مدلسازی مدیریت ارتباط با مشتری در بانکداری‌الکترونیک با رویکرد نگاشت‌فازی و شبکه‌های عصبی حافظه دو‌سویه انجمنی (موردمطالعه: بانک سپه و بانکهای ادغامی)

نوع مقاله : برگرفته از پایان نامه و رساله

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مدیریت فناوری اطلاعات، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

2 استادیار گروه مدیریت دولتی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.

3 استادیار گروه مدیریت صنعتی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.

10.22034/cbsj.2024.63231

چکیده

تحقیق حاضر با هدف مدل‌سازی پویای مدیریت ارتباط با مشتری در بانکداری الکترونیک در بانک سپه و بانکهای ادغامی صورت پذیرفته و از چارچوب مفهومی شناسایی شده در مورد مطالعه استفاده‌ گردیده است. جامعـةآماری خبرگان فعال در امور مشتریانِ بانک سپه و بانکهای ادغامی بوده و نمونه‌ای شامل 14 نفر با روش نمونه گیری هدفمند قضاوتی انتخاب شده است. برای سنجش ارتباط ابعاد و شاخص‌ها از نقشه شناختی فازی در قالب پرسشنامه‌ی ماتریس مقایسه زوجی استفاده شده و پایایی و روایی پرسشنامه ها به ترتیب با روش آزمون مجدد و روایی محتوایی لاوشه تایید گردیده‌اند. برای شبیه سازی در یک دوره زمانی مشخص و سنجش اعتبار مدل نیز از شبکه های عصبی حافظه دو سویه انجمنی در نرم افزار FCM Expert استفاده شده است. یافته های پژوهش نشان می دهد که «توسعه ارتباط با مشتری» محوری‌ترین و تأثیرگذار‌ترین و «نگهداری مشتری» تأثیرپذیرترین بُعد بوده و میزان اثرگذاری متقابلِ «شناسایی مشتری» و «توسعه ارتباط با مشتری» بر یکدیگر قابل توجه است. همچنین بُعد «مجذوب نمودن مشتری» بیشترین تأثیر را بر ابعاد «نگهداری مشتریان و توسعه‌ی ارتباط با مشتری» و بُعد «جلب توجه و اکتساب مشتری» نیز بیشترین تأثیر را بر ابعاد «مجذوب نمودن مشتری و نگهداری مشتریان» دارد. بر این اساس پیشنهاد می‌گردد مدیران بانک سپه‌ نسبت به مجدوب نمودن مشتریان در قالب برندسازی و اجرای کمپین‌های تبلیغاتی در نقاط تماس توجه ویژه‌ای نموده و علی‌رغم تأثیرگذاری و تأثیرپذیری کمِ بُعدِ «بازنگری ارتباط مشتری»، تأثیر مهم آن بر محوری‌ترین بُعد یعنی «توسعه ارتباط با مشتریان» مورد غفلت قرار نگیرد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Modeling Customer Relationship Management in Electronic Banking with Fuzzy Mapping and BAM Neural Networks Approach (Case Study: Sepah Bank and Merged Banks)

نویسندگان [English]

  • sayed mohammad reza vakil 1
  • kaveh teymoornejad 2
  • mahmood mohammadi 3
  • mohammad reza motadel 3
1 Ph.D. student in Information Technology Management, Faculty of Management, Central Tehran branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
2 Assistant Professor, Department of Government Management, Faculty of Management, Central Tehran branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
3 Assistant Professor, Department of Industrial Management, Faculty of Management, Central Tehran branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
چکیده [English]

