طراحی الگوی ادراک اخلاقی مصرف کنندگان در خرید محصولات پسماند صفر

نوع مقاله : برگرفته از پایان نامه و رساله

نویسندگان

1 کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، گرایش بازاریابی، دانشکده علوم انسانی، ایلام، ایران.

2 دانشیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ایلام، ایلام، ایران.

10.22034/cbsj.2025.63795

چکیده

این پژوهش با هدف تبیین مدل الگوی ادراک اخلاقی مصرف کنندگان در خرید محصولات پسماند صفر انجام پذیرفته است. روش پژوهش حاضر از نوع کیفی و گراندد تئوری می‌باشد و سعی در شناسایی مولفه های ادراک اخلاقی مصرف کنندگان در خرید محصولات پسماند صفر و تشخیص مهمترین و اثرگذارترین آنها شده است. برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش نظام مند استفاده شده و دارای سه رویه کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری انتخابی است. جامعه آماری پژوهش شامل 12 نفر از متخصصین و خبرگان (در رشته های مدیریت بازرگانی، مدیریت بازاریابی و محیط زیست) می‌باشد که با استفاده از روش گلوله برفی و قضاوتی هدفمند انتخاب گردیده اند. در این پژوهش با 12 نفر مصاحبه شده که از مصاحبه ده به بعد تکرار در اطلاعات دریافتی مشاهده شده است، اما برای اطمینان تا مصاحبه 12 ادامه یافت، مصاحبه یازده و دوازده به طور کامل تکرار اطلاعات مصاحبه های قبلی بوده است. روایی و پایایی مصاحبه ها مورد بررسی قرار گرفته و قابل قبول بوده است. برای تجزیه و تحلیل داده های کیفی پژوهش از گراندد تئوری با استفاده از نرم افزار Atlas-Ti استفاده شد. نتایج پژوهش نشان می‌دهد که ادراک اخلاقی مصرف کنندگان حول مقوله محوری قرار دارد که تحت تاثیر شرایط علی شکل می‌گیرد. این فرآیند با شرایط علی از جمله استاندارد اخلاقی آغاز می‌گردد و موجب شکل گیری معانی می‌شود، این معانی با استفاده از راهبردها (تلاش شناختی اخلاقی) و پیامدها (قصد خرید، رضایتمندی و هویت پذیری مصرف کننده) قوت می‌گیرد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Designing a pattern of consumers' ethical perception in buying zero waste product

نویسندگان [English]

  • alireza rezaei 1
  • esfandyar mohammadi 2
1 MSc. Of Business Administration, Marketing Department, Faculty of Human Sciences, Ilam, Iran.
2 Associate Profcssor, Faculty of Litcraturc and Humanities, Ilam University, Ilam, Iran.
چکیده [English]

This research was conducted with the aim of explaining the model of ethical perception of consumers in purchasing zero-waste products. The current research method is qualitative and grounded theory, and it tries to identify the components of consumers' moral perception in purchasing zero waste products and identify the most important and effective ones. A systematic method was used to analyze the data and it has three procedures: open coding, central coding, and selective coding. The statistical population of the research includes 12 specialists and experts (in the fields of business management, marketing management and environment) who were selected using the snowball method and targeted judgment. In this research, 12 people were interviewed, and from the 10th interview onwards, repetition was observed in the received information, but to be sure, it continued until the 12th interview, the eleventh and twelfth interviews were completely repetition of the information. The validity and reliability of the interviews have been examined and found to be acceptable. Grounded theory was used to analyze qualitative research data using Atlas-Ti software. The results of the research show that the moral perception of consumers is based on a central category that is formed under the influence of causal conditions. This process begins with causal conditions, including ethical standards, and causes the formation of meanings, these meanings are strengthened by using strategies (ethical cognitive effort) and consequences (purchase intention, satisfaction, and consumer identification).

کلیدواژه‌ها [English]

