TY - JOUR ID - 62553 TI - بخش بندی مشتریان هدف بر اساس عوامل موثر بر مشارکت مشتری JO - مطالعات رفتار مصرف‌کننده JA - CBSJ LA - fa SN - 2717-0004 AU - عراقی, مجید AU - فقهی فرهمند, ناصر AU - رستم زاده, رضا AU - عالی, صمد AU - قره بیگلو, حسین AD - گروه مدیریت، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران AD - گروه مدیریت بازرگانی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران AD - گروه حسابداری و مدیریت، واحد ارومیه، دانشگاه آزاد اسلامی، ارومیه، ایران AD - گروه مدیریت بازرگانی، واحد عجب شیر، دانشگاه آزاد اسلامی، عجب شیر، ایران Y1 - 2023 PY - 2023 VL - 9 IS - 4 SP - 192 EP - 216 KW - ارزش مشارکت مشتری KW - ارزش ادراک مشتری KW - بازاریابی مشارکت مشتری DO - 10.34785/J018.2022.021 N2 - هدف پژوهش حاضر، ارائه مدلی برای شناسایی مشتریان هدف بر اساس میزان مشارکت آن‌ها در بانک سپه است. بدین منظور مشتریان بانک سپه شعب شهر تهران به‌عنوان جامعه آماری انتخاب شدند و تعداد 880 مشتری با تکمیل پرسشنامه، در تحقیق مشارکت نمودند. برای انتخاب نمونه‌ آماری از روش نمونه‌گیری در دسترس استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از تکنیک درخت تصمیم که یکی از مهم‌ترین تکنیک‌های داده‌کاوی می‌باشد و نرم افزار SPSS Modeler بکار گرفته شد، تا عوامل موثر خلق ارزش برای بانک بر اساس میزان مشارکت مشتریان (مشارکت بالا و پایین) مدل سازی گردد. یافته‌های تحقیق نشان داد که چرخه عمر رابطه مشتری (در مراحل شناخت یا توسعه یا حفظ رابطه)، ارزش احساسی درک شده بالا، مدل رابطه‌ای به سبک اشتراک گذاری جمعی یا تطبیق برابری و قیمت گذاری و مدت زمان طولانی مشتری بانک بودن از عوامل موثر در بروز مشارکت بالای مشتریان است. در نقطه مقابل قرار گرفتن مشتری در مرحله کاهش چرخه عمر رابطه مشتری از مهمترین دلایل مشارکت پایین در جامعه آماری مورد مطالعه بوده است. این تحقیق به مدیران کسب‌ وکارهاکمک می‌کند تا نکات کلیدی میزان مشارکت مشتریان را شناسایی کنند و از آن در بازاریابی مشارکت استفاده نمایند. UR - https://cbs.uok.ac.ir/article_62553.html L1 - https://cbs.uok.ac.ir/article_62553_ddf4b355958896c1e84a87025bb769ad.pdf ER -