@article { author = {}, title = {Editor's note}, journal = {Consumer Behavior Studies Journal}, volume = {8}, number = {1}, pages = {-}, year = {1400}, publisher = {University of Kurdistan}, issn = {2717-0004}, eissn = {2717-0012}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {سخن سردبیر}, abstract_fa = {    توجه به عوامل محیطی یکی از مهمترین عناصر تاثیر گذار بر روی پیش بینی رفتار آتی افراد به شمار می آید. بر این اساس فرد با توجه به تغییراتی که در اطراف وی ایجاد شده است، تصمیم های خود را سازماندهی می کند. این تغییرات گاهی اوقات ممکن است اتفاقی بوده و بر اثر شرایط محیطی بوجود آمده باشد یا اینکه به شکلی از پیش تعیین شده و با نیتی مشخص طرح ریزی شده باشد. بطور نمونه می توان از تاثیر محیط ظاهری بر روی ادراک فرد از موقعیتهای بوجود آمده نام برد که این تغییرات حتی می تواند بر روی درک از قیمت نیز تاثیر بگذارد. آنچه مهم است آن است که محیط بخش مهمی از عوامل موثر بر تصمیم گیری را شکل می دهد و گاها می تواند بعنوان تنها عامل جذب و یا دفع مشتریان در موقعیتهای خرید باشد. نور، صدا، بو و یا آواها می توانند به تنهایی و یا گروهی رفتار مصرف کننده را دگرگون ساخته و واکنش های متفاوتی را در وی ایجاد کنند. بر همین اساس شماره 1 دوره 8 نشریه مطالعات رفتار مصرف کننده به بررسی عوامل محیطی و اثرگذار بر تصمیم گیری های فردی اختصاص یافته است. در این شماره آخرین یافته های پژوهشگران کشور در خصوص تبیین رفتار هوشمندانه افراد با عنایت به محیطی که در آن قرار گرفته اند، ارائه شده است. امید است تلاش ما بتواند مسیر را برای تدوام انجام مطالعات از این دست، هموار نماید.  در اینجا لازم است از تمامی عوامل اجرایی، هیات محترم تحریریه و داوران بزرگواری که با دقت نظر خود این مهم را فراهم نموده اند، کمال سپاسگزاری را داشته باشم. دکتر علی صنایعی سردبیر نشریه مطالعات رفتار مصرف کننده}, keywords_fa = {}, url = {https://cbs.uok.ac.ir/article_61822.html}, eprint = {} } @article { author = {Shahnavazi, Abbas and Homayounfar, Mahdi and Fadaei, Mehdi and Shabani, Shahin}, title = {The Effect of Light on Reaction of Food Customers Based on Neuromarketing}, journal = {Consumer Behavior Studies Journal}, volume = {8}, number = {1}, pages = {1-21}, year = {2021}, publisher = {University of Kurdistan}, issn = {2717-0004}, eissn = {2717-0012}, doi = {10.34785/J018.2021.932}, abstract = {The current research is conducted to investigate the effect of different lights on reaction of customers of unpackaged fresh food (fruit) using neuromarketing method. Considering research objective, it’s an applied study and regarding method it's experimental , because the control and manipulation of variables took place in the laboratory environment. The statistical population of the study includes food customers (fruit) of Rasht city which 10 out of them were selected as statistical sample using purposive sampling method. In data gathering phase, customers’ brain reactions were recorded using electroencephalogram applying OpenBCI processing software with a sampling rate of 512, in the range of 7-13 HZ and 13-30 HZ by two F3 and F4 electrodes, while for each one, 4 steps of 4-second frequency recording were performed. The results of testing hypotheses using Wilcoxon and Kruskal Wallis nonparametric tests in SPSS software showed that according to the values of F3’ alpha and beta (Positive emotions) and F4’ alpha and beta (negative emotions), there are no differences among green, yellow, and red colors in the choice of food. In comparison of average of F3’ alpha and beta and F4’alpha and beta, there were significant difference in each light and the left hemisphere of the brain more involved. So, positive and logical emotions are dominant.