2024-03-29T09:42:07Z
https://cbs.uok.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=7781
Consumer Behavior Studies Journal
CBSJ
2717-0004
2717-0004
1400
8
1
سخن سردبیر
توجه به عوامل محیطی یکی از مهمترین عناصر تاثیر گذار بر روی پیش بینی رفتار آتی افراد به شمار می آید. بر این اساس فرد با توجه به تغییراتی که در اطراف وی ایجاد شده است، تصمیم های خود را سازماندهی می کند. این تغییرات گاهی اوقات ممکن است اتفاقی بوده و بر اثر شرایط محیطی بوجود آمده باشد یا اینکه به شکلی از پیش تعیین شده و با نیتی مشخص طرح ریزی شده باشد. بطور نمونه می توان از تاثیر محیط ظاهری بر روی ادراک فرد از موقعیتهای بوجود آمده نام برد که این تغییرات حتی می تواند بر روی درک از قیمت نیز تاثیر بگذارد. آنچه مهم است آن است که محیط بخش مهمی از عوامل موثر بر تصمیم گیری را شکل می دهد و گاها می تواند بعنوان تنها عامل جذب و یا دفع مشتریان در موقعیتهای خرید باشد. نور، صدا، بو و یا آواها می توانند به تنهایی و یا گروهی رفتار مصرف کننده را دگرگون ساخته و واکنش های متفاوتی را در وی ایجاد کنند.
بر همین اساس شماره 1 دوره 8 نشریه مطالعات رفتار مصرف کننده به بررسی عوامل محیطی و اثرگذار بر تصمیم گیری های فردی اختصاص یافته است. در این شماره آخرین یافته های پژوهشگران کشور در خصوص تبیین رفتار هوشمندانه افراد با عنایت به محیطی که در آن قرار گرفته اند، ارائه شده است. امید است تلاش ما بتواند مسیر را برای تدوام انجام مطالعات از این دست، هموار نماید. در اینجا لازم است از تمامی عوامل اجرایی، هیات محترم تحریریه و داوران بزرگواری که با دقت نظر خود این مهم را فراهم نموده اند، کمال سپاسگزاری را داشته باشم.
دکتر علی صنایعی
سردبیر نشریه مطالعات رفتار مصرف کننده
1400
02
01
Consumer Behavior Studies Journal
CBSJ
2717-0004
2717-0004
1400
8
1
تاثیر نور بر واکنش مشتریان مواد غذایی با بکارگیری بازاریابی عصبی
عباس
شهنوازی
مهدی
همایون فر
مهدی
فدایی
شهین
شعبانی
پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر نورهای مختلف بر واکنش مشتریان مواد غذایی تازۀ فاقد بستهبندی (میوه) ، با استفاده از روش بازاریابی عصبی انجام شده است. این پژوهش از نظر هدف؛ کاربردی و از نظر روش؛ تجربی است، زیرا کنترل و دستکاری متغیرها در محیط آزمایشگاهی انجام شده است. جامعه آماری پژوهش شامل: مشتریان مواد غذایی (میوه) شهرستان رشت است که 10 نفر از آنها به روش نمونهگیری قضاوتی، به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. در گام جمعآوری دادهها، واکنشهای مغزی مشتریان توسط دستگاه الکتروآنسفالوگرام و با استفاده از نرمافزار پردازش واسط مغز- رایانه با نرخ نمونهگیری 512 در بازه 7 تا 13 هرتز و 13 تا 30 هرتز توسط دو الکترود F3 و F4 ثبت گردید و برای هر کدام 4 مرحله ثبت فرکانس 4 ثانیهای انجام گرفت. نتایج آزمون فرضیهها با آزمونهای ناپارامتریک ویلکاکسون و کروسکالوالیس در نرمافزار اِسپیاِساِس نشان داد که با توجه به مقادیر آلفا و بتای F3 (احساسات مثبت) و آلفا و بتای F4 (احساسات منفی) تفاوت معناداری میان رنگهای سبز، زرد و قرمز در انتخاب مواد غذایی وجود ندارد. در مقایسه میانگین آلفا و بتای F3 و آلفا و بتای F4، در هر نور تفاوت معناداری وجود داشته و نیمکره چپ مغز را بیشتر درگیر نمودهاند، لذا عواطف و احساسات مثبت و منطقی بیشتر هستند. بنابراین، در مقایسه آلفای F3 و F4 و بتای F3 و F4؛ احساسات مثبت از احساسات منفی دارای مقدار بزرگتری هستند و نیمکره چپ مغز را بیشتر درگیر کردهاند، لذا عواطف و احساسات مثبت و منطقی غالب هستند.
