@article { author = {}, title = {.}, journal = {Consumer Behavior Studies Journal}, volume = {7}, number = {2}, pages = {-}, year = {2020}, publisher = {University of Kurdistan}, issn = {2717-0004}, eissn = {2717-0012}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {سخن سردبیر}, abstract_fa = {تحقیقات جدید نشان می دهند که بررسی چگونگی تصمیمگیری مصرف کنندگان درخرید محصولات بسیار اهمیت یافته است. به عبارت بهتر شناسایی نحوه اتخاذ تصمیم در هنگام خرید، می تواند به شرکتها جهت به کارگیری راهبردهای موثر برای تاثیرگذاری بر فرآیند خرید آنان و متعاقبا وفاداری آنان کمک نماید. یکی از موضوعاتی که امروزه بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است، در ارتباط با خرید محصولات سبز از سوی مصرفکنندگان و اهمیت قائل شدن برای مسائل زیست محیطی است. لذا اکنون مصرف کنندگان نسبت به گذشته در تصمیم گیری برای خریدهای خود، تمایل بیشتری را برای خرید اینگونه محصولات نشان می دهند. پس شرکتها می توانند با ارائه محصولاتی که در جهت حفظ و حراست محیط زیست، در این زمینه، موثر واقع شده و سهم بازار بیشتری را نسبت به رقبا از آن خود کنند. بنابراین لازم است که شرکتها در برنامه های بازاریابی خود، به این مهم توجه ویژه ای را مبذول دارند و تا حد امکان به تولید محصولات همراستا و همگام با حفظ محیط زیست بپردازند و از این طریق خود را از سایر رقبای موجود در صنعت متمایز کنند و نهایتا تصویر مطلوبتر و بهتری را از خود در ذهن مشتریان به نمایش بگذارند. بر همین اساس در شماره 7(2) دوفصلنامه مطالعات رفتار مصرف کننده، به بررسی کیفی و کمی عوامل موثر بر رفتار خرید، ادراک مصرف کنندگان و راهبردهای شرکتها پرداخته شده و تلاش گردیده است تا نتایج ارزشمند و پربار پژوهشگران، در این مجله منتشر شود. لازم است که از همکاری و همراهی داوران محترم، حمایتهای بیدریغ اعضای محترم هیات تحریریه و تلاشهای همکاران ارجمندم، کمال سپاسگزاری را داشته باشم. امید است توانسته باشیم زمینه و بستر مناسبی را برای انتشار هرچه بهتر مطالعات، پژوهشها و دستاوردهای محققان عزیز، فراهم نماییم. دکتر علی صنایعی سردبیر نشریه مطالعات رفتار مصرفکننده}, keywords_fa = {}, url = {https://cbs.uok.ac.ir/article_61769.html}, eprint = {} } @article { author = {Najafi, Kobra and Heidarzadeh, Kambiz and Khonsiavash, Mohsen}, title = {Phenomenological Exploration of the Role of Mall’s Fitting Room in Remembering Shopping Experiences}, journal = {Consumer Behavior Studies Journal}, volume = {7}, number = {2}, pages = {1-23}, year = {2020}, publisher = {University of Kurdistan}, issn = {2717-0004}, eissn = {2717-0012}, doi = {10.34785/J018.2020.155}, abstract = {Purpose of the study is investigating the effect of changing room on behavioral and emotional reactions of customers in malls. Goal of the study was to investigate the possibilities of changing rooms and their relationships with customer reactions between young women's shopping centers in Tehran through qualitative method and phenomenological approach and through in-depth interview with the participant. Evidences which collected by inductive coding were analyzed in several steps by using MAXQDA software and the theoretical model was drawn.Initial codes are generated in open coding and 50 items (easy decision-making, reassessment, re-evaluation, re-testing clothes, repeat shopping, recommending others, shopping satisfaction, avoiding clothing testing, avoiding shopping, leaving Shop- no Clothes testing, No return, Good feeling, Reliability, Security, Relaxation, Delight, Comfort, Reluctance, Frustration, Choking, Regret, Lack of Confidence, Doubt, Lack of Relaxation, Anxiety, Shopping ghost, Bored , Unpleasantness, Worry, Slippers, Calling alarm, Carpet flooring, Platform, Chair, Existence of Clothes, Bad Smell, Cleaning and Cleaning, Room Interior, Air Conditioning, Proper door, Cooling & Heating, Interior design, Filling mark, Swap room Location, Lock, Dimensions and Size, Color swap room, Proper lighting, Mirror), 8 Items (Positive response, Negative reaction, positive emotions, negative emotions, facilities, health, structural and basic) and 4 categories (Behavioral response, Emotional response, Requirements of the dressing room, and Good product evaluation) were identified.}, keywords = {Fitting Room Type,Emotional and Behavioral responses,customer experience,Customer Evaluation}, title_fa = {واکاوی پدیدارشناسانه نقش اتاق تعویض لباس مراکز خرید در به یادآوری تجارب خرید}, abstract_fa = {هدف مقاله بررسی تاثیر اتاق تعویض لباس بر واکنش‌های رفتاری و هیجانی مشتریان در مراکز خرید است. پژوهش با هدف کاربردی و با روش کیفی و رهیافت پدیدارشناسی و از طریق مصاحبه عمیق با مشارکت‌کننده به بررسی امکانات اتاق تعویض لباس و رابطه آن‌ها با واکنش‌های مشتریان در جامعه زنان جوان مراکز خرید تهران پرداخته است. شواهد گردآوری شده با کدگذاری به صورت استقرایی در طی چند مرحله با کاربرد نرم افزار مکس کیودا تجزیه و تحلیل و مدل نظری ترسیم شد. کدهای اولیه به صورت کدگذاری باز ایجاد و تعداد 50 مفهوم (تصمیم‌گیری راحت، اجازه تفکر در ارزیابی، بازگشت مجدد، آزمایش لباس به تعداد زیاد، تکرار خرید، توصیه به دیگران، رضایت از خرید، اجتناب از آزمایش لباس، اجتناب از خرید، ترک فروشگاه بدون آزمایش لباس، عدم بازگشت مجدد، احساس خوب، اطمینان، امنیت، آرامش، ذوق زدگی، راحتی، رغبت، کلافگی، خفگی، پشیمانی، کاهش اعتماد، تردید، عدم آرامش، عدم راحتی، عصبانیت، غبن در خرید، کسل کننده، ناخوشایندی، نگرانی، کاربرد دمپایی، زنگ تماس، کفپوش موکت، وجود سکو، وجود صندلی، وجود گیره لباس، نبود بوی بد، نظافت و پاکیزگی، تعداد اتاق، تهویه هوا، درب مناسب، سرمایش و گرمایش، طراحی داخلی، علامت پر بودن، محل اتاق تعویض لباس، وجود قفل، ابعاد و اندازه، رنگ اتاق تعویض لباس، نور مناسب، وجود آینه)، 8 مقوله (واکنش مثبت، واکنش منفی، هیجانات مثبت، هیجانات منفی، امکانات تسهیلاتی، بهداشتی، ساختاری و اساسی) و 4 طبقه (واکنش رفتاری، واکنش هیجانی، ویژگی‌های مورد نیاز اتاق تعویض لباس و ارزیابی درست محصول) شناسایی شد.