The present research purpose has been dynamic modeling of customer relationship management in e-banking in Sepeh Bank and merged banks, and the conceptual framework identified in the case study was used. The statistical population is the experts in Sepah Bank's customer affairs, and a sample of 14 people has been selected through theoretical sampling method utilizing purposeful techniques. To measure the relationship between dimensions and indicators, fuzzy cognitive map was used in the form of pairwise comparison matrix questionnaire, and the reliability and validity of the questionnaires were confirmed by the test-retest method and the content validity with Lawshe method. For simulation in a certain period of time and measuring the validity of the model, Bidirectional Associative Memory(BAM) Neural Networks have been used in the FCM Expert software. The research findings show that "Customer Relationship Development" is the most central and influential and "Customer Retention" is the most affected dimension, and the mutual influence between "Customer Identification" and "Customer Relationship Development" is significant. Also, the "Customer Attraction" has the greatest impact on the "Customer Retention & Customer Relationship Development" and the "Customer Reach and Acquisition" has the greatest impact on the "Customer Attraction & Customer Retention". Based on these results, it is recommended that Sepah Bank managers pay special attention to customer attraction through branding and the implementation of advertising campaigns at contact points, and despite the low impact of the "Customer Relationship Review", its significant impact on the most central dimension, i.e. "Customer Relationship Development" should not be neglected.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Customer Relationship Management
  • e-Banking
  • Business Intelligence Tools
  • Fuzzy Cognitive Maps
  • Bidirectional Associative Memory Neural Networks
آذر، عادل؛ خدادادحسینی، سید حمید و صفری‌کهره، محمد (1400). تجزیه‌وتحلیل ارزش بلندمدت مشتری (CLV) به منظور بخش‌بندی و مدیریت سودآوری مشتریان (مورد مطالعه: یکی از بانک‌های تجاری ایران). پژوهش‌های مدیریت در ایران، 18 (4)، 110-87.
پاشایی، سجاد؛ عبدوی، فاطمه؛ بدری آذرین، یعقوب؛ سین سیمینیو، سالواتور و فیشنه، مجاهد (1399). طراحی و ارائه مدل ساختاری مناسب برای موفقیت مدیریت ارتباط با مشتریان در بخش خدمات اماکن ورزشی ایران: تحلیل مالتی‌متد. پژوهش‌های کاربردی در مدیریت ورزشی، 9 (3)، 41-56.
ترابی، فاطمه؛ رحیمی‌نیک، اعظم؛ اسماعیل‌پور، حسن و ودادی، احمد (1398). تبیین مدل رفتار خرید مصرف‌کننده در انتخاب محصولات لذت‌بخش با رویکرد آمیخته (مورد مطالعه: فروشگاه‌های زنجیره‌ای همواره تخفیف). مطالعات رفتار مصرف‌کننده، 6 (1)، 103-81.
جاوید، محمدرضا؛ نعمتی‌زاده، سینا و قاسمی، بهروز (1400). ارائه مدل توسعه سیستم مدیریت ارتباط با مشتری با تأکید بر استراتژی‌های بازاریابی دیجیتال (موردمطالعه: بانک شهر). اقتصاد و مدیریت شهری، ۹ (۳۴)، ۱۹-۳۶.
حیدری، صبا؛ طاهری‌کیا، فریز و ایمان‌خان، نیلوفر (1400). ارائه چارچوبی برای یکپارچه‌سازی مدیریت دانش مشتری و مدیریت ارتباط با مشتری در صنعت بانکداری. مدیریت بازرگانی، 13 (2)، 572-608.
خدادادحسینی، سیدحمید؛ الصبری، بشیر؛ مشبکی‌اصفهانی، اصغر و احمدی، پرویز (1399). طراحی مدل عملکرد بازاریابی بانک: تبیین نقش کیفیت خدمات بانکداری الکترونیک و استراتژی‌های مدیریت ارتباط با مشتری، با نقش تعدیل‌گر فرهنگ. راهبردهای بازرگانی، 16 (13)، 19-38.
خدادادحسینی، حمید؛ سمیعی، نیلوفر و احمدی، پرویز (1397). تأثیر بازاریابی رسانه‌های اجتماعی بر رفتار مصرف‌کنندگان؛ بررسی نقش ارزش ویژه برند، کیفیت رابطه برند و نگرش نسبت به برند. مطالعات رفتار مصرف‌کننده، 5 (1)، 37-59.
خواجه، فاطمه و شاهبندرزاده، حمید (1398). ارائه یک مدل براساس نقشه شناختی فازی جهت تحلیل عوامل اثرگذار بر رضایت مشتری ترمینال کانتینری (مورد مطالعه: اداره کل بنادر و دریانوردی استان بوشهر). پژوهشنامه مدیریت اجرایی، 10 (19)، 147-170.
رستگار، عباس علی و حکاکی، امیر (1399). تأثیر قابلیت‌های زیرساختی مدیریت دانش بر هوش تجاری با میانجی‌گری نوآوری باز در شرکت‌های تولیدی کوچک و متوسط. پژوهش‌های نوین در تصمیم‌گیری، 5 (1)، 119-139.