}, keywords = {Customer Behavior,Emotions,Neuromarketing,Electroencephalogram}, title_fa = {تاثیر نور بر واکنش مشتریان مواد غذایی با بکارگیری بازاریابی عصبی}, abstract_fa = {پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر نورهای مختلف بر واکنش مشتریان مواد غذایی تازۀ فاقد بسته‌بندی (میوه) ، با استفاده از روش بازاریابی عصبی انجام شده است. این پژوهش از نظر هدف؛ کاربردی و از نظر روش؛ تجربی است، زیرا کنترل و دستکاری متغیرها در محیط آزمایشگاهی انجام شده است. جامعه آماری پژوهش شامل: مشتریان مواد غذایی (میوه) شهرستان رشت است که 10 نفر از آنها به روش نمونه‌گیری قضاوتی، به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. در گام جمع‌آوری داده‌ها، واکنش‌های مغزی مشتریان توسط دستگاه الکتروآنسفالوگرام و با استفاده از نرم‌افزار پردازش واسط مغز- رایانه با نرخ نمونه‌گیری 512 در بازه 7 تا 13 هرتز و 13 تا 30 هرتز توسط دو الکترود F3 و F4 ثبت گردید و برای هر کدام 4 مرحله ثبت فرکانس 4 ثانیه‌ای انجام گرفت. نتایج آزمون فرضیه‌ها با آزمون‌های ناپارامتریک ویلکاکسون و کروسکال‌والیس در نرم‌افزار اِس‌پی‌اِس‌اِس نشان داد که با توجه به مقادیر آلفا و بتای F3 (احساسات مثبت) و آلفا و بتای F4 (احساسات منفی) تفاوت معناداری میان رنگ‌های سبز، زرد و قرمز در انتخاب مواد غذایی وجود ندارد. در مقایسه میانگین آلفا و بتای F3 و آلفا و بتای F4، در هر نور تفاوت معناداری وجود داشته و نیمکره چپ مغز را بیشتر درگیر نموده‌اند، لذا عواطف و احساسات مثبت و منطقی بیشتر هستند. بنابراین، در مقایسه آلفای F3 و F4 و بتای F3 و F4؛ احساسات مثبت از احساسات منفی دارای مقدار بزرگتری هستند و نیمکره چپ مغز را بیشتر درگیر کرده‌اند، لذا عواطف و احساسات مثبت و منطقی غالب هستند.}, keywords_fa = {Customer Behavior,Emotions,Neuromarketing,Electroencephalogram}, url = {https://cbs.uok.ac.ir/article_61752.html}, eprint = {https://cbs.uok.ac.ir/article_61752_49421fc66e3fd079f53ca45dd2b21e73.pdf} } @article { author = {Keimasi, Masoud and Khoshnevis, Mozhde}, title = {Analyzing Customers' Behaviors with Approach of Measuring Visual Attention of Users to Websites Banner Advertising}, journal = {Consumer Behavior Studies Journal}, volume = {8}, number = {1}, pages = {22-37}, year = {2021}, publisher = {University of Kurdistan}, issn = {2717-0004}, eissn = {2717-0012}, doi = {10.34785/J018.2021.489}, abstract = {Since a large budge is spent on advertisements that lack effectiveness, important elements should be investigated in order to increase the effectiveness of advertisements and avoid wasting expenditure. Reviewing the models of customers' buying behavior shows that customers' attraction is a key issue in attracting customers. With regard to the impact of banner advertising on customers' buying behavior, the purpose of this study is measuring the effect of personalization of banner advertising on visual attention to the advertisement. A 2(advertisement type)×2(task cognitive demand) matrix was used for exploring this relationship. 80 people participated in this test to measure the way by which the personalized information affects visual attention in two levels of task cognitive demand. These effects on participants' attitude toward advertisement were measured. In this research, visual attention, attitude toward advertisement and perceived goal impediment are dependent variables and personalization and cognitive demand are independent variables. Eye tracking device was used for collecting data about visual attention and questionnaire was used for measuring attitude and perceived goal impediment and two-way ANOVA was applied for measuring the relationship between dependent and independent variables. Findings show that participants pay more and longer attention to personalized advertisements in comparison to impersonalized advertisements. However, task cognitive demand mediates the effect of personalization on attention. There is no significant effect between personalization and task cognitive demand on perceived goal impediment and attitude toward advertisement.