تدوین الگوی استراتژی های بازاریابی رسانه های اجتماعی در جهت افزایش عجین شدن مشتریان

نوع مقاله : برگرفته از پایان نامه و رساله

نویسندگان

1 گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران

2 کارشناسی ارشد، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.

3 گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.

10.22034/cbsj.2024.63234

چکیده

امروزه استفاده از رسانه‌های اجتماعی در توسعه مشاغل وکسب‌وکارها اهمیت بالایی پیدا کرده است. افراد، مدیران و رهبران کسب-وکار درصدد بالا بردن درگیری و عجین شدن مشتریان در رسانه‌های اجتماعی خود می‌باشند. این امر نه تنها در باب شرکت‌ها و کسب‌وکارهای بزرگ صادق است بلکه همچنین در مشاغل کوچک و ابتدایی‌ترین مراحل رشد آنان نیز ضروری می‌باشد(همانند مشاغلی که در اینستاگرام ایجاد شده است) ؛ از این رو پژوهش حاضر با هدف تدوین الگوی استراتژی‌های بازاریابی رسانه‌های اجتماعی درجهت افزایش عجین‌شدن مشتریان در صنایع چرم صورت پذیرفت. پژوهش حاضر در زمره پژوهش‌های کیفی با روش تحلیل محتوا می‌باشد. روش نمونه‌گیری بصورت قضاوتی و هدفمند بوده و به منظور گردآوری داده‌ها 10 مصاحبه نیمه ساختار-یافته با مسئولان و استراتژیست‌های رسانه‌های اجتماعی برندهای ممتاز در صنعت چرم صورت پذیرفت. بر اساس تجزیه‌ و تحلیل‌ داده‌ها، 6 تم اصلی و 20 تم فرعی استخراج گردید. همچنین مدلی به منظور الگوی عجین‌شدن مشتریان با برند ارائه گردید. بر اساس یافته‌های پژوهش، استفاده از بستر و پلتفرم مرتبط (شامل 2 مضمون فرعی)، بالا نگه‌داشتن صفحه مجازی (شامل 4 مضمون فرعی)، سنجش میزان عملکرد (شامل 3 مضمون فرعی)، استفاده هدفمند از رسانه‌های اجتماعی (شامل 3 مضمون فرعی)، مقابله با چالش‌ها (شامل 6 مضمون فرعی) و تمرکز بر نقاط قوت (شامل 2 مضمون فرعی) استراتژی‌های اصلی کشف-شده به منظور افزایش عجین‌شدن مشتریان در رسانه‌های اجتماعی بودند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Formulating the Model of Social Media Marketing Strategies to Increase Customer Engagement

نویسندگان [English]

  • hossein norouzi 1
  • Shahrzad Ansari 2
  • Niloufar Abbaspour 3
1 Dep. of Business management, Faculty of Management, Kharazmi University, Tehran, Iran
2 Ms.c., Business Management Dep., Faculty of Management, Kharazmi University, Tehran, Iran.
3 Faculty of Management,Kharazmi University, Tehran, Iran
چکیده [English]

Nowadays, the use of social media has become very important in the development of businesses. Managers and business leaders are trying to increase the engagement of customers in their social media. This is not only true for large companies and businesses, but it is also necessary for small businesses and the most basic stages of their growth (such as the businesses created based on Instagram); Therefore, the current research was conducted with the aim of formulating a pattern of social media marketing strategies to increase the engagement of customers in the leather industry. The present research is among the qualitative researches with content analysis method. The sampling method was judgmental and purposeful, and in order to collect data, 10 semi-structured interviews were conducted with social media officials and strategists of premium brands in the leather industry. Based on data analysis, 6 main themes and 20 sub-themes were extracted. Also, a model was presented in order to model customers' association with the brand. Based on the findings of the research, using the relevant platform (including 2 sub-themes), keeping up the virtual page (including 4 sub-themes), measuring performance (including 3 sub-themes), targeted use of social media (including 3 sub-theme), coping with challenges (including 6 sub-themes) and focusing on strengths (including 2 sub-themes) were the main strategies discovered in order to increase customer engagement in social media.

