%0 Journal Article %T ارزیابی اثر منابع پشیمانی، مقایسه اجتماعی و پشیمانی بر واکنش-های مشتری %J مطالعات رفتار مصرف‌کننده %I دانشگاه کردستان %Z 2717-0004 %A عزیزی, شهریار %A قرشی, صالح %A عیوضی نژاد, سلمان %D 2023 %\ 03/21/2023 %V 10 %N 1 %P 128-146 %! ارزیابی اثر منابع پشیمانی، مقایسه اجتماعی و پشیمانی بر واکنش-های مشتری %K پشیمانی پس از خرید %K منابع پشیمانی %K مقایسه اجتماعی %K واکنش‌های مشتری %R 10.34785/J018.2022.024 %X در بسیاری از موارد پیامدهای یک تصمیم منجر به بروز احساسات منفی می‌شود. در واقع پشیمانی یک احساسِ منفی کلیدی برای مصرف‌کنندگان است و افراد سعی دارند در هنگام تصمیم‌گیری از آن پرهیز کنند. هدف پژوهش حاضر ارزیابی تأثیر منابع پشیمانی، مقایسه اجتماعی و پشیمانی پس از خرید بر روی واکنش‌های پس از پشیمانی مشتریان در بازار تلفن همراه در شهر تهران است. این پژوهش از نظر نوع هدف، کاربردی بوده و از لحاظ ماهیت و روش در دستۀ تحقیقات طرح عاملی قرار می‌گیرد. ابزارِ گردآوری داده‌ها در این پژوهش پرسشنامه بوده که در قالب هشت سناریو (2×2×2) بین سوژه‌ای و بر اساس آزمایش سناریو محور تهیه شده است. نمونه آماری این پژوهش 400 نفر از مصرف‌کنندگان گوشی تلفن همراه در محدودۀ شهر تهران را بودند که از طریق نمونه‌گیری غیر احتمالی در دسترس انتخاب‌شده‌اند. پس از ارزیابی پرسشنامه‌های گردآوری شده تعداد 310 نمونه مورد تحلیل قرار گرفتند. برای تحلیل داده‌ها در بخش اول از مدل‌سازی عمومی خطی و نرم‌افزار STATISTICA و در بخش دوم از رگرسیون لجستیک و نرم‌افزار SPSS استفاده گردید. برای بررسی اثر مقایسۀ اجتماعی از دو متغیر اعتبارِ مرجع خارجی و اطلاعاتِ نرخ پایه استفاده‌شده است. نتایج آزمون اثرات بین گروهی نشان داد که از میان سه متغیر منبع آگاهی از پشیمانی، اعتبارِ مرجع خارجی و اطلاعات نرخِ پایه، تنها عامل منبع آگاهی از پشیمانی بر میزان پشیمانی مؤثر است. نتیجۀ آزمون‌های نسبت احتمال حاکی از این است که دو متغیر پشیمانی و اعتبارِ مرجع خارجی، به‌طور معناداری می‌توانند متغیر واکنش‌های رفتاری مشتری را پیش‌بینی ‌کنند. %U https://cbs.uok.ac.ir/article_62556_5f02021cc471360498f402c31e6cdc40.pdf