@article { author = {Dehdashti Shahrokh, Zohreh and Bashirpour, Mahdi}, title = {Exploring Conceptual Map of Attitudes against Chinese Automotive Brands by Using the Zaltman Metaphor elicitation technique (Zmet)}, journal = {Consumer Behavior Studies Journal}, volume = {6}, number = {1}, pages = {149-169}, year = {2019}, publisher = {University of Kurdistan}, issn = {2717-0004}, eissn = {2717-0012}, doi = {10.34785/J018.2019.958}, abstract = {Chinese carmaker brands have grown rapidly in the Iranian market in recent years and their market share has increased. In this study, the researchers aim to understand what associations exist in the minds of Chinese automotive brands, what gender and intensity these associations have in the minds of audiences, and how these associations drive Chinese cars. Interviews and extraction metaphors of Zaltman were used to gather information. The study population was people who had experience of using Chinese cars. The findings of a map and network of audience mental associations showed that the characteristics, functions and values of Chinese cars were mostly negative, and the frequency of repeated negative associations was higher in the audience. The most significant positive associations included relatively low prices and low fuel consumption, and the most significant negative associations included high maintenance costs, high sales risk, being classless, poor country brand and poor technical quality of the car. Compared to previous research, research has generally yielded the same results in terms of associations, attitudes, characteristics, functions, and values, and has shown that, like many places in the world, there are no positive associations and attitudes toward Chinese brand and Chinese products. , But because of the brand's presence in the developing world market and the fact that people in these countries do not have much financial power, people buy it in spite of the negative associations and attitudes toward these products.}, keywords = {Mental Interaction Network,Chinese Automobile Brands,Chinese Products,Mental Map,Zimet,qualitative research}, title_fa = {استخراج شبکه تداعیات ذهنی افراد به برندهای خودروساز چینی با استفاده از تکنیک استعاره‌های استخراجی زالتمن(زیمت)}, abstract_fa = {برندهای خودروساز چینی در سال‌های اخیر رشد زیادی در بازار ایران داشته‌اند و سهم از بازار آن‌ها افزایش‌یافته است، در این تحقیق هدف محققین این بوده است که دریابند چه تداعیاتی در ذهن مخاطبان نسبت به برندهای خودروساز چینی وجود دارد، این تداعیات چه جنس و شدتی در ذهن مخاطبان دارند و چگونه این تداعیات باعث خرید خودروهای چینی می‌شوند. برای جمع‌آوری اطلاعات از مصاحبه و روش استعاره‌های استخراجی زالتمن (زیمت) استفاده‌شده است، جامعه مورد مطالعه افرادی بودند که تجربه استفاده از خودروهای چینی را داشته‌اند (استفاده‌کنندگان سابق، استفاده‌کنندگان فعلی). یافته‌های تحقیق به‌صورت نقشه و شبکه تداعیات ذهنی مخاطبان نشان داد که ویژگی‌ها، کارکردها و ارزش‌های خودروهای چینی عمدتاً منفی هستند و میزان تکرار تداعیات منفی در گفته‌های مخاطبان بیشتر بود. مهم‌ترین تداعیات مثبت شامل قیمت نسبتاً کم و مصرف کم سوخت بودند و مهم‌ترین تداعیات منفی شامل هزینه‌های نگهداری بالا، ریسک بالای فروش، بی‌کلاس بودن، برند ضعیف کشور و کیفیت فنی پایین خودرو بودند. تحقیق در مقایسه با تحقیقات پیشین عمدتاً نتایج یکسانی را از حیث تداعیات، نگرش‌ها، ویژگی‌ها، کارکردها و ارزش‌ها داشت و نشان داد که مانند بسیاری از نقاط دنیا نسبت به برند کشور چین و محصولات چینی تداعیات و نگرش‌های مثبتی وجود ندارد، اما به دلیل فعالیت این برندها در بازار کشورهای در حال توسعه و این واقعیت که مردم این کشورها از نظر مالی قدرت زیادی ندارند، علیرغم وجود تداعیات و نگرش‌های منفی نسبت به این محصولات، مردم آن‌ها را به دلایلی مانند ناچاری خریداری می‌کنند.}, keywords_fa = {شبکه تداعیات ذهنی,برندهای خودروساز چینی,محصولات چینی,نقشه ذهنی,زیمت}, url = {https://cbs.uok.ac.ir/article_61086.html}, eprint = {https://cbs.uok.ac.ir/article_61086_194c50b5577ab5855414222bb1cb1aed.pdf} }