کلیدواژه‌ها [English]

  • marketing strategy
  • Social media marketing
  • social media marketing strategy
  • customer engagement
اکبری، محسن؛ اسماعیل‌پور، رضا؛ رضوی، حامد و حاتمی‌نژاد، محمد (1400). ایحاد وفاداری گردشگری فرهنگی: تاثیر تجربه ماندگار شهر، ارتباط فرهنگی و مشارکت گردشگران شهر ماسوله. دانش شهرسازی، 5 (2)، 113-132.
امینیان، مقداد؛ باقری، سیدمحمد و روح­الامینی، مهدی (1400). تبیین مدل روابط ساختاری میان بازاریابی شبکه‌های اجتماعی و رفتار مشتری در جهت ارتقای برند در صنعت لبنیات (مورد مطالعه: شرکت کاله در شبکه‌های اجتماعی). تحقیقات بازاریابی نوین، 11 (2)، 224-199.
پناهنده، امیرحسین؛ حسن­قلی­پور، طهمورث؛ بودلایی، حسن و میرا، سیدابوالقاسم (1400). استراتژی­های بازاریابی مبتنی بر رسانه­های اجتماعی در کسب­وکارهای کوچک فعال در زمینه گردشگری. تحقیقات بازاریابی نوین، 11 (1)، 201-216.
خالقی، عاطفه؛ معینی، حسین و جامی‌پور، مونا (1398). شناسایی و رتبه‌بندی فرصت‌ها و چالش‌های بازاریابی رسانه‌های اجتماعی. تحقیقات بازاریابی نوین، 9 (1)، 69-88.
خالوزاده‌مبارکه، سجاد؛ مانیان، امیر و حسن­قلی­پوریاسوری، طهمورث (1398). طراحی مدل ارتقای تجربه و پاسخ مشتری با استفاده از بازاریابی رسانه‌های اجتماعی. مطالعات رفتار مصرف­کننده، 6 (1)، 287-309.
خواستار، حمزه (1388). ارائه روشی برای مصاحبه پایایی مرحله کدگذاری در مصاحبه­های پژوهشی. روش­شناسی علوم انسانی، 15 (58)، 161-174.
خورشیدی‌ماسوله، امین؛ اکبری، محسن و کاظمی‌نیا، آزاده (1399). بررسی تاثیر ادغام در جامعه برندی مبتنی بر رسانه اجتماعی بر رفتار مشتریان. مطالعات فرهنگی و ارتباطات، 17 (63)، 291-317.
ساجدی­فر، علی­اصغر و دهدشتی‌شاهرخ، زهره (1399). شناسایی پیش‌زمینه‌ها و بازدارنده‌های درگیری مشتریان با برند در رسانه‌های اجتماعی در صنعت بانکداری. مطالعات بین­رشته­ای در رسانه و فرهنگ، 10 (2)، 53-81.
عزیزی، شهریار و بسحاق، مریم (1391). شناسایی موانع توسعه فروش اینترنتی: رویکرد پژوهش آمیخته. پژوهش در مدیریت تولید و عملیات، 2 (3)، 111-126.
علیدوست ذوقی، پیمان؛ چیرانی، ابراهیم و آزاده­دل، محمدرضا (1400). بازاریابی رسانه‌های اجتماعی و هویت اجتماعی برند با تمرکز بر تعامل مشتری در فرآیند سرمایه‌گذاری. دانش سرمایه­گذاری، 10 (38)، 591-609.
قاسمیان‌صاحبی، علی؛ مشبکی‌اصفهانی، اصغر و خدادادحسینی، سیدحمید (1397). بررسی وفاداری به برند، از طریق عجین‌شدن مشتری در جوامع برند آنلاین (موردمطالعه: کاربران اینستاگرام). مدیریت برند، 5 (1)، 13-34.
لبافی، سمیه؛ روشندل‌اربطانی، طاهر و محمدی، داود (1396). بررسی نقش شبکه‌های اجتماعی در بازاریابی با استفاده از چارچوب تیلور و اوکازاکی. مطالعات رسانه­ای، 12 (3)، 103-114.
ملک‌اخلاق، اسماعیل؛ اکبری، محسن و آل‌طه، سیدحسن (1395). حمایت ورزشی و تاثیر آن بر دلبستگی به برند و وفاداری مشتریان: مطالعه تیم والیبال کاله. مدیریت و توسعه ورزش، 5 (1)، 65-84.
نوروزی، حسین؛ سمیعی، محمد و رشنوادی، یعقوب (1399). شناسایی و تبیین راهبردهای ترفیع در رسانه‌های اجتماعی (مورد مطالعه: اینستاگرام)‏. تحقیقات بازاریابی نوین، 10 (3)، 119-140.
Alalwan, A. A., Rana, N. P., Dwivedi, Y. K., & Algharabat, R. (2017). Social media in marketing: A review and analysis of the existing literature. Telematics and Informatics, 34(7), 1177-1190.
Akbari, M., Esmaeilipour, R., Razavi, H., & Hataminejad, M. (2021). Creating Cultural Tourism Loyalty: The Effect of the Citys Lasting Experience, Cultural Connection and Tourist Participation in Masouleh. Urban Planning Knowledge, 5(2), 113-132. (In Persian)
Alidostzoghi, P., Chirani, E., & Azadedel, M. (2021). Social media marketing and brand social identity focusing on customer engagement in the investment process. Journal of Investment Knowledge, 10(38), 591-609. (In Persian)
Aminyan, M ., Bageri, S., & Rohoulamini, M. (2021). Explaining the Structural Relationship Model between Social Network Marketing and Customers’ Behavior towards Brand Promotion in the Dairy Industry (Case Study: Kalleh Company at Social Networks). New Marketing Research Journal, 11(2), 199-224. (In Persian)
Ananda, Artha Sejati, Ángel Hernández-García, and Lucio Lamberti. "N-REL: A (2016) comprehensive framework of social media marketing strategic actions for marketing organizations." Journal of Innovation & Knowledge 1.3: 170-180.
Azizi, S., & Boshagh, M. (2012). Internet Selling Expansion Inhibitors. Research in  Production and Operations Management, 2(3), 111-126. (In Persian)
Braun, V., & Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative research in psychology, 3(2), 77-101.
