%0 Journal Article %T ارتقاء رقابت پذیری شرکت های دارویی؛ تبیین راهکارها به‌ منظور افزایش سهم از بازار مصرفی دارو %J مطالعات رفتار مصرف‌کننده %I دانشگاه کردستان %Z 2717-0004 %A موسوی, سید نجم الدین %A غفوریان شاگردی, امیر %A شریعت نژاد, علی %D 2021 %\ 10/23/2021 %V 8 %N 3 %P 57-78 %! ارتقاء رقابت پذیری شرکت های دارویی؛ تبیین راهکارها به‌ منظور افزایش سهم از بازار مصرفی دارو %K توان رقابتی %K رقابت پذیری %K شرکت های داروسازی %K روش دلفی فازی %R 10.34785/J018.2021.852 %X پژوهش حاضر با هدف ارائه راهکارهای ارتقاء رقابت پذیری شرکت های دارویی به‌منظور افزایش سهم بازار انجام پذیرفت. این پژوهش از نوع پژوهش‌های آمیخته با رویکرد اکتشافی است که از حیث روش‌شناسی در قالب پژوهش‌های کمی کیفی و از نظر فلسفه پژوهش در زمره پژوهش‌های قیاسی-استقرایی می‌گنجد. جامعه‌آماری پژوهش کلیه کارخانجات داروسازی، بنگاه‌های تولید دارو و شرکت‌های داروسازی در استان لرستان هستند که اعضای نمونه پژوهش در بخش کیفی، با استفاده از روش نمونه‌گیری گلوله‌برفی و در بخش کمی پژوهش نیز با روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چند مرحله‌ای انتخاب شده‌اند. از آنجا که پژوهش حاضر از نوع پژوهش‌های آمیخته با رویکرد کمی و کیفی است، به طور توامان از هر دو ابزار مصاحبه و پرسشنامه استفاده می‌گردد. در خصوص چگونگی تحلیل داده‌های پژوهش نیز لازم به ذکر است که برای تحلیل داده‌های کیفی از روش کدگذاری و نرم افزار ATLAS.TI که مخصوص تحلیل داده‌های کیفی است، استفاده می شود. همچنین در مرحله کمی پژوهش با استفاده از روش دلفی فازی Delphi Fuzzy تحلیل داده‌ها انجام شده است. نتایج پژوهش نشان می-دهد که بهبود رفاه مصرف کنندگان و تقویت سهم بازار، بهره‌مندی از انواع گیاهان دارویی در سطح استان، وجود مراکز علمی و تحقیقاتی زیاد و همکاری آن ها با شرکت‌های داروسازی، وابستگی شرکت های دارویی دنیا به داروها و گیاهان دارویی تولیدی در داخل کشور، به وجود آمدن زنجیره مطالبات معوق به خاطر ناتوانی پرداخت بدهی و نبود بخش تحقیق و توسعه در جهت بهره مندی از گیاهان دارویی مهمترین عواملی هستند که رقابت‌پذیری شرکت‌های داروسازی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. %U https://cbs.uok.ac.ir/article_61891_e134269651f0065b160ee2e5a045f49b.pdf