بررسی عوامل مؤثر بر فرایند رفتار مصرف‏ کننده پلتفرم ‏های خدمات و مشاوره های پزشکی آنلاین

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 عضو هیات علمی گروه مدیریت کسب و کار و بازاریابی دانشکده مدیریت دانشگاه امام صادق علیه السلام، تهران، ایران

2 گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت، دانشگاه امام صادق، تهران، ایران

10.22034/cbsj.2024.137773.2391

چکیده

هدف: شناخت رفتار مصرف‌کنندگان پلتفرم‌های خدمات و مشاوره‌های پزشکی آنلاین یکی از چالش‏ها برای نفوذ بیشتر این خدمات در بین شهروندان است. پژوهش حاضر با هدف استخراج مدل رفتار مصرف‌کنندگان این نوع از خدمات، به دنبال احصای عوامل موثر بر رفتار مصرف‌کنندگان و نیز فرآیند آشنایی تا مصرف و بعد از مصرف خدمات انجام شد.
روش: با استفاده از استراتژی پژوهش کیفی، سه دسته منابع مورد تحلیل قرار گرفت. 1. نتایج پژوهش‏های صورت گرفته در حوزه رفتار مصرف‌کننده خدمات آنلاین پزشکی و سلامت 2. مصاحبه‏ عمیق با مشتریان بالقوه یا بالفعل پلتفرم‌های خدمات آنلاین پزشکی و سلامت و 3. مصاحبه عمیق با پزشکان خدمت‌دهنده در پلتفرم‌های خدمات آنلاین پزشکی که با روش تحلیل مضمون، مدل و مولفه‌های نهایی استخراج گردید.
یافته‏ها: نتایج این پژوهش که با رویکرد شناختی صورت پذیرفت، حاکی از آن است که افراد در سه مرحله پیش از تصمیم، حین تصمیم و پس از تصمیم تحت تاثیر مولفه‌های مختلفی، قرار می‌گیرند.
نتیجه‏گیری: در مرحله پیش از تصمیم یا بر اساس نیاز به استفاده از این خدمات به دنبال آن می‌روند و یا از طرق مختلفی نسبت به وجود این خدمات آگاهی می‌یابند. همچنین در مرحله تصمیم‌گیری با دو تصمیم اصلی روبرو هستند، یکی مقایسه خدمات آنلاین پزشکی با خدمات حضوری و در صورتیکه مزایای خدمات آنلاین را در مورد خاص مدنظر بیشتر از مزایای خدمات حضوری تشخیص دهند، انتخاب پلتفرم مورد نظر از میان پلتفرم‌های موجود جزو تصمیمات آن‏ها می‌باشد. پس از انتخاب پلتفرم و استفاده از خدمات نیز سه دسته رفتار وجود دارد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Investigating the factors affecting the process of consumer behavior of online medical services and consulting platforms

نویسندگان [English]

  • Babak Hamidia 1
  • Mohammad Masteri Farahani 2
  • Abolfazl Yaghoubi 2
  • Seyed Mohammad Foad Razavi 2
1 Faculty Member of the Business Administration & Marketing Department of ISU
2 Department of Business Management, Faculty of Management, Imam Sadegh University, Tehran, Iran
چکیده [English]

Objective: E-health has made medical services available to the public, including online medical consultations, knowledge, and skills of health care, etc., in many cases to prevent or take timely action to prevent the disease from becoming acute. People in the community can use quality treatment services without time and space restrictions while saving costs and reducing waiting time. Understanding the behavior of users of online medical service platforms and consultations is one of the challenges for further penetration of these services among citizens.
Methodology: Using a qualitative research strategy, three categories of sources were analyzed. 1. The results of research in the field of consumer behavior of online medical and health services 2. In-depth interviews with potential or actual customers of online medical and health services platforms and 3. In-depth interviews with physicians serving in online medical services platforms by analysis method The final theme, model, and components were extracted.
Findings: The results of this study, which was conducted with a cognitive approach, indicate that people are affected by different components in three stages before the decision, during the decision, and after the decision.
Conclusion: Potential customers make decisions at two levels: the first level compares online services and face-to-face medical services, and if online services are preferred, the second level of decision-making is the choice of service provider platform. The way people are familiar with such services and the amount of need they feel for this type of service are influential in the choice.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Consumer Behavior
  • Online Medical Services
  • Online Consulting Services
  • Consumer Decision Making Process
  • E-health platforms