طراحی مدل همکاری مصرف کننده در بازاریابی دیجیتال (مطالعه موردی، صنعت پوشاک)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران

2 دانشجوی دکتری، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران

10.22034/cbsj.2025.139253.2551

چکیده

در پژوهش حاضر، به طراحی مدل همکاری مصرف کننده در بازاریابی دیجیتال در صنعت مد و پوشاک پرداخته شده است. این پژوهش از نوع پژوهش‌های آمیخته با رویکرد کیفی و کمی است که از نظر هدف، کاربردی و از لحـاظ نحـوه گـردآوری داده، از نوع مطالعات پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش، مدیران و خبرگان در زمینه بازاریابی دیجیتال شرکت‌های تولید کننده پوشاک و اساتید دانشـگاهی بودند که با استفاده از روش نمونه‌گیری گلوله برفی انتخاب شدند. در بخش کیفی ابزار گردآوری اطلاعات، مصاحبه و در بخش کمـی پرسشنامه بود که برای شناسایی مقوله‌ها، از مصاحبه نیمه ساختاریافته و از پرسشنامه به‌منظور اعتباریابی الگو اسـتفاده شـد. در بخش کیفی روش تحلیل داده‌ها، رویکرد نظریه داده بنیاد با روش استراوس و کوربین بود که با استفاده از نرم‌افزار MAXQDA و بـا استفاده از روش کدگذاری تدوین شد و در بخش کمی، روش تحلیل بر مبنای آزمون همبستگی کندال بود. بـه منظور بررسی روایی پژوهش بخش کیفی، از مدل کرسول به همراه روایی محتوایی و پایایی درون کدگذار و میان کدگـذار و در بخـش کمـی به منظور آزمون روایی پژوهش از روایـی اعتبار محتوا و بازآزمون بهره گرفته شد. در پژوهش حاضر پس از تجزیه و تحلیل داده‌های به دست آمده در فرایند پژوهش درنهایت تعداد 4 عامل علی، 4 عامل راهبردی، 3 عامل مداخله‌گر، 4 عامل زمینه‌ای و درنهایت پیامدهای همکاری مصرف کننده در بازاریابی دیجیتال شناسایی گردیدند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Designing a consumer cooperation model in digital marketing (case study, garment industry)

نویسندگان [English]

  • Hossein Rahimi Kolour 1
  • Rahim Mohammad khani 2
1 Associate Professor, Department of Business Administration, Faculty of Social Sciences, University of Mohaghegh Aradabili, Ardabil. Iran
2 Ph.D Student, Department of Business Administration, Faculty of Social Sciences, University of Mohaghegh Aradabili, Ardabil. Iran
چکیده [English]

In the current research, the design of the consumer cooperation model in digital marketing in the fashion and clothing industry has been discussed. This research is a type of mixed research with a qualitative and quantitative approach, which is a survey study in terms of its purpose, application, and in terms of data collection. The statistical population of the research was managers and experts in the field of digital marketing of clothing manufacturing companies and university professors who were selected using the snowball sampling method. In the qualitative part, the data collection tool was an interview, and in the quantitative part, a questionnaire was used to identify the categories, and a semi-structured interview was used, and a questionnaire was used to validate the model. In the qualitative part of the data analysis method, the data theory approach was based on the Strauss and Corbin method, which was compiled using MAXQDA software and using the coding method, and in the quantitative part, the analysis method was based on Kendall's correlation test. In order to investigate the validity of the research in the qualitative part, the Cresswel model was used along with content validity and intra-coder and inter-coder reliability, and in the quantitative part, in order to test the validity of the research, content validity and retest validity were used. In the present study, after analyzing the data obtained in the research process, 4 causal factors, 4 strategic factors, 3 intervening factors,

کلیدواژه‌ها [English]