Customer Behavior
Emotions
Neuromarketing
Electroencephalogram
2021
04
21
1
21
https://cbs.uok.ac.ir/article_61752_49421fc66e3fd079f53ca45dd2b21e73.pdf
Consumer Behavior Studies Journal
CBSJ
2717-0004
2717-0004
1400
8
1
تحلیل رفتار مشتریان با رویکرد اندازهگیری توجه بصری کاربران به تبلیغات بنر وبسایت
مسعود
کیماسی
مژده
خوشنویس
از آنجایی که بودجه زیادی صرف تبلیغاتی میشود که فاقد اثربخشی هستند، لذا باید عناصر مهم به منظور افزایش اثربخشی تبلیغات و جلوگیری از اتلاف هزینه بررسی گردند. مرور مدلهای رفتار خرید مشتریان نشان میدهد که جلبتوجه مشتریان، موضوع کلیدی در جذب مشتریان است. با توجه به گسترش اثر تبلیغات بنری بر رفتار خرید مشتریان، هدف این پژوهش، سنجش تأثیر شخصیسازی بنرهای تبلیغاتی بر توجه بصری به تبلیغ است. برای بررسی این ارتباط از یک ماتریس 2(نوع تبلیغ)×2(نیاز شناختی کار) استفاده شد. 80 نفر در این آزمایش شرکت کردند تا چگونگی تأثیر اطلاعات برجسته شخصی در دو سطح مختلف نیاز شناختی کار بر توجه بصری سنجیده شود. همچنین این تأثیرات بر نگرش شرکتکنندگان نسبت به تبلیغ سنجیده شد. در این پژوهش توجه بصری، نگرش نسبت به تبلیغ و مانع هدف درکشده، متغیرهای وابسته و متغیرهای شخصیسازی و سطح نیاز شناختی متغیرهای مستقل هستند. برای اندازهگیری توجه بصری از سه مؤلفه مجموع توجه بصری به تبلیغ، زمان اولین توجه بصری به تبلیغ و تعداد دفعات توجه بصری به تبلیغ استفاده شد. جمعآوری اطلاعات به وسیله دستگاه ردیاب چشم انجام شد و برای سنجش نگرش و مانع هدف درکشده از پرسشنامه و از روش تحلیل عاملی دوطرفه برای سنجش ارتباط میان متغیرهای مستقل و وابسته استفاده شد. یافتهها نشان میدهد که شرکتکنندگان توجه بیشتر و طولانیتری به تبلیغات شخصی داشتهاند. بااینحال، نیاز شناختی کار اثر شخصیسازی بر توجه را تعدیل میکند. همچنین، تأثیر قابلملاحظهای بین شخصیسازی و نیاز شناختی کار بر مانع هدف درکشده و نگرش نسبت به تبلیغ یافت نشد.
personal advertising
visual attention
task cognitive demand
2021
04
21
22
37
https://cbs.uok.ac.ir/article_61705_da01624b44e199bf131e5b3a0cfd143e.pdf
Consumer Behavior Studies Journal
CBSJ
2717-0004
2717-0004
1400
8
1
موانع مؤثر بر قصد خرید سبز: رویکرد مدلسازی ساختاری تفسیری
محمدحسین
مروی
مرتضی
ملکی مین باش رزگاه
عظیم
زارعی
گلنار
شجاعی باغینی
هدف این مقاله شناسایی، تحلیل و رتبه بندی موانع قصد خرید سبز و مصرف مواد غذایی (سالم، طبیعی و ارگانیک) در میان مصرفکنندگان است. برای تحقق این هدف از روش کیفی دلفی جهت شناسایی شاخصهای موانع خرید سبز و برای تحلیل، رتبهبندی، ایجاد رابطه و ارائه مدل، روش مدلسازی ساختاری تفسیری و روش تحلیل اثر متقابل استفاده شده است. دادهها با استفاده از ادبیات بازاریابی سبز، مصاحبه و سه دور روش دلفی و در پانل 10 نفره افراد با دانش بازاریابی سبز، دانش مواد غذایی و بهصورت غیر احتمالی جمع اوری گردید. مدلسازی ساختاری با مشارکت 12 نفر از خبرگان انجام و یافتههای پژوهش درقالب 6 مانع اصلی و 49 شاخص و در پنج سطح مدلسازی شد. یافتههای پژوهش نشان میدهد که متغیرهای جمعیت شناختی (درآمد، تحصیلات پایین، بعد خانوار، نسل)، شناختی/ انگیزشی (عدم دانش و آگاهی از سلامتی و محیط زیستی)، زمینهای (قیمت بالا، عدم تنوع، عدم دسترسی، عدم دستیابی، تبلیغات، نبود قوانین و مقررات کارآمد نظارتی)، فرهنگی (فردگرایی، نزدیکبینی، عدم اطمینان)، اجتماعی (هنجارها، گروههای مرجع، عدم مسئولیتپذیری اجتماعی) و رفتاری (الگوهای تغذیه، عادات غذایی، توجیه خرید غیرسبز، بیتفاوتی، بیتوجهی) مهمترین موانعی هستند که تولیدکنندگان و عرضهکنندگان میتوانند بدان توجه نمایند. این پژوهش به سیاستگذاران و تصمیم گیران بازاریابی در فهم رفتار مصرفکننده با توجه به سطح بندی بدست امده کمک میکند.