}, keywords_fa = {Fitting Room Type,Emotional and Behavioral responses,customer experience,Customer Evaluation}, url = {https://cbs.uok.ac.ir/article_61614.html}, eprint = {https://cbs.uok.ac.ir/article_61614_5e5d0b553b696470c0e22c98d37d9a0a.pdf} } @article { author = {Sanjari Nader, Behzad and Yarahmadi, Fataneh and BALOUCHI, HOSSEIN}, title = {The Impact of Social Network Based Brand Communities on Brand Evangelism through Strengthening Brand Trust}, journal = {Consumer Behavior Studies Journal}, volume = {7}, number = {2}, pages = {24-47}, year = {2020}, publisher = {University of Kurdistan}, issn = {2717-0004}, eissn = {2717-0012}, doi = {10.34785/J018.2020.736}, abstract = {In today's competitive environment and with the decline of trust to organizations and their advertising, and with increasing use of social networks, the importance of developing consumer relationships in social networks, especially online brand communities, has become crucial for organizations in achieving a mutually and desirable relationship with consumers, so much has been used in recent years to influence other people's beliefs in the evangelical marketing framework. The purpose of the present study was to investigate the impact of consumer-brand relationships in social network based brand communities on brand evangelism variables by enhancing brand trust among the customers of Samsung mobile phones present on social networks in Hamadan city which leads to supportive behaviors. For this purpose, 384 people were selected by random sampling. Questionnaire was used for data collection and its reliability and validity were assessed by Cronbach's alpha and confirmatory factor analysis. The conceptual model of the research was measured using the structural section of the structural equation model called path analysis. The results showed that consumer relationships with brand elements (product, brand, company and other customers) in the in brand community based on social networks through the mediating variable of consumers brand trust have a positive and significant effect on brand evangelism.}, keywords = {Social Network Based Brand Communities,Brand trust,Brand Evangelism}, title_fa = {بررسی تاثیر جامعه برند مبتنی بر شبکه های اجتماعی بر بشارت برند از طریق تقویت اعتماد به برند}, abstract_fa = {در محیط رقابتی امروز و با کاهش اعتماد به سازمان ها و آگهی های تبلیغاتی آنها و با افزایش استفاده از شبکه های اجتماعی، اهمیت توسعة روابط با مصرف کننده در شبکه های اجتماعی به ویژه جوامع برند آنلاین برای سازمان ها در دستیابی به ارتباطی دوجانبه و مطلوب با مصرف کنندگان بسیار حیاتی شده است، به اندازه ای که در سا لهای اخیر، از این رابطه به منظور، تاثیر گذاری بر عقاید سایر افراد در چارچوب بازاریابی بشارتی استفادة فراوانی شده است. هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر روابط مصرف کننده و برند در جامعه برند مبتنی بر شبکه های اجتماعی بر متغیرهای بشارت برند از طریق تقویت اعتماد به برند در بین مشتریان گوشی های تلفن همراه سامسونگ حاضر در شبکه های اجتماعی در شهر همدان است که منجر به رفتارهای حمایتی می شود. بدین منظور تعداد 384 نفر، با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند. جهت جمع آوری داده ها از پرسشنامه استفاده شد که پایایی و روایی آن به وسیله آلفای کرونباخ و تحلیل عاملی تأییدی مورد سنجش قرار گرفت. مدل مفهومی پژوهش با استفاده از بخش ساختاری مدل معادلات ساختاری موسوم به تحلیل مسیر مورد سنجش قرار گرفت. نتایج نشان داد که روابط مصرف کننده با مولفه های برند (محصول، برند، شرکت و سایر مشتریان) در جامعه برند مبتنی بر شبکه های اجتماعیاز طریق متغیر میانجی اعتماد مصرف کننده به برند تأثیر مثبت و معنی داری بر بشارت برند دارد.}, keywords_fa = {Social Network Based Brand Communities,Brand trust,Brand Evangelism}, url = {https://cbs.uok.ac.ir/article_61609.html}, eprint = {https://cbs.uok.ac.ir/article_61609_66fc7d225c874186479c06e89f188ebd.pdf} } @article { author = {Javidi, Mehri and forouzandeh dehkordi, lotfollah and hosseini, mirza hassan and parhizgar, mohammad mehdi}, title = {Identification and Extraction of Factors affecting Consumers’ Green Purchase Behavior Using a Meta-Synthesis Method}, journal = {Consumer Behavior Studies Journal}, volume = {7}, number = {2}, pages = {48-73}, year = {2020}, publisher = {University of Kurdistan}, issn = {2717-0004}, eissn = {2717-0012}, doi = {10.34785/J018.2020.442}, abstract = {In 1960s and early 1970s, environmental issues attracted more attention than ever and consumers considered the environmental issues in their buying decisions. Environmental concerns contributed to the rise of eco-friendly products worldwide. This research aimed at identifying and extracting the factors influencing consumers’ green purchase behavior. It thus entails a systematic literature review on green purchase behavior to highlight its significance by presenting a synthetic model from literature results. The method was a qualitative meta-analysis called meta-synthesis. The statistical population included all papers related to the present subject. Out of the 407 initial results, 61 were examined, and totally 2 dimensions (namely internal and external), 6 main components (namely psychological, personal, value-belief, marketing mix, sociocultural, and product-related factors), and 59 sub-components were identified, extracted, and classified as factors affecting the consumers’ green purchase behavior, from national and international studies conducted from 2000 to 2017. Accordingly, the final integrated model was validated by kappa coefficient. This research can serve as a basis for planning by public managers and green product producers. Researchers can also employ and verify the model in their future research.