  • digital marketing
  • consumer collaboration
  • virtual space
  • clothing industry
ابراهیمی، عبدالحمید؛ عالی، صمد؛ اسکندری، حسن و بهروزهریس، علی (1398). تحلیل ارزش مشارکت مشتری در چرخه عمر رابطه برای شرکت‌های وب. کاوش‌های مدیریت بازرگانی، 11(22)، 231-255.
بهاگیر، اسدالله؛ روشندل اربطانی، طاهر و لبافی، سمیه (1401). درگیرسازی کاربر در برند و هم‌آفرینی ارزش در پلتفرم‌های رسانه‌ای (مورد مطالعه: پلتفرم روبیکا). مدیریت بازرگانی، 14 (3)، 379-400.
حسینی، سیدمحمدکامل و عالی، صمد (1401). تبیین مشارکت مشتری برای خلق ارزش در صنعت بانکداری ایران بر مبنای ارزش درک‌شده. اقتصاد مالی، 16 (1)، 153-171.
حسنقلی‌پور، طهمورت؛ اروانی، محمدجواد؛ نوتاش، محمدرضا؛ انوشه، مرتضی و موسوی نقابی، سید مجتبی (1393). طراحی مدل توسعه صنایع کوچک و متوسط موردمطالعه: صنایع غذایی و آشامیدنی. فرآیند مدیریت و توسعه، 28 (3)، 46-21.
دهدشتی‌شاهرخ، زهره و دانش‌پرور، میترا (1400). مدل رفتار خرید مصرف‌کننده در شبکه‌های اجتماعی برای صنعت پوشاک. مطالعات مدیریت کسب‌وکار هوشمند، 10(37)، 297-346.
دهدشتی‌شاهرخ، زهره؛ ناصحی‌فر، وحید؛ حقیقی، مهدی و بهیار، پدرام (1395). عوامل تأثیرگذار بر مشارکت مصرف‌کنندگان جوامع مجازی. علوم مدیریت ایران، 11 (42)، 51-75.
زمانی، حسین؛ نعامی، عبدالله و حمدی، کریم (1401). طراحی الگوی بازاریابی محتوایی برای افزایش قصد خرید در بازاریابی دیجیتال. مدیریت بازرگانی، 14(2)، 354-376.
علی‌دوست ذوقی، پیمان؛ چپرانی، ابراهیم و آزاده‌دل، محمدرضا (1400). نقش بازاریابی رسانه‌های اجتماعی و هویت اجتماعی برند در صنعت پوشاک با تأکید بر معیارهای انقلاب فرهنگی. رهیافت انقلاب اسلامی، 15(55)، 177-194.
عزیزی، شهریار؛ قره‌چه، منیژه و براتی، ابوالفضل (1395). یک مدل برند موفق در صنعت کاشی و سرامیک با رویکرد نظریه بنیاد داده. مدیریت بازرگانی، 9 (4)، 807-826.
موسوی، سیدمحسن و امیری‌عقدائی، سیدفتح‌الله (1399). بررسی رفتار مصرف‌کننده به‌منظور خلق ارزش مورد انتظار مشتری توسط تحلیل کلان داده. مطالعات رفتار مصرف‌کننده، 7(1)، 160-182.
References
Akbar, Y. K. ., & Suwitho, S. (2022). The Role of Digital Marketing in Shaping Customer Engagement and its Impact on Purchase Intention on Erigo Apparel Consumers. International Conference of Business and Social Sciences, 2(1), 941–947.
Alidoost Zoghi, P., Chirani, E., & Azadeh Del, M. R. (2021). The role of social media marketing and brand social identity in the clothing industry with emphasis on the criteria of the Supreme Council of the Cultural Revolution. The Islamic Revolution Approach, 15(55), 177-194. (In Persian)
Azizi, SH., Ghareche, M., & Barati, A. (2017). Model of Successful Branding in the Ceramic and Tile Industry Using Grounded Theory Approach. Journal of Business Management, 9(4), 807-826. (In Persian)
Bahagir, A., Roshandel Arbatani, T., & Labafi, S. (2022). User Engagement with Brand and Value Co-creation in Media Platforms. Journal of Business Management, 14(3), 379-400. (In Persian)
Barglowski, K. Bilecen, B. & Amelina, A. (2018). Approaching transnational social protection: Methodological challenges and empirical applications. Population, Space and Place, 21(3), 215–226.
Belias, D., Vasiliadis, L., & Rossidis, I. (2021): The Intention and Expectations of Modern Robotic Technologies in the Hotel Industry, Journal of Quality Assurance in Hospitality & Tourism, DOI: 10.1080/1528008X.2021.1995566
Belias, D., Vasiliadis, L. (2022). Robots on the Tourist Industry—A Review for Future Research Directions. In: Katsoni, V., Şerban, A.C. (eds) Transcending Borders in Tourism Through Innovation and Cultural Heritage. Springer Proceedings in Business and Economics. Springer, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-030-92491-1_23 
Creswell, J. W. (2007). Qualitative Inquiry and Research Design: Choosing among five Approaches (pp. 53-84). Thousands Oaks: Sage Publications.
Da Fonseca, S., Dias, L. Pereira, R. da Costa, R. Gonçalves, & da Silva, F. (2023). Exploring the mediating role of marketing planning in enterprise marketing capabilities. International Journal of Business Environment, 14(1), 15–36.
Dastane., O. (2020). Impact of Digital Marketing on Online Purchase Intention: Mediation Effect of Customer Relationship Management. Journal of Asian Business Strategy, 10(1), 142–158. https://doi.org/10.18488/journal.1006.2020.101.142.158
