بررسی اثر کیفیت اطلاعات درک شده و ریسک درک‌شده بر قصد خرید واحدهای ساختمانی مسکونی با در نظر گرفتن نقش واسط تبلیغات دهان به دهان الکترونیکی در رسانه های اجتماعی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار، گروه مدیریت، دانشکده علوم اداری و اقتصادی، دانشگاه فردوسی ، مشهد، ایران.

2 کارشناس ارشد، مدیریت امور شهری، گروه مدیریت، دانشکده علوم اداری و اقتصادی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران

10.22034/cbsj.2024.63360

چکیده

صنعت ساختمان یکی از مهم ترین صنایع هر کشوری محسوب می شود و پیشرفت این صنعت بر رشد و توسعه اقتصادی اثر گذار است. از طرف دیگر طی چند سال اخیر، رسانه های اجتماعی رشد بسیار چشمگیری داشته اند. به طور مشخص تعداد زیادی از صفحات در رسانه اجتماعی اینستاگرام در معرفی پروژه های ساختمانی مورد استفاده قرار گرفته اند. لذا هدف این پژوهش بررسی عوامل موثر بر قصد خرید کاربرانی است که تبلیغات واحدهای مسکونی را در صفحات رسانه اجتماعی اینستاگرام مشاهده می کنند. جامعه‌ی این پژوهش را شهروندان شهر مشهد در مناطق متوسط و متوسط به بالای شهر مشهد تشکیل می‌دهد که نامعلوم در نظر گرفته می شود. نمونه گیری با استفاده از روش غیر احتمالی در دسترس انجام گردید. مدل این پژوهش با 396 پاسخ نامه معتبر مورد بررسی قرار گرفت. داده‌ها از طریق پرسشنامه‌ جمع‌آوری شد. روایی ابزار به روش محتوایی و صوری مورد تأیید قرار گرفت. برای تعیین پایایی پرسشنامه از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد و تایید گردید. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم‌افزارهای SPSS18 و AMOS و روش مدل معادلات ساختاری انجام شد. نتایج نشان داد که کیفیت اطلاعات درک‌شده و تبلیغات دهان به دهان الکترونیکی در رسانه اجتماعی اینستاگرام بر قصد خرید واحدهای مسکونی اثر مثبت و معنی‌داری دارد؛ ریسک درک‌شده بر قصد خرید واحدهای مسکونی تبلیغ شده در صفحات اینستاگرام اثر منفی و معنی‌داری دارد. هم‌چنین، تبلیغات دهان به دهان الکترونیکی رابطه‌ی بین کیفیت اطلاعات درک‌شده و ریسک درک‌شده با قصد خرید واحدهای مسکونی را میانجی‌گری می‌کند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Investigating the effect of perceived information quality and perceived risk on the intention to purchase residential building units by considering the role of electronic word-of-mouth advertising in social media

نویسندگان [English]

  • Alireza Hadadian 1
  • Mohammad Hasan Bilondi 2
1 Assistant Professor, Department of Management, Faculty of Economics and Administrative Sciences, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran
2 Master's Degree, Urban Management, Faculty of Economics and Administrative Sciences, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, IRAN
چکیده [English]

The construction industry is one of the most important industries in any country. Many industries are dependent on the construction industry, On the other hand, during the last few years, social media has grown significantly. In particular, a large number of pages on the Instagram social media have been used to introduce construction projects. Therefore, the purpose of this research is to investigate the factors affecting the purchase intention of users who see advertisements of residential units on Instagram social media pages. The population of this research is formed by the citizens of Mashhad city in the middle and upper middle areas. The model of this research was examined with 396 valid responses. The data was collected through a questionnaire, its validity was confirmed by means of content and form. Cronbach's alpha coefficient was used to determine the reliability of the questionnaire, and based on this, coefficient of all questionnaire variables was above 0.7, which indicates the high reliability of the questionnaire. Analysis of research data was done using SPSS18 and AMOS software and structural equation modeling method. The results showed that the quality of perceived information and electronic word-of-mouth advertising on Instagram social media have a positive and significant effect on the intention to purchase residential units; And the perceived risk has a negative and significant effect on the intention to purchase residential units advertised on Instagram pages. Also, electronic word-of-mouth advertising mediates the relationship between perceived information quality and perceived risk with the intention to purchase residential units.

کلیدواژه‌ها [English]

  • «Instagram»
  • «electronic word-of-mouth advertising»
  • »social media»
  • « perceived risk»
  • «perceived information quality»
حسینی، فهیمه؛ خلیلی، فرزانه و لطفی، رسول )1397(. تاثیر تبلیغات دهان به دهان الکترونیکی بر قصد خرید مجدد با
نقش میانجی تعهد و اعتماد الکترونیکی )مطالعه موردی: تلفن همراه سامسونگ در تهران(. مطالعات مدیریت و حسابداری، 4 )1(، .236-250
صداقی، حسین و خلیلی، فرزانه )1394(. تاثیر تبلیغات تلویزیونی بر اقدام خرید مشتریان )مورد مطالعه: مشتریان روغن لادن(. دومین کنفرانس بین المللی آینده پژوهی، مدیریت و توسعه اقتصادی.
ناصرنصیر، اکبر و مارکوسیان، شوبرت )1395(. تاثیر ریسک ادراک شده و اعتماد مشتریان بر خرید آنلاین مشتریان فروشگاه اینترنتی. پارس مدیر، ،5 .80-8
Baber, H. (2017). Service Quality Perception and Its Impact on Customer Satisfaction in Islamic Banks of Malaysia. Malaysian Journal of Consumer and Family Economics, 1-18.
 
