TY - JOUR ID - 62555 TI - ارائه الگوی پیامدهای استعاره های دیداریِ تبلیغات تعاملی بر رفتار مصرف کنندگان با استفاده از تکنیک دلفی JO - مطالعات رفتار مصرف‌کننده JA - CBSJ LA - fa SN - 2717-0004 AU - صدیقیان, نرگس AU - حاجی علی اکبری, فیروزه AU - درودی, هما AU - لطفی زاده, فرشته AD - دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی ; مدیریت بازاریابی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان، AD - گروه مدیریت بازرگانی ، واحد زنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، زنجان، ایران AD - دانشیار، گروه مدیریت، واحد زنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، زنجان، ایران AD - گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه آزاد اسلامی زنجان، ایران Y1 - 2023 PY - 2023 VL - 10 IS - 1 SP - 185 EP - 213 KW - پیامدهای استعاره‌های دیداری KW - تبلیغات تعاملی KW - رفتار مصرف کنندگان KW - تکنیک دلفی DO - 10.34785/J018.2022.023 N2 - تبلیغات تعاملی، یکی از مهم‌ترین روش‌های نوین تبلیغاتی در عصر حاضر هستند که از پیشرفته‌ترین شیوه‌ها و ابزارها در راستای برقراری ارتباط دو و یا چند سویه با مخاطبان، بهره می‌گیرند و می‌کوشند تا با به چالش کشیدن بیننده به نوعی وی را در گیر خود نمایند که علاوه بر برقراری یک ارتباط دو طرفه و دلنشین، مشتری را جذب و متقاعد به خرید نمایند. از این رو پژوهش حاضر با هدف ارائه الگوی پیامدهای استعاره‌های دیداریِ تبلیغات تعاملی بر رفتار مصرف‌کنندگان انجام شده است. جامعه آماری این مطالعه متشکل از خبرگان مدیریت فروش، بازاریابی و اجرایی در فروشگاه‌های زنجیرهای بزرگ است که از این بین 40 نفر از مدیران فروشگاه‌های رفاه، اتکا، افق، جانبو و هفت، با روش نمونه‌گیری هدفمند بعنوان نمونه انتخاب شدند. برای گردآوری داده‌ها از پرسشنامه دلفی استفاده شده است. در این مطالعه روش دلفی طی چهار راند انجام و عوامل موثر شناسایی شده توسط نرم افزار میک مک استخراج شدند و پس از تایید توسط 5 نفر از خبرگان دانشگاهی، مدل نهایی ارائه گردید. سپس با استفاده از نرم افزار سناریو ویزارد، سناریوهای مختلف با توجه به مدل نهایی پژوهش عنوان شد. بر اساس نتایج بدست آمده چهار دسته از عوامل اصلی شامل ویژگی‌های دیداری، ویژگی‌های فیزیکی محصول، ویژگی‌های خدماتی محصول و نحوه تبلیغات تعاملی بعنوان مهمترین مولفه‌ها شناسایی شدند. UR - https://cbs.uok.ac.ir/article_62555.html L1 - https://cbs.uok.ac.ir/article_62555_57118d467173a98182fd10a79b2b54dd.pdf ER -