}, keywords = {personal advertising,visual attention,task cognitive demand}, title_fa = {تحلیل رفتار مشتریان با رویکرد اندازه‌گیری توجه بصری کاربران به تبلیغات بنر وب‌سایت}, abstract_fa = {از آنجایی که بودجه زیادی صرف تبلیغاتی می‌شود که فاقد اثربخشی هستند، لذا باید عناصر مهم به منظور افزایش اثربخشی تبلیغات و جلوگیری از اتلاف هزینه بررسی گردند. مرور مدل‌های رفتار خرید مشتریان نشان می‌دهد که جلب‌توجه مشتریان، موضوع کلیدی در جذب مشتریان است. با توجه به گسترش اثر تبلیغات بنری بر رفتار خرید مشتریان، هدف این پژوهش، سنجش تأثیر شخصی‌سازی بنرهای تبلیغاتی بر توجه بصری به تبلیغ است. برای بررسی این ارتباط از یک ماتریس 2(نوع تبلیغ)×2(نیاز شناختی کار) استفاده شد. 80 نفر در این آزمایش شرکت کردند تا چگونگی تأثیر اطلاعات برجسته شخصی در دو سطح مختلف نیاز شناختی کار بر توجه بصری سنجیده شود. همچنین این تأثیرات بر نگرش شرکت‌کنندگان نسبت به تبلیغ سنجیده شد. در این پژوهش توجه بصری، نگرش نسبت به تبلیغ و مانع هدف درک‌شده، متغیرهای وابسته و متغیرهای شخصی‌سازی و سطح نیاز شناختی متغیرهای مستقل هستند. برای اندازه‌گیری توجه بصری از سه مؤلفه‌ مجموع توجه بصری به تبلیغ، زمان اولین توجه بصری به تبلیغ و تعداد دفعات توجه بصری به تبلیغ استفاده شد. جمع‌آوری اطلاعات به وسیله‌ دستگاه ردیاب چشم انجام شد و برای سنجش نگرش و مانع هدف درک‌شده از پرسشنامه و از روش تحلیل عاملی دوطرفه برای سنجش ارتباط میان متغیرهای مستقل و وابسته استفاده شد. یافته‌ها نشان می‌دهد که شرکت‌کنندگان توجه بیشتر و طولانی‌تری به تبلیغات شخصی داشته‌اند. بااین‌حال، نیاز شناختی کار اثر شخصی‌سازی بر توجه را تعدیل می‌کند. همچنین، تأثیر قابل‌ملاحظه‌ای بین شخصی‌سازی و نیاز شناختی کار بر مانع هدف درک‌شده و نگرش نسبت به تبلیغ یافت نشد.}, keywords_fa = {personal advertising,visual attention,task cognitive demand}, url = {https://cbs.uok.ac.ir/article_61705.html}, eprint = {https://cbs.uok.ac.ir/article_61705_da01624b44e199bf131e5b3a0cfd143e.pdf} } @article { author = {Marvi, Mohammad Hossein and Maleki MinBasRazgah, Morteza and Zarei, Azim and Shojaei, Golnar}, title = {The Influential Barriers to Green Purchase Intention: an Interpretive Structural Modelling Approach}, journal = {Consumer Behavior Studies Journal}, volume = {8}, number = {1}, pages = {38-58}, year = {2021}, publisher = {University of Kurdistan}, issn = {2717-0004}, eissn = {2717-0012}, doi = {10.35066/J040.2019.345}, abstract = {The purpose of this paper is to identify, analyze and rank the barriers to purchase intention and consumption of foods (healthy, natural and organic) among consumers. To achieve this goal, Delphi qualitative method was used to identify green buying barriers indicators and for analysis, ranking, relationship building and model presentation, interpretive structural modeling (ISM) and MICMAC method were used. The data were collected using green marketing literature, interviews and three rounds of Delphi method in a 10-person panel of individuals with green marketing knowledge, food knowledge and non-probability. Structural modeling was performed with the participation of 12 experts. The research findings were modeled on 6 main barriers and 49 indicators at five levels. The results revealed that demographic (income , low education. family size , generation), cognitive and motivation (lack of knowledge and awareness of healthy and environmental), contextual (high price ,lack of diversity, Inaccessibility, advertise, effective control rules and regulations), cultural (individualism, myopia, lack of altruism, unreliability, fidelity) social (norms, reference groups, social responsibility), and behavioral (nutrition patterns, dietary habits, justification of non-buying laziness, indifference, neglect) The most important barriers manufacturers and suppliers can address. This research is intended to guide the policy and decision makers in marketing to understand consumer behavior.}, keywords = {purchase barriers,interpretive structural modeling,Consumer Behavior}, title_fa = {موانع مؤثر بر قصد خرید سبز: رویکرد مدلسازی ساختاری تفسیری}, abstract_fa = {هدف این مقاله شناسایی، تحلیل و رتبه ‌بندی موانع قصد خرید سبز و مصرف مواد غذایی (سالم، طبیعی و ارگانیک) در میان مصرف‌کنندگان است. برای تحقق این هدف از روش کیفی دلفی جهت شناسایی شاخص‌های موانع خرید سبز و برای تحلیل، رتبه‌بندی، ایجاد رابطه و ارائه مدل، روش مدل‌سازی ساختاری تفسیری و روش تحلیل اثر متقابل استفاده شده است. داده‌ها با استفاده از ادبیات بازاریابی سبز، مصاحبه و سه دور روش دلفی و در پانل 10 نفره افراد با دانش بازاریابی سبز، دانش مواد غذایی و به‌صورت غیر احتمالی جمع اوری گردید. مدل‌سازی ساختاری با مشارکت 12 نفر از خبرگان انجام و یافته‌های پژوهش درقالب 6 مانع اصلی و 49 شاخص و در پنج سطح مدل‌سازی شد. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد که متغیرهای جمعیت شناختی (درآمد، تحصیلات پایین، بعد خانوار، نسل)، شناختی/ انگیزشی (عدم دانش و آگاهی از سلامتی و محیط زیستی)، زمینه‌ای (قیمت بالا، عدم تنوع، عدم دسترسی، عدم دستیابی، تبلیغات، نبود قوانین و مقررات کارآمد نظارتی)، فرهنگی (فردگرایی، نزدیک‌بینی، عدم اطمینان)، اجتماعی (هنجارها، گروه‌های مرجع، عدم مسئولیت‌پذیری اجتماعی) و رفتاری (الگوهای تغذیه، عادات غذایی، توجیه خرید غیرسبز، بی‌تفاوتی، بی‌توجهی) مهم‌ترین موانعی هستند که تولید‌کنندگان و عرضه‌کنندگان می‌توانند بدان توجه نمایند. این پژوهش به سیاست‌گذاران و تصمیم گیران بازاریابی در فهم رفتار مصرف‌کننده با توجه به سطح بندی بدست امده کمک می‌کند.}, keywords_fa = {purchase barriers,interpretive structural modeling,Consumer Behavior}, url = {https://cbs.uok.ac.ir/article_61709.html}, eprint = {https://cbs.uok.ac.ir/article_61709_660048ed11334b698520d7ea976efad8.pdf} } @article { author = {Mahmoodi, Edris and Salari, Seyede Zahra and khalilipour, hatam and Hosseini Sarteshnizi, Marzieh}, title = {The impact of Physical Environment on Perceptions of Price, Customer satisfaction and Loyalty (The Case: Ahvaz City Restaurants)}, journal = {Consumer Behavior Studies Journal}, volume = {8}, number = {1}, pages = {59-84}, year = {2021}, publisher = {University of Kurdistan}, issn = {2717-0004}, eissn = {2717-0012}, doi = {10.35066/J040.2019.301}, abstract = {the aim of this study was to investigate the effect of perceived quality from the physical environment on customer perceptions of price, satisfaction and loyalty. The research is in terms of its nature and method, descriptive-correlation and in terms of its purpose is applied. The statistical population of the research is customers of Ahvaz restaurants. Due to the fact that an estimate of the number of customers was not available, using the sampling formula from the infinite population, 384 people from the statistical population were examined and tested as a statistical sample using a nonprobability method convenience sampling. By referring to the articles that used this questionnaire or similar questionnaires, the face validity of the measurement tool was confirmed and the content validity of the questionnaire was confirmed by academic experts, as well as Cronbach's alpha coefficient for research variables above the desired value (0.70) that indicated that the reliability of the tool was verified. Pearson correlation coefficient and structural equation model were used to test the hypotheses using SPSS20 and AMOS18 software. The results of hypothesis analysis show that Décor and artifacts, spatial layout and environmental ambient conditions have a positive and significant effect on price perception, Décor and artifacts has a positive and significant effect on customer satisfaction. Also, customer satisfaction and price perception have a significant effect on customer loyalty.}, keywords = {Restaurant's Physical Environment,Price perception,customer satisfaction,Customer loyalty}, title_fa = {تأثیر محیط فیزیکی بر ادراک از قیمت، رضایت و وفاداری مشتریان (مورد مطالعه: رستوران‌های شهر اهواز)}, abstract_fa = {هدف از این پژوهش بررسی تأثیر کیفیت ادراک شده از محیط فیزیکی بر ادراک از قیمت، رضایت و وفاداری مشتریان می باشد. این پژوهش از نظر ماهیت و روش، توصیفی - همبستگی و از نظر هدف کاربردی است. جامعه آماری پژوهش، مشتریان رستوران‌های شهر اهواز هستند. با توجه به اینکه تخمینی از تعداد مشتریان در دسترس نبود، با استفاده از فرمول نمونه‌گیری از جامعه نامحدود، 384 نفر از جامعه آماری با استفاده از روش نمونه گیری غیرتصادفی در دسترس به عنوان نمونه آماری مورد بررسی و آزمون قرار گرفت. با مراجعه به مقالاتی که از این پرسشنامه یا پرسشنامه‌های مشابه استفاده