Brooks, N., & Simkin, L. (2017). Measuring marketing effectiveness: An agenda for SMEs. The marketing review, 11(1), 3-24.
Calderón-Monge, E., & Ramírez-Hurtado, J. M. (2021). Measuring the consumer engagement related to social media: the case of franchising. Electronic Commerce Research. doi: 10.1007/s10660-021-09463-2.
Castillo, A., Benitez, J., Llorens, J., & Luo, X. (2021). Social media-driven customer engagement and movie performance: Theory and empirical evidence. Decision Support Systems, 145, 113516. doi: https://doi.org/10.1016/j.dss.2021.113516.
Chen, H., & Lee, Y. J. (2018). Influence college-aged young consumers' receptivity of Snapchat advertising. International Journal of Mobile Communications, 16(6), 697-714.
David, F. R. (2011). Strategic management concepts and cases: Prentice hall.
De Oliveira Santini, F., Ladeira, W. J., Pinto, D. C., Herter, M. M., Sampaio, C. H., & Babin, B. J. (2020). Customer engagement in social media: a framework and meta-analysis. Journal of the Academy of Marketing Science, 48(6), 1211-1228.
De Silva, T. M. (2020). Building relationships through customer engagement in Facebook brand pages. Marketing Intelligence & Planning, 38(6), 713-729.
Dolan, R., Conduit, J., Fahy, J., & Goodman, S. (2017). Social media: communication strategies, engagement and future research directions. International Journal of Wine Business Research, 29(1), 2-19.
Garg, P., Gupta, B., Dzever, S., Sivarajah, U., & Kumar, V. (2020). Examining the Relationship between Social Media Analytics Practices and Business Performance in the Indian Retail and IT Industries: The Mediation Role of Customer Engagement. International Journal of Information Management, 52, 102069.
Ghasemian Sahebi, A., Moshabaki, A., &  khodadad hosseini, S. H. (2019). Investigating Brand loyalty through Customer Engagement in Online Brand Communities (A Case study of Instagram users). Quarterly Journal of Brand Management, 5(1), 13-34. (In Persian)
Hamilton, M., Kaltcheva, V. D., & Rohm, A. J. (2016). Social media and value creation: The role of interaction satisfaction and interaction immersion. Journal of Interactive Marketing, 36, 121-133.‏
Hollebeek, L. D., Srivastava, R. K., & Chen, T. (2019). S-D logic–informed customer engagement: integrative framework, revised fundamental propositions, and application to CRM. Journal of the Academy of Marketing Science, 47(1), 161-185.
Islam, J. U., & Rahman, Z. (2016). Examining the effects of brand love and brand image on customer engagement: An empirical study of fashion apparel brands. Journal of global fashion marketing, 7(1), 45-59.
Jacobson, J., Gruzd, A., & Hernández-García, Á. (2020). Social media marketing: Who is watching the watchers? Journal of Retailing and Consumer Services, 53, 101774.
Jung, W.-J., Yang, S., & Kim, H.-W. (2020). Design of sweepstakes-based social media marketing for online customer engagement. Electronic Commerce Research, 20(1), 119-146.
Khaleghi, A., Moeini, H., & Jamipour, M. (2019). Identifying and Ranking the Challenges and Opportunities of Social Media Marketing. New Marketing Research Journal, 9(1), 69-88. (In Persian)
Khalouzadeh Mobarakeh, S., Manian, A., & Hasangholipour Yasori, T. (2019). Designing a customer experience and response improvement model using social media marketing. Consumer Behavior Studies Journal, 6(1), 287-309. (In Persian)
Khastar, H. (2009). A Method for Calculating Coding Reliability in Qualitative Research Interviews. Methodology of Social Sciences and Humanities, 15(58), 161-174. (In Persian)
Khorshidi, A., Akbari, M., & Kaziminia, A. (2021). Investigating the Impact of Integration in the Social Media based Brand Community on Consumer Behaviors. Quarterly of Cultural Studies & Communication, 17(63), 291-317. (In Persian)
Kumar, V., Rahman, Z., Kazmi, A. A., & Goyal, P. (2012). Evolution of Sustainability as Marketing Strategy: Beginning of New Era. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 37, 482-489.
Labafi, S., Roshandel Arbatani, T., & Mohammadi, D. (2018). Role of Social Network in marketing; use of the Taylor and Okazaki framework (Case Study). Media Studies, 12(3), 103-114. (In Persian)
