نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1
دانشجوی دکتری، گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد مشهد، دانشگاه آزاد اسلامی، مشهد، ایران.
2
دانشیار، مدیریت و برنامه ریزی تربیت بدنی، گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد مشهد، دانشگاه آزاد اسلامی، مشهد، ایران
3
دانشیار گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد، ایران.
4
استادیار گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد مشهد، دانشگاه آزاد اسلامی، مشهد، ایران.
10.22034/cbsj.2024.63232
چکیده
توان رقابتی یکی از کلیدیترین شاخصهای موفقیت شرکتهای تولیدی می باشد. هدف تحقیق حاضر طراحی مدل شاخصهای راهبردی موثر بر بهبود توان رقابتی شرکتهای تولیدی بود. تحقیق حاضر به لحاظ هدف کاربردی از نوع پیمایشی زمینهیاب و به لحاظ نوع جستجوی داده ها از نوع آمیخته بود. جامعه آماری شامل اساتید دانشگاه، صاحبان شرکتهای تولید کننده محصولات ورزشی، افراد خبره در زمینه صادرات و واردات محصولات ورزشی، متخصصان حیطه بازاریابی و مدیران شرکتهای محصولات ورزشی بودند که 20 مصاحبه در بخش کیفی و 120 پرسشنامه در بخش کمی توزیع و جمعآوری شد. در تحقیق حاضر برای دستیابی به یک مدل مفهومی جامع ابتدا از روش گلیزر نظریه داده بنیاد استفاده شد، سپس برای تائید مدل مفهومی برخواسته از نظریه داده بنیاد، پرسشنامهای طبق نتایج تحقیق ساخته شد و پس از تائید روایی محتوایی و پایایی در اختیار نمونه دوم تحقیق قرار گرفت. یافتههای تحقیق نشان داد شاخصهای درون سازمانی شامل مدیریت و ساختار، بهبود کالا، بهبود خدمات، تامین و طراحی و بازاریابی و شاخصهای برون سازمانی شامل عوامل قانونی و حمایتی، مشتری و مصرف کننده، کنترل بازار و مسائل تجاری و بین المللی بود. همچنین یافتههای مدلسازی معادلات ساختاری نشان از برازش مناسب مدل تحقیق بود. با توجه به نتایج پژوهش شرکتهای تولیدی میتوانند با بهبود شاخصهای راهبردی در بازار موفق عمل نمایند و توان رقابتی خود را ارتقا دهند.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Designing a model of strategic indicators effective on improving the competitive power of manufacturing companies from the consumer's point of view
نویسندگان [English]
-
Amirreza Shirvani
1
-
Hassan Fahim Devin
2
-
Hosein Peymanizad
3
-
Mohammad Reza Esmaeilzadeh Ghandehari
4
1
PhD Student, Department of Physical Education and Sports Sciences, Mashhad Branch, Islamic Azad University, Mashhad, Iran.
2
Associate Professor, Physical Education Management and Planning, Department of Physical Education and Sports Sciences, Mashhad Branch, Islamic Azad University, Mashhad, Iran.
3
Associate Professor, Department of Physical Education and Sports Science, Mashhad Branch, Islamic Azad University, Mashhad, Iran.
4
Assistant Professor, Department of Physical Education and Sports Science, Mashhad Branch, Islamic Azad University, Mashhad, Iran.
چکیده [English]
Competitiveness is one of the key success indicators of manufacturing companies. The purpose of this study was to design a model of strategic indicators effective in improving the competitiveness of companies producing. The present research was of a contextual survey type in terms of its practical purpose and of a mixed type in terms of the type of data search. The statistical population included professors, owners of companies producing sports products, experts in the field of export and import of sports products, experts in the field of marketing and managers of sports products companies, who distributed 20 interviews in the qualitative section and 120 questionnaires in the quantitative section collected. In the present study, to achieve a comprehensive conceptual model, first the from Glaser's method of Grounded theory, then to confirm the conceptual model based on the foundation data theory, a questionnaire was developed according to the research results. The research findings showed that internal indicators included management and structure, product improvement, service improvement, supply and design and marketing, and external indicators including legal and supportive factors, customer and consumer, market control and trade and international issues. Also, structural equation modeling findings show a good fit of Dada research model; According to the research results, companies producing can be successful in the market by improving their strategic indicators and improve their competitiveness.
کلیدواژهها [English]
-
Marketing
-
competitive power
-
service improvement
-
market control
-
management