شکوهیار، سجاد؛ رضائیان، علی و بروفر، امیر (1400). شناسایی الگوی رفتاری مشتریان در بیمه عمر و تشکیل سرمایه با استفاده از تکنیک‌های داده‌کاوی. پژوهش‌های مدیریت در ایران، 20 (4)، 65-94.
شیخ عطار، محمدرضا؛ خواستار، حمزه و یوسفی زنوز، رضا (1397). ارائه و پیاده‌سازی مدل پیشگویی مبتنی بر هوش کسب‌وکار جهت تصمیم‌گیری تشخیص‌گرا: مطالعه موردی بنگاه‌های سرمایه‌گذاری جمعی. پژوهش‌های نوین در تصمیم گیری، 3 (2)، 175-195.
صداقت رستمی، محمدجعفر (1398). رابطه بانکداری الکترونیک با رضایت مشتریان شعب بانک ملت (مطالعه موردی: بانک ملت حوزه بهشهر). رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری، 3 (8)، 110-125.
صنایعی، علی و زارع، فهیمه (1393). ارزیابی تأثیر کیفیت ادراک‌شده از خدمات بانکداری سنتی بر پذیرش بانکداری الکترونیک توسط مشتریان (مطالعه موردی بر مشتریان شعب بانک ملت شهر اصفهان). مطالعات رفتار مصرف‌کننده، 2 (2)، 5-23.
عسگرنژادنوری، باقر؛ سلطانی، میلاد و بیگی‌فیروزی، الله یار (1400). عوامل موثر بر پذیرش فناوری بانکداری الکترونیک: رویکرد فراتحلیل. پژوهش‌های مدیریت در ایران، 25 (1)، 184-214.
غفوری آغمیونی، سمانه (1399). ارائه مدلی برای بهبود عملکرد بانکداری الکترونیکی براساس سیستم مدیریت ارتباط با مشتری. رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری، 4 (13)، 76-87.
قاسمی، احمدرضا و قبادیان، محمدرضا (1394). ترسیم و رتبه‌بندی سناریوهای آینده صنعت برق ایران با بهره‌گیری از نقشه شناختی فازی و تحلیل سناریو. مدیریت توسعه فناوری، 3 (1)، 101-134.
محجوبی‌فرد، آرش؛ افسر، امیر و بشیری‌موسوی سیدعلیرضا (1400). تحلیل ارزش مشتری در بانک با استفاده از تکنیک داده‌کاوی و تحلیل سلسله‌مراتبی فازی. پژوهش‌های مدیریت در ایران، 19 (1)، 23-43.
منظم، محمدرضا؛ لعل، فریدون؛ سرسنگی، ولی؛ فلاح مدواری، روح الله؛ نجفی، کامران و فلاح مدواری، علیرضا. (1396). طراحی و تعیین روایی و پایایی پرسشنامه «افزایش مدت زمان استفاده کارگران از وسایل حفاظت شنوایی براساس مدل بزنف (BASNEF MODEL)» . مجله دانشگاه علوم پزشکی ایلام، ۲۵ (۶)، ۲۱-۲۸.
وکیل، سیدمحمدرضا؛ تیمورنژاد، کاوه؛ معتدل، محمدرضا و محمدی، محمود (1401). ارائه چارچوب مفهومی مدیریت ارتباط با مشتری در بانکداری ‌الکترونیک با تأکید بر بکارگیری ابزارهای هوش ‌تجاری (مورد مطالعه: بانک سپه و بانک‌های ادغامی). پژوهش‌های مدیریت در ایران، 26 (1)، 271-246.
ویسی، هادی و غروی، عرفانه (1393). رویکرد مبتنی بر داده‌کاوی در مدیریت ارتباط با مشتری و بازاریابی. مطالعات رفتار مصرف‌کننده، 2 (2)، 25-44.
Abu Amuna, Y. M., Al Shobaki, M. J., Abu-Naser, S. S., & Badwan, J. J. (2017). Understanding Critical Variables for Customer Relationship Management in Higher Education Institution from Employees Perspective. International Journal of Information Technology and Electrical Engineering, 6(1), 10-16.
Al-Gasawneh, J. A., Anuar, M. M., Dacko-Pikiewicz, Z., & Saputra, J. (2021). The impact of customer relationship management dimensions on service quality. Polish Journal of Management Studies, 23, 24-44.
Asgarnezhad Nouri, B., Soltani, M., & Beigi firoozi, A. (2021). Factors Affecting the Adoption of Electronic Banking Technology: A Meta-Analytic Approach. Management Research in Iran, 25(1), 184-214. (In Persian)
Azar, A., Khodadad Hosseini, & Safari Kahreh, M. (2021). Customer Lifetime Value (CLV) Analysis for Customer Segmentation and Profitability Management: A Case Study of an Iranian Bank. Management Research in Iran, 18(4), 87-110. (In Persian)
Bağdatlı, M. E. C., Akbıyıklı, R., & Papageorgiou, E. I. (2017). A fuzzy cognitive map approach applied in cost–benefit analysis for highway projects. International Journal of Fuzzy Systems, 19(5), 1512-1527.
Cvijović, J., Kostić-Stanković, M., & Reljić, M. (2017). Customer relationship management in banking industry: Modern approach. Industrija, 45(3).
Dupond, Samuel (2019). A thorough review on the current advance of neural network structures. Annual Reviews in Control. 14: 200–230.
Ghafouri Aghmioni, S. (2020). Provide a model for improving e-banking performance based on customer relationship management system. Journal of new Research Approaches in Management and Accounting, 4 (33), 76-87. (In Persian)
