طراحی مدل همکاری مصرف کننده در بازاریابی دیجیتال (مطالعه موردی، صنعت پوشاک)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 عضو هیات علمی

2 دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی دانشگاه محقق اردبیلی

10.22034/cbsj.2025.139253.2551

چکیده

در پژوهش حاضر، به طراحی مدل همکاری مصرف کننده در بازاریابی دیجیتال در صنعت مد و پوشاک پرداخته شده است. این پژوهش از نوع پژوهش‌های آمیخته با رویکرد کیفی و کمی است که از نظر هدف، کاربردی و از لحـاظ نحـوه گـردآوری داده، از نوع مطالعات پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش، مدیران و خبرگان در زمینه بازاریابی دیجیتال شرکت‌های تولید کننده پوشاک و اساتید دانشـگاهی بودند که با استفاده از روش نمونه‌گیری گلوله برفی انتخاب شدند. در بخش کیفی ابزار گردآوری اطلاعات، مصاحبه و در بخش کمـی پرسشنامه بود که برای شناسایی مقوله‌ها، از مصاحبه نیمه ساختاریافته و از پرسشنامه به‌منظور اعتباریابی الگو اسـتفاده شـد. در بخش کیفی روش تحلیل داده‌ها، رویکرد نظریه داده بنیاد با روش استراوس و کوربین بود که با استفاده از نرم‌افزار MAXQDA و بـا استفاده از روش کدگذاری تدوین شد و در بخش کمی، روش تحلیل بر مبنای آزمون همبستگی کندال بود. بـه منظور بررسی روایی پژوهش بخش کیفی، از مدل کرسول به همراه روایی محتوایی و پایایی درون کدگذار و میان کدگـذار و در بخـش کمـی به منظور آزمون روایی پژوهش از روایـی اعتبار محتوا و بازآزمون بهره گرفته شد. در پژوهش حاضر پس از تجزیه و تحلیل داده‌های به دست آمده در فرایند پژوهش درنهایت تعداد 4 عامل علی، 4 عامل راهبردی، 3 عامل مداخله‌گر، 4 عامل زمینه‌ای و درنهایت پیامدهای همکاری مصرف کننده در بازاریابی دیجیتال شناسایی گردیدند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Designing a consumer cooperation model in digital marketing (case study, garment industry)

نویسندگان [English]

  • hossein rahimi clever 1
  • Rahim Mohammad khani 2
1 scientific board
2 Ph.D. student of Business Administration of Mohaghegh Ardabili University
چکیده [English]

In the current research, the design of the consumer cooperation model in digital marketing in the fashion and clothing industry has been discussed. This research is a type of mixed research with a qualitative and quantitative approach, which is a survey study in terms of its purpose, application, and in terms of data collection. The statistical population of the research was managers and experts in the field of digital marketing of clothing manufacturing companies and university professors who were selected using the snowball sampling method. In the qualitative part, the data collection tool was an interview, and in the quantitative part, a questionnaire was used to identify the categories, and a semi-structured interview was used, and a questionnaire was used to validate the model. In the qualitative part of the data analysis method, the data theory approach was based on the Strauss and Corbin method, which was compiled using MAXQDA software and using the coding method, and in the quantitative part, the analysis method was based on Kendall's correlation test. In order to investigate the validity of the research in the qualitative part, the Cresswel model was used along with content validity and intra-coder and inter-coder reliability, and in the quantitative part, in order to test the validity of the research, content validity and retest validity were used. In the present study, after analyzing the data obtained in the research process, 4 causal factors, 4 strategic factors, 3 intervening factors,

کلیدواژه‌ها [English]

  • digital marketing
  • consumer collaboration
  • virtual space
  • clothing industry