}, keywords = {green purchase behavior,green consumer,Environment,Meta synthesis}, title_fa = {شناسایی و استخراج عوامل مؤثر بر رفتار خرید سبز مصرف کنندگان با استفاده از روش فراترکیب}, abstract_fa = {در سالهای 1960 و اوایل سال1970 مسائل مربوط به محیط زیست بیش از پیش مورد توجه قرار گرفت و مصرف کنندگان در خریدهای خود مسائل زیست محیطی را مدنظر قرارداده واین نگرانی ها منجر به رشد محصولات اکولوژیک در سطح جهان گردید.هدف این پژوهش شناسایی و استخراج عوامل مؤثر بر رفتار خرید سبز مصرف کنندگان می باشد.به همین منظور این مقاله به دنبال بررسی نظام مند مطالعات صورتپذیرفته در زمینه رفتار خرید سبز می باشد تا با ارائه یک مدل خاص از ترکیب نتایج آنها ، اهمیت این موضوع را بیش از پیش نمایان سازد.روش کار در این مطالعه ، کیفی و از نوع متامطالعه به نام فراترکیب است. جمعیت مورد مطالعه شامل تمامی مقالات و پژوهش های مرتبط با موضوع پژوهش می باشد.با بررسی 61 مقاله از 407 مقاله ی اولیه در نهایت 2 بعد(درونی و بیرونی) ،6 مؤلفه اصلی(عوامل روانی، فردی ، ارزشی – اعتقادی، آمیخته بازاریابی، اجتماعی – فرهنگی و مرتبط با محصول) و 59 زیر مؤلفه به عنوان عوامل مؤثر بر رفتار خرید سبز مصرف کنندگان که در پژوهش های محتلف داخلی و خارجی در بین سالهای 2000 الی2017 به آنها اشاره شده است شناسایی، استخراج و دسته بندی شد. براساس این عوامل ، مدل یکپارچه نهایی ارائه و با استفاده از شاخص کاپا اعتبارسنجی شده است.این مقاله می تواند بعنوان مبنایی برای برنامه ریزی از سوی مدیران دولتی و همچنین شرکتهای تولید کننده محصولات سبز قرار بگیرد و پژوهشگران می توانند در تحقیقات آتی خود از آن استفاده نموده و به راستی آزمایی آن بپردازند.}, keywords_fa = {green purchase behavior,green consumer,Environment,Meta synthesis}, url = {https://cbs.uok.ac.ir/article_61674.html}, eprint = {https://cbs.uok.ac.ir/article_61674_c4848a3700228da0d4639a632dbc0b1c.pdf} } @article { author = {Haghighinasab, Manijeh and Niakan Lahiji, Nazil}, title = {Life Insurance Market Segmentation using Neural Network}, journal = {Consumer Behavior Studies Journal}, volume = {7}, number = {2}, pages = {74-88}, year = {2020}, publisher = {University of Kurdistan}, issn = {2717-0004}, eissn = {2717-0012}, doi = {10.34785/J018.2020.521}, abstract = {n the marketing process, one of the strategic tools that affect marketing mixes is the process of segmenting market, choosing a market, and positioning in the market. Correct implementation of this process will allow marketers to get a better understanding of customers , therefore, they meet customers needs better. Different criterias have been proposed for market segmentation and various analytical tools are used. In this research, we tried to identify segments of life insurance market (based on the importance of life insurance policies in the insurance industry from the point of view of income, investment, and its market share). The present study is an applied and quantitative and a library and database study. The variables of monthly income, marital status, the relation between insured and insurer, gender, age, the region of birth were selected for segmentation. The statistical population of this study is the customers of individual life insurance of Parsian Insurance Company in 1396, which includes 58181 insurer, that 711 of which were selected as the sample and Their information was extracted randomly from the database of life insurance policies of Parsians Insurance company. Finally, six market segments were identified through the analysis.}, keywords = {Segmentation Index,Neural network,Life Insurance}, title_fa = {بخش بندی بازار مشتریان بیمه های عمر با استفاد از شبکه عصبی}, abstract_fa = {در فرایند بازاریابی یکی از ابزارهای استراتژیک که کلیه تصمیمات مربوط به آمیخته بازار را تحت تاثیر قرار می دهد فرایند بخش بندی بازار، انتخاب بازار و جایگاه یابی بازار است. اجرای درست این فرایند باعث می گردد تا بازاریابان دید و درک بهتری از مشتریان بدست آورند و در نتیجه نیازهای آنها را بهتر برآورده سازند. جهت بخش بندی بازار معیارهای متفاوتی مطرح شده است و از ابزارهای تحلیلی متنوعی از استفاده می گردد. در این تحقیق تلاش گردید تا با توجه به اهمیت رشته بیمه های عمر در صنعت بیمه از دیدگاه درامدزایی و سرمایه گذاری و همچنین سهم آن از بازار، بخشهای این بازار شناسایی گردند. پژوهش حاضر از نوع کاربردی بوده و روش ان کمی می باشد و صبغه پژوهش حاضر کتابخانه ای و پایگاه داده ای است. متغیرهای درآمد ماهیانه، وضعیت تاهل، نسبت بیمه گذار با بیمه شده، جنسیت، سن، استان محل تولد جهت بخش بندی انتخاب شدند. جامعه آماری این پژوهش مشتریان بیمه های عمر انفرادی شرکت بیمه پارسیان در سال 1396، بوده که شامل 58181 فقره بیمه نامه می گردد که 711 بیمه گذار به عنوان نمونه انتخاب شدند و به صورت تصادفی از پایگاه داده سیستم های صدور بیمه نامه های عمر بیمه پارسیان اطلاعات آنها استخراج گردید و در نهایت از طریق انجام تحلیل شبکه های عصبی خود یادگیرنده SOM شش بخش بازار شناسایی شد.