Lamberton, C., & Stephen, A. T. (2016). A Thematic Exploration of Digital, Social Media, and Mobile Marketing: Research Evolution from 2000 to 2015 and an Agenda for Future Inquiry. Journal of Marketing, 80(6), 146-172.
Li, F., Larimo, J., & Leonidou, L. C. (2021). Social media marketing strategy: definition, conceptualization, taxonomy, validation, and future agenda. Journal of the Academy of Marketing Science, 49(1), 51-70.
Liu, X., Shin, H., & Burns, A. C. (2021). Examining the impact of luxury brand's social media marketing on customer engagement​: Using big data analytics and natural language processing. Journal of Business Research, 125, 815-826.
Malekakhlagh, I., Akbari, M., & Alehtaha, S. H.  (2016). Sport Sponsorship and Its Effect on Brand Attachment and Customer Loyalty: A Case Study on Kaleh's Volleyball Team. Sport Management and Development, 5(1), 65-84. (In Persian)
Morgan, N. A., Whitler, K. A., Feng, H., & Chari, S. (2019). Research in marketing strategy. Journal of the Academy of Marketing Science, 47(1), 4-29. doi: 10.1007/s11747-018-0598-1.
Naylor, R. W., Lamberton, C. P., & West, P. M. (2012). Beyond the “like” button: The impact of mere virtual presence on brand evaluations and purchase intentions in social media settings. Journal of marketing, 76(6), 105-120.
Norouzi, H., Samiei, M., & Rashnavadi, Y. (2020). Identification and Explanation of Promotion Strategies in Social Media ‎(Case Study: Instagram)‎. New Marketing Research Journal, 10(3), 119-140. (In Persian)
Panahandeh, A. H., Hasangolipour, T., Boudlaei, H., & Mira, S. (2021). Social Media-Based Marketing Strategies in Active Small Businesses in the Field of Tourism. New Marketing Research Journal, 11(1), 201-216. (In Persian)
Rapp, A., Beitelspacher, L. S., Grewal, D., & Hughes, D. E. (2013). Understanding social media effects across seller, retailer, and consumer interactions. Journal of the Academy of Marketing Science, 41(5), 547-566.
Ray, K., & Sharma, M. (2020). Qualitative study of challenges and strategies of Indian IT organizations toward global branding. Benchmarking: An International Journal, 27(2), 708-731.
Sajadifar, A., & Dehdashti, Z. (2021). Identifying the antecedents and barriers of customers brand engagement on social media in the banking industry. Institute For Humanities And Cultural Studies, 10(2), 53-81. (In Persian)
Schoenbrunner, A., Gosman, A., & Bajaj, A. K. (2019). Framework for the Creation of Ethical and Professional Social Media Content. Plastic and Reconstructive Surgery, 144.
Shawky, S., Kubacki, K., Dietrich, T., & Weaven, S. (2020). A dynamic framework for managing customer engagement on social media. Journal of Business Research, 121, 567-577.
Syrdal, H. A., & Briggs, E. (2018). Engagement with social media content: A qualitative exploration. Journal of Marketing Theory and Practice, 26(1-2), 4-22.
Tarsakoo, P., & Charoensukmongkol, P. (2020). Dimensions of social media marketing capabilities and their contribution to business performance of firms in Thailand. Journal of Asia Business Studies, 14(4), 441-461.
Tsimonis, G., & Dimitriadis, S. (2014). Brand strategies in social media. Marketing Intelligence & Planning, 32(3), 328-344.
Umunna, J. (2021). Social Media Marketing Strategies for Increasing Customer Engagement. Walden University.
Varadarajan, R. (2010). Strategic marketing and marketing strategy: domain, definition, fundamental issues and foundational premises. Journal of the Academy of Marketing Science, 38(2), 119-140.
Vinerean, S., & Opreana, A. (2021). Measuring Customer Engagement in Social Media Marketing: A Higher-Order Model. Journal of Theoretical and Applied Electronic Commerce Research, 16(7), 2633-2654.
Voorveld, H. A. M., van Noort, G., Muntinga, D. G., & Bronner, F. (2018). Engagement with Social Media and Social Media Advertising: The Differentiating Role of Platform Type. Journal of Advertising, 47(1), 38-54.
 Wang, Z., & Kim, H. G. (2017). Can Social Media Marketing Improve Customer Relationship Capabilities and Firm Performance? Dynamic Capability Perspective. Journal of Interactive Marketing, 39, 15-26.