Dehdashti Shahrokh, Z., & Daneshparvar, M. (2021). Consumer Shopping Behavior Model in Social Networks for the Clothing Industry. Journal of Business Intelligence Management Studies, 10(37), 297-346. (In Persian)
Dehdashti Shahrokh, Z., Nasehifar, V., Haghighi, M., & Behiyar, P. (2016). Factors affecting consumer participation in virtual communities. Iranian Management Sciences, 11(42), 51-75. (In Persian)
Dwivedi, Y.K., Ismagilova, E., Rana, N.P., et al., (2021). Social media adoption, usage and impact in business-to-business (B2B) context: a state-of-the-art literature review. Inf. Syst. Front. https://doi.org/10.1007/s10796-021-10106-y.
Ebrahimi, A., Aali, S., Eskandari, H., & Behrouz Heris, A. (2020). Analyzing the customer engagement value in the relationship lifecycle: A case study of Hiweb ADSL company subscribers. Journal of Business Administration Researches, 11(22), 231-255. (In Persian)
Estrin, S., Gozman, D., & Khavul, S. (2018). The evolution and adoption of equity crowdfunding: entrepreneur and investor entry into a new market. Small Business Economics, 51(2), 425-439.
Edelman, D. C., & Singer, M. (2015). Competing on customer journeys. Harvard Business Review, 93(11), 88–100.
Euajarusphan, A. (2021). Online Social Media Usage Behavior, Attitude, Satisfaction, and Online Social Media Literacy of Generation X, Generation Y, and Generation Z. PSAKU International Journal of Interdisciplinary Research, 10(2), 44-58.
Frankel, M. (2020). Investing in Top FinTech Companies. The Motley Fool.
Halchack. (2017). The 2017 B2B Buyer's Survey Report. DemandGen 1–10. Retrieved from https://www.demandgenreport.com/resources/research/2017-b2b-buyers-surveyreport.
Harri, T., Joel, M ., Lotta, S & Elina, J (2022). Digital content marketing in business markets: Activities, consequences, and contingencies along the customer journey. Industrial Marketing Management, 105,  294-310.
Hasangholi Pour, T., Iravani, M. J., Notash, M. R., Anoosheh, M., Mousavi Neghabi, S. M. (2015). Designing a Model for Development of Small and Medium-sized Enterprices (SME): The Case of Food and Beverage Industries. Management and Development Process, 28(3), 21-46.
Helal, G. (2019). Social Media, Online Brand Communities, and Customer Engagement in the Fashion Industry. In book: Leveraging Computer-Mediated Marketing Environments 143-172.
Hosseini, S. M. K., & Aali, S. (2022). Explaining Customer Participation for Value Creation in the Iranian Banking Industry Based on Perceived Value. Financial Economics, 16(1), 153-171. (In Persian)
Hyeyeon, Y &  Tony, C. (2022). Does customer participation moderate the effects of innovation on cost-based financial performance? An examination of different forms of customer participation. Business Research, 113479.
Jacob, M., & Johnson, J. (2021). “Conceptualising Digital Content Marketing for Greater Consumer Brand Engagement,” Colombo Business Journal, 12 (2), 80–102, Dec, doi: 10.4038/cbj.v12i2.83.
Jatiyananda, C., Nurittamont, W., & Phayaphrom, B. (2021). Understanding the Social Media Marketing Activities Influence on Revisit Intention in BeautyClinics: The Case Study in Bangkok, Thailand. Asian Administration and Management Review, 4(2), 31-45.
Jaakkola, E., & Terho, H. (2021). Service journey quality: Conceptualization, measurement and customer outcomes. Journal of Service Management, 32(6), 1–7. doi:10.1108/JOSM-06-2020-0233
Kurdi, B., Alshurideh, M., Akour, I., Alzoubi, H., Obeidat, B., & Alhamad, A. (2022). “The role of digital marketing channels on consumer buying decisions through eWOM in the Jordanian markets,” International Journal of Data and Network Science, 6 (4), 1175–1186.
Kaihatu., S. T. (2020). Purchase Intention of Fashion Product As an Impact of Digital Marketing, Mediated By Customer Engagement in the Generation Z. Jurnal Manajemen Pemasaran, 14(2), 61–66. https://doi.org/10.9744/pemasaran.14.2.61
Lazirkha, J. Hom, L., & Melinda, V. (2022). Quality Analysis Of Digital Business Services In Improving Customer Satisfaction. Startupreneur Bisnis Digital (SABDA Journal), 1(2), 156–166.
Leeflang, P. S., Verhoef, P. C., Dahlström, P., & Freundt, T. (2014). Challenges and solutions for marketing in a digital era. European management journal, 32(1), 1-12.