}, keywords_fa = {Segmentation Index,Neural network,Life Insurance}, url = {https://cbs.uok.ac.ir/article_61488.html}, eprint = {https://cbs.uok.ac.ir/article_61488_c0adb26d4572365c3f7781c702908075.pdf} } @article { author = {hajibabaei, Hossein and ghobadi lamuki, Tohfeh}, title = {A New Approach to Emotional Brand bonds: From Evoked Nostalgia to Brand Love}, journal = {Consumer Behavior Studies Journal}, volume = {7}, number = {2}, pages = {89-104}, year = {2020}, publisher = {University of Kurdistan}, issn = {2717-0004}, eissn = {2717-0012}, doi = {10.34785/J018.2020.837}, abstract = {Various issues and bottlenecks press stress on people more than ever and customer feels more insecure and unhappy.The use of nostalgic branding can lead to the restoration of past positive emotions. And by reducing the psychological stress by using these products, Creates deep relationships with the product. In the third millennium, the creation of emotional bonds between the brand and the customer has become a powerful lever for long-term customer relationships and continuous revenue streams.The purpose of this research is investigate the relationship between Customer preference concepts, trust, nostalgic , and love for the brand. Initially, the conceptual model of research was developed based on an extensive literature review. Sampling method in this phase was available sampling and questionnaire also was tool used in this phase. The results obtained from the structural equation technique indicate that Nostalgia, brand trust, and Customer preference by different intensities affects each other and brand love.This study examines the impact of nostalgia on brand love, examines emotional bonds with the brand from a different perspective, and opens a new perspective on the emotional relationship between consumer and brand.}, keywords = {Brand love,Customer preference,Brand trust,Nostalgia}, title_fa = {رویکردی نوین به پیوندهای احساسی برند : از نوستالژی تا عشق به برند}, abstract_fa = {در شرایط کنونی، مسائل و تنگناهای مختلف بیش از هر زمان دیگر ، فشارهای روانی متعددی را بر افراد تحمیل می کند و به دنبال آن،احساس ناامنی و نارضایتی بیشتری نیز در مشتری بوجود می آید.استفاده ازبرندهای نوستالژیک می تواند به احیای احساسات مثبت گذشته منجر شده و از طریق کاهش فشارهای روانی بوسیله استفاده از این محصولات ، زمینه را برای خلق روابط عمیق با محصول ایجاد می کند. از طرفی باید در نظرداشت که در هزاره سوم خلق پیوندهای احساسی بین برند و مشتری به اهرمی قدرتمند برای ایجاد ارتباطات بلند مدت با مشتری و ایجاد جریان مستمر درآمد، تبدیل شده است. هدف این پژوهش بررسی رابطه مفاهیم نوستالژی، اعتماد، ترجیح مشتری و عشق به برند می باشد. برای این منظور بر اساس مرور گسترده ادبیات، مدل پژوهش شکل گرفت و و در ادامه این مدل مورد آزمون قرار گرفت. جامعه پژوهش شامل مصرف کنندگانی بود که سابقه شناخت طولانی محصول را داشتند. روش نمونه گیری ،نمونه گیری در دسترس و ابزار مورد استفاده پرسشنامه بود.نتایج بدست آمده حاکی از آن بودکه نوستالژی فراخوانده شده، ترجیح مشتری و اعتماد به برند با شدت های مختلف بر یکدیگر و بر عشق برند تاثیر داشتند. این پژوهش با بررسی تاثیر نوستالژی بر عشق به برند، پیوندهای احساسی با برند را از جنبه متفاوت مورد بررسی قرارداد و چشم انداز جدیدی را در روابط احساسی بین مصرف کننده و برند گشوده است.}, keywords_fa = {Brand love,Customer preference,Brand trust,Nostalgia}, url = {https://cbs.uok.ac.ir/article_61607.html}, eprint = {https://cbs.uok.ac.ir/article_61607_776bef582f1bbd5f801cc86e24261e78.pdf} } @article { author = {Isavi, Hero and Nazari, Mohsen}, title = {Presenting a Price Perception Framework for Different Consumers of Iranian Ethnicity}, journal = {Consumer Behavior Studies Journal}, volume = {7}, number = {2}, pages = {105-133}, year = {2020}, publisher = {University of Kurdistan}, issn = {2717-0004}, eissn = {2717-0012}, doi = {10.34785/J018.2020.221}, abstract = {Customers make decisions based on their perception of price, product features and other marketing mix elements. So what matters to marketing decision makers in organizations is how customers perceive the mix of marketing elements, not their reality. The present study tries to explain the process of price perception and to investigate the variables affecting price perception among Iranian ethnic groups based on Liechtenstein model. The purpose of this study is to develop concepts. It’s a qualitative research and based on the method of data collection from the participants. From the perspective of the research method, it is analytical-descriptive and the research data are analyzed by content analysis method. The research studies three ethnics, Kurdish people, Persian and Turkish consumers. The results show that consumers' price perceptions of the three ethnicities are different and this difference is due to the influence of culture on their price perception. 80 codes, 14 concepts and 6 themes are the results of this research. Kurdish consumers participate in producing 53 codes and Persian participate in producing 64 codes and Turkish consumers participate in producing 67 codes of these results.}, keywords = {Price perception,Iranian Ethnicity,quality-price scheme,value consciousness,Culture}, title_fa = {ارائة چارچوب ادراک قیمتی در مصرف‌کنندگان مختلف اقوام ایرانی}, abstract_fa = {مشتریان بر مبنای ادراک خود از قیمت، ویژگی‌های محصول و سایر عناصر آمیخته بازاریابی تصمیم می‌گیرند. بنابراین آنچه برای تصمیم‌گیران بازاریابی در سازمان‌ها اهمیت دارد، ادراک مشتریان از عناصر آمیخته بازاریابی از جمله قیمت‌های پیشنهادی است و نه واقعیت آن‌ها. پژوهش حاضر در صدد تبیین فرایند ادراک قیمت و بررسی متغیرهای اثرگذار بر ادراک قیمت در میان اقوام ایرانی و مقایسه‌ی آن با پیشینه تحقیق می-باشد. پژوهش حاضر از نظر هدف در گروه تحقیقات توسعه‌ای قرار می‌گیرد. از نظر ماهیت داده‌ها و سبک تحلیل در گروه تحقیقات کیفی و با مصاحبه‌های عمیق با مشارکت‌کنندگان داده‌ها جمع‌آوری می‌شود. از منظر روش انجام پژوهش، تحلیلی – توصیفی است و داده‌های پژوهش با روش تحلیل محتوی، تحلیل می‌شوند. محیط پژوهش 3 قوم کرد، فارس و ترک می‌باشد. نتایج بدست آمده حاکی از آن است که ادراک قیمتی مصرف‌کنندگان این اقوام متفاوت است و عامل این تفاوت تاثیر فرهنگ بر ادراک قیمتی آنها می‌باشد. از این پژوهش 80 کد، 14 مفهوم و 6 مقوله استخراج شده است. از 80 کد استخراج شده از مصاحبه‌ها قوم کرد در ایجاد 53 کد، قوم فارس در ایجاد 64 کد و قوم ترک در ایجاد 67 کد مشارکت داشته‌اند.