کرده بودند، اعتبار صوری ابزار اندازه‌گیری تأیید شد و اعتبار محتوایی پرسشنامه توسط خبرگان دانشگاهی مورد تأیید قرار گرفت، همچنین ضریب آلفای کرونباخ برای متغیرهای پژوهش بالای مقدار مورد نظر (70/0) بود و نشان دهنده این بود که پایایی ابزار مورد تأیید است. از ضریب همبستگی پیرسون و مدل معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 20 و AMOS نسخه 18 برای آزمون فرضیه ها استفاده شد. نتایج بررسی فرضیه ها نشان می‌دهد که دکوراسیون، طراحی و شرایط محیطی تأثیر مثبت و معناداری بر ادراک از قیمت دارند، دکوراسیون تأثیر مثبت و معناداری بر رضایت مشتریان دارد و همچنین رضایت مشتریان و ادراک از قیمت تأثیر معناداری بر وفاداری مشتریان دارد.}, keywords_fa = {Restaurant's Physical Environment,Price perception,customer satisfaction,Customer loyalty}, url = {https://cbs.uok.ac.ir/article_61706.html}, eprint = {https://cbs.uok.ac.ir/article_61706_d0e187b16d108d2108cad8b3fdd1a29c.pdf} } @article { author = {Kardani Malekinezhad, Mona and Khorakian, Alireza and rahimnia, fariborz}, title = {Investigating the Effect of Innate Innovativeness on Innovative Consumer Behavior through the mediating role of Domain Specific Innovativness (Case Study: The consumers of Smart Wearable Products)}, journal = {Consumer Behavior Studies Journal}, volume = {8}, number = {1}, pages = {85-104}, year = {2021}, publisher = {University of Kurdistan}, issn = {2717-0004}, eissn = {2717-0012}, doi = {10.35066/J040.2019.115}, abstract = {One of the most lucrative strategies for competitive organizations is to put innovative products on the market and gain a competitive advantage. Consumer innovativeness creates the desire in a person to go for different products. The innovative behavior of these consumers motivates others to emulate them and buy new products. Therefore, innovative consumers and their innovative behavior play a key role in the success of new products and services. The present study, in accordance with the hierarchical view of consumer innovativeness, examines the effect of innate innovativeness on innovative consumer behavior with the role of the interface of domain specific innovativeness. The research method of the present study is analytical-survey and in this research, available sampling has been used. Because the size of the community is not known and no information is available on the variance of the community, according to the Cochran's formula with a 95% confidence interval and a tolerable error value of 0.07, the sample size is 390 consumers of smart wearable products in Mashhad. A questionnaire was used to collect preliminary data. After collecting the data, the research hypotheses were analyzed using structural equation modeling and through Amos software. The results of the present study confirm the hierarchical view of consumer innovativess, especially that cognitive innovatiness and Product possessing innovativeness as well as Sensory innovativeness and Information possessing innovativeness are the best combinations to predict innovative consumer behavior.}, keywords = {Innovative consumer behavior,Domain specific innovativeness,Innate innovativeness}, title_fa = {بررسی تاثیر نوجویی ذاتی بر رفتار نوآورانه مصرف کننده با نقش واسط نوجویی در زمینه خاص (مورد مطالعه: مصرف کنندگان محصولات هوشمند پوشیدنی )}, abstract_fa = {یکی از سودآورترین راهکارها برای سازمان‌های رقابتی، ارایه محصولات نوآورانه در بازار و به دست آوردن مزیت رقابتی است. نوجویی مصرف کننده این تمایل را در فرد ایجاد می کند تا به سراغ محصولات متفاوت برود. رفتار نوآورانه این مصرف کنندگان سایرین را تحریک می کند که از آنها الگو برداری کنند و محصولات جدید را بخرند. لذا مصرف کنندگان نوجو و رفتار نوآورانه آنها نقش کلیدی در موفقیت محصولات و خدمات جدید دارد. تحقیق حاضر مطابق با دیدگاه سلسله مراتبی نوجویی مصرف کننده به بررسی اثر نوجویی ذاتی بر رفتار نوآورانه مصرف کننده با نقش واسط نوجویی به دامنه خاص پرداخته است. پژوهش حاضر تحلیلی- پیمایشی و از نمونه گیری در دسترس استفاده شده است. چون حجم جامعه