purchase barriers
interpretive structural modeling
Consumer Behavior
2021
04
21
38
58
https://cbs.uok.ac.ir/article_61709_660048ed11334b698520d7ea976efad8.pdf
Consumer Behavior Studies Journal
CBSJ
2717-0004
2717-0004
1400
8
1
تأثیر محیط فیزیکی بر ادراک از قیمت، رضایت و وفاداری مشتریان (مورد مطالعه: رستورانهای شهر اهواز)
ادریس
محمودی
سیده زهرا
سالاری
حاتم
خلیلی پور
مرضیه
حسینی سرتشنیزی
هدف از این پژوهش بررسی تأثیر کیفیت ادراک شده از محیط فیزیکی بر ادراک از قیمت، رضایت و وفاداری مشتریان می باشد. این پژوهش از نظر ماهیت و روش، توصیفی - همبستگی و از نظر هدف کاربردی است. جامعه آماری پژوهش، مشتریان رستورانهای شهر اهواز هستند. با توجه به اینکه تخمینی از تعداد مشتریان در دسترس نبود، با استفاده از فرمول نمونهگیری از جامعه نامحدود، 384 نفر از جامعه آماری با استفاده از روش نمونه گیری غیرتصادفی در دسترس به عنوان نمونه آماری مورد بررسی و آزمون قرار گرفت. با مراجعه به مقالاتی که از این پرسشنامه یا پرسشنامههای مشابه استفاده کرده بودند، اعتبار صوری ابزار اندازهگیری تأیید شد و اعتبار محتوایی پرسشنامه توسط خبرگان دانشگاهی مورد تأیید قرار گرفت، همچنین ضریب آلفای کرونباخ برای متغیرهای پژوهش بالای مقدار مورد نظر (70/0) بود و نشان دهنده این بود که پایایی ابزار مورد تأیید است. از ضریب همبستگی پیرسون و مدل معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 20 و AMOS نسخه 18 برای آزمون فرضیه ها استفاده شد. نتایج بررسی فرضیه ها نشان میدهد که دکوراسیون، طراحی و شرایط محیطی تأثیر مثبت و معناداری بر ادراک از قیمت دارند، دکوراسیون تأثیر مثبت و معناداری بر رضایت مشتریان دارد و همچنین رضایت مشتریان و ادراک از قیمت تأثیر معناداری بر وفاداری مشتریان دارد.