}, keywords_fa = {Price perception,Iranian Ethnicity,quality-price scheme,value consciousness,Culture}, url = {https://cbs.uok.ac.ir/article_61605.html}, eprint = {https://cbs.uok.ac.ir/article_61605_bb613972cbcca617805fccf7bc00a316.pdf} } @article { author = {Vafaie, Farhad and Nasiri, Somaye}, title = {Determine the Optimal Marketing Strategy Using the ANP and TOPSIS Techniques in the Hotel Industry}, journal = {Consumer Behavior Studies Journal}, volume = {7}, number = {2}, pages = {134-155}, year = {2020}, publisher = {University of Kurdistan}, issn = {2717-0004}, eissn = {2717-0012}, doi = {10.34785/J018.2020.115}, abstract = {Abstract The purpose of current study is to model the marketing strategy decision- making problem as a multi- criteria decision- making (MCDM) problem in private and luxury hotels of Kermanshah and Sanandaj cities. The statistical population of the study was senior managers of different levels. Due to the limited number of these hotels, all of them were examined. For data analysis, the Super decision software and MCDM engine and excel were used. According to five criteria (managerial capabilities, customer relationship capabilities, market innovation capabilities, human resource assets, and credit and good reputation assets) determined optimal marketing strategies. The results showed that in TOPSIS approach, aggressive marketing, and in the analytic network process (ANP) approach, the value marketing strategy were the most effective marketing strategy. The results provide guidance to private hotel managers on marketing strategies that can help them to obtain a competitive advantage by evaluating their specific and limited marketing resources. Key words: marketing strategy, marketing resources and capabilities, manager's hotels, MCDM approach}, keywords = {Marketing Strategy,Marketing Resources and Capabilities,Hotel Managers,MCDM Approach}, title_fa = {تعیین استراتژی بهینه بازاریابی با استفاده از روش های فرآیند تحلیل شبکه ای و تاپسیس در صنعت هتلداری}, abstract_fa = {چکیده پژوهش حاضر به منظور انتخاب استراتژی بهینه بازاریابی با استفاده از رویکرد تصمیم‌گیری چند معیاره (روش فرآیند تحلیل شبکه‌ای و تاپسیس) در هتل‌‌های سه ستاره و بالاتر شهر‌های کرمانشاه و سنندج در نیمه اول سال 1397 انجام شده است. جامعه آماری پژوهش، مدیران ارشد سطوح مختلف هستند که با توجه به محدود بودن تعداد این هتل‌ها همه‌ی آن‌ها مورد بررسی قرار گرفتند. بنابراین روش نمونه‌گیری از نوع تمام شماری است. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه (در قالب ماتریس مقایسات زوجی) و برای تحلیل داده‌ها از نرم‌افزار‌های تخصصی سوپر دسیژن و نرم‌افزار تخصصی تاپسیس ( ام- سی- دی- ام اینجین) و اکسل استفاده شد. معیار‌های مورد بررسی در این پژوهش عبارتند از: قابلیت‌های مدیریتی، قابلیت‌های ارتباط با مشتری، قابلیت‌های نوآوری در بازار، دارایی‌های منابع انسانی و دارایی‌های اعتباری و حسن ‌شهرت. همچنین استراتژی‌های اسلاتر و اولسون گزینه‌های انتخابی برای تعیین استراتژی بهینه در نظر گرفته شدند. نتایج نشان داد که در رویکرد تاپسیس استراتژی بازاریابی تهاجمی و در رویکرد فرآیند تحلیل شبکه‌ای استراتژی بازاریابی ارزشی بهینه‌ترین استراتژی بازاریابی بوده است. این نتایج رهنمود‌های لازم را جهت کسب مزیت رقابتی پایدار با توجه به منابع محدود و خاص بازاریابی برای مدیران هتل‌ها، با اتخاذ استراتژی‌های بازاریابی مناسب فراهم آورده است. کلمات کلیدی: استراتژی‌ بازاریابی، منابع و قابلیت‌های بازاریابی، مدیران هتل، رویکرد تصمیم‌گیری چند‌معیاره}, keywords_fa = {Marketing Strategy,Marketing Resources and Capabilities,Hotel Managers,MCDM Approach}, url = {https://cbs.uok.ac.ir/article_61637.html}, eprint = {https://cbs.uok.ac.ir/article_61637_69f15741c2489d2ba7186692d83701b5.pdf} } @article { author = {salehi, nasim and veisi, korosh and Hatami khaibari, Khaidan}, title = {Investigation of response of the Esteghlal team fans to the sponsorship of rival team with a schadenfreude moderator role}, journal = {Consumer Behavior Studies Journal}, volume = {7}, number = {2}, pages = {156-171}, year = {2020}, publisher = {University of Kurdistan}, issn = {2717-0004}, eissn = {2717-0012}, doi = {10.34785/J018.2020.162}, abstract = {In order to evaluate the response of Understanding the response of the Esteghlal team fans to the rival team sponsorship and also schadenfreude moderator role, a descriptive study of the structural interactions model was implemented. The statistical population of the study consisted of all the Esteghlal team fans of Tehran(n = 450). In order to measure the variables of the research, standard questionnaires such as previous attitude(Mitchell and Olson), perceived congruent(Speed and Thompson), fan identity(Dallas and Melankon, Angel et al.), schadenfruede(Dallas and Melankon, Angel et al.), sponsorship consequences (Speed and Thompson, Angel et al., Briqist) on a Likert scale of 5, were used. In order to evaluate the formal validity of the questionnaire, experts' opinions, content validity of the Karakas model (CVR=0/62), structural validity, confirmatory factor analysis and structural interactions model were used. The findings demonstrated that the sponsorship consequences model has a suitable fit (R2= 0/70). The previous attitude and the fan identity influenced on the sponsorship consequences, and the schadenfruede also moderated the relationship between perceived congruent and sponsorship consequences. In general, heterogeneity in sponsor responses is a new topic in sports marketing theory, which has not been well investigated to date. This also requires more research in the future.