مشخص نیست و اطلاعی از واریانس جامعه در دسترس نیست، بر اساس فرمول کوکران با ضریب اطمینان 95% و مقدار خطای قابل تحمل 0.07 حجم نمونه 390 نفر از مصرف کنندگان محصولات هوشمند پوشیدنی در شهر مشهد می باشد. برای جمع آوری داده های اولیه از ابزار پرسشنامه استفاده شده است. پس از جمع آوری داده ها، فرضیه های پژوهش با استفاده از مدل سازی معادلات ساختاری و از طریق نرم افزار آموس تجزیه وتحلیل شدند. نتایج پژوهش حاضر، دیدگاه سلسله مراتبی نوجویی مصرف کننده را مورد تایید قرار داده است، بویژه اینکه نوجویی شناختی و نوجویی به محصول دارای نوگرایی در زمینه خاص و همچنین نوجویی احساسی و نوجویی به اطلاعات دارای نوگرایی در زمینه خاص بهترین ترکیب ها برای پیش بینی رفتار نوآورانه مصرف کننده می باشند.}, keywords_fa = {Innovative consumer behavior,Domain specific innovativeness,Innate innovativeness}, url = {https://cbs.uok.ac.ir/article_61711.html}, eprint = {https://cbs.uok.ac.ir/article_61711_55e7897dbed3ed4ef51d573812f62b0a.pdf} } @article { author = {BALOUCHI, HOSSEIN and Nematolahi, Majid}, title = {Investigating the Role of Cultural Intelligence of Handmade Carpet Sellers in Tourism Development with Purchasing Regime and Fair Pricing Approach}, journal = {Consumer Behavior Studies Journal}, volume = {8}, number = {1}, pages = {105-132}, year = {2021}, publisher = {University of Kurdistan}, issn = {2717-0004}, eissn = {2717-0012}, doi = {10.35066/J040.2019.918}, abstract = {Iranian handmade carpet, with its prominent cultural and artistic features has always been one of the prominent products in the non-oil export of Iran. On the other hand, neglecting the principles of marketing and business, the competitive advantage of handmade carpets has faced serious risks, in particular at the global level. In this way, the purpose of this paper is investigating the role of cultural Intelligence of handmade Carpet vendors in the development of tourism by moderating regret buying and fair pricing approach. The statistical population consisted of both groups of carpet sellers and tourists in Vakil Bazaar of Shiraz city. To obtain sample of tourists, an available sampling, and to obtain sample of vendors, Random sampling was used. In order to measure the reliability of the data, internal consistency was used. Measurement the validity of the instrument was done using convergent and divergent validity. For investigating Modifier Effect of regret buying, used LISREL software. Statistical sample divided into 2 groups and structural modeling was investigate by considering modifier role and not considering modifier role. Results showed that without considering modifier role, there is positive and significant relationship between cultural intelligence and tourism development. This indicates the importance of cultural intelligence in the development of tourism. The relationship between fair price and tourism development has not confirmed. Because pricing and pricing issues for foreigners are less important. There is a significant relationship between variety-seeking and tourism development And this diversity is important in choosing new destinations for tourists.}, keywords = {cultural intelligence,Shopping Regime,Fair Price,adjustment,Handwoven Rug}, title_fa = {بررسی نقش هوش فرهنگی فروشندگان فرش دستبافت در توسعه گردشگری با تعدیل گری پشیمانی خرید و رویکرد قیمت‌گذاری منصفانه}, abstract_fa = {فرش دستبافت ایران متأثر از ویژگی‌های برجسته فرهنگی و هنری آن، همواره به‌عنوان یکی از کالاهای برجسته در سبد صادرات غیرنفتی ایران مطرح بوده است. از طرفی، کم توجهی به اصول و مبانی بازاریابی، مزیت رقابتی فرش دستبافت را در داخل و به‌ویژه در سطح جهانی با تهدیدهای جدی مواجه کرده است. بدین منظور، هدف پژوهش حاضر بررسی نقش هوش فرهنگی فروشندگان فرش دستبافت در توسعه گردشگری با تعدیل گری پشیمانی خرید با رویکرد قیمت‌گذاری منصفانه است. جامعه آماری دو گروه فروشندگان فرش و گردشگران خارجی بازار وکیل شیراز بوده است. برای به دست آوردن حجم نمونه گردشگران از نمونه‌گیری در دسترس و برای فروشندگان از نمونه‌گیری