Restaurant's Physical Environment
Price perception
customer satisfaction
Customer loyalty
2021
04
21
59
84
https://cbs.uok.ac.ir/article_61706_d0e187b16d108d2108cad8b3fdd1a29c.pdf
Consumer Behavior Studies Journal
CBSJ
2717-0004
2717-0004
1400
8
1
بررسی تاثیر نوجویی ذاتی بر رفتار نوآورانه مصرف کننده با نقش واسط نوجویی در زمینه خاص (مورد مطالعه: مصرف کنندگان محصولات هوشمند پوشیدنی )
مونا
کاردانی ملکی نژاد
علیرضا
خوراکیان
فریبرز
رحیم نیا
یکی از سودآورترین راهکارها برای سازمانهای رقابتی، ارایه محصولات نوآورانه در بازار و به دست آوردن مزیت رقابتی است. نوجویی مصرف کننده این تمایل را در فرد ایجاد می کند تا به سراغ محصولات متفاوت برود. رفتار نوآورانه این مصرف کنندگان سایرین را تحریک می کند که از آنها الگو برداری کنند و محصولات جدید را بخرند. لذا مصرف کنندگان نوجو و رفتار نوآورانه آنها نقش کلیدی در موفقیت محصولات و خدمات جدید دارد. تحقیق حاضر مطابق با دیدگاه سلسله مراتبی نوجویی مصرف کننده به بررسی اثر نوجویی ذاتی بر رفتار نوآورانه مصرف کننده با نقش واسط نوجویی به دامنه خاص پرداخته است. پژوهش حاضر تحلیلی- پیمایشی و از نمونه گیری در دسترس استفاده شده است. چون حجم جامعه مشخص نیست و اطلاعی از واریانس جامعه در دسترس نیست، بر اساس فرمول کوکران با ضریب اطمینان 95% و مقدار خطای قابل تحمل 0.07 حجم نمونه 390 نفر از مصرف کنندگان محصولات هوشمند پوشیدنی در شهر مشهد می باشد. برای جمع آوری داده های اولیه از ابزار پرسشنامه استفاده شده است. پس از جمع آوری داده ها، فرضیه های پژوهش با استفاده از مدل سازی معادلات ساختاری و از طریق نرم افزار آموس تجزیه وتحلیل شدند. نتایج پژوهش حاضر، دیدگاه سلسله مراتبی نوجویی مصرف کننده را مورد تایید قرار داده است، بویژه اینکه نوجویی شناختی و نوجویی به محصول دارای نوگرایی در زمینه خاص و همچنین نوجویی احساسی و نوجویی به اطلاعات دارای نوگرایی در زمینه خاص بهترین ترکیب ها برای پیش بینی رفتار نوآورانه مصرف کننده می باشند.
Innovative consumer behavior
Domain specific innovativeness
Innate innovativeness
2021
04
21
85
104
https://cbs.uok.ac.ir/article_61711_55e7897dbed3ed4ef51d573812f62b0a.pdf
Consumer Behavior Studies Journal
CBSJ
2717-0004
2717-0004
1400
8
1
بررسی نقش هوش فرهنگی فروشندگان فرش دستبافت در توسعه گردشگری با تعدیل گری پشیمانی خرید و رویکرد قیمتگذاری منصفانه
حسین
بلوچی
مجید
نعمت الهی
فرش دستبافت ایران متأثر از ویژگیهای برجسته فرهنگی و هنری آن، همواره بهعنوان یکی از کالاهای برجسته در سبد صادرات غیرنفتی ایران مطرح بوده است. از طرفی، کم توجهی به اصول و مبانی بازاریابی، مزیت رقابتی فرش دستبافت را در داخل و بهویژه در سطح جهانی با تهدیدهای جدی مواجه کرده است. بدین منظور، هدف پژوهش حاضر بررسی نقش هوش فرهنگی فروشندگان فرش دستبافت در توسعه گردشگری با تعدیل گری پشیمانی خرید با رویکرد قیمتگذاری منصفانه است. جامعه آماری دو گروه فروشندگان فرش و گردشگران خارجی بازار وکیل شیراز بوده است. برای به دست آوردن حجم نمونه گردشگران از نمونهگیری در دسترس و برای فروشندگان از نمونهگیری تصادفی استفاده شده است. به منظور تعیین پایایی دادهها از بررسی سازگاری درونی استفاده شد. سنجش روایی ابزار سنجش از طریق روایی همگرا و واگرا صورت گرفت. برای بررسی اثر تعدیل گری پشیمانی خرید از نرمافزار لیزرل استفاده شده است. نمونه آماری به دو گروه تقسیمشده و مدل ساختاری پژوهش با لحاظ کردن و عدم لحاظ کردن اثر تعدیل گری پشیمانی خرید بررسی شد. نتایج پژوهش نشان داد بدون لحاظ تعدیل گری، بین هوش فرهنگی فروشندگان و توسعه گردشگری رابطه مثبت و معناداری وجود دارد، این امر حاکی از اهمیت بالای هوش فرهنگی در توسعه گردشگری است. رابطه بین انصاف قیمتی و توسعه گردشگری تایید نشده است، به این دلیل که قیمت و مسائل قیمتگذاری برای خارجیان کمتر حائز اهمیت است. رابطه معنادار بین تنوعطلبی و توسعه گردشگری وجود داشت و این تنوع طلبی در انتخاب مقاصد جدید و تازه گردشگران اهمیت دارد.