}, keywords = {previous attitude,schadenfruede,fan identity,football}, title_fa = {بررسی پاسخ هواداران تیم استقلال نسبت به حامی مالی تیم رقیب ‌با نقش تعدیلگر خوشحالی از ناراحتی دیگران}, abstract_fa = {به منظور بررسی درک پاسخ هواداران تیم استقلال نسبت به حامی مالی تیم رقیب همچنین نقش تعدیلگر خوشحالی از ناراحتی دیگران، تحقیقی توصیفی از نوع مدل معادلات ساختاری اجرا شد. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه هواداران تیم استقلال تهران بود(n=450). به منظور اندازه‌گیری متغیرهای تحقیق از پرسشنامه استاندارد نگرش قبلی(میتچل و اولسن)، تناسب درک شده(تامسون و اسپید)، هویت هوادار(دالاکاس و ملانکن،آنجل و همکاران)، خوشحالی از ناراحتی دیگران(دالاکاس و ملانکن،آنجل و همکاران) و پیامدهای حامیگری(اسپید و تامپسون، آنجل و همکاران، بریک ویست) در مقیاس 5 ارزشی لیکرت استفاده گردید. به منظور بررسی روایی صوری پرسشنامه از نظرات متخصصین، روایی محتوایی از مدل لاشه(CVR=0/62)، روایی‌سازه از تحلیل عاملی تائیدی و مدل معدلات ساختاری استفاده گردید. یافته‌ها نشان دادند مدل پیامد حامیگری از برازش مناسبی برخوردار است(70/0 =R2). نگرش قبلی و هویت هوادار روی پیامدهای حامیگری اثر داشتند و خوشحالی از ناراحتی دیگران نیز رابطه بین تناسب درک شده و پیامدهای حامیگری را تعدیل کرد. بطورکلی عدم تجانس در پاسخ‌های حامی موضوع جدیدی در تئوری بازاریابی ورزشی است که تا به امروز به خوبی مورد بررسی قرار نگرفته است. این موضوع نیز نیاز به تحقیقات بیشتری در آینده دارد.}, keywords_fa = {previous attitude,schadenfruede,fan identity,football}, url = {https://cbs.uok.ac.ir/article_61610.html}, eprint = {https://cbs.uok.ac.ir/article_61610_6e4da3a47116b966592c648073bb944e.pdf} } @article { author = {Abrishami, Hamid and Sobhani, Hassan and Majed, Vahid and Aghaloy Aghmiyoni, Akram}, title = {Investigating Resilience of the Banking System by Focusing on Consumer Behavior of Banking Facility and Banking Health Indicators}, journal = {Consumer Behavior Studies Journal}, volume = {7}, number = {2}, pages = {172-198}, year = {2020}, publisher = {University of Kurdistan}, issn = {2717-0004}, eissn = {2717-0012}, doi = {10.34785/J018.2020.591}, abstract = {The financing of Iran's economy is bank-based and more than 80% of the financial needs of the economy are provided by the money market and banking system. This illustrates the importance of the banking system in the growth and development of the Iranian economy. Therefore, the resilient banking system can lead to greater economic resistance. This study investigates the resilience of the banking system in the Iranian economy by focusing on the consumer behavior of the facilities. Since the focus of the study is on consumer behavior (credit risk), among the Camel indices, the capital adequacy ratio and the ratio of non-current facilities to total facilities, the 10-year time series data (2007-2009) for the 10 selected banks Their extracted financial statements have been used. The study of resilience without shock or stress makes no sense. Therefore, the resilience of the banking system against shocks of GDP growth (supply shock), inflation rate (demand shock) and exchange rate shock (external shock) has been studied. So far, no research has been conducted on the relationship between resilience of the banking system and consumer behavior of facilities with this volume of comprehensive information (more than 85% of the country's banking system). The findings show that the banking system in the Iranian economy is not resistant to the shock of these variables and the negative effect of these shocks will be stable over time on the bank health indicators.}, keywords = {"Resilience","Banking System","Capital adequacy","Banking Health Indicators (CAMEL)",“Consumer Facilities”}, title_fa = {بررسی تاب آوری نظام بانکی با تمرکز بر رفتار مصرف کنندگان تسهیلات و شاخص های سلامت بانکی}, abstract_fa = {تأمین مالی اقتصاد ایران، بانک محور بوده و بیش از80 درصد نیازهای مالی اقتصاد توسط بازار پول و سیستم بانکی تامین می گردد. این امر اهمیت نظام بانکی در رشد و توسعه اقتصاد ایران را به خوبی نمایان می سازد. لذا نظام بانکی تاب آور می تواند به مقاومت اقتصادی بیشتر منتهی شود. این مطالعه به بررسی تاب آوری نظام بانکی در اقتصاد ایران با تمرکز بر رفتار مصرف کنندگان تسهیلات می پردازد. از آنجاییکه تمرکز مطالعه بر رفتار مصرف کننده تسهیلات (ریسک اعتباری) می باشد، از بین شاخص های کمل ، شاخص کفایت سرمایه و نسبت تسهیلات غیر جاری به کل تسهیلات انتخاب و داده های سری زمانی 10 ساله(1386 تا 1396) برای10 بانک منتخب که از صورتهای مالی آنها استخراج شده مورد استفاده قرار گرفته است. بررسی تاب آوری بدون شوک یا استرس معنایی ندارد لذا تاب آوری نظام بانکی در برابر شوکهای تغییر رشد تولید ناخالص داخلی (شوک عرضه)، نرخ تورم (شوک تقاضا) و شوک نرخ ارز (شوک خارجی) مورد بررسی قرار گرفته است. تاکنون پژوهشی در خصوص ارتباط تاب آوری نظام بانکی و رفتار مصرف کننده تسهیلات با این حجم از اطلاعات (بیش از 85 درصد نظام بانکی کشور) انجام نپذیرفته است. یافته های پژوهش نشان می دهد که نظام بانکی در اقتصاد ایران در برابر شوکهای منتخب، مقاوم نبوده و اثر منفی این شوکها در طول زمان بر شاخص های سلامت بانکی پایدار خواهد بود.