مدل سازی عوامل موثر بر ایفای نقش مشتری بر نوآوری و توسعه محصولات کاشی و سرامیک ایران: رویکرد کمی مبتنی بر معادلات ساختاری

نوع مقاله : برگرفته از پایان نامه و رساله

نویسندگان

1 مدیر عامل شرکت دیجی کاشی یزد

2 استاد یار دانشکده مهندسی پیشرفت دانشگاه علم و صنعت ایران

10.22034/cbsj.2024.138594.2485

چکیده

تأثیر عوامل مختلف بر ایفای نقش مشتری در نوآورى و توسعه محصول جدید بنگاه به شدت متأثر از شرایط زمینه اى است. با توجه به اهمیت اقتصادى و راهبردى صنعت کاشی و سرامیک، این مقاله کوشــیده اســت عوامل مؤثر بر ایفای نقش مشتری در نوآوری و توسعه محصولات این بخش را مدلســازى نماید. بدین منظور، پیمایشــی با مشــارکت مدیران 160 پروژه توسعه محصول جدید در 18 شرکت فعال در این حوزه به عنوان نمونه آمارى انجام شــده اســت و ســپس دادههاى به دست آمده با تکیه بر چارچوب معادلات ســاختارى و با به کارگیرى روش حداقل مربعات جزئی (PLS) مدلسازى شده اند. بر اساس یافته ها، اگرچه هر دو دسته عوامل درون بنگاهی و برون بنگاهی از تأثیر معنادارى بر ایفای نقش مشتری در نوآورى و توسعه محصول بنگاه برخوردارند؛ میزان تأثیرگذارى عوامل برون بنگاهی بیشــتر اســت. همچنین ذیل عوامل برون بنگاهی، پیامد های بازار شامل عملکرد رقابتی و برتری رقابتی و در میان عوامل درون بنگاهی، پیامد های عملیاتی شامل کیفیت فنی و سرعت نوآوری بیشترین تاثیر را بر ایفای نقش مشتری در توسعه محصول جدید و عملکرد نوآورى بنگاه دارند. از آنجا که عوامل برون بنگاهی عمدتاً خارج از کنترل بنگاهها و مدیران آنها بوده و بیشتر متأثر از سیاستهاى دولت هستند، تأثیر بالاى این دسته از عوامل، مؤید نقش مهم سیاســتگذاران در این زمینه اســت؛ چراکه آنها قادرند با طراحی و اجراى سیاستهاى کارآمد، تأثیر قابل توجهی بر ایفای نقش مشتری در توسعه محصول و عملکرد نوآورى بنگاههای کاشی و سرامیک داشته باشند

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Modeling the factors affecting the customer's role in the innovation and development of Iranian tile and ceramic products: A quantitative approach based on structural equations

نویسندگان [English]

  • alireza vala 1
  • mehrdad kermani 2
  • javad mashayekh 2
1 Managing Director of Digi Kashi Yazd Company
2 Assistant Professor, Faculty of Advancement Engineering, Iran University of Science and Technology
چکیده [English]

The effect of various factors on the role of the customer in the innovation and development of the company's new product is strongly influenced by the background conditions. Considering the economic and strategic importance of the tile and ceramic industry, this article has tried to model the factors affecting the role of the customer in the innovation and development of the products of this sector. For this purpose, a survey was conducted with the participation of the managers of 160 new product development projects in 18 companies active in this field as a statistical sample, and then the obtained data were modeled based on the framework of structural equations and using the partial least squares (PLS) method. have became. According to the findings, although both internal and external factors have a significant effect on playing the role of the customer in the innovation and development of the company's product; The influence of external factors is more. Also, among the external factors, the market consequences including competitive performance and competitive superiority, and among the internal factors, operational consequences including technical quality and speed of innovation have the greatest impact on playing the role of the customer in the development of new products and the innovation performance of the company. Since external factors are mostly outside the control of companies and their managers and are more affected by government policies, the high influence of this group of factors confirms the important role of policymakers in this field;

کلیدواژه‌ها [English]

  • Playing the role of the customer، innovation performance، structural equation modeling، new product development
  • ceramic tiles