 91-99.
Song, W., Li, W., & Geng, S. (2020), Effect of online product reviews on third parties’ selling on retail platforms. Electron. Commer. Res. Appl. 39, 100900.
 Tabaeeian, R., & Mohammad Shafiee, M. (2023). Identifying Factors Affecting the Motivation of Games Users in Social Networks and their Impact on the User Attitude and Shopping Intention. New Marketing Research Journal, 12(4), 51-68. (In Persian)
Tabaeeian, R., Mohammad Shafiee, M, & Ansari, A. (2023). Developing a scale for gamified e-service quality in the e-retailing industry. International Journal of Retail & Distribution Management, 51(4), 444-464.
Zare, M., & Mahmoudi, R. (2020). The effects of the online customer experience on customer loyalty in e-retailers. International Journal of Advanced Engineering, Management and Science, 6(5), 208-214.
Zhang, M, Guo, L, Hu, M, & Liu, W. (2017). "Influence of customer engagement with company social networks on stickiness: Mediating effect of customer value creation." InternationalJournal of Information Management, 37(3), 229-240.