}, keywords_fa = {"Resilience","Banking System","Capital adequacy","Banking Health Indicators (CAMEL)",“Consumer Facilities”}, url = {https://cbs.uok.ac.ir/article_61608.html}, eprint = {https://cbs.uok.ac.ir/article_61608_61ac2223df7a17c931bca438b673483e.pdf} } @article { author = {Miraki, Mahmod and Yektayar, Mozafar and Esmailie, Narges}, title = {The role of Integrated Marketing Communications in Brand Engagement and Consumer Behavior}, journal = {Consumer Behavior Studies Journal}, volume = {7}, number = {2}, pages = {199-215}, year = {2020}, publisher = {University of Kurdistan}, issn = {2717-0004}, eissn = {2717-0012}, doi = {10.34785/J018.2020.344}, abstract = {The study aims to investigate the role of integrated marketing communication in terms of emotional dependence on brand engagement and sport consumer behavior. This research was descriptive-correlational in terms of nature, and an applied research in terms of objective. Also, it is a single cross-sectional study in terms of time and implementation. Research data were collected through a questionnaire. The validity of the questionnaire was confirmed by confirmatory factor analysis. The sample consisted of 384 consumers of sport goods that were selected and studied through a purpose and convenience sampling method. Structural Equation Modeling method was used to analyze the data. The results showed that the conceptual model of research has a good fit and integrated marketing communication has a significant effect on the behavior of consumers and their emotional dependence on the brand. Therefore, sport kits and sportswear manufacturers should try their best to use brand communication to create an emotional tendency and dependency to the brand.}, keywords = {"Integrated Marketing Communication","Brand Engagement","Consumer Behavior"}, title_fa = {نقش ارتباطات بازاریابی یکپارچه در دلبستگی عاطفی به برند و رفتار مصرف کنندگان}, abstract_fa = {هدف از انجام این تحقیق بررسی نقش ارتباطات بازاریابی یکپارچه در دلبستگی عاطفی به برند و رفتار مصرف کنندگان ورزشی بود. این تحقیق از لحاظ ماهیت، از نوع پژوهش های توصیفی - همبستگی و از دیدگاه هدف، در زمره پژوهش های کاربردی و از دید زمانی و اجرایی نیز، یک پژوهش تک مقطعی بود. داده های تحقیق، از طریق پرسشنامه جمع آوری گردید. اعتبار سازه نیز با استفاده از تحلیل عاملی تأییدی مورد تأیید قرار گرفت. نمونه آماری شامل ۳۸۴ نفر از مصرف کنندگان محصولات کالاهای ورزشی که به صورت هدفمند و در دسترس انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفت. برای پردازش داده ها، از روش مدل معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج نشان دادمدل مفهومی تحقیق از برازش مناسبی برخوردار است و ارتباطات بازاریابی یکپارچه تاثیر معنی داری بر رفتار مصرف کنندگان دلبستگی عاطفی آنان به برند دارد. لذا تولیدکنندگان لباس و وسایل ورزشی می بایستی با بکار گیری شیوه های نوین ارتباطی در بازاریابی به ایجاد دلبستگی عاطفی مصرف کنندگان به برند تلاش خود را بکار گیرند.}, keywords_fa = {"Integrated Marketing Communication","Brand Engagement","Consumer Behavior"}, url = {https://cbs.uok.ac.ir/article_61606.html}, eprint = {https://cbs.uok.ac.ir/article_61606_b59e5c62c5e94baca04b83fca2b5922d.pdf} } @article { author = {Ghayour Baghbani, Seyed Morteza and Rojuie, Morteza and Khoshandam, Aref and Pourang, Ali}, title = {The Impact of Positive and Negative Emotions on Attitude toward Mobile-Based Advertising with the Mediating Role of Emotion (Case Study: Telegram Users in Mashhad)}, journal = {Consumer Behavior Studies Journal}, volume = {7}, number = {2}, pages = {216-234}, year = {2020}, publisher = {University of Kurdistan}, issn = {2717-0004}, eissn = {2717-0012}, doi = {10.34785/J018.2020.745}, abstract = {The purpose of this study was to investigate the role of positive and negative emotions and feelings in creating attitudes towards mobile advertising among social network users. The role of feeling as an intermediate variable in an emotional-attitude relationship has also been studied. This is an applied research and correlation, scrolling type. A questionnaire was used for gathering data in this research. The statistical population of this study was all users of the Telegram social network in Mashhad. Due to having the mobile numbers with prefix 915, an e-mail questionnaire was sent to about 4000 users randomly. Finally, 402 questionnaires were analyzed as a statistical sample. The reliability of the questionnaire was assessed by Cronbach's alpha Results were found to be higher than 0.7 for all variables and its validity was assessed by structural analysis. Data analysis was also performed by structural equation modeling by Smart PLS software. Based on the results, the effect of positive emotions and feelings on the attitude toward accepting mobile-based ads was significant. It was also found that the direct effect of positive emotions on attitude is more than other variables. However, the effect of negative emotions on feelings and attitude towards mobile ـ based ads has not been confirmed. In this research, the effect of attitude on the intention to accept was positively evaluated.