Bachleda, C., Fakhar, A., & Hlimi, L. (2012). Sunscreen purchase intention amongst young Moroccan adults. International Journal of Academic Research in Business and Social Sciences2(5), 132.‏
 
Bauer, R. A. (1960). Consumer behavior as risk taking. In Proceedings of the 43rd National Conference of the American Marketing Assocation, June 15, 16, 17, Chicago, Illinois, 1960. American Marketing Association.‏
Belanche, D., Casaló, L. V., & Guinalíu, M. (2012). Website usability, consumer satisfaction and the intention to use a website: The moderating effect of perceived risk. Journal of retailing and consumer services19(1), 124-132.‏
Benbasat, I., & Barki, H. (2007). Quo vadis TAM? Journal of the association for information systems8(4), 7.‏ ‏
Chang, A., Hsieh, S. H., & Lin, F. (2013). Personality traits that lead members of online brand communities to participate in information sending and receiving. International Journal of Electronic Commerce, 17(3), 37-62.
 
Cheung, C. M., Lee, M. K., & Rabjohn, N. (2008). The impact of electronic word‐of‐mouth: The adoption of online opinions in online customer communities. Internet research.
Chiu, H. C., Hsieh, Y. C., & Kao, C. Y. (2005). Website quality and customer's behavioural intention: an exploratory study of the role of information asymmetry. Total Quality Management and Business Excellence16(2), 185-197.
De Magistris, T., & Gracia, A. (2008). The decision to buy organic food products in Southern Italy. British food journal.‏
 
G ao, J., Zhang, C., Wang, K., & Ba, S. (2012). Understanding online purchase decision making: The effects of unconscious thought, information quality, and information quantity. Decision Support Systems53(4), 772-781.
 
Ge, J., & Gretzel, U. (2018). Impact of humour on firm-initiated social media conversations. Information Technology & Tourism, 18(1), 61-83.
Gil-Cordero, E., Cabrera-Sánchez, J. P., & Arrás-Cortés, M. J. (2020). Cryptocurrencies as a financial tool: Acceptance factors. Mathematics, 8(11), 1974.
 
Hennig-Thurau, T., Gwinner, K. P., Walsh, G., & Gremler, D. D. (2004). Electronic word-of-mouth via consumer-opinion platforms: what motivates consumers to articulate themselves on the internet? Journal of interactive marketing18(1), 38-52.‏
Hocevar, K. P., Flanagin, A. J., & Metzger, M. J. (2014). Social media self-efficacy and information evaluation online. Computers in Human Behavior, 39, 254-262.
Hosseini, S. Khalili, F. and Lotfi, R. (2018). The effect of electronic word-of-mouth advertising on repurchase intention with the mediating role of electronic commitment and trust (Case study of Samsung mobile phones in Tehran). Management and Accounting Studies, (4)10, 250-236 (In Persian)
Huizingh, E. K. (2000). The content and design of web sites: an empirical study. Information & management37(3), 123-134.‏ ‏ ‏ ‏
 
Kim, N., & Kim, W. (2018). Do your social media lead you to make social deal purchases? Consumer-generated social referrals for sales via social commerce. International Journal of Information Management39, 38-48.‏‏
 
Kim, H., & Niehm, L. S. (2009). The impact of website quality on information quality, value, and loyalty intentions in apparel retailing. Journal of interactive marketing23(3), 221-233.
Lee, J. E., & Watkins, B. (2016). YouTube vloggers' influence on consumer luxury brand perceptions and intentions. Journal of Business Research, 69(12), 5753-5760.
Liao, L., & Huang, T. (2021). The effect of different social media marketing channels and events on movie box office: An elaboration likelihood model perspective. Information & Management, 58(7), 103481.
Mainardes, E. W., Portelada, P. H. M., & Damasceno, F. S. (2023). The Influence on Cosmetics Purchase Intention of Electronic Word of Mouth on Instagram. Journal of Promotion Management, 1-31
Munnukka, J., Karjaluoto, H., & Tikkanen, A. (2015). Are Facebook brand community members truly loyal to the brand? Computers in Human Behavior51, 429-439.‏
Nasir Nasir, A.and Markosian, Sh. (2016). The effect of perceived risk and customer trust on online shopping by online store customers. Pars Manager Marketing, 5, 88-80. (In Persian)
‏ Ross, M., Perkins, H., & Bodey, K. (2016). Academic motivation and information literacy self-efficacy: The importance of a simple desire to know. Library & information science research, 38(1), 2-9.
Sadaghi, H; Khalili, F. (2015).The effect of television advertising on the buying behavior (The case of: Ladan Oil Customers), Second international conference on futurology, management and economic development. (In Persian)
Silaban, P. H., Chen, W. K., Sormin, S., BP Panjaitan, Y. N., & Silalahi, A. D. K. (2023). How does electronic word of mouth on Instagram affect travel behaviour in Indonesia: A perspective of the information adoption model.Cogent Social Sciences, 9(1), 2163525.
Tajuddin, U. N. R. A., Hassan, L. F. A., Othman, A. K., & Razak, N. A. (2020). Electronic word-of-mouth (E-WOM), brand image and consumer purchase intention on healthcare products. Journal of Accounting Research, Organization and Economics3(1), 73-83.
Talwar, S., Talwar, M., Kaur, P., & Dhir, A. (2020). Consumers’ resistance to digital innovations: A systematic review and framework development. Australasian Marketing Journal (AMJ), 28(4), 286-299.
Thakur, R., & Srivastava, M. (2014). Adoption readiness, personal innovativeness, perceived risk and usage intention across customer groups for mobile payment services in India. Internet Research.
Van Slyke, C., Shim, J. T., Johnson, R., & Jiang, J. J. (2006). Concern for information privacy and online consumer purchasing. Journal of the Association for Information Systems, 7(6), 1.