Ghasemi, A. R., & Ghobadian, M. R. (2015). Drawing and rating scenarios of the future of Iran's power industry utilizes the fuzzy cognitive map and Scenario analysis. Journal of Technology Development Management, 3(1), 101-134. (In Persian)
Girchenko, T., Ovsiannikova, Y., & Girchenko, L. (2017). CRM system as a keystone of successful business activity. Knowledge-Economy Society: Management in the Face of Contemporary Challenges and Dilemmas, 4(3), 251-261.
Gopalsamy, S., & Gokulapadmanaban, S. (2021). Does Implementation of Customer Relationship Management (CRM) Enhance the Customer Loyalty? An Empirical Research in Banking Sector. Iranian Journal of Management Studies, 14(2), 401-417.
Guerola-Navarro, V., Oltra-Badenes, R., Gil-Gomez, H., & Gil-Gomez, J. A. (2021). Research model for measuring the impact of customer relationship management (CRM) on performance indicators. Economic Research-Ekonomska Istraživanja, 34(1), 2669-2691.
Hasheminejad, S. M. H., & Khorrami, M. (2018). Data mining techniques for analyzing bank customers: A survey. Intelligent Decision Technologies, 12(3), 303-321.
Heydari, S., TaheriKia, F., & ImanKhan, N. (2021). Developing a Framework to Integrate Customers’ Knowledge Management and Customer Relationship Management in the Banking Industry. Journal of Business Management, 13(2), 572-608. (In Persian)
Javid, M., NematiZadeh, S., & Ghasemi, B. (2021). Presenting Customer relationship management System Development Model with emphasis on digital marketing strategies (Case Study: Bank Shahr). Journal of Urban Economics and Management, 9(34), 19-36. (In Persian)
Khajeh, F., & Shahbandarzadeh, H. (2019). Presentation of a Model based on Fuzzy Cognitive Map for Analyzing the Factors Affecting the Customer Satisfaction of the Container Terminal (Case Study: Bushehr Province Department of Ports and Mnitime organization). Journal of Executive Management, 10(19), 147-170. (In Persian)
Khodadad Hosseini, S. H, Alsabri, B., Moshabaki Esfahani, A., & Parviz, P. (2020). Designing a Bank Marketing Performance Model: Explaining the Role of E-Banking Services Quality, CRM Strategies and the Moderating Role of Culture. Journal of  Business Strategies, 16(13), 19-38. (In Persian)
Khodadad Hosseini, H., Samiei, N., & Ahmadi, P. (2018). The Effect of Social Media Marketing on Consumer Behavior; Investigating the Role of Brand Equity, Brand Relationship Quality and Attitude towards Brand. Consumer Behavior Studies Journal, 5(1), 37-59. (In Persian)
Mahjubifard, A., afsar, A., & bashiri mousavi, S. (2021). Customer value analysis in bank with data mining technique and fuzzy analytic hierarchy process. Management Research in Iran, 19(1), 23-43. (In Persian)
Manjula, N., Kalidoss, K., & Idhayajothi, R. (2014). A study on the customer relationship management and challenging aspects in the banking sector. International Journal of Advanced Research in Management and Social Sciences, 3(8), 128-136.
Monazam, M., Laal, F., Sarsangi, V., Fallahmadvari, R., Najafi, K., & Fallahmadvari, A. (2018). Designing and Determination of Validity and Reliability of the Questionnaire Increasing the Duration of using the Hearing Protection Device by Workers based on BASNEF Model. Journal of Ilam University of Medical Sciences, 25(6), 21-28. (In Persian)
Mortezaei, A., Sangari, M. S., Nazari-Shirkouhi, S., & Razmi, J. (2018). The Impact of Business Intelligence (BI) Competence on Customer Relationship Management (CRM) Process: An Empirical Investigation of the Banking Industry. Journal of Information Technology Management, 10(1), 209-234.
Nápoles, G., Espinosa, M. L., Grau, I., & Vanhoof, K. (2018). FCM Expert: Software Tool for Scenario Analysis and Pattern Classification Based on Fuzzy Cognitive Maps. International Journal on Artificial Intelligence Tools, 27(07), 1860010.