cultural intelligence
Shopping Regime
Fair Price
adjustment
Handwoven Rug
2021
04
21
105
132
https://cbs.uok.ac.ir/article_61707_c220eb16536495933df1adf084ee8c8b.pdf
Consumer Behavior Studies Journal
CBSJ
2717-0004
2717-0004
1400
8
1
ارایه الگوی پیشایندها و پیامدهای ارتباطات بازاریابی یکپارچه در صنعت بانکداری
سامان
شیخ اسماعیلی
سید کامران
نوربخش
سید عباس
حیدری
در دنیای رقابتی و پویای صنعت بانکداری امروز، نمی توان بدون در نظر گرفتن ارتباطات بازاریابی یکپارچه، به اهداف بازاریابی در مقیاس گسترده دستیافت. بدین منظور هدف اصلی این پژوهش، شناسایی انواع پیشآیند ها، روش های مدیریت، انواع پیامدها، مدل یابی و مدل سازی روابط ساختاریِ الگوی جامع «مدیریت ارتباطات بازاریابی یکپارچه» در صنعت بانکداری است. جامعه آماری پژوهش حاضر را کلیه کارکنان شاغل در شعب بانکهای منتخب در سطح شهر تهران اعم از واحدهای صف و ستاد تشکیل داده است. این پژوهش به روش توصیفی – پیمایشی و مبتنی بر روش های اکتشافی- زمینه یابی اجرا و جمع آوری داده ها از طریق پرسشنامۀ انجام شده است. داده های گردآوریشده نیز با بهره گیری از روشهای توصیفی و استنباطی ازجمله مدل معادلات ساختاری تحلیل شدند. نتایج حاکی از تأیید الگوی پیشنهادی پژوهش بودند، به این معنی که متغیرهای مطرح شده، تبیین کننده های مناسبی از محرک ها و پیامدهای ارتباطات بازاریابی یکپارچه بوده و روابط مفروض در مدل نیز به طور معنی داری مورد تأیید واقع شدند. همچنین این مدل در دو سطح کلی مفاهیم و مصادیق می تواند بهعنوان یک نقشه راه، فعالیتهای تعاملاتی و ارتباطی بانک را بهطور قابلملاحظهای منسجم و یکپارچه نماید.
Integrated Marketing Communications
Market Orientation
Brand Orientation
Advertising
Banking Industry
2021
04
21
133
157
https://cbs.uok.ac.ir/article_61710_44326cc960ae43e92fe864220a25ac6b.pdf
Consumer Behavior Studies Journal
CBSJ
2717-0004
2717-0004
1400
8
1
پیشایندهای توسعه رفتار مصرفهوشمندانه"
یوسف
محمدی فر
حدیث
پورجمشیدی
تغییر رویکرد جهانی به سوی مصرف هوشمندانه موضوعی جدید و جدی است. مصرف هوشمندانه با هدف کاهش مصرف منابع و انرژی در راستای تولید زباله کمتر و بازیافت بیشتر مواد مصرفی صورت میگیرد که مظهر و نماد یک اقدام جامعهپسند و اخلاقی است که منافع شخصی و عمومی را در برمیگیرد. مطالعه پیشرو از لحاظ هدف کاربردی است که بهمنظور بررسی پیشایندهای توسعه رفتار مصرف هوشمندانه بر اساس رویکرد کیفی_کمی صورت پذیرفته است. برای اینمنظور در بعد کیفی از ابزار فراترکیب با گامهای هفتگانه و در رویکرد کمی با استفاده از فرمول کوکران نمونهای به حجم (386N=) نفر با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای، انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه ساختیافته بود. سنجش روایی این ابزار از نظر صاحبنظران و پایایی متغیرهای آن با ضریب آلفای کرونباخ بهدست آمد و با استفاده از مدلسازی معادلات ساختاری مدلی برای پیشبینی رفتار مصرفکننده در حوزه رفتار هوشمند، ارائه شد. به صورت خلاصه یافتهها حاکی از آن است که متغیرهای برند محصول، اعتماد به محصول، درک ارزش محصول، تناسب قیمت و کیفیت، زمینه اجتماعی و مسئولیت-پذیری اجتماعی اثرگذاری قابلتوجهی بر توسعه رفتار مصرف هوشمندانه دارند، قابل ذکر است که متغیرهای مورد بررسی توانستند30/0 از واریانس رفتار مصرف هوشمند را تبیین کنند.
Intelligent consumption
Consumer Behavior
Structural Equations
2021
04
21
158
173
https://cbs.uok.ac.ir/article_61751_1c68dddf0ed1ba317e9908906bd9f9cb.pdf