  • moral perception
  • consumer identifiability
  • purchase intention
شیرخدایی، میثم و احسانی، بیتا (1398). ادراک مصرف‌کننده از رفتارهای غیراخلاقی شرکت‌ها و پیامدهای آن: تعیین نقش خودگرایی و اید‌ئال‌گرایی. اخلاق در علوم و فناوری، ۱۴ (۳)، ۱۰۸-۱۱۵.
صفری، محمد؛ سلیمانی، مهشید و قبادی‌نیا، هاجر (1396). الگوی مفهومی تبیین بازاریابی اخلاقی در تمایل به خرید مصرف‌کننده اینترنتی با توجه به نماد اعتماد الکترونیکی. کاوش‌های مدیریت بازرگانی، 9 (18)، 43-60.
غیاث‌آبادی‌فراهانی، مریم؛ غفاری‌آشتیانی، پیمان؛ قلیپورفریدونی، شهربانو و شبابی، هومن (1400). شناسایی عوامل مؤثر بر تمایل به خرید بسته‌بندی سبز. علوم و فنون بسته‌بندی، 12 (45)، 6-21.
غفاری‌آشتیانی، پیمان؛ غیاث‌آبادی‌فراهانی، مریم و مرادی، ایرج (1401). نقش عوامل اثرگذار بر ادراک اخلاقی مصرف‌کنندگان و خلق ارزش پایدار در انتخاب محصولات پسماند صفر. مدیریت سبز، 4 (2)، 83-104.
قربانیان‌گزافرودی، محمدصادق؛ سعیدی‌راد، فاطمه؛ خیری، بهرام و علیقلی، منصوره (1397). بررسی تاثیر فلسفه‌های اخلاقی (آرمان‌گرایی، خودگرایی و مادی‌گرایی) مصرف‌کنندگان بر بازاریابی غیراخلاقی درک‌شده آن‌ها. مدیریت بازرگانی، 10 (4)، 921-905.
نسیمی، محمدعلی و پالی، سمیرا (1400). تأثیر ادراکات اخلاقی بر قصد خرید با نقش هویت‌پذیری مصرف‌کننده از سازمان و اعتماد به برند (موردمطالعه: مشتریان تلفن همراه سامسونگ). مدیریت بازایابی، 3 (16)، 41-65.
References
Akhtar, R., Sultana, S., Masud, M. M., Jafrin, N., & Al-Mamun, A. (2021). Consumers’ environmental ethics, willingness, and green consumerism between lower and higher income groups. Resources, Conservation and Recycling, 168, 105274.
Chang, H. H., & Yang, T. S. (2022). Consumer rights or unethical behaviors: Exploring the impacts of retailer return policies. Journal of Retailing and Consumer Services, 64, 102779.
Chen, T. B., & Chai, L. T. (2010). Attitude towards the environment and green products: Consumers’ perspective. Management science and engineering, 4(2), 27-39.
Ghafari Ashtiani, P., Ghiasabadi Farahani, Ma., & Moradi, I. (2022). The role of influencing factors on the moral perception of consumers and the creation of sustainable value in the selection of zero-waste products. Green Management Quarterly, 2(4), 83-104. (In Persian)
Ghiasabadi Farahani, M., Ghafari Ashtiani, P., Gholipour Fereydoni, Sh., Shababi, H. (2021). Identifying factors affecting the willingness to buy green packaging, Packaging Science and Technology, 12(45), 1-16. (In Persian)
Ghorbanian Gazafroudi, M. S.., Saeedirad, F., Kheiri, B., & Aligholi, M. (2018). Investigating the effect of consumers' moral philosophies (idealism, egoism, and materialism) on their perceived unethical marketing, Business Management, 10(4): 921-905. (In Persian)
Hamidianpour, Fakhrieh.; Yazidi, Hamid. (2017). Investigating the effect of consumers' perception of online retail ethics on brand equity, Business Strategies, 25(11): 146-163. [Persian]
Javed, M. K., Degong, M., & Qadeer, T. (2019). Relation between Chinese consumers’ ethical perceptions and purchase intentions. Asia Pacific Journal of Marketing and Logistics.
Joshi, Y., & Rahman, Z. (2015). Factors affecting green purchase behaviour and future research directions. International Strategic management review, 3(1-2), 128-143. [Persian]
Ketelsen, M., Janssen, M., & Hamm, U. (2020). Consumers’ response to environmentally-friendly food packaging-A systematic review. Journal of Cleaner Production, 254, 120123.
Leonidou, L., Thomas A. Fotiadis b, Paul Christodoulides c, Stavroula Spyropoulou d, Constantine S.Katsikeas., (2015)., “Environmentally Friendly Export Business Strategy: Its Determinants and Effects on Competitive Advantage and Performance”., International Business Review., Vol 24., PP: 798-811.
Nadeem, W., Juntunen, M., Shirazi, F., & Hajli, N. (2020). Consumers’ value co-creation in sharing economy: The role of social support, consumers’ ethical perceptions and relationship quality. Technological Forecasting and Social Change, 151, 119786.
Naibzadeh, Shahnaz.; Jafarian, Haniyeh. (2018). The impact study of ethical ideologies on consumer evaluation of the product and company regarding the mediating role of the organization's social responsibility, Marketing Management, 14(42): 42-23. [Persian]
Nasimi, M. A., & Pali, S.. (2021). The effect of ethical perceptions on purchase intention with the role of consumer identification with the organization and trust in the brand (case study: Samsung mobile phone customers). Marketing Management, 16(52), 41-65. (In Persian)
Purwanto, R. M., Mukharrom, T., Zhilyakov, D. I., Pamuji, E., & Shankar, K. (2019). Study the importance of business ethics and ethical marketing in digital era. Journal of Critical Reviews, 6(5), 150-154.
Safari, M., Soleimani, M., & Ghobadnia, H. (2016). A conceptual model to explain ethical marketing in internet consumer's purchase intention according to electronic trust symbol, Business Management Explorations, 9(18): 43-60. (In Persian)
Shirkhodai, M., & Ehsani, B. (2018). Consumer perception of corporate unethical behavior and its consequences: determining the role of egoism and idealism, Ethics in Science and Technology, 14(3): 115-108. (In Persian)
Van Quaquebeke, N., Becker, J. U., Goretzki, N., & Barrot, C. (2019). Perceived ethical leadership affects customer purchasing intentions beyond ethical marketing in advertising due to moral identity self-congruence concerns. Journal of business ethics, 156(2), 357-376.