%0 Journal Article %T شناسایی عوامل موثر بر شکل‌گیری برندهای گورستانی بر پایه ادراک مصرف‌کننده (موردمطالعه گروه شرکت های نوشیدنی صنعت مواد غذایی) %J مطالعات رفتار مصرف‌کننده %I دانشگاه کردستان %Z 2717-0004 %A موسوی, سید نجم الدین %A زرنگاریان, یوسف %A مومنی مفرد, معصومه %A تقی پور, صابر %D 2022 %\ 03/21/2022 %V 9 %N 1 %P 134-157 %! شناسایی عوامل موثر بر شکل‌گیری برندهای گورستانی بر پایه ادراک مصرف‌کننده (موردمطالعه گروه شرکت های نوشیدنی صنعت مواد غذایی) %K برند %K برندهای گورستانی %K ادراک مصرف‌کننده %K گروه شرکت‌های نوشیدنی %K صنعت مواد غذایی %R 10.34785/J018.2022.916 %X تحولات بیشمار محیطی سبب گردیده تا برخی از برندها توان رقابت را نداشته باشند. این قبیل برندها بر اساس ترکیبی از عوامل گوناگون درون و برون‌سازمانی جایگاه مطلوب گذشته خود را از دست داده و دیگر در ذهن مصرف‌کنندگان به عنوان یکی از اولویت‌های خرید مطرح نیستند چرا که مصرف‌کنندگان به صورت طبیعی توان به‌‌خاطرآوری این برند را در هنگام خرید ندارند. بر این اساس هدف اصلی از انجام این مطالعه شناسایی عوامل موثر بر شکل‌گیری برندهای گورستانی بوده است. این مطالعه بر اساس هدف کاربردی و از نظر نوع روش تحقیق در حوزه مطالعات توصیفی از نوع پیمایشی قرار دارد. رویکرد بررسی حاضر آمیخته بوده و با ترکیب روش‌ کیفی و کمی تحلیل شده است. عوامل موثر بر شکل‌گیری برندهای گورستانی از طریق مصاحبه‌های نیمه‌ساختاریافته با 14 نفر از مدیران بازاریابی و اساتید مدیریت بازرگانی شناسایی گردید. به منظور تایید عوامل شناسایی‌شده از روش دلفی فازی مثلثی و با بهره‌گیری از داده‌های حاصل از توزیع پرسشنامه در میان 40 نفر از مدیران بازاریابی و تحقیقات بازار در برندهای تولیدکننده نوشیدنی در صنعت مواد غذایی انجام گرفت. نتایج حاصل از کدگذاری مصاحبه‌ها با استفاده از نرم‌افزار Atlas ti 8 منجر به شناسایی 22 مفهوم به عنوان عوامل موثر بر شکل‌گیری برندهای گورستانی گردید. یافته‌های به دست آمده در ارتباط با تایید این عوامل نشان داد که به ترتیب تصمیمات مدیریتی، ضعف واحدهای تحقیق و توسعه، واردات محصولات مشابه، ضعف سرمایه اجتماعی، تحولات محیطی و تغییر ترجیحات مصرف‌کننده مهم‌ترین عوامل موثر بر شکل‌گیری برندهای گورستانی محسوب می-شوند. %U https://cbs.uok.ac.ir/article_62088_fd4724541bc86c7557efae75a3401d57.pdf