}, keywords = {positive and negative emotions,Social networks,attitude,mobile advertising,feelings}, title_fa = {تأثیر هیجانات مثبت و منفی در نگرش نسبت به تبلیغات مبتنی بر تلفن همراه با نقش میانجی احساسات (مورد مطالعه: کاربران تلگرام در مشهد)}, abstract_fa = {این تحقیق با هدف بررسی تأثیرات هیجانات مثبت و منفی و احساسات کاربران شبکه‌های اجتماعی در ایجاد نگرش نسبت به تبلیغات انجام پذیرفته است. همچنین نقش احساسات به عنوان متغیر میانجی در تأثیر هیجان بر نگرش بررسی ‌شده است. این تحقیق از نوع کاربردی و از نظر ماهیت پیمایشی ـ علی می‌باشد. ابزار گردآوری در این تحقیق پرسشنامه می‌باشد. جامعه آماری این تحقیق کلیه کاربران شبکه مجازی تلگرام در شهر مشهد بودند. با توجه به در اختیار داشتن بانک کاربران همراه اول دارای تلگرام با پیشوند شماره 915، پرسشنامه الکترونیکی برای حدود 4000 کاربر به صورت تصادفی ارسال گردید که در نهایت 402 پرسشنامه به عنوان نمونه آماری مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفت. پایایی پرسشنامه به روش آلفای کرونباخ سنجیده شد که نتایج برای همه متغیرها بالاتر از 0.7 بود و روایی آن به روش تحلیل سازه بررسی گردید. همچنین تجزیه و تحلیل داده‌ها به روش مدل‏یابی معادلات ساختاری و به وسیله نرم‌افزار Smart PLS انجام پذیرفت. براساس نتایج به‌دست‌آمده اثر هیجانات مثبت و احساسات بر نگرش نسبت به پذیرش تبلیغات در تلفن همراه معنادار بود. همچنین مشخص شد اثر مستقیم هیجانات مثبت بر نگرش بیش از سایر متغیرها است. در عین‌حال اثر هیجانات منفی بر شکل‌دهی احساسات و نگرش نسبت به تبلیغات مبتنی بر تلفن همراه تائید نگردید. در این تحقیق اثر نگرش بر ایجاد قصد پذیرش نیز مثبت ارزیابی شد.}, keywords_fa = {positive and negative emotions,Social networks,attitude,mobile advertising,feelings}, url = {https://cbs.uok.ac.ir/article_61604.html}, eprint = {https://cbs.uok.ac.ir/article_61604_2894119f042691e2e37be6adf97c882a.pdf} } @article { author = {Ghafourian, Amir and behboodi, omid and Arabshahi, Masoomeh and khani sahraei, samaneh}, title = {Investigating Factors Affecting the Ethical Buying Behavior of Green Product Consumers}, journal = {Consumer Behavior Studies Journal}, volume = {7}, number = {2}, pages = {235-253}, year = {2020}, publisher = {University of Kurdistan}, issn = {2717-0004}, eissn = {2717-0012}, doi = {10.34785/J018.2020.169}, abstract = {Nowadays, companies and marketers are focused on understanding customer behavior, because paying attention to customer ethical values can explain customer loyalty and this can play a vital role in the success of all corporate marketing activities. The purpose of this study is to investigate the factors influencing the ethical purchase decision of green products. The research is applied in terms of purpose and descriptive-correlative in nature. The statistical population of this research is all consumers of green leather products in Mashhad with an unlimited number of 384 individuals selected using Morgan table and two-stage cluster sampling method. The required data were collected using a standard questionnaire which was used for face validity and Cronbach's alpha for reliability. Structural equation modeling using Smart PLS software was used to analyze the data. The results show that consumers' ethical awareness has a positive and significant impact on the purchase intention of green leather products and the intention to purchase green leather products has a positive and significant effect on their purchase behavior. The results also indicated that consumer personality traits including dimensions (ethical awareness, purchasing resistance, cynicism, ethical growth and economic rationality) and environmental factors including dimensions (physical environment, purchase conditions, current situation and social environment) can be Moderate the relationship between purchase intentions and purchase behavior of green leather products.}, keywords = {Purchase decision making,ethical buying,green leather products}, title_fa = {بررسی عوامل موثر بر رفتار خرید اخلاقی مصرف کنندگان محصولات سبز}, abstract_fa = {امروزه شرکت‌ها و بازاریابان بر درک رفتار مشتری تمرکز کرده‌‌اند، چراکه توجه به ارزش‌های اخلاقی مشتریان می‌تواند وفاداری مشتریان را تبیین نماید و این مهم می‌تواند نقش حیاتی در موفقیت تمامی فعالیت‌های بازاریابی شرکت‌ها ایفا کند. هدف از این پژوهش، بررسی عوامل موثر بر تصمیم‌گیری خرید اخلاقی محصولات سبز می‌باشد. پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ ماهیت به صورت توصیفی-همبستگی می‏باشد. جامعه آماری این پژوهش تمامی مصرف‌کنندگان محصولات پوستی سبز در شهر مشهد می‌باشند که تعداد آن‌ها نامحدود است و با استفاده از جدول مورگان و شیوه نمونه‌گیری خوشه‌ای دومرحله‌ای تعداد نمونه آماری 384 نفر انتخاب شدند. داده‌های موردنیاز پژوهش با استفاده از پرسشنامه استاندارد جمع‌آوری شده که جهت سنجش روایی از روایی صوری نظر اساتید و جهت سنجش پایایی از آلفای کرونباخ استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل داده‌های پژوهش روش مدل‌یابی معادلات ساختاری و با استفاده از نرم‌افزار Smart PLS استفاده شده است. نتایج حاصل حاکی از این است که آگاهی اخلاقی مصرف‌کنندگان بر نیت خرید محصولات پوستی سبز تاثیر مثبت و معناداری می‌گذارد و نیت خرید محصولات پوستی سبز نیز بر رفتار خرید این محصولات تاثیر مثبت و معناداری می‌گذارد. همچنین نتایج حاصل بیانگر این بود که ویژگی‌های شخصیتی مصرف‌کنندگان که شامل ابعاد (آگاهی اخلاقی، مقاومت خرید، بدبینی، رشد اخلاقی و عقلانیت اقتصادی) و عوامل محیطی که شامل ابعاد (محیط فیزیکی، شرایط خرید، وضعیت فعلی و محیط اجتماعی) می‌باشند، می‌توانند ارتباط بین نیت خرید و رفتار خرید محصولات پوستی سبز را تعدیل کنند.}, keywords_fa = {Purchase decision making,ethical buying,green leather products}, url = {https://cbs.uok.ac.ir/article_61603.html}, eprint = {https://cbs.uok.ac.ir/article_61603_e73c0e500262ab4667aa0d7b904849c8.pdf} }