تدوین الگوی استراتژی های بازاریابی رسانه های اجتماعی در جهت افزایش عجین شدن مشتریان

نوع مقاله : برگرفته از پایان نامه و رساله

نویسندگان

1 گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران

2 کارشناسی ارشد، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.

3 گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.

10.22034/cbsj.2024.63234

چکیده

امروزه استفاده از رسانه‌های اجتماعی در توسعه مشاغل وکسب‌وکارها اهمیت بالایی پیدا کرده است. افراد، مدیران و رهبران کسب-وکار درصدد بالا بردن درگیری و عجین شدن مشتریان در رسانه‌های اجتماعی خود می‌باشند. این امر نه تنها در باب شرکت‌ها و کسب‌وکارهای بزرگ صادق است بلکه همچنین در مشاغل کوچک و ابتدایی‌ترین مراحل رشد آنان نیز ضروری می‌باشد(همانند مشاغلی که در اینستاگرام ایجاد شده است) ؛ از این رو پژوهش حاضر با هدف تدوین الگوی استراتژی‌های بازاریابی رسانه‌های اجتماعی درجهت افزایش عجین‌شدن مشتریان در صنایع چرم صورت پذیرفت. پژوهش حاضر در زمره پژوهش‌های کیفی با روش تحلیل محتوا می‌باشد. روش نمونه‌گیری بصورت قضاوتی و هدفمند بوده و به منظور گردآوری داده‌ها 10 مصاحبه نیمه ساختار-یافته با مسئولان و استراتژیست‌های رسانه‌های اجتماعی برندهای ممتاز در صنعت چرم صورت پذیرفت. بر اساس تجزیه‌ و تحلیل‌ داده‌ها، 6 تم اصلی و 20 تم فرعی استخراج گردید. همچنین مدلی به منظور الگوی عجین‌شدن مشتریان با برند ارائه گردید. بر اساس یافته‌های پژوهش، استفاده از بستر و پلتفرم مرتبط (شامل 2 مضمون فرعی)، بالا نگه‌داشتن صفحه مجازی (شامل 4 مضمون فرعی)، سنجش میزان عملکرد (شامل 3 مضمون فرعی)، استفاده هدفمند از رسانه‌های اجتماعی (شامل 3 مضمون فرعی)، مقابله با چالش‌ها (شامل 6 مضمون فرعی) و تمرکز بر نقاط قوت (شامل 2 مضمون فرعی) استراتژی‌های اصلی کشف-شده به منظور افزایش عجین‌شدن مشتریان در رسانه‌های اجتماعی بودند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Formulating the Model of Social Media Marketing Strategies to Increase Customer Engagement

نویسندگان [English]

  • hossein norouzi 1
  • Shahrzad Ansari 2
  • Niloufar Abbaspour 3
1 Dep. of Business management, Faculty of Management, Kharazmi University, Tehran, Iran
2 Ms.c., Business Management Dep., Faculty of Management, Kharazmi University, Tehran, Iran.
3 Faculty of Management,Kharazmi University, Tehran, Iran
چکیده [English]

Nowadays, the use of social media has become very important in the development of businesses. Managers and business leaders are trying to increase the engagement of customers in their social media. This is not only true for large companies and businesses, but it is also necessary for small businesses and the most basic stages of their growth (such as the businesses created based on Instagram); Therefore, the current research was conducted with the aim of formulating a pattern of social media marketing strategies to increase the engagement of customers in the leather industry. The present research is among the qualitative researches with content analysis method. The sampling method was judgmental and purposeful, and in order to collect data, 10 semi-structured interviews were conducted with social media officials and strategists of premium brands in the leather industry. Based on data analysis, 6 main themes and 20 sub-themes were extracted. Also, a model was presented in order to model customers' association with the brand. Based on the findings of the research, using the relevant platform (including 2 sub-themes), keeping up the virtual page (including 4 sub-themes), measuring performance (including 3 sub-themes), targeted use of social media (including 3 sub-theme), coping with challenges (including 6 sub-themes) and focusing on strengths (including 2 sub-themes) were the main strategies discovered in order to increase customer engagement in social media.

کلیدواژه‌ها [English]

  • marketing strategy
  • Social media marketing
  • social media marketing strategy
  • customer engagement