TY - JOUR ID - 6135 TI - مطالعه تاثیرپذیری عملکرد سازمان از پاسخگویی و مشروعیت داخلی واحد بازاریابی (مطالعه موردی شرکت های تولیدی صاحب برند) JO - مطالعات رفتار مصرف‌کننده JA - CBSJ LA - fa SN - 2717-0004 AU - یزدانفر, شیوا AU - حاجی پور, بهمن AD - کارشناس ارشد مدیریت اجرایی. دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات خوزستان .گروه مدیریت اجرایی. خوزستان، اهواز AD - دانشیار دانشگاه شهید بهشتی، گروه مدیریت بازرگانی Y1 - 2014 PY - 2014 VL - 1 IS - 1 SP - 61 EP - 73 KW - بخش بازاریابی KW - پاسخگویی KW - مشروعیت KW - تمایل به همکاری KW - تمایل به اشتراک گذاشتن دانش و معلومات KW - عملکرد شرکت DO - N2 - جوامع دانشگاهی و تجاری درباره چالش‌های فزاینده به وجود آمده درباره موقعیت و جایگاه بخش بازاریابی در داخل سازمان‌ها اتفاق نظر دارند. متخصصان و دانشگاهیان معتقدند که علیرغم نقش مهم بخش بازاریابی در اثرگذاری بر تصمیمات استراتژیک، به‌علت عدم پاسخگویی و مشروعیت داخلی، این بخش از حمایت‌ها و تشویق‌های لازم از طرف مدیران ارشد برخوردار نیست. هدف مطالعه حاضر تبیین روابط بین پاسخگویی و مشروعیت داخلی بازاریابی با عملکرد شرکت می‌باشد. روش پژوهش حاضر از نوع توصیفی- همبستگی است. ابزار گردآوری داده‌ها یک پرسشنامه پژوهشگر ساخته، دارای طیف پنج گزینه‌ای لیکرت است که در میان نمونه آماری شامل315 نفر از مدیران میانی و کارمندان 35 شرکت صاحب برند در صنایع پوشاک، لوازم خانگی، صوتی و تصویری و مبلمان توزیع گردیده است. داده‌های گردآوری شده با استفاده از مدل معادلات ساختاری تحلیل گردیده است. نتایج حاصل از این تحقیق نشان داد که پاسخگویی داخلی بخش بازاریابی تاثیر مثبت و معناداری بر مشروعیت داخلی آن و متعاقبا عملکرد شرکت داشته است. به بیان دقیق‌تر با افزایش پاسخگویی بخش بازاریابی، مشروعیت آن بخش در بین سایر بخش‌ها افزایش یافته و این امر منجر به بهبود عملکرد شرکت می شود.  این در حالی است که با اینکه تاثیر مثبت و معنادار مشروعیت بخش بازاریابی بر همکاری و تسهیم دانش سایر بخش‌ها با بخش مذکور تایید شد ولی تنها همکاری تاثیر مثبت و معنادار خود را بر عملکرد شرکت نشان داد. UR - https://cbs.uok.ac.ir/article_6135.html L1 - https://cbs.uok.ac.ir/article_6135_bd412c810a57188e845046b9e1ee25e5.pdf ER -