تصادفی استفاده شده است. به منظور تعیین پایایی داده‌ها از بررسی سازگاری درونی استفاده شد. سنجش روایی ابزار سنجش از طریق روایی همگرا و واگرا صورت گرفت. برای بررسی اثر تعدیل گری پشیمانی خرید از نرم‌افزار لیزرل استفاده شده است. نمونه آماری به دو گروه تقسیم‌شده و مدل ساختاری پژوهش با لحاظ کردن و عدم لحاظ کردن اثر تعدیل گری پشیمانی خرید بررسی شد. نتایج پژوهش نشان داد بدون لحاظ تعدیل گری، بین هوش فرهنگی فروشندگان و توسعه گردشگری رابطه مثبت و معناداری وجود دارد، این امر حاکی از اهمیت بالای هوش فرهنگی در توسعه گردشگری است. رابطه بین انصاف قیمتی و توسعه گردشگری تایید نشده است، به این دلیل که قیمت و مسائل قیمت‏گذاری برای خارجیان کمتر حائز اهمیت است. رابطه معنادار بین تنوع‌طلبی و توسعه گردشگری وجود داشت و این تنوع طلبی در انتخاب مقاصد جدید و تازه گردشگران اهمیت دارد.}, keywords_fa = {cultural intelligence,Shopping Regime,Fair Price,adjustment,Handwoven Rug}, url = {https://cbs.uok.ac.ir/article_61707.html}, eprint = {https://cbs.uok.ac.ir/article_61707_c220eb16536495933df1adf084ee8c8b.pdf} } @article { author = {Sheikhesmaeili, Saman and Nourbakhsh, Seyed Kamran and hedari, seyedabbas}, title = {Designing a model of the antecedents and consequences of Integrated Marketing Communications in the banking industry}, journal = {Consumer Behavior Studies Journal}, volume = {8}, number = {1}, pages = {133-157}, year = {2021}, publisher = {University of Kurdistan}, issn = {2717-0004}, eissn = {2717-0012}, doi = {10.35066/J040.2019.106}, abstract = {In today's competitive and dynamic world of the banking industry, large-scale marketing goals cannot be achieved without considering integrated marketing communications (IMC). For this purpose, the main purpose of this study is to identify the types of outcomes, management methods, types of outcomes, modeling, and structural relationship modeling of the comprehensive model of "integrated marketing communication management" in Selected bank branches. The statistical population consists of all employees working in Selected bank branches in Tehran City, including both line and staff units’ form. This research was conducted by descriptive-survey method and based on heuristic-contextual methods of conducting and collecting data through a researcher-made questionnaire. Data were also analyzed using structural equation modeling. The results confirmed the proposed research model, which means that the proposed variables are appropriate explanations of the antecedents and consequences of integrated marketing communications and the assumptions in the model were significantly confirmed. Also, this model in two general levels of concepts and examples can as a roadmap, the interaction and communication activities of the bank in a significantly cohesive and integrated.}, keywords = {Integrated Marketing Communications,Market Orientation,Brand Orientation,Advertising,Banking Industry}, title_fa = {ارایه الگوی پیشایندها و پیامدهای ارتباطات بازاریابی یکپارچه در صنعت بانکداری}, abstract_fa = {در دنیای رقابتی و پویای صنعت بانکداری امروز، نمی‏ توان بدون در نظر گرفتن ارتباطات بازاریابی یکپارچه، به اهداف بازاریابی در مقیاس گسترده دست‌یافت. بدین منظور هدف اصلی این پژوهش، شناسایی انواع پیش‌آیند‏ ها، روش‏ های مدیریت، انواع پیامدها، مدل یابی و مدل‏ سازی روابط ساختاریِ الگوی جامع «مدیریت ارتباطات بازاریابی یکپارچه» در صنعت بانکداری است. جامعه آماری پژوهش حاضر را کلیه کارکنان شاغل در شعب بانک‏های منتخب در سطح شهر تهران اعم از واحدهای صف و ستاد تشکیل داده است. این پژوهش به روش توصیفی – پیمایشی و مبتنی بر روش‏ های اکتشافی- زمینه‏ یابی اجرا و جمع‏ آوری داده‏ ها از طریق پرسشنامۀ انجام شده است. داده‏ های گردآوری‏شده نیز با بهره‏ گیری از روش‏های توصیفی و استنباطی ازجمله مدل معادلات ساختاری تحلیل شدند. نتایج حاکی از تأیید الگوی پیشنهادی پژوهش بودند، به این معنی که متغیرهای مطرح‏ شده، تبیین‏ کننده‏ های مناسبی از محرک‏ ها و پیامدهای ارتباطات بازاریابی یکپارچه بوده و روابط مفروض در مدل نیز به‏ طور معنی‏ داری مورد تأیید واقع شدند. همچنین این مدل در دو سطح کلی مفاهیم و مصادیق می‏ تواند به‌عنوان یک نقشه راه، فعالیت‏های تعاملاتی و ارتباطی بانک را به‌طور قابل‌ملاحظه‌ای منسجم و یکپارچه نماید.