طراحی الگوی ادراک اخلاقی مصرف کنندگان در خرید محصولات پسماند صفر

نوع مقاله : برگرفته از پایان نامه و رساله

نویسندگان

1 کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، گرایش بازاریابی، دانشکده علوم انسانی، ایلام، ایران.

2 دانشیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ایلام، ایلام، ایران.

10.22034/cbsj.2025.63795

چکیده

این پژوهش با هدف تبیین مدل الگوی ادراک اخلاقی مصرف کنندگان در خرید محصولات پسماند صفر انجام پذیرفته است. روش پژوهش حاضر از نوع کیفی و گراندد تئوری می‌باشد و سعی در شناسایی مولفه های ادراک اخلاقی مصرف کنندگان در خرید محصولات پسماند صفر و تشخیص مهمترین و اثرگذارترین آنها شده است. برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش نظام مند استفاده شده و دارای سه رویه کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری انتخابی است. جامعه آماری پژوهش شامل 12 نفر از متخصصین و خبرگان (در رشته های مدیریت بازرگانی، مدیریت بازاریابی و محیط زیست) می‌باشد که با استفاده از روش گلوله برفی و قضاوتی هدفمند انتخاب گردیده اند. در این پژوهش با 12 نفر مصاحبه شده که از مصاحبه ده به بعد تکرار در اطلاعات دریافتی مشاهده شده است، اما برای اطمینان تا مصاحبه 12 ادامه یافت، مصاحبه یازده و دوازده به طور کامل تکرار اطلاعات مصاحبه های قبلی بوده است. روایی و پایایی مصاحبه ها مورد بررسی قرار گرفته و قابل قبول بوده است. برای تجزیه و تحلیل داده های کیفی پژوهش از گراندد تئوری با استفاده از نرم افزار Atlas-Ti استفاده شد. نتایج پژوهش نشان می‌دهد که ادراک اخلاقی مصرف کنندگان حول مقوله محوری قرار دارد که تحت تاثیر شرایط علی شکل می‌گیرد. این فرآیند با شرایط علی از جمله استاندارد اخلاقی آغاز می‌گردد و موجب شکل گیری معانی می‌شود، این معانی با استفاده از راهبردها (تلاش شناختی اخلاقی) و پیامدها (قصد خرید، رضایتمندی و هویت پذیری مصرف کننده) قوت می‌گیرد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Designing a pattern of consumers' ethical perception in buying zero waste product

نویسندگان [English]

  • alireza rezaei 1
  • esfandyar mohammadi 2
1 MSc. Of Business Administration, Marketing Department, Faculty of Human Sciences, Ilam, Iran.
2 Associate Profcssor, Faculty of Litcraturc and Humanities, Ilam University, Ilam, Iran.
چکیده [English]

This research was conducted with the aim of explaining the model of ethical perception of consumers in purchasing zero-waste products. The current research method is qualitative and grounded theory, and it tries to identify the components of consumers' moral perception in purchasing zero waste products and identify the most important and effective ones. A systematic method was used to analyze the data and it has three procedures: open coding, central coding, and selective coding. The statistical population of the research includes 12 specialists and experts (in the fields of business management, marketing management and environment) who were selected using the snowball method and targeted judgment. In this research, 12 people were interviewed, and from the 10th interview onwards, repetition was observed in the received information, but to be sure, it continued until the 12th interview, the eleventh and twelfth interviews were completely repetition of the information. The validity and reliability of the interviews have been examined and found to be acceptable. Grounded theory was used to analyze qualitative research data using Atlas-Ti software. The results of the research show that the moral perception of consumers is based on a central category that is formed under the influence of causal conditions. This process begins with causal conditions, including ethical standards, and causes the formation of meanings, these meanings are strengthened by using strategies (ethical cognitive effort) and consequences (purchase intention, satisfaction, and consumer identification).

کلیدواژه‌ها [English]

  • moral perception
  • consumer identifiability
  • purchase intention