%0 Journal Article %T اثر پیام‌های انیمیشنی و شخصیت‌های واقعی در تبلیغات بر نگرش، جذب و قصد خرید مصرف‌کنند‌گان کالاهای ورزشی %J مطالعات رفتار مصرف‌کننده %I دانشگاه کردستان %Z 2717-0004 %A عسگر, علی %A احمدی, سیروس %A سید عالی نژاد, آزاده %D 2022 %\ 09/23/2022 %V 9 %N 3 %P 56-87 %! اثر پیام‌های انیمیشنی و شخصیت‌های واقعی در تبلیغات بر نگرش، جذب و قصد خرید مصرف‌کنند‌گان کالاهای ورزشی %K جذب مصرف‌کننده %K افراد مشهور‌ %K شخصیّت‌های انیمیشنی %K نگرش به تبلیغ و برند %K قصدخرید %R 10.34785/J018.2022.006 %X هدف از پژوهش حاضر تحلیل اثر پیام‌های انیمیشنی و شخصیّت‌های واقعی در تبلیغات بر نگرش، جذب و قصدخرید مصرف-کنندگان کالاهای ورزشی است. روش تحقیق از نوع توصیفی- همبستگی می‌باشد و به شکل میدانی انجام‌شده است. جامعه آماری پژوهش دانشجویان تربیت‌بدنی دانشگاه‌های سطح شهر همدان (دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاه بوعلی‌سینا و دانشگاه پیام-نور) به تعداد 1217 نفر بودند که با توجه جدول مورگان 296 نفر به روش طبقه‌ای- تصادفی به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای سنجش متغیرهای اصلی پژوهش، تعداد 80 سوال از طریق تلفیق پرسشنامه‌های چند محقّق طراحی شد که عبارتند از: پرسشنامه‌‌ها‌ی اثر پیام‌های انیمیشنی و شخصیّت‌های واقعی در تبلیغات فروزنده (2014)، جذب مصرف‌کنندگان فروزنده (2014)، قصدخرید لیدا شایان (2010)، نگرش به تبلیغ لیو و همکاران (2002) و نگرش به برند چانگ و لیو (2009) بود. روایی ابزارها از طریق روایی محتوایی (نظر 10 متخصص)، پایایی (آلفای کرونباخ بالای 70/0) و روایی‌سازه (برازش مدل) ارزیابی و تأیید شد. تحلیل یافته‌ها با استفاده از روش مدلسازی معادلات ساختاری در نرم‌افزار اسمارت پی ال اس انجام گرفت. نتایج تحقیق نشان ‌داد؛ تبلیغات از طریق انیمیشن و شخصیّت‌های واقعی هر دو بر شکل‌گیری نگرش به تبلیغ و برند، جذب مصرف‌کننده و قصدخرید تأثیر معناداری دارند. براساس یافته‌های پژوهش می‌توان گفت هرچقدر تبلیغات به شیوه‌های خلّاقانه و جذّاب مانند استفاده از افراد مشهور و مورد علاقه و شخصیّت‌های انیمیشنی طرّاحی شود مخاطبان خود را بیشتر تحت تأثیر قرار خواهد داد و آن‌ها را به انتخاب آن برند راغب خواهد کرد. %U https://cbs.uok.ac.ir/article_62290_f3976324f3b87784c67f8c703812ba53.pdf