}, keywords_fa = {Integrated Marketing Communications,Market Orientation,Brand Orientation,Advertising,Banking Industry}, url = {https://cbs.uok.ac.ir/article_61710.html}, eprint = {https://cbs.uok.ac.ir/article_61710_44326cc960ae43e92fe864220a25ac6b.pdf} } @article { author = {mohamadifar, yousef and pourjamshidi, hadis}, title = {Prerequisites for the Development of Smart Consumption Behavior}, journal = {Consumer Behavior Studies Journal}, volume = {8}, number = {1}, pages = {158-173}, year = {2021}, publisher = {University of Kurdistan}, issn = {2717-0004}, eissn = {2717-0012}, doi = {10.35066/J040.2019.472}, abstract = {Changing the global approach to smart consumption is a new and serious issue. Intelligent consumption aims to reduce the consumption of resources and energy in order to produce less waste and recycle more consumables, and is the manifestation and symbol of a socially and ethically action that includes personal and public interests. The present study aims to investigate the factors affecting the development of intelligent consumer behavior based on the qualitative-quantitative approach. For this purpose, in the qualitative dimension of the hybrid instrument with seven steps and in the quantitative approach using the Cochran's formula of a sample with a volume (N = 386) and considering the maximum variance, large population and sampling method. Multi-stage clusters were randomly selected. The data collection tool was a structured questionnaire. Experts assessed the validity of this tool and the reliability of its variables was obtained with Cronbach's alpha coefficient and a model for predicting consumer behavior regarding intelligent behavior was presented using structural equation modeling. Findings indicate that the variables of product brand, product trust, product value perception, price appropriateness, product quality, social context and social responsibility had a significant impact on the development of intelligent consumer behavior. The studied variables were able to explain 0.30 of the variance of intelligent consumption behavior. Keywords: Intelligent consumption, consumer behavior, Behavior development structural equations}, keywords = {Intelligent consumption,Consumer Behavior,Structural Equations}, title_fa = {پیشایندهای توسعه رفتار مصرف‌هوشمندانه"}, abstract_fa = {تغییر رویکرد جهانی به سوی مصرف هوشمندانه موضوعی جدید و جدی است. مصرف هوشمندانه با هدف کاهش مصرف منابع و انرژی در راستای تولید زباله کمتر و بازیافت بیشتر مواد مصرفی صورت می‌گیرد که مظهر و نماد یک اقدام جامعه‌پسند و اخلاقی است که منافع شخصی و عمومی را در بر‌می‌گیرد. مطالعه‌ پیش‌رو از لحاظ هدف کاربردی است که به‌منظور بررسی پیشایندهای توسعه رفتار مصرف‌ هوشمندانه بر اساس رویکرد کیفی_کمی صورت پذیرفته است. برای این‌منظور در بعد کیفی از ابزار فراترکیب با گام‌های هفت‌گانه و در رویکرد کمی با استفاده از فرمول کوکران نمونه‌ای به حجم (386N=) نفر با روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای چند‌مرحله‌ای، انتخاب شدند. ابزار گردآوری‌ داده‌ها پرسشنامه‏ ساخت‌یافته بود. سنجش روایی این ابزار از نظر صاحب‌نظران و پایایی متغیرهای آن با ضریب آلفای کرونباخ به‌دست آمد و با استفاده از مدل‌سازی معادلات ساختاری مدلی برای پیش‌بینی رفتار مصرف‌کننده در حوزه رفتار هوشمند، ارائه شد. به صورت خلاصه یافته‌ها حاکی از آن است که متغیرهای برند محصول، اعتماد به محصول، درک ارزش محصول، تناسب قیمت و کیفیت، زمینه‌ اجتماعی و مسئولیت-پذیری اجتماعی اثرگذاری قابل‌توجهی بر توسعه رفتار مصرف هوشمندانه دارند، قابل ذکر است که متغیرهای مورد بررسی توانستند30/0 از واریانس رفتار مصرف هوشمند را تبیین کنند.}, keywords_fa = {Intelligent consumption,Consumer Behavior,Structural Equations}, url = {https://cbs.uok.ac.ir/article_61751.html}, eprint = {https://cbs.uok.ac.ir/article_61751_1c68dddf0ed1ba317e9908906bd9f9cb.pdf} }