Maitri, S. Suherlan, R., Prakosos, A,. Subagja, D., & Ausat, M. (2023) “Recent Trends in Social Media Marketing Strategy,” Jurnal Minfo Polgan, 12 (2), 842–850, doi: https://doi.org/10.33395/jmp.v12i2.12517
Minazzi, R. (2015). Social Media Marketing in Tourism and Hospitality. Como: Springer Editions.
Morgan, T., & Anekhin, S. (2023). Entrepreneurial orientation and new product performance in SMEs: The mediating role of customer participation, Business Research, 113921. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2023.113921
Mousavi, S. M., & Amiri Aghdaie, S. F. (2020). Investigating Consumer Behavior to Create Expected Customer Value, using Big Data Analytics. Consumer Behavior Studies Journal, 7(1), 160-182. (In Persian)
Nawaz, S. S., & Kaldeen, M. (2020). Impact of digital marketing on purchase intention. International Journal of Advanced Science and Technology, 29(4), 1113–1120.
Pansari, A., & Kumar, V. (2017). Customer engagement: the construct, antecedents, and consequences, Journal of the Academy of Marketing Science, 45(3), 294-311.
Prados, A., Muñoz-Leiva, F., Prados, B. (2021). The role of customer brand engagement in the use of Instagram as a “shop window” for fashion-industry social commerce. Journal of Fashion Marketing and Management: An International Journal, 26(3), 495-515.
Rahardja, U. (2022). Social Media Analysis as a Marketing Strategy in Online Marketing Business. Startupreneur Bisnis Digital (SABDA Journal), 1 (2), 176–182.
Rathore, B. (2021). Fashion Transformation 4.0 : Beyond Digitalization & Marketing in Fashion Industry. Eduzone International peer reviewed/refereed academic multidisciplinary journal, 10(2), 54-59.
Raza, M., Abd Rani, SH. H., Isa, N. M. (2021). Do Brand Experience and Customer Engagement matter for Brand love? A case of Apparel Industry of Pakistan. Psychology and Education, 58(5), 673-683.
Rossidis, I., Belias, D., Vasiliadis, L. (2021). Strategic Hotel Management in the “Hostile” International Environment. In: Katsoni, V., van Zyl, C. (eds) Culture and Tourism in a Smart, Globalized, and Sustainable World. Springer Proceedings in Business and Economics. Springer, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-030-72469-6_21
 Rietveld, R., van Dolen, W., Mazloom, M & Worring, M (2020). What you feel, is what you like influence of message appeals on customer engagement on Instagram. Journal of Interactive Marketing, 49 (5), 20-53.  
Ryan, D. & Jones, C. (2009). Understanding Digital Marketing. Marketing Strategies for engaging the digital generation. London and Philadelphia: Kogan Page 
Steward, M. D., Narus, J. A., Roehm, M. L., & Ritz, W. (2019). From transactions to journeys and beyond: The evolution of B2B buying process modeling. Industrial Marketing Management, 83, 288–300.
Strauss, A., Corbin, J. (2014). Basics of Qualitative Research: Techniques and Procedures for Developing Grounded Theory (Mohammadi, Trans). Tehran, Institute for Humanities And   Cultural Studies. (In Persian)
Tarigan, M. A. K. Harahap, D. M. Sari., Sakinah, A., & Ausat, A.M. (2023).Understanding Social Media: Benefits of Social Media for Individuals. Jurnal Pendidikan Tambusai, 7(1), 2317– 2322, 2023.
Tuti, T., & Sulistia, V. (2022). “The Customer Engagement Effect on Customer Satisfaction and Brand Trust and Its Impact on Brand Loyalty,” Jurnal Manajemen Bisnis, 13 (1), 1–15, 2022.
Tsiotas, D., Niavis, s & Sdrolias, L. (2020). What Can the TripAdvisor Tell Us About the Complaints Management Strategies? The Case of the Greek Hotels. In: Kavoura, A., Kefallonitis, E., Theodoridis, P. (eds) Strategic Innovative Marketing and Tourism. Springer Proceedings in Business and Economics. Springer, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-030- 36126-6_111
Veleva, S., & Tsvetanova, A. (2020) “Characteristics of the digital marketing advantages and disadvantages,” in IOP Conference Series: Materials Science and Engineering, 2020, vol. 940, no. 1, p. 012065. 
Zamani, H., Naami, A., & Hamdi, K. (2022). Designing a content marketing template to increase purchase intention in digital marketing. Journal of Business Management, 14(2), 354-376. (In Persian)