Özesmi, U., & Özesmi, S. L. (2004). Ecological models based on people’s knowledge: a multi-step fuzzy cognitive mapping approach. Ecological modelling, 176(1-2), 43-64.
Palmatier, R. W. (2008). Relationship marketing (pp. 1-140). Cambridge, MA:Marketing Science Institute.
Papageorgiou, E. I., & Salmeron, J. L. (2014). Methods and algorithms for fuzzy cognitive map-based modeling. In Fuzzy cognitive maps for applied sciences and engineering (pp. 1-28). Springer, Berlin, Heidelberg.
Pashaie, S., Abdavi, F., BadriAzrine, Y., Cincimino, S., & Fişne, M. (2021). Designing and providing the appropriate structural model for the success of customer relationship management in the sports service sector places in Iran: Multi-Method Analysis. Applied Research of Sport Management, 3(35), 41-56. (In Persian)
Payne, A., & Frow, P. (2005). A strategic framework for customer relationship management. Journal of marketing, 69(4), 167-176.
Rastegar, A., & Hakaki, A. (2020). The Impact of Knowledge Management Infrastructure Capabilities on Business Intelligence with Mediatory role of Open Innovation in Manufacturing SMEs. Modern Research in Decision Making, 5(1), 119-139. (In Persian)
Ravi, V. (2012). Introduction to modern banking technology and management. In Computer Engineering: Concepts, Methodologies, Tools and Applications (pp. 828-845). IGI Global.
Richard, M. O. (2016). Influence of technology on customer relationship management among commercial banks in Kenya; A case of commercial bank in Mombasa County.
Robert-Phelps, G. (2001). Customer Relationship Management: How to turn a good business into a great one. London: Thorogood Publishing Ltd.
Rodriguez-Repiso, L., Setchi, R., & Salmeron, J. L. (2007). Modelling IT projects success with fuzzy cognitive maps. Expert Systems with Applications, 32(2), 543-559.
Sanayei, A., & Zare, F. (2015). Evaluating the effect of the perceived quality of traditional banking services on the acceptance of electronic banking by customers (a case study on the customers of Bank Mellat branches in Isfahan). Consumer Behavior Studies Journal, 2(2), 5-23. (In Persian)
Sedaghat Rostami, M. J. (2019). The relationship between electronic banking and customer satisfaction (Case study: Bank Mellat, Behshahr area). Journal of new Research Approaches in Management and Accounting, 3 (12), 110-125. (In Persian)
Sheikh Attar, M., khastar, H., & yoosefi zenooz, R. (2018). Presentation and Implementation of Prediction Model Based On Business Intelligence for Recognition Oriented Decision Making (Case Study of Crowdfunding Firms). Modern Research in Decision Making, 3(2), 175-195. (In Persian)
Shokohyar, S., rezaeian, A., & boroufar, A. (2021). Identifying the customer behavior model in life insurance Sector using data mining. Management Research in Iran, 20(4), 65-94. (In Persian)
Tsadiras, A., & Zitopoulos, G. (2017). Fuzzy cognitive maps as a decision support tool for container transport logistics. Evolving Systems, 8(1), 19-33.
Torabi, F., Rahiminik, A., Esmaeilpour, H., & Vedadi, A. (2019). Designing and explaining a consumer behavior model in choosing Hedonic Products: Mixed approach (Case study: Discount chain stores). Consumer Behavior Studies Journal, 6(1), 81-103. (In Persian)
Vakil, S. M. R., Teymoornejad, K., Motadel, M. R., & Mohammadi, M. (2022). Presenting a Conceptual framework of Customer Relationship Management in Electronic Banking with Emphasis on Using Business Intelligence Tools (Case Study: Sepah Bank and Merged Banks). Management Research in Iran, 26(1), 246-271. (In Persian)
Veisi, H., & Gharavi, E. (2015). Data mining based approach in customer relationship management and marketing. Consumer Behavior Studies Journal, 2(2), 25-44. (In Persian)
Yapanto, L., Diah, A., Kankaew, K., Dewi, A., Dextre-Martinez, W., Kurniullah, A., & Villanueva-Benites, L. (2021). The effect of CRM on employee performance in banking industry. Uncertain Supply Chain Management, 9(2), 295-306.