تحلیل علم‌سنجی پژوهش‌های حوزه ضد مصرف

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه شهید بهشتی،تهران، ایران

2 دانشجوی دکترای، مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران

3 دکتری تخصصی -دانشگاه شهید بهشتی

10.22034/cbsj.2023.138887.2516

چکیده

هدف: مصرف کنندگان، سرمایه‌گذاران و گروه‌های ذی‌نفع به شکل فزاینده‌ای تمایل دارند که شرکت‌ها از قوانین و مقررات مربوط به مسائل اخلاقی پیروی کنند. ازاین‌رو مدیران به‌منظور اتخاذ شیوه‌های مسئولیت‌پذیری اجتماعی شرکت‌ها و مدنظر قرار دادن نیازهای جامعه و حفاظت زیست‌محیطی در زمان تصمیم‌گیری برای کسب‌وکار تحت‌فشار هستند یکی از مفاهیم مرتبط با این فضا ضد مصرف بوده و پژوهش حاضر به دنبال پیدا کردن شکاف‌های اصلی مرتبط با این موضوع بوده است
روش: جامعه پژوهش کلیه پژوهش‌های منتشرشده در پایگاه وب‌آوساینس بوده که با موضوع ضد مصرف در بازه سال‌های 1991 تا 2022 انجام‌شده است که تعداد 388 مقاله مورد تحلیل علم‌سنجی قرار گرفته است. تحلیل داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار VOS viewer صورت گرفت.
یافته ها: نتایج نشان می‌دهد 5 کشور، امریکا، انگلستان، استرالیا، آلمان و فرانسه بیشترین مقالات در این حوزه را منتشر کردند. و بر اساس سیر تحول کلمات کلیدی از « نپذیرفتن و جلوگیری از آنچه در مباحث عمومی نا به‌جا است» به«درک و ایجاد ایدئولوژی برای جلوگیری و نپذیرفتن از هرآن چه نمی-پسندی » و در ادامه به«انتخاب عمومی، هدف‌دار و برنامه‌ریزی شده احساسات و ارزش‌های درونی برای عدم پذیرش آنچه مورد درخواست نیست، تغییریافته‌اند؛
نتیجه‌‌گیری: نهایتاً هم تعداد 6 خوشه در حوزه ضد مصرف شناسایی گردید که عبارت‌اند از: عوامل هویتی – درونی، عوامل نژادی، عوامل ارزشی و ادراکی، عوامل فرهنگی – اخلاقی، عوامل جمعی، عوامل سلامتی.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Scientometric analysis of anti-consumption studies

نویسندگان [English]

  • shahriar azizi 1
  • noshin khiri 2
  • salman eyvazinezhad 3
1 Business Administration, Faculty of Management & Accounting, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran
2 shahid beheshti university
3 shahid beheshti univercity
چکیده [English]

The subject has been, based on the definitions provided, purposefulness and meaningfulness are unique features that distinguish anti-consumption from similar concepts, and the current research has sought to investigate the nature of this subject in the world. The research population is all the research published in the Web-Science database that was conducted on the topic of anti-consumption between 1991 and 2022, of which 388 articles were scientifically analyzed. Data analysis was done using VOS viewer software.
The results show that 5 countries, America, England, Australia, Germany, and France published the most articles in this field. The number of authors of retrieved scientific productions included 197 authors, among which the contribution of Lee MSW by publishing 10 articles in this field is more than others, based on the evolution of keywords from "rejecting and preventing what is inappropriate in public discussions" to "understanding" and creating an ideology to prevent and not accept whatever you don't like" and further changed to "public, purposeful and planned selection of inner feelings and values to not accept what is not requested; Also, based on the year of publication of published articles in 2019, it had the most articles with 58 articles, which indicated the high importance of this concept in the modern world.
Finally, 6 clusters were identified in the field of anti-consumption, which are: identity-internal factors, racial factors, value and perception factors, cultural-ethical factors, collective factors, and health factors. Concepts such as consumption, sustainability, action theory, vision, and politics are considered identity factors.

کلیدواژه‌ها [English]

